Ow graag, als je dat zou willen doen. Ik gok zelfs dat de firma dat groot inkoopt, en er dan nog goedkoper aan kan komen zelfs.
Vraag meteen (als je wil) of ze er eentje missen kunnen
Dan hoeft Pruts niet prutsen en is het nog makkelijker opgelost zelfs. Maar goed, kijk wat kan, indien niet mogelijk, dan hervatten we gewoon weer plan A
Overigens ligt er ook nog plan C op tafel.
Das een nieuwe bank aanschaffen waar die draad al meteen opzit. (maar wanneer dat is?)
Is ook veiliger namelijk. En beter en sterker etc etc. en ook al een tijdje een wens. Maar goed, das efkes sparen nog, en dat gaat akelig hard moet ik zeggen. Maar evengoed vliegt dat er soms ook weer akelig hard uit aan iets anders!
En zelfs als er een andere bank zou komen, dan nog wil ik em op de Creusen hebben, want das gewoon een hele fijne bank om aan te werken. Zag er weer enkelen te koop staan op mp. Het is dat ze geen model hierna hebben, anders had ik een Creusen gewild.
Groet Dries,
Lid van de Terminus-club.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist
Ow, dat kan ja. Goed dat je het zegt. Ik meende echt de moer zelf.
Horen we snel zat van em, lol.
Groet Dries,
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist
Aaah had ik em toch goed begrepen, lol. Skieterend!
Groet Dries,
Tijdje afwezig geweest, maar dat wil niet zeggen dat Dollemans stilzit. Zal proberen (dat lukt nooit! LOL, pak maar een pijp en een leesbrilleke) in sneltrein uit de doeken te doen waar Dollemans zich mee heeft lopen bezig houden tijdens zijn afwezigheid alhier.
Goed, dat spelleke begon al een tijdje geleden. Met die adapter. Nog bedankt Pruts, want die heeft me die toch maar mooi aangepast! en ik wil er zo graag mee gaan spelen! Ben dan ook al geruime tijd op jacht naar een leuke draaibank. Een betere, een fijnere, een mooiere. Gewoon beter materiaal om mee te kunnen werken. Maar zoals jullie vast weten, dat is vaak niet goedkoop. Ik heb dan ook werkelijk een rib uit mijn lijf moeten zagen, want ik heb duchtig uitgepakt voor mezelf.
Het moet nog binnen komen, maar "El Draaibank" is een feit. Betaald en al, dus ik wacht tot ie op de stoep staat!
Eindelijk heb ik em dan. Het is zelfs nog een totaal andere geworden, want ik was te laat voor de aanbieding, grrr! Tjah, toen werd het dus een andere. En ruim boven budget. Maar goed, je schaft het maar 1 x aan als alles goed is. Toch? (en ik had wat ernstige mazzeltjes die dat mogelijk hebben gemaakt!!)
We hebben een draaibank met een kop in de maat M33. Heel fijn mag ik wel zeggen. echt heel fijn. (kan dus niet wachten tot ze er is, lullige is alleen dat ik nog niets kan. Plaatsen zal al een ramp worden en ik doe dat ook beter niet zelf op dit moment, vraag wel iemand )
Maar dat is niet het enige. Ik ben werkelijk weer met mijn (toch wel pijnlijke) billekes in de dikke vette boter gevallen!
Zo heb ik voor noppes van een aardig iemand uit het dorp hier, een zaagtafel gekregen! Gratuit! Voor niks, nada, noppes! Dus dat was een super aardig cadeautje. Nu wilde ik dat aan gaan passen met behulp van een mede draaier uit BE. Een erg vriendelijke man moet ik zeggen. Het plan was en is nog steeds om segment draaiwerk te gaan maken. Maar daar moet je exacte stukjes voor kunnen zagen. Dus aanpassen die zaagtafel. We waren al goed op weg met een plan, een tekening en ideetjes om een en ander met een gradenboog aan te passen en te verbeteren dus. Stuurt die malle vent me een emailtje met daarin : Dries kerel, ik heb een zaag op de kop getikt, die ga ik voor je opknappen, kosten zijn voor mij (was niet veel hoor, 2 tientjes), en dan kom ik je die brengen zodra ze klaar is!
