Herkennen van tabakssoorten
- kenny001
Herkennen van tabakssoorten
Heb eens een vraagje
Mischien best wel dom
Maar hoe merk je de verschillrnde soorten tabbaken op in en mengeling
Heb wel soorten tabbak die ik graag rook maar kan niet goed zeggen van dat komt door deze tabak soort
Wie wil me helpen
Mischien best wel dom
Maar hoe merk je de verschillrnde soorten tabbaken op in en mengeling
Heb wel soorten tabbak die ik graag rook maar kan niet goed zeggen van dat komt door deze tabak soort
Wie wil me helpen
Re: domme vraag
Ik moet dat ook nog leren en kan je alleen maar zeggen hoe ik dat aanpak.
Een tabak zoek ik op op internet, met name op het pijprokersforum. Daar staat wat erin zit en wat anderen ervan vinden.
In evernote maak ik zelf af en toe aantekeningen, maar kan ook op een kladblok natuurlijk.
Na verloop van tijd herken ik al een beetje verschillende soorten en kwaliteiten, maar het blijft lang moeilijk denk ik.
Veel afwisselen, maar ook weer niet teveel. Dat voel je zelf het beste op een gegeven moment.
Maar nogmaals beseffen wat je rookt is de start.
Je kan ook over een specifieke tabak vragen stellen op het forum.
Een tabak zoek ik op op internet, met name op het pijprokersforum. Daar staat wat erin zit en wat anderen ervan vinden.
In evernote maak ik zelf af en toe aantekeningen, maar kan ook op een kladblok natuurlijk.
Na verloop van tijd herken ik al een beetje verschillende soorten en kwaliteiten, maar het blijft lang moeilijk denk ik.
Veel afwisselen, maar ook weer niet teveel. Dat voel je zelf het beste op een gegeven moment.
Maar nogmaals beseffen wat je rookt is de start.
Je kan ook over een specifieke tabak vragen stellen op het forum.
- Eliminator
- Moderator
Re: domme vraag
Allereerst, maar aantekeningen van wat je rookt !
Lijkt overdreven in het begin, maar na verloop van tijd zie je de bomen door het bos niet meer, schrijf op wat je van een tabak vindt, niet alleen de smaak, maar ook de rookeigenschappen (hoe moet je hem stoppen om een pijp naar tevredenheid op te roken, rook je de pijp mooi tot de bodem leeg, welke snede is het, enz.)
Probeer veel !!,...... maak gebruik van het sample aanbod wat hier en daar aangeboden wordt, bezoek één van de grotere meetings, er zal een wereld voor je open gaan (en maak, nogmaals, aantekeningen !).
Probeer ook, als je de smaak eenmaal te pakken hebt (net zoals ik beginnen de meeste met de zoetere tabakken),... na verloop van tijd de wat puurdere tabakken eens te roken,.... los van of je er een klik mee hebt, rook eens een tabak met (vrijwel) uitsluitend Virginia of Burley,.... of een tabak met een flinke hoeveelheid Latakia of Perique,... je zult niet alles even lekker vinden, maar je leert wel de smaken van de verschillende tabakken te herkennen,... heb je dat eenmaal te pakken zul je ook 'een vleugje' latakia herkennen, maar dan moet je wel eerst weten hoe latakia smaakt (/ruikt).
En vooral,.... maak geen haast maar geniet, zoals sommige hier smaken weten te definieren,... kan ik ook niet (en hoeft ook niet, niet iedereen hoeft blenden-eigenschappen te bezitten).
p.s. lang niet alle (of eigenlijk geen) tips zijn overigens uit eigen hand, dat hebben de leden hier mij op de mouw gespeld
maar ze hebben me stuk voor stuk geholpen !
Lijkt overdreven in het begin, maar na verloop van tijd zie je de bomen door het bos niet meer, schrijf op wat je van een tabak vindt, niet alleen de smaak, maar ook de rookeigenschappen (hoe moet je hem stoppen om een pijp naar tevredenheid op te roken, rook je de pijp mooi tot de bodem leeg, welke snede is het, enz.)
Probeer veel !!,...... maak gebruik van het sample aanbod wat hier en daar aangeboden wordt, bezoek één van de grotere meetings, er zal een wereld voor je open gaan (en maak, nogmaals, aantekeningen !).
