Zweten van een pijp
- 

spitfire

Zweten van een pijp
Volgende, al een paar maal voorgehad en steeds met dezelfde pijp, een Peterson model 120 (Dublin met rechte steel). Bij bepaalde aromatische tabak rookt deze pijp soms te heet. Al een paar maal gehad dat hierbij de pijp langs de buitenzijde glimt en vocht duidelijk begint te "zweten" naar buiten uit. Wanneer je met de vinger er langs wrijft gaat het weg, maar komt na een paar tellen terug. Laat ik de pijp even afkoelen, verdwijnt dit terug.
Graag jullie commentaar.

Graag jullie commentaar.
- 

Whitesnake

Re: Zweten van een pijp
Niet zo extreem voorgehad maar mijn Mr Brog perenhouten pijp (niet slecht hoor) begint dan wat plakkerig aan te voelen.

- Nekker
 - Erelid

Dat lijkt mij een fout in de kop. Ik zou deze terugsturen, met een begeleidende brief naar Peterson. Ik kan maar raden naar de oorzaak, maar volgens mij zorgt een miniem scheurtje in de kop ervoor dat het vocht zich naar buiten toe werkt. Waardoor de pijp begint te "zweten". Indien dat de oorzaak is zal deze pijp vroeg of laat ook zijn kaars geven, en letterlijk door barsten. 
Dit is geen "fout" van Peterson. Soms zijn die scheurtjes niet zichtbaar, dat is gewoon een kwestie van geluk. Of beter gezegd ongeluk...

Dit is geen "fout" van Peterson. Soms zijn die scheurtjes niet zichtbaar, dat is gewoon een kwestie van geluk. Of beter gezegd ongeluk...
Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
						.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
- Arno
 - Contacteer:

Vorig jaar had naar Oostenrijk 3 van mijn favo Dunhill pijpen bij en voor de rest corncobs. In Nederland was het weer mwah maar in Oostenrijk was het net een begin van een hittegolf. Op de tweede dag van de hittegolf zag ik dat de 3 Dunhill pijpen aan het "zweten" waren. Ik heb ze toen maar met rust gelaten en na een paar dagen was het "zweet" weg. Hier was het denk ik een kwestie van acclimatisatie? Geen idee..

- Bommel

Ik weet niet hoe de pijpen zijn afgewerkt, met lak of alleen was, maar het kan zijn dat de bruyere niet goed is uitgedroogd voor dat het een pijp werd.
Door de hitte tijdens het roken zoekt het vocht in het hout zijn weg en kiest altijd de weg van de minste weerstand, lees het meest poreuze gedeelte.
Ik zou zeker een mail met foto sturen naar Peterson, dat kan nooit kwaad en kost niks.
Misschien als de koollaag wat dikker is dat het probleem is opgelost maar laat Peterson maar uitzoeken wat de oorzaak kan zijn.

Door de hitte tijdens het roken zoekt het vocht in het hout zijn weg en kiest altijd de weg van de minste weerstand, lees het meest poreuze gedeelte.
Ik zou zeker een mail met foto sturen naar Peterson, dat kan nooit kwaad en kost niks.
Misschien als de koollaag wat dikker is dat het probleem is opgelost maar laat Peterson maar uitzoeken wat de oorzaak kan zijn.
- Calinero

Ik zou het ook door Peterson uit laten zoeken, en mocht je 'm toch nog willen roken, wel deo gebruiken, hè! 

Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!
						- dewitte

Ik meende eens gelezen hebben dat nieuwere petersons dit wel meer hebben. Ik dacht dat het aan de beits lag maar dat het probleem na een paar rookbeurten verdween. Voor de veiligheid mss toch best peterson eens contacteren.

- magicmarcello

Gezien de vele geluiden over wisselende kwaliteit bij Peterson en de diverse mogelijkheden qua oorzaak van dit specifieke euvel zou ik dit ook gaan terugkoppelen bij Peterson en eens kijken wat zij er over te melden hebben, zeker wanneer je hem recent hebt gekocht.
Ik heb zelf ook een 120 van ca. 30 jaar oud en gebruik deze alleen voor latakia's, ik heb er nooit enig zwetend probleem mee gehad, geweldige roker!

Ik heb zelf ook een 120 van ca. 30 jaar oud en gebruik deze alleen voor latakia's, ik heb er nooit enig zwetend probleem mee gehad, geweldige roker!
- Sidekickelvis

Toen ik de Peterson speciekuip inrookte had ik de eerste paar keer zelfs een verkleurde hand door het afgeven van de beits. Later was dat weg. Zal de nieuwigheid geweest zijn.

Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
						- janneman
 - Contacteer:

Mijn eerste gok zou ook een minuscuul scheurtje in het hout zijn. Nauwelijks zichtbaar als de pijp warm is, onzichtbaar als de pijp koud is, vaak ziet het uit als gewoon nerf in het hout. 
Ik had ooit een Lorenzo met zo'n probleem. Dat het rookvocht was, was meteen duidelijk doordat mijn handen ook naar 'vuile pijp' roken als ik het vocht had weggeveegd. Als er geen tabak-teer-rooklucht aan zit zou het wat anders kunnen zijn. De Lorenzo is toen zonder problemen door Lorenzo voor eenzelfde model vervangen.

(De Grote Kloot).

Ik had ooit een Lorenzo met zo'n probleem. Dat het rookvocht was, was meteen duidelijk doordat mijn handen ook naar 'vuile pijp' roken als ik het vocht had weggeveegd. Als er geen tabak-teer-rooklucht aan zit zou het wat anders kunnen zijn. De Lorenzo is toen zonder problemen door Lorenzo voor eenzelfde model vervangen.

(De Grote Kloot).
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- maboc

Ik zou dan wel denken dat het "zweten" erg lokaal begint. Waar het scheurtje zit zeg maar. Al gauw zit je hele pijp er dan natuurlijk onder maar, nogmaals dan zou 't lokaal moeten beginnen.janneman schreef:Mijn eerste gok zou ook een minuscuul scheurtje in het hout zijn. Nauwelijks zichtbaar als de pijp warm is, onzichtbaar als de pijp koud is, vaak ziet het uit als gewoon nerf in het hout.
...
Klote plaatje
--
Cheers maboc
						Cheers maboc
- teunis

Geen zweetprobleem van latakia?magicmarcello schreef: Ik heb zelf ook een 120 van ca. 30 jaar oud en gebruik deze alleen voor latakia's, ik heb er nooit enig zwetend probleem mee gehad,
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
						- 

Winslow Collector

My 2 cents:
Als het een gelakte pijp is, zou het kunnen zijn dat één van de eerdere lagen niet lang genoeg (of goed genoeg) gedroogd is. Normaal brengen ze de lagen aan met een kwast en drogen de kop dan door hem in een traag wakkerende vlam te draaien. Wanneer het een serieproductie is, gaat dan één voor één in hoog tempo. Misschien bij deze pijp vergeten in de vlam te draaien of te kort in de vlam gehouden.
En dan treedt het volgende op: de stoffen die dienen te vervliegen tijdens de droogtijd zitten nog in de laklaag, als men de volgende laag al aanbrengt. Hierdoor sluit de volgende laag de onderliggende laag af e zal deze nooit meer goed drogen. De stoffen die dienen te vervliegen tijdens de droging zitten opgesloten. En bij roken (= warmte) proberen deze alsnog door de buitenste laag te dringen, met "zweten" tot gevolg.
Ik schrijf dit, omdat in mijn werk constructiedelen of buizen in meerdere lagen geschilderd worden. Het schilderwerk is altijd één van de laatste stappen in het prefabricage-proces en daardoor wordt het schilderbedrijf weleens "gedwongen" de verloren tijd van eerdere processtappen (late levering materialen, tragere prefabricatie, laatste moment nog wijzigingen in maatvoering, enz.) in te halen. Als men dan de droogtijden tussen de verschillende lagen niet respecteert, treedt bovenstaande opsluiten van verharders op. Met als gevolg een laklaag die niet of nauwelijks droog wordt. Op lange termijn droogt het wel als men voorzichtig is, maar omdat deze delen met kranen (en dus met stroppen om de delen op hun plaats worden gebracht) wrijven de stroppen de nog zachte verf van de buizen/constructiedelen. De buitenste laag lijkt dan wel droog, maar de onderliggend lagen zijn nog niet uitgehard.
Misschien te ver gezocht, maar ik zie die wel als mogelijkheid, vooral als het niet door een scheurtje zeer lokaal optreedt.