Nou! Ik was totaal verbluft eigenlijk. Chapeau voor deze vriendelijke gast!
Maar nog is de spreekwoordelijke koek niet op! Neehee, integendeel zelfs. Na al dit kwam de volgende klapper al om de hoek.
ik was zoekende naar een compressor. Was al afspraken aan het maken te gaan kijken. Stuurt die pipo een mailtje met, ik heb em gisteren verkocht. Euhhh..........wee tee ef? (WTF!) Terwijl we afspraken maken wanneer ik langskom om ze mee te nemen?? Nou ja, ik was uiteraard behoorlijk pissed, want naast dat het een superleuk model was, en ontzettend oud, was het wel een goeie. (Danfoss voor de kenners) Ik baalde als en stekker dus. Maar goed, ik plaats dat op gezichtenboek en kreeg vervolgens van een wel zéér vriendelijk iemand een berichtje dat er eentje stond waar niets mee werd gedaan! En die mocht ik hebben! Nou ja zeg!!
Je snapt vast dat ik een gat in de lucht ben gesprongen van blijdschap, want dat droeg bij aan het gat dat ik had voor die draaibank!
Nu kan ik werkstukken afspuiten, de werkplaats schoner houden, etc etc. Ronduit super dus! (nogmaals dank!!, jahaaa, iemand van hierzo!)
Allez, de koek is nog altijd niet op. (dat sneltrein is onderhand een boemeltreintje geworden ben ik bang, ahhaha!)
Maaar goed, zo kreeg ik me toch een lading hout aangeboden waar je ziek van word. er liggen hier nu dus een stammetje of tien te drogen. Allemaal te gek hout. Linden, Essen, Eik, Beuken, Taxus, Acacia, Laurier. En ik vergeet er vast nog eentje of twee.
Dat moet de zolder nog op, maar is van latere zorg. Ben nog bezig (al een week of drie) om de kopse kanten in te smeren met houtlijm. Dat gaat het barsten tegen en zo droogt het hout langzamer, want het MOET nu ademen door de bast heen. Het is natuurlijk pas droog over een jaar of twee á drie, maar wat een aanwinsten zeg! En de belofte erbij dat ik elk jaar die hoeveelheid kan krijgen!
Joh, ik ben de gelukkigste man ter wereld, want dit is toch onvoorstelbaar mooi!
En je raad het al. Die koek is nog steeds niet op!
Neee nog altijd niet. Na al dit was ik maar weer eens gaan kijken of ik nog lintzagen op de kop kon tikken. Ik had een adresje waar ze zagen hadden voor 7 euro per stuk. Als je weet dat een fatsoenlijke lintzaag er met gemak rondom de 25euro kost en vaak nog hoger, dan snap je vast dat ik eigenlijk meteen alles had moeten opkopen van die partij! Ze waren dus op! Grrr. Maar ach, niet getreurd, die van 9 euro waren er nog. Die heb ik dus (op 9 stuks na) allemaal gekocht. Maar nu dus ook op. En ik heb nog een email gedaan, maar ze kwamen niet meer. Een eenmalige partij was het. Ow wat had ik de balen zeg, want ik verslijt een zaag of 5 per jaar. Soms meer, soms minder. Dat moet anders kunnen dacht ik bij mezelf. Waarom niet opzoeken hoe ik een lintzaag kan herstellen!
Zo gezegd, zo gedaan. Ik kwam uit op een machientje waarmee je kunt stomplassen. Zo werkt het, en dit lijkt bijna op de mijne. Zie hier :
Maar dit is de mijne!
