Pijp uit elkaar bewaren
Pijp uit elkaar bewaren
Mijn filterpijp haal ik enkele uren na het roken uit elkaar en maak deze schoon.
Vervolgens bewaar ik de pijp uit elkaar.
Nu speelt het niet zo'n grote rol, omdat ik maar 3 pijpen heb.
Mijn niet-filterpijp haal ik zelden uit elkaar.
Maar voor de toekomst vraag ik me af: is het goed of slecht of maakt het niet uit om een pijp uit elkaar te bewaren, langere tijd.
Wat denken jullie ?
Vervolgens bewaar ik de pijp uit elkaar.
Nu speelt het niet zo'n grote rol, omdat ik maar 3 pijpen heb.
Mijn niet-filterpijp haal ik zelden uit elkaar.
Maar voor de toekomst vraag ik me af: is het goed of slecht of maakt het niet uit om een pijp uit elkaar te bewaren, langere tijd.
Wat denken jullie ?
- teunis
Re: Pijp uit elkaar bewaren
Ik rook vooral de Falcon, ook in huis, en de kop draai ik altijd los van de steel om te drogen.
Dat is eigen aan het systeem, maar in feite bewaar ik dus de pijpen los van elkaar!
De niet-systeem pijpen haal ik nooit uit elkaar.
Afgezien van de verschillen inherent aan het systeem, merk ik geen verschil tussen los en vast drogen.
Dat is eigen aan het systeem, maar in feite bewaar ik dus de pijpen los van elkaar!

De niet-systeem pijpen haal ik nooit uit elkaar.
Afgezien van de verschillen inherent aan het systeem, merk ik geen verschil tussen los en vast drogen.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- magicmarcello
Het is een goede gewoonte om je pijp na het roken eerst goed af te laten afkoelen voordat je de pijp uit elkaar haalt en schoonmaakt, dat doe ik ook en ik denk vrijwel iedereen hier...
Vervolgens lijkt het me in jouw geval geen probleem om de pijpen uit elkaar te laten wanneer je er maar 3 hebt, er is geen wet die voorschrijft dat je ze meteen weer in elkaar moet zetten.
Echter in mijn geval doe ik dat wel na het schoonmaken (zoals de meeste pijprokers hier) en dan gaan ze meteen weer terug op hun vaste plaats in mijn pijpenkabinet.
Ik vind het allereerst fraaier wanneer alles weer netjes op z'n plaats staat en bovendien zou het voor mij ondoenlijk en ongewenst zijn om koppen en stelen los van elkaar te laten want ik heb bijna 80 pijpen, dan wordt het al snel een onoverzichtelijke grabbelton en ben je een uur bezig om kop en bijpassende steel bij elkaar te zoeken, niet echt handig...
Vervolgens lijkt het me in jouw geval geen probleem om de pijpen uit elkaar te laten wanneer je er maar 3 hebt, er is geen wet die voorschrijft dat je ze meteen weer in elkaar moet zetten.
Echter in mijn geval doe ik dat wel na het schoonmaken (zoals de meeste pijprokers hier) en dan gaan ze meteen weer terug op hun vaste plaats in mijn pijpenkabinet.
Ik vind het allereerst fraaier wanneer alles weer netjes op z'n plaats staat en bovendien zou het voor mij ondoenlijk en ongewenst zijn om koppen en stelen los van elkaar te laten want ik heb bijna 80 pijpen, dan wordt het al snel een onoverzichtelijke grabbelton en ben je een uur bezig om kop en bijpassende steel bij elkaar te zoeken, niet echt handig...