Als het een gelakte pijp is, zou het kunnen zijn dat één van de eerdere lagen niet lang genoeg (of goed genoeg) gedroogd is. Normaal brengen ze de lagen aan met een kwast en drogen de kop dan door hem in een traag wakkerende vlam te draaien. Wanneer het een serieproductie is, gaat dan één voor één in hoog tempo. Misschien bij deze pijp vergeten in de vlam te draaien of te kort in de vlam gehouden.
En dan treedt het volgende op: de stoffen die dienen te vervliegen tijdens de droogtijd zitten nog in de laklaag, als men de volgende laag al aanbrengt. Hierdoor sluit de volgende laag de onderliggende laag af e zal deze nooit meer goed drogen. De stoffen die dienen te vervliegen tijdens de droging zitten opgesloten. En bij roken (= warmte) proberen deze alsnog door de buitenste laag te dringen, met "zweten" tot gevolg.
Ik schrijf dit, omdat in mijn werk constructiedelen of buizen in meerdere lagen geschilderd worden. Het schilderwerk is altijd één van de laatste stappen in het prefabricage-proces en daardoor wordt het schilderbedrijf weleens "gedwongen" de verloren tijd van eerdere processtappen (late levering materialen, tragere prefabricatie, laatste moment nog wijzigingen in maatvoering, enz.) in te halen. Als men dan de droogtijden tussen de verschillende lagen niet respecteert, treedt bovenstaande opsluiten van verharders op. Met als gevolg een laklaag die niet of nauwelijks droog wordt. Op lange termijn droogt het wel als men voorzichtig is, maar omdat deze delen met kranen (en dus met stroppen om de delen op hun plaats worden gebracht) wrijven de stroppen de nog zachte verf van de buizen/constructiedelen. De buitenste laag lijkt dan wel droog, maar de onderliggend lagen zijn nog niet uitgehard.
Misschien te ver gezocht, maar ik zie die wel als mogelijkheid, vooral als het niet door een scheurtje zeer lokaal optreedt.
- janneman
 - Contacteer:

Wat WC beschrijft is inderdaad ook een goeie mogelijkheid, en dat werkt niet alleen met lakken maar ook met was; goed in de was zetten is onder andere een langdurig proces omdat vluchtige stoffen uit de ene laag moeten kunnen wegtrekken voor de volgende laag wordt aangebracht. Dat gaat razendsnel bij een kleurbeits op alcohol basis, en gruwelijk langzaam bij echte pure was (vandaar dat was doorgaans ook alleen als sluitlaag gebruikt wordt).

Groet, Janneman
- Wowbagger

Mad Dog saus daarentegen....teunis schreef:Geen zweetprobleem van latakia?magicmarcello schreef: Ik heb zelf ook een 120 van ca. 30 jaar oud en gebruik deze alleen voor latakia's, ik heb er nooit enig zwetend probleem mee gehad,![]()
![]()
- Bananabox-Ninja
 - Contacteer:

Hmmm misschien neem ik die nu wel mee naar elke meetingWowbagger schreef:Mad Dog saus daarentegen....teunis schreef:Geen zweetprobleem van latakia?magicmarcello schreef: Ik heb zelf ook een 120 van ca. 30 jaar oud en gebruik deze alleen voor latakia's, ik heb er nooit enig zwetend probleem mee gehad,![]()
![]()
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
						Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
- Pieter

Weet niet hoor, maar ik zal ook eens een gooi doen.
Devies is toch dat een hete pijp nat rookt?
Logischerwijs volgt dat een hete pijp minder vocht opneemt.
Een pijp die al enigszins verzadigd is geraakt van eerdere rookbeurten, en vervolgens heet wordt, zal het overtollige vocht (waar dan geen ruimte meer voor is) naar buiten dringen.
Oplossing: deze pijp minder vaak roken.
Ben benieuwd naar de leeftijd van de pijp en hoe vaak je hem opsteekt.

Devies is toch dat een hete pijp nat rookt?
Logischerwijs volgt dat een hete pijp minder vocht opneemt.
Een pijp die al enigszins verzadigd is geraakt van eerdere rookbeurten, en vervolgens heet wordt, zal het overtollige vocht (waar dan geen ruimte meer voor is) naar buiten dringen.
Oplossing: deze pijp minder vaak roken.
Ben benieuwd naar de leeftijd van de pijp en hoe vaak je hem opsteekt.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
						- Bommel

- magicmarcello

...fuck..., dit zal mij altijd blijven achtervolgen, zelfs een Magus kan hier niet aan ontsnappen...Wowbagger schreef:Mad Dog saus daarentegen....teunis schreef:Geen zweetprobleem van latakia?magicmarcello schreef: Ik heb zelf ook een 120 van ca. 30 jaar oud en gebruik deze alleen voor latakia's, ik heb er nooit enig zwetend probleem mee gehad,![]()
![]()
- 

spitfire

Bedankt aan allen voor de tips. heb contact opgenomen met Peterson en de pijp opgestuurd... Afwachten maar. Moet wel zeggen dat deze pijp buiten dit probleem een zeer goede roker blijkt te zijn.