Gekocht voor weinig. Nou ja, tel maar uit wat 5 zagen kosten, dan heb ik nu dus al winst gemaakt. Hoezo Dolle?, wat nou winst man?! Nou, ik malle aap die ik ben. Heb een drie jaar geleden een partij zagen gekocht. Ik meen iets van rondom de 100 tot 150 stuks. Laten we het houden op 100 stuks. En de prijs heb ik er al uit door doorverkopen. (daar zaten zagen tussen van 125 euro per stuk! Die heb ik nog, lol!) Maar omdat ik nu dus mijn eigen zagen aan kan passen, kan ik van sommige zagen zelfs twee zagen maken! Ik ga weer op een andere maat zitten en dan kan dat met gemak. (ik draai nu met 2040, en het word dan rond de 1500) Zo haal ik twee zagen uit 1 zaag! (al die zagen zitten boven de 3mtr) en het zijn allemaal dure merken. Uddenholm voor de kenners onder ons. Geen bocht dus. Zweedse kwaliteits zagen zijn dat. En een stapeltje DoAll.
En met dit machientje had ik weer ernstig geluk dus, die man wist niet helemaal wat hij in handen had en wilde ook veel meer dan ik eraan wilde spenderen. Ineens was ze weg. Ik dacht nog ships, die is verkocht natuurlijk. (laatste bieding was 135 euro) maar een dag later stond ie er weer. Ik in de pen geklommen. Maar echt van harte was het allemaal niet. Echter na het eerste bod van 20 euro, heb ik nog eens een email gedaan en ging hij toch overstag. Hahaaaa! Me happy uiteraard.
Zeg en als je nu gaat denken, ja ja Dolle nu zal die koek van jou wel op zijn. Dan heb je het lelijk mis. Ik zei toch dat ik met mijn bolle gat in de roomboter was geknikkert Het gaat nog even verder dus.
Ik had een tijd geleden een draaibank gekocht voor de beitels die erbij zaten. 35 euro voor betaald. De bank kon ik niks mee, prutsbank in de kwaliteit "Kinzo troep". Chinees waaibomenstaal dus. Rammelen als een malle dat ding. Maar toch te koop gezet die vriend. En tot mijn stomme verbazing bied iemand een behoorlijk bedragje! Nou ja, mij goed. Als jij dat betalen wil, ik ben de laatste die zegt, nee joh, niet doen, kijk even verder. Maar mijn verbazing werd nog groter toen ik een email kreeg van iemand die nog meer wilde geven! Tjaaah, die is dus de deur uit voor goed wat geld. De man was er ernstig blij mee. Maar ik ook! Want ik had weer wat in de knip. En dat had ik ernstig nodig, want ik moest nog latoenkoper (messing folie) hebben om mee die zagen te kunnen hardsolderen.
Als iemand overigens het apparaat herkent en weet hoe een en ander in zijn werk gaat. Schiet aub los als je wil, want ik ben er totaal onbekend mee.
Maar goed, dat heb ik dus besteed aan kleine dingetjes. Ik had een plan om segmentwerk te gaan maken en dat plan werd groter en groter. Dat liep zelfs zo ver uit, dat ik hars ben gaan collecteren in het bos. Samen met dochtertjelief. Die me daar een boom vond waar me wat aanhing joh! Pfff, niet normaal meer, en wat baalde ik dat ik geen trapladder bij me had. (die heb ik normaal altijd op zak, maar die dag natuurlijk niet! ) Maar goed, ik heb dus flink lopen collecteren in het bos.
Maar om dat idee vorm te kunnen geven had ik wat artikelen nodig. Dus richting Action gegaan en wat dingen aangekocht. Gasbusjes voor de gasbrander (om te solderen), maar ook kommen en een grote zeef. En vooral die kommen ging het me om. Stukjes hout erin leggen en de open gaten vullen zich dan met hars. Uit laten harden en dan op de draaibank. Dat kan niet anders dan geweldig worden lijkt me! Het idee is geniaal in elk geval.
Uiteraard nog wat houtlijm en andere dingetjes aangekocht die ik nodig had. Want die hars is ernstig vuil, vandaar die zeef, wat ook zomaar een super effect zou kunnen geven, die vuiligheid. Het is en blijft natuurlijk product. Royale stukken van een aantal cm lang én dik! En het mooiste is, PUUR NATUUR!
Dit is een idee dat erop lijkt. Dat wil ik dus gaan doen. Alleen wat kleiner. Niet stil gezeten dus
En dat wil ik dus ook gaan verwerken in de houders voor je tamper. Zoals Shaun die heeft of Heer Bommel. Dat soort model.
maar eerst maar eens gaan proberen, dan verder zien.