Zo had ik het nog niet bekeken !
Dus voor de pijp zelf maakt het weinig uit.
Dus voor de pijp zelf maakt het weinig uit.
Om verder de kop goed te laten drogen, is het zeker goed om de pijp "uit elkaar" te bewaren.
Maar zoals Magicmarcello al schrijft, met 3 pijpen of zelfs met 10 pijpen is dat nog prima te doen. Met 80 pijpen (en sommige idioten hebben er zelfs meer dan dat) wordt dat een onoverzichtelijke janboel van jewelste en is het een puzzel om de juiste kop bij het juiste mondstuk te vinden. Dus simpel praktisch denkend niet echt top.
Zelf ben ik ook een 9 mm filterroker en ik zet de pijpen na schoonmaken gewoon weer in elkaar, met nieuw filtertje erin. Ik rook een schoongemaakte pijp zeker 24 uur niet, dus een pijp heeft bij mij minstens een volle dag droogtijd. En dat heeft in ruim 25 jaar tijd nog nooit een probleem opgeleverd.
Dus NODIG is het volgens mij niet, maar hij zal (open bewaard) zeker wat sneller drogen. Als je maar 3 pijpen hebt en je wilt er 4 per dag roken, dan gewoon open bewaren.
Maar zoals Magicmarcello al schrijft, met 3 pijpen of zelfs met 10 pijpen is dat nog prima te doen. Met 80 pijpen (en sommige idioten hebben er zelfs meer dan dat) wordt dat een onoverzichtelijke janboel van jewelste en is het een puzzel om de juiste kop bij het juiste mondstuk te vinden. Dus simpel praktisch denkend niet echt top.
Zelf ben ik ook een 9 mm filterroker en ik zet de pijpen na schoonmaken gewoon weer in elkaar, met nieuw filtertje erin. Ik rook een schoongemaakte pijp zeker 24 uur niet, dus een pijp heeft bij mij minstens een volle dag droogtijd. En dat heeft in ruim 25 jaar tijd nog nooit een probleem opgeleverd.
Dus NODIG is het volgens mij niet, maar hij zal (open bewaard) zeker wat sneller drogen. Als je maar 3 pijpen hebt en je wilt er 4 per dag roken, dan gewoon open bewaren.
- Calinero
Ik laat mijn gerookte pijpen altijd een nachtje open liggen, daarna gaan ze weer in het rekje!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!
- Paasei
Ik ben een lamzak wat reinigen betreft...
Ik laat filter zitten, en zet de pijp op een stoeltje weg om af te koelen.
Paar uur later gaat ze de kast in op het rekje.
Filter verwijderen en reinigen (rager door steel en mondstuk) doe ik pas als ik ze opnieuw ga roken. Dat kan de dag erop zijn, maar even goed een week later...
Nog nooit problemen gehad.
Ik laat filter zitten, en zet de pijp op een stoeltje weg om af te koelen.
Paar uur later gaat ze de kast in op het rekje.
Filter verwijderen en reinigen (rager door steel en mondstuk) doe ik pas als ik ze opnieuw ga roken. Dat kan de dag erop zijn, maar even goed een week later...
Nog nooit problemen gehad.
Koninklijke Eikel Des Forums.
- JanSt
Ik haal de pijp niet uit elkaar na het pijproken, ik laat deze altijd afkoelen. Wat ik wel doe is direct er een pijprager doorhalen om het vocht uit de steel te verwijderen. Dit is natuurlijk lastig als je in filter in de pijp hebt zitten. Na een vijftal rookbeurten haal ik de pijp uit elkaar en maak hem wat grondiger schoon en 1 x per maand maak ik de pijpen die ik veel gerookt heb schoon met een rager licht gedrenkt in 99 %. Alcohol, die je bij de drogist kan kopen en geef de pijp een uitgebreide schoonmaak beurt.
De pijpen en de steel bewaar ik nooit los van mekaar, maar het kan geen kwaad.
De pijpen en de steel bewaar ik nooit los van mekaar, maar het kan geen kwaad.
Met vriendelijke groet,
Jan
All that is gold does not glitter
Jan
All that is gold does not glitter
- Eliminator
- Moderator
Whoehaha,... LOL,..... maar zonder gein, zou je je pijpen, mochten ze allemaal uit elkaar zijn (en wetende dat 'het merkje' bij jouw vaak hetzelfde is) foutloos bij elkaar gepuzzeld krijgen ??Winslow Collector schreef:......en sommige idioten hebben er zelfs meer dan dat
Eliminator schreef:Whoehaha,... LOL,..... maar zonder gein, zou je je pijpen, mochten ze allemaal uit elkaar zijn (en wetende dat 'het merkje' bij jouw vaak hetzelfde is) foutloos bij elkaar gepuzzeld krijgen ??Winslow Collector schreef:......en sommige idioten hebben er zelfs meer dan dat