Probeer ook, als je de smaak eenmaal te pakken hebt (net zoals ik beginnen de meeste met de zoetere tabakken),... na verloop van tijd de wat puurdere tabakken eens te roken,.... los van of je er een klik mee hebt, rook eens een tabak met (vrijwel) uitsluitend Virginia of Burley,.... of een tabak met een flinke hoeveelheid Latakia of Perique,... je zult niet alles even lekker vinden, maar je leert wel de smaken van de verschillende tabakken te herkennen,... heb je dat eenmaal te pakken zul je ook 'een vleugje' latakia herkennen, maar dan moet je wel eerst weten hoe latakia smaakt (/ruikt).
En vooral,.... maak geen haast maar geniet, zoals sommige hier smaken weten te definieren,... kan ik ook niet (en hoeft ook niet, niet iedereen hoeft blenden-eigenschappen te bezitten).
p.s. lang niet alle (of eigenlijk geen) tips zijn overigens uit eigen hand, dat hebben de leden hier mij op de mouw gespeld

- Eliminator
- Moderator
Re: Herkennen van tabakssoorten
nog een p.s.: topicnaam even gewijzigd,... om te beginnen zijn vragen 'niet dom', en zo kunnen anderen er ook wat mee
,... op 'een domme vraag' zullen mensen niet snel zoeken 

- Eelco
- Contacteer:
Ik ben niet iemand van de notitieblokjes, maar ik maak wel 'mentale aantekeningen'. Sommigen zullen het herkennen van tabaksoorten in een blend vergelijken met het proeven van wijn. En zo gek is die vergelijking niet: met name aromatische tabakken hebben zoveel componenten en sausjes dat je de individuele smaken van een Virginia of een Cavendish nauwelijks proeft: veel (goedkopere) wijnen zijn ook een samenstelling van verschillende druiven, bedoeld om de smaak decennia lang constant te houden.
Ik vind de vergelijking met recepten en gerechten veel nuttiger. Je kunt een goede curry waarderen, zonder te weten hoe citroengras of kardemom smaakt. Sterker nog: het specerijenmengsel van een currysaus 'vervormt' de smaak van bijvoorbeeld bloemkool of koolrabi dusdanig dat je slechts een flard van de eigenljke smaak van de groente proeft.
Zoals Eliminator al schreef, de beste manier om de verschillende soorten tabak te leren kennen, is door ze 'enigszins puur' te roken. Latakia heeft, denk ik, de meest uitgesproken (maar daardoor ook meest omstreden) smaak en geur. Virginia is een zoete allemansvriend. Burley is een beetje bitter, zurig. Perique geeft een pittige smaak. Maar deze beschrijvingen zijn nogal 'theoretisch' - en, om het geheel nog moeilijker te maken, de smaak varieert van oogst tot oogst. Na verloop van tijd (en oefening) kun je de verschillen echter duidelijk proeven.
En, om terug te komen op de vergelijking met wijnen en gerechten, de verschillen in tabak en de manier waarop ze zijn bewerkt, zijn veel groter dan die tussen de verschillende druivensoorten. Daar waar 'wijnkenners' vermoeden dat een Spätburgunder is verwerkt, kun je Burley, Virginia of Perique op een gegeven moment echt proeven. Net zoals je specerijen als kaneel, kardemom, venkelzaad of zelfs korianderzaad (dat niet echt een individuele smaak heeft, maar wel smaken verbindt) kunt leren herkennen.
En het praktische nut? Behalve dat je je een 'connaisseur' mag noemen, kun je net iets beter besluiten of je een bepaalde tabak lekker zult vinden of juist niet (op basis van de beschrijving). Of - en nu speel ik even advocaat van de duivel - je proeft dat wat de producent op het blikje heeft geschreven. Soms is het geheel meer dan de individuele componenten.
Ik vind de vergelijking met recepten en gerechten veel nuttiger. Je kunt een goede curry waarderen, zonder te weten hoe citroengras of kardemom smaakt. Sterker nog: het specerijenmengsel van een currysaus 'vervormt' de smaak van bijvoorbeeld bloemkool of koolrabi dusdanig dat je slechts een flard van de eigenljke smaak van de groente proeft.