Tot zover de koek. Die is nu wel op aan het raken. Mijn kont ook, want die sputtert nogal tegen. De pillen houden het niet helemaal bij om eerlijk te zijn. Dus het word echt tijd om te behandelen. Maandag is het zover, dan mag ik weer. Zie er weer erg naar uit moet ik bekennen. Is echt niet leuk om te doen, maar het levert me zoveel op. En daar doen we het voor natuurlijk!
En dan hoop ik toch dat ik ergens halverwege Feb weer de kachel kan stoken in mijn roversholleke. En weer lekker kan prullen en prutten met mijn houtjes. Al helemaal vanwege al die nieuwe aanwinsten die ik wil uitproberen en testen. Tot die tijd kijk ik akelig veel films. Ja hoor, ook slechte B-films, en soms zelfs C of G films;)
Maar goed, zo zijn jullie weer akelig op de hoogte van de dingen. Ik sta zowat te springen om te beginnen, maar das begrijpelijk lijkt me. Betekent dus dat ik de komende tijd langzaamaan wat meer mijn koppie zal laten zien hier. Ik probeer de duivelse machine wat te laten voor wat het is, maar in dagen zoals deze en de vorige weken, is het toch maar handig dat je het hebt. Het is vast hier en daar te zien in de vorm van spelvouten en grammaticale ellende, maar ik slik zoveel om het allemaal een beetje bij te werken, dat ik er toch wel suffig van ben zo nu en dan. Dit is ook in fases getypt. Af en toe even naar buiten toe om te roken met een bakkie leutermans. Rook echt weer veel te veel. Maar goed, als het weer beter gaat dan gaat dat ook vanzelf weer omlaag. Rook ook te weinig pijp. Liefste op een wandeling, maar ook dat schiet er bij in de laatste weken. Dus hondjelief heeft veel "ouwelullen-dagen", maar als het even gaat en kan, dan geef ik daar alle krachten aan uit. Dan is ze toch weer even geweest, en ze is te langzaam aan het worden om nog goed met het jonge spul mee te kunnen. Dat doen we wel, maar elke dag is te veel, dat houd ze niet bij. Dus als het even kan, dan gaan we wel, maar denderend is het allemaal niet. Wandelingen die gewoonlijk 40min bevatten worden nu met gemak anderhalf uur. Dan heb je ene beetje een idee van hoe snel we gaan de laatste tijd. En dan heb ik het niet eens over het gestrompel, of die prachtige knieval die ik in de Hema maakte een paar weken terug. Dan word je toch vreemd aangekeken als dat gebeurd. ;P Ach, het boeit me geen bips wat ze ervan denken. Ik rommel gewoon lekker verder, na maandag zal het een stuk beter gaan met me. Daar gaan we wel van uit. Dan de behandeling zelf nog even van me afschudden, en dan gaan we weer vol goede moed ons ateliertje in. Dat nu toch akelige vormen begint aan te nemen.
Het word nog eens een heuse werkplaats!
Nou, tot zover. Ik ga me opmaken voor een wandeltje richting apotheek. Zal mijn pillen toch moeten hebben. Maar dat word de nekkenbreker van de dag, daar ben ik zeker van. Mijn lief is ziek, dus die kan echt niet. En ik wil ook wel weer even naar buiten toe. (kan ik meteen een lekkere opsteken in de Terminus van BBB, die rook ik toch maar het liefste van ze allemaal) Het zal me zeker geen goed doen die wandeling, eerder doffe ellende brengen, maar maandag is in zicht! En ach, als het niet gaat, dan kan je altijd nog liften toch, lol!
Tot een volgend tijdstip mensen. Zoals een wijs en voormalig Gouverneur ooit eens zei : "I`ll Be Back!!"
Groet Dries,
he dolledokus, die draaibank heb ik ook net nieuw, dan wel alleen de niet vario.
Ben er zeer tevreden over, heb er een boorkop bij en een een klauwplaat. Deze laatste met veel plezier in gebruik.
Heb ook allerlei hout gekregen / gekocht van ebben t/m iroko etc. Veel al aan het proberen en maken. Vooral tampers maar ook andere zaken.