Maarre, ik begin er niet aan. Moet er niet aan denken wat voor een ruimte dát kost. Of een zak vol koppen en een zak vol mondstukken. En dan op een regenachtige zondagmiddag alles bij elkaar combineren? Ech nie.
- Luys
- Moderator
Hoor ik hier een uitdaging aan komen? Klinkt alsof er binnenkort even wat PRF'ers op bezoek moeten komen voor de voorbereidingenWinslow Collector schreef: Maarre, ik begin er niet aan. Moet er niet aan denken wat voor een ruimte dát kost. Of een zak vol koppen en een zak vol mondstukken. En dan op een regenachtige zondagmiddag alles bij elkaar combineren? Ech nie.

Pijproker des forums
Veel PRF'ers zijn van harte welkom. Maar geen uitdaging, hoor. Zeker niet als er een stelletje kerels mijn pijpen komt "slopen".Luys schreef:Hoor ik hier een uitdaging aan komen? Klinkt alsof er binnenkort even wat PRF'ers op bezoek moeten komen voor de voorbereidingenWinslow Collector schreef: Maarre, ik begin er niet aan. Moet er niet aan denken wat voor een ruimte dát kost. Of een zak vol koppen en een zak vol mondstukken. En dan op een regenachtige zondagmiddag alles bij elkaar combineren? Ech nie.
- Wallace
Ik sloop niets hoor. Ga braaf op jou bank zitten met jou dure whiskey. PROOSTWinslow Collector schreef:Veel PRF'ers zijn van harte welkom. Maar geen uitdaging, hoor. Zeker niet als er een stelletje kerels mijn pijpen komt "slopen".Luys schreef:Hoor ik hier een uitdaging aan komen? Klinkt alsof er binnenkort even wat PRF'ers op bezoek moeten komen voor de voorbereidingenWinslow Collector schreef: Maarre, ik begin er niet aan. Moet er niet aan denken wat voor een ruimte dát kost. Of een zak vol koppen en een zak vol mondstukken. En dan op een regenachtige zondagmiddag alles bij elkaar combineren? Ech nie.

De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.
- magicmarcello
We zouden niet durven, dat zou heiligschennis zijn...Winslow Collector schreef:Veel PRF'ers zijn van harte welkom. Maar geen uitdaging, hoor. Zeker niet als er een stelletje kerels mijn pijpen komt "slopen".
...maar die tabaksberg van jou zou in dat geval toch mogelijk wel lichtelijk de dupe kunnen zijn...

- Dukdalf
't Zou wel een erg leuke luilakgrap zijn, al die pijpen en mondstukken door elkaar op tafel, maar daar doen ze in Zeeland niet aan dacht ik.
Ik bewaar pijpen als een geheel omdat (tijdelijke) passingsproblemen niet ondenkbaar zijn, maar ik maak ze altijd binnen een paar uur na het roken zo goed mogelijk schoon met een handjevol ragers en een 'zachte doek', zoals dat heet. Plus de bekende natte vinger, natuurlijk
.
Ik bewaar pijpen als een geheel omdat (tijdelijke) passingsproblemen niet ondenkbaar zijn, maar ik maak ze altijd binnen een paar uur na het roken zo goed mogelijk schoon met een handjevol ragers en een 'zachte doek', zoals dat heet. Plus de bekende natte vinger, natuurlijk

- Bommel
- Bommel
Op Bommelstein gaat deze heer van stand het zelfde te werk als velen hier.
Roken, koelen, openen, schoon raggen, klaarmaken voor de volgende rooksessie min 24 uur later.
Alles netjes in elkaar.
Mme ziet me aan komen, phoe.
Roken, koelen, openen, schoon raggen, klaarmaken voor de volgende rooksessie min 24 uur later.
Alles netjes in elkaar.
- magicmarcello
...geen Rommelstein dus!Bommel schreef:Alles netjes in elkaar.