Zoals Eliminator al schreef, de beste manier om de verschillende soorten tabak te leren kennen, is door ze 'enigszins puur' te roken. Latakia heeft, denk ik, de meest uitgesproken (maar daardoor ook meest omstreden) smaak en geur. Virginia is een zoete allemansvriend. Burley is een beetje bitter, zurig. Perique geeft een pittige smaak. Maar deze beschrijvingen zijn nogal 'theoretisch' - en, om het geheel nog moeilijker te maken, de smaak varieert van oogst tot oogst. Na verloop van tijd (en oefening) kun je de verschillen echter duidelijk proeven.
En, om terug te komen op de vergelijking met wijnen en gerechten, de verschillen in tabak en de manier waarop ze zijn bewerkt, zijn veel groter dan die tussen de verschillende druivensoorten. Daar waar 'wijnkenners' vermoeden dat een Spätburgunder is verwerkt, kun je Burley, Virginia of Perique op een gegeven moment echt proeven. Net zoals je specerijen als kaneel, kardemom, venkelzaad of zelfs korianderzaad (dat niet echt een individuele smaak heeft, maar wel smaken verbindt) kunt leren herkennen.
En het praktische nut? Behalve dat je je een 'connaisseur' mag noemen, kun je net iets beter besluiten of je een bepaalde tabak lekker zult vinden of juist niet (op basis van de beschrijving). Of - en nu speel ik even advocaat van de duivel - je proeft dat wat de producent op het blikje heeft geschreven. Soms is het geheel meer dan de individuele componenten.
- Ribbon
Mooi omschreven eelco. Ik zou burley echter niet als bitter en zurig omschrijven. Smaakinterpretatie kan nogal persoonlijk zijn, maar dit ligt toch wel heel ver af van mijn beleving. 

Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
Inderdaad Robb, ik heb bij burley juist veel chocolade-aroma's. Absoluut niet zuur.Robb schreef:Mooi omschreven eelco. Ik zou burley echter niet als bitter en zurig omschrijven. Smaakinterpretatie kan nogal persoonlijk zijn, maar dit ligt toch wel heel ver af van mijn beleving.
Perique is van zichzelf erg zuur, zeker als je het rechtstreeks uit het houten vat ruikt, waar het in rijpt. Ik heb dit in diverse fabrieken (Mac Baren, DTM en Planta) al eens mogen ruiken. Net (sorry) kots. Puur niet te roken, volgens mij, nooit geprobeerd.
Burley is overigens juist een heel goede drager van andere aroma's (daarom vaak gebruikt in mixtures) en Perique eveneens. Deze laatste kun je echt beschouwen als het beetje peper in een gerecht en het haalt aroma's uit andere tabakken naar boven.
- Eelco
- Contacteer:
Nootachtig (of chocolade-achtig) smaakt burley zeker ook, maar dat nootachtige zou ik eerder als (prettig) bitter dan zoet omschrijven (misschien omdat ik vooral pure, bittere chocolade eet). En de associatie met zuur die ik met burley heb, zou wel eens kunnen komen door de perique in de GL Pease Barbary Coast en het ietwat zeperige nasmaakje van MacBaren Burley. Kijk, het wordt dus tijd dat ik weer een échte burley rookWinslow Collector schreef:Inderdaad Robb, ik heb bij burley juist veel chocolade-aroma's. Absoluut niet zuur.Robb schreef:Mooi omschreven eelco. Ik zou burley echter niet als bitter en zurig omschrijven. Smaakinterpretatie kan nogal persoonlijk zijn, maar dit ligt toch wel heel ver af van mijn beleving.

-
Onderschat je gemoedstoestand niet bij het roken van een pijp, zo
kan de ene dag je pijp fantastisch smaken en wanneer je dezelfde
pijp met dezelfde tabak een dag later rookt kan deze tegenvallen.
De tijd van het jaar kan eveneens een rol spelen, is het warm weer
of juist een winterkou, of ie de lucht heel vochtig of juist niet.
Zo heb ik enige pijpen waaruit latakia mij nooit smaakt, terwijl ik dat
het liefst rook.
kan de ene dag je pijp fantastisch smaken en wanneer je dezelfde
pijp met dezelfde tabak een dag later rookt kan deze tegenvallen.