Bankje werkt prima en op youtube staan veel interessante filmpjes die veel info geven en zeker veel ideeën.
Zoals je denk ik wel weet zijn goeie gutsen belangrijk, maar nog belangrijker hoe ze scherp te houden.
Heb ook een klein lintzaagje gekocht dat helpt al heel veel met vormen van hout om te draaien.
Naast hout draai ik ook acryl is ook zeer leuk om te doen.
Ben benieuwd naar je stukken die je maakt.
Hier een voorbeeld van mijn eerste geheel setje nog niet hoe ik het helemaal wil maar het is een begin.
Hout van tamper en naald is pao rosa, schitterend hout met 2 kleuren in zich. De houder is van teak en peer, alles ingesmeerd met Danish oil. Je ziet bij de voet dat er iets niet goed is gegaan, 2 plekjes waar het hout niet mooi is geworden terwijl de rest prima is gegaan. Oefenen en oefenen maar.
Voor mijn pennen en tampers en meer kijk op: PENNEN SITE
meindert schreef:Met genoegen je verhaal gelezen , ik zal Maandag voor je duimen .
Begrijp ik goed dat je meer uitleg wilt over de stomplasmachiene?
Ja dat klopt Meindert.
Ben er onbekend mee, en dan vooral het materiaal dat ze erbij gebruiken. Even uit het blote hoofd. Hij stopt ergens op 4min nog wat een klein messing-achtig plaatje ertussen. (latoenkoper?) Werkelijk geen idee wat het is. De rest heb ik in huis.
Maar hoe het precies moet is me een totaal raadseltje.
Het was idd even een stukje Heer Bommel.
Maar goed, tijdje weg, dan heb je ook weer wat te melden hè
Dank Mille, kunnen we gebruiken maandag. Alle anderen uiteraard ook dank (y)
Ah mooi Jarjar!
Ja dat is erg leuk speelgoed hè. Staat hier, maar kan er nog niet aan beginnen helaas. Ach ja, hoop dat wel heel snel te doen in ieder geval. En dan ben ik erg benieuwd ja. Hoor links en rechts wel de verhalen over deze bankjes en dat ze naar alle tevredenheid spinnen. Heb eigenlijk een beetje boos gekozen voor de vario. Wil bestellen is de aanbieding weg. Komt ie terug, maken ze em duurder. Ja, dan zit je dus ook net even een paar tientjes van de vario vandaan. Welke heb jij, de 450x300 of de 450x250?
En of dat VArio nou zo slim is? had liever een regelaar gehad met 3 phasen motor, dat verliest echt geen kracht, en vario wel.
Ik laat mijn Creussen bankje maar fijn staan, die kan eventueel nog het lange werk verrichten, want ze zijn kort deze HBM`ers!
Heb zelf ook de klauw. Nog geen boorkop, die zit dan wel weer op de Creussen. Ah komt allemaal wel. Zou nog graag die kopieerinrichting willen hebben. Dat zou handig zijn zeg. Ach, hebben we wat te dromen!
Ja je beitels scherp houden ja. Heb uit de uitverkoop van HBM nog een drietal diamant wetstenen in houten kistje meegepakt. Eens zien of dat wat behelst en anders lekker terug naar mijn olie steentjes of de Eden set. Das ook een erg fijn setje moet ik zeggen. Dus als je er zoekt. Eden bij Knives and Tools. Is vaak in de aanbieding. De man die het mij allemaal een beetje bijbrengt heeft die set al 28 jaar! Zegt wat denk ik. En dat voor rondom de 5 tientjes.
Je heb tropische houtsoorten dus. Das leuk spelen. Werk zelf met inlands hout. Tropisch komt nog. Is ook erg prijzig vind ik. Dus alles wat er binnen komt, daar ben ik ernstig zuinig mee. En mijn droge hout is bijna op. Alleen nog eiken en wat kers dat droog is. Moet weer eens op jacht Maar dat herken je vast wel hahaha.
