dinck schreef:Oh, maar in hout kan het toch ook? Alleen zou ik dan 12 of zelfs 15mm multiplex gebruiken, de maten zouden dan natuurlijk enigszins aangepast moeten worden. Een glazen deurtje zou ook kunnen, maar pijpen moeten mijns inziens wel kunnen ademen. Moeilijker wordt het pas als je de randen 'rustiek ambachtelijk' wilt afwerken.
Overigens is het geen origineel idee van mij, vroeger had je voor musicassettes ook al dergelijke carousels.

Wees gerust, zoals MilleLuci als schreef, het idee is nog wel wat ouder dan cassettes:
En ik zie wel wat in zo'n De Stijl kastje, voor mensen die wat minder van het bovenstaand rustiek oud gedoe houden.
Uit ervaring zou ik overigens zeggen dat (glazen) deurtjes geen slecht idee zijn om stof buiten te houden; ventilatie kan misschien ook wat beperkter, met wat sleuven of gaatjes. Alleen past dat dan weer wat minder in De Stijl, maar goed, dat was ook 90 jaar geleden
Ik zou de bovenkant wel 'bruikbaar' maken, als tafeltje of eventueel als bergruimte in de centrale kolom(tabaksvoorraad die nog niet open is?). Ik denk wel dat het geheel zeer soepel zal moeten draaien; bij elk rammeltje schudden je pijpen alle kanten op. Je hebt van die draaiplateaus voor op tafel, en uit eigen ervaring weet ik dat je met een ring vol knikkers en een centrale as ook een heel eind komt...
Ik zou zelf inderdaad eerder voor multiplex gaan, sterk en gemakkelijk te bewerken, goed te lijmen en al. Mijn smaak is inderdaad wat rustieker, en donkere beits doet wonderen. En met profiellatjes van de bouwmarkt kun je randen gemakkelijk en fraai afwerken zonder ingewikkeld profielschaven of frezen.