De tijd van het jaar kan eveneens een rol spelen, is het warm weer
of juist een winterkou, of ie de lucht heel vochtig of juist niet.
Zo heb ik enige pijpen waaruit latakia mij nooit smaakt, terwijl ik dat
het liefst rook.
- Dukdalf
De associatie van chocolade met zuur is niet zo gek. Er zit veel oxaalzuur in cacao en vooral bij de extreme soorten met meer dan 70% cacao is het goed te proeven.Winslow Collector schreef: Inderdaad Robb, ik heb bij burley juist veel chocolade-aroma's. Absoluut niet zuur.
- Ribbon
Ben zelf ook wel een liefhebber van pure chocola, maar zuur? Tikje bitter snap ik wel, maar met zuur heb ik andere associaties.Dukdalf schreef:De associatie van chocolade met zuur is niet zo gek. Er zit veel oxaalzuur in cacao en vooral bij de extreme soorten met meer dan 70% cacao is het goed te proeven.Winslow Collector schreef: Inderdaad Robb, ik heb bij burley juist veel chocolade-aroma's. Absoluut niet zuur.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- Kees Flake
Kennyoo1 er is nog een lange weg te gaan volgens mij maar wel een mooie weg.
Heb al veel antwoorden voorbij zien komen maar nog niks gezien over de pijp.
Bepaalde tabak soorten horen in een pijp die daar voor geschikt is.
En deze pijpen heb je dan ook nog in verschillende uitvoeringen.
Dus niet alleen de tabak soort is belangrijk maar ook de soort pijp.
Dan speelt ook nog mee of je buiten rookt of binnen en zoals gezegd je rust moment voor het roken.
In mijn 2 en een half jaar ervaring (beginner nog dus)heb ik ondervonden dat een pijpje met kleine ketel het lekkerst rookt voor mij.
Heb ook een big ben bora en dit is mijn pijpje om nieuwe tabakken te proberen.
Echter blijf ik erbij dat smaak niet te bepalen is door een ander je moet zelf kiezen.
bijvoorbeeld latakia niet mijn smaak terwijl vele forumleden erbij zweren(misschien over enkele jaren rook ik wel latakia maar nu ben ik er nog niet aan toe)
Moet wel zeggen dat op dit forum zoveel informatie te krijgen is en dat de leden zoveel hulp bieden dat de weg veel gemakkelijker wordt.
Succes met je ontdekkingsreis en als je eens een sample wilt dan geef maar een pbtje stuur je graag een sample op als deze open is.
Ook dit wil ik nog kwijt tijdens mijn reis wordt je hier zo geholpen door andere forumleden ik vind dit nog steeds ongekend GEWELDIG en tevens mijn dank hiervoor forumleden.
Dan speelt ook nog mee of je buiten rookt of binnen en zoals gezegd je rust moment voor het roken.
In mijn 2 en een half jaar ervaring (beginner nog dus)heb ik ondervonden dat een pijpje met kleine ketel het lekkerst rookt voor mij.
Echter blijf ik erbij dat smaak niet te bepalen is door een ander je moet zelf kiezen.
bijvoorbeeld latakia niet mijn smaak terwijl vele forumleden erbij zweren(misschien over enkele jaren rook ik wel latakia maar nu ben ik er nog niet aan toe)
Moet wel zeggen dat op dit forum zoveel informatie te krijgen is en dat de leden zoveel hulp bieden dat de weg veel gemakkelijker wordt.
Succes met je ontdekkingsreis en als je eens een sample wilt dan geef maar een pbtje stuur je graag een sample op als deze open is.
Ook dit wil ik nog kwijt tijdens mijn reis wordt je hier zo geholpen door andere forumleden ik vind dit nog steeds ongekend GEWELDIG en tevens mijn dank hiervoor forumleden.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
gr. kees Flake
- kenny001
kees liebherr schreef:Kennyoo1 er is nog een lange weg te gaan volgens mij maar wel een mooie weg.
Dit is wel zeer zeker heb nog een lange weg te gaan
En de forumleden zijn geweldig en super behulpzaam zodat het plezant is deze werrld vzn pikproken te ontdekken