En oefenen oefenen ja. Ach, oefenen klinkt zo verplichtend. Gewoon prullen en prullen en prullen Dan komt de kunde vanzelf wel om de hoek. Werk zelf (nog) niet met acryl. Wil dat wel gaan doen. Maar zoveel ideetjes, dat je nog geen tijd meer hebt om aan iets nieuws te starten. er ligt nog zoveel wat ik wil doen en af moet maken. Tijd tekort!
Jahaaa Arclaud, dat denk ik ook. Ben er ook erg benieuwd naar moet ik zeggen. Wil ook gaan kijken naar epoxy hars, dat kan je nog een kleur meegegeven zelfs. En als je gewone gebruikt, dan is het net of je stukjes hout in glas hebt zitten, zo helder kan het zijn. Dus ik ben zelf ook ernstig benieuwd.
Heb maar de fondue-pan gepikt. (sshhhttt!!! niet zeggen tegen mijn lief hè!!), die gaat dan op de kachel, daar alle hars maar inkieperen en kijken wat ervan komt.
Filmpje uiteindelijk toch nog gevonden. Deze man bracht me op het idee. Alleen ga ik het ietsje anders doen. Ik wil schijven hout gebruiken. Is veel mooier als maar wat blokjes in een kom gooien. Mooie schijfjes van een tak, dat allemaal netjes plaatsen. Dat moet mooi worden lijkt me. (zeker als je stukken gebruikt waar afsplitsingen van de takken inzitten!, tihihihih!!)
Zo, we gaan onze grote vriend de bank weer eens opzoeken, die heeft wat extra liefde nodig. Jullie begrijpen al, ik doe dat niet voor mezelf, das echt puur voor die arme bank een plezier te doen
Groet Dries,
De tekst is overigens weg te klikken van het filmpje.
Maar ik had hier graag meer van geweten. Zitten er lassers tussen de pijprokers hier? Of mensen die hier bekend mee zijn? Dit is een verouderde techniek, maar zeer effectief zo te zien. Na de las, hoe werk je ze dan verder af? Dat soort vragen bijvoorbeeld. Wat is dat plaatje wat hij ertussen schuift, wat is dat voor materiaal? Messing folie? (latoenkoper dus) Alle tips en hulp is welkom.
Alvast dank!
Groet Dries,
meindert schreef:Het lijkt op zilversoldering , het witte poeder is flux !
Hardsolderen dus? Niks stomplassen....
Zou goed kunnen, is een mooie manier om dingen te verbinden. Als je goed kijkt (filmpje is wat onduidelijk) zie je dat de delen niet echt versmolten zijn maar op elkaar liggen. Dat duid op een soldering en de poedervorm van een vloeimiddel doet me vermoeden dat je gelijk hebt Meindert. Ben er eigenlijk wel zeker van!
Executeur Testamentair des Forums!tegen wil en dank!
Heeey wat leuk dat je er weer bent en zo.............
Dus stomplassen, alleen ligt het akelig dichtbij allemaal, maar er zijn verschillen.
Hier, ergens halverwege de pagina : http://www.alexdenouden.nl/10/lintzaag.htm
Stomplassen dus. Back to school!
Hardsolderen is toch echt anders. Hardsolderen is naadjes tegen elkaar, dit is overlappend, daar zit em het verschil. (als ik em goed begrepen heb) M.a.w een stompe las.
Ik vind het ook akelig veel lijken op zilversoldering (en heb het met verscheidene zilversoorten al geprobeerd, volgende probeer word latoenkoper), maar zoals Pruts ook al zegt. Ik gok dat hij hier latoenkoper gebruikt. (vanaf 1m35 tot ergens 1m45 is het erg goed te zien) De flux is Borax o.i.d. Hebben we in drie vormen in huis, dus dat zit wel goed.
Ik ondervind nadeel aan het terugslijpen van die stompe las, want met een bult in je band ga je ook niet fietsen
Maar ja, ik heb dan ook nog geen echte stevige verbinding kunnen maken zoals je op het filmpje ziet. Als ik dat doe wat hij doet aan het eind, dat buigen allemaal, knapt het direct. Ik krijg ze dus aardig aan elkaar, maar de houdbaarheidsdatum laat te wensen over
En ik lees tegenstrijdige dingen.
Er staat ergens vermeld dat je 1 kant losser dient te laten, dit i.v.m het uitzetten van de staal. Echter, als je goed het filmpje kijkt, hij draait alles vast. Muurvast. Dat werkt ook beter, anders gaat je verbinding vonken op de bout waar ze vastzit namelijk. Dus precies kloppend is de tekst niet, of ik vergis me en heb het ergens anders vandaan. Das ook nog mogelijk. Ben niet altijd de helderste hahaha.
Groet Dries,
Hardsolderen is niet naad tegen naad hoor. Heb het ooit moeten leren als loodgietersleerling maar er is wel degelijk een overlap met hardsolderen. Hoewel vaak maar een kleintje. Vandaar ook het solderen, lassen is het smelten van metaal en in elkaar laten vloeien van de smeltbaden. Het materiaal word dus 1.... Solderen is altijd een soort plakken. Ook heb ik op diverse manieren moeten leren lassen(de beginvaardigheden, ik ben zeker geen lasser) en daar werd nooit een vloeimiddel bij gebruikt. En bij solderen gebruik je dat altijd. Dit lijkt me dus een hardsoldeer apparaat....
Een citaat uit jouw opzoekwerk Dolle....
"Men kende twee methoden: hardsolderen en lassen. Bij hardsolderen, worden de zaageinden verbonden door een heel dunne tussenlaag messing. Bij lassen, worden de zaageinden werkelijk met elkaar versmolten. Dit vergt hogere temperaturen. Meestal is de gelaste naad van betere kwaliteit dan de gesoldeerde."
Volgens mij zien we hier de hardsoldeermethode, compleet met messing tussenlaag.....
Grappig is dat Delfgauw hier op zichtsafstand ligt.....
Executeur Testamentair des Forums!tegen wil en dank!
Kijk wel uit als je daar zelf mee aan de slag gaat . Je wilt niet een aantal vingers kwijtraken als de lintzaag knapt op volle snelheid . Beter eerst iemand die daar ervaring in heeft voor laten doen of je laten uitleggen .
Al lijkt het mischien vast te zitten bij je eigen experimenten ik zou wel aan iemand die hier nog mee werkt navragen of je het goed gedaan hebt .
Biemans Cranenbroek in Venlo kan je dit wel vertellen . ( vragen naar Herm )
Lintzagen worden volgens mij ge puntlast , dat is idd onder hoge temperatuur , is veel
sterker dan hardsolderen , idd zoals godfrey zegt ,eerst maar even goed informeren!!,
voordat er ongelukken gebeuren!
Groet van Pijpmaker Meindert
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !
Ik heb niet de hele thread gelezen maar ik begrijp uit:
meindert schreef:Lintzagen worden volgens mij ge puntlast , dat is idd onder hoge temperatuur , is veel
sterker dan hardsolderen , idd zoals godfrey zegt ,eerst maar even goed informeren!!,
voordat er ongelukken gebeuren!
Dat je het lint van je lintzaag wilt repareren?
Mijn gratis advies....NIET DOEN.
Koop gewoon een nieuw lint.
(Tenzij je niet al te gehecht bent aan al je ledematen)
Ow en...:
Lassen is een techniek waabij beide te verbinden materialen (zeer lokaal) in vloeitoestand worden gebracht. Bijna altijd wordt er lasmateriaal toegevoegd om de lasnaad op te vullen.
(Dus ook stomplassen (meestal onder grote druk) en puntlassen (vorm van electrisch lassen))
Solderen is het min of meer plakken van materialen. Het tin etc. dat smelt is dan min of meer de lijm.
Hardsolderen is niet andere maar bij een temperatuur hoger dan 450 gr.C.
meindert schreef:stomplassen is dus zo iets als puntlassen!!
De man die hem mij verkocht, die vertelde dat het een puntlasapparaat was. Nou dat is het volgens mijn weten niet. Dat het nauw aan elkaar ligt, dat wel! En het is uiteraard een voorloper van.....puntlassen.....hardsolderen. Jaaaa goeie hè.
Als je de tekst erbij neemt, waar de tekening naast staat, is daar te lezen dat dit de voorloper is van die met de brandkamer eraan.
Ik kopieer het maar even, dat geeft de minste onduidelijheid.
"Lassen van de zaageinden geeft meestal (wanneer men het goed doet) betere resultaten dan solderen. Het gaat bovendien veel sneller. De laswarmte wordt electrisch opgewekt. "Heel modern" was in de jaren 1940 en 1950 het electrisch stomplassen. De zaageinden werden precies in elkaars verlengde in twee koperen houders geklemd. Daarna laat men een laagspanning van hoog ampèrage door de zaag lopen. De naad heeft een redelijke overgangsweerstand en hier wordt dus de meeste warmte opgewekt. Zijn beide einden heet genoeg, dan worden de klemmen naar elkaar toe bewogen, waardoor de half-gesmolten einden tegen elkaar gedrukt worden en innig vermengen. De resulterende stompe las is dikker dan het zaagblad. Eerst wordt de las zachtgegloeid, door er een (lagere) stroom door te laten lopen. Daarna wordt de las aan beide zijden gladgeslepen. De modernste lasmethoden (geïntroduceerd laat in de jaren 1960) gebruiken hoogfrequente inductieve verhitting in plaats van weerstandsverhitting."
Naar mijn idee lopen die dingen dus bijna door elkaar.
Als je namelijk leest bij Solderen. Dat wat SKE daar ook zegt. Daar vind ik ook weer dingen die ermee te maken hebben namelijk. Moeilijk dit hoor. Ik zou bijna denken dat ze zich tegenspreken in die twee stukjes. En daarmee ben ik van mening dat dit beiden wel zó nauw aan elkaar verbonden is, dat het is verweven op de een of andere wijze.
Ik ga het ding dan ook maar opnieuw uitvinden. Ik noem het vanaf nu gewoon "Stompsoldassen", "Smeltoldatie" of gewoon "Harddolsneren en/of Puntsoldassen"
De bezorgdheid van jullie.
Die waardeer ik enorm, wil ik wel proberen weg te nemen.
Ten eerste, ik weet waar ik mee bezig ben.
Ten tweede, er gaat géén lint op de machine, dat ikzelf niet vertrouw. (euh, koop ze dan Dolle. Ja das leuk, maar die krengen kosten ruim 25euro het stuk, en das nogal prijzig)
Ten derde. Mijn lintzaagmachine mag knallen zoveel hij wil. Het zal me nooit en te nimmer kunnen raken. Dus geen wiebelende vingers over de vloer hier. Nee hoor, dat gaan we niet doen. Het kan ook niet. Mijn machine, ik zal er anders eens een foto van nemen. Die is compleet dicht. Als ze knalt, dan blijft het lint dus binnen.
En als dit niet zou kunnen en mogen, waarom bestaat dit machien dan? Ik heb bewust voor deze gekozen, omdat ik solderen al helemaal niet ga kunnen. En dat zelfs linker vind als deze methode. Dit overlapt, en de soldering is exact aan elkaar. Knapgevoelig lijkt me.
Maar goed, nogmaals, het lint zit ingesloten en kan dus nergens heen, kan niet zwabberen of wiebelen, eruit slingeren en klappen uitdelen. Impossible. Me happy
Nou ja, goed, die Dollemans is geen stilzitter zoals we wel weten.
Dus ik heb me weer eens bezig gehouden met leuke dingen.
Als je eens niets te doen hebt, zoek dan voor jezelf eens op Youtube op "Mathias Wandel".
Kanonnen zeg, wat die gast allemaal maakt. Zelfs machines maakt ie volledig van hout. Knettergek, maar machtig mooi om te zien hoor. Ik geniet van die man.
Hier een klein voorbeeld van wat hij zoals uitspookt. Zeg je nu alvast, je weet niet wat je ziet!! En een kleine humoristische inslag heeft ie ook nog, lol. Enjoy!
Of nog erger en groter en ingewikkelder.
Groet Dries,
Ja onvoorstelbaar hè.
En zo heeft die man nog wel meer geintjes gemaakt die erg de moeite waard zijn.
Vind het dan zelf wel humor dat ie erbij zet "Let niet op die man achter de doos" hahahahah!
Groet Dries,