- Bommel
magicmarcello schreef:...geen Rommelstein dus!Bommel schreef:Alles netjes in elkaar.

Veel duidelijke en vooral leuke antwoorden. Gezellig PRF !
Ik concludeer dat voor de meeste doorgewinterde kornuiten het géén verschil voor de pijp zelf maakt.
1 iemand maakt zich zorgen om eventuele pasproblemen op lange termijn, verder niemand.
Ik concludeer dat voor de meeste doorgewinterde kornuiten het géén verschil voor de pijp zelf maakt.
1 iemand maakt zich zorgen om eventuele pasproblemen op lange termijn, verder niemand.
- Bommel
Het maakt inderdaad niets uit, maar het is wel praktisch om de pijp, na het schoonmaken, in geheel op te bergen.
Zeker als het aantal, door PKZ, uitgroeit.
- magicmarcello
...kwestie van goede en gezonde gewoonte aanleren, een leuke bijkomstigheid in het dagelijkse ritueel van frøbelen met den pijp...Bommel schreef:Het maakt inderdaad niets uit, maar het is wel praktisch om de pijp, na het schoonmaken, in geheel op te bergen.

- Bommel
- janneman
- Contacteer:
Ik kan me voorstellen dat het echt systematisch los bewaren van mondstuk en kop wat sneller tot een loszittend mondstuk kan leiden. Niet dat dat dan een echt probleem is, na een paar keer roken zit het wel weer goed.
Het is mijn ervaring dat bij pijpen die ik lang niet rook het mondstuk wat losser zit als ik ze uit het rek pak. Ik vermoed dat dat komt doordat het hout verder dan normaal is uitgedroogd. Vandaar dat het na een of twee keer roken ook weer over is; dan zit er weer wat meer vocht in het hout. Als een pijp uit elkaar bewaard wordt zal dat helemaal uitdrogen wat sneller gaan. Tegelijk maakt dit ook waarschijnlijk dat, als je niet zoveel pijpen hebt en ze elke dag rookt, het uit elkaar bewaren vermoedelijk wel een voordeeltje oplevert omdat de pijp dan sneller droogt...
Het is mijn ervaring dat bij pijpen die ik lang niet rook het mondstuk wat losser zit als ik ze uit het rek pak. Ik vermoed dat dat komt doordat het hout verder dan normaal is uitgedroogd. Vandaar dat het na een of twee keer roken ook weer over is; dan zit er weer wat meer vocht in het hout. Als een pijp uit elkaar bewaard wordt zal dat helemaal uitdrogen wat sneller gaan. Tegelijk maakt dit ook waarschijnlijk dat, als je niet zoveel pijpen hebt en ze elke dag rookt, het uit elkaar bewaren vermoedelijk wel een voordeeltje oplevert omdat de pijp dan sneller droogt...
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Luys
- Moderator
Hmm, ik bewaar mijn pijpen nooit uit elkaar... Liggen bij mij allemaal in een laatje (op m'n ontbijt pijp na, die ligt eigenlijk altijd op tafel).
Pijproker des forums
-
Als Luys.
- Kees Flake
Ik bewaar mijn pijpjes ook altijd compleet met mondstuk.
wat ik altijd doe is de pijp na roken in de standaard zetten of met de steel omhoog.
Ik doe dit om het vocht in de kop te dwingen die nog warm is en zo doende verdampt het vocht beter.(is mijn ervaring)
In het begin heb ik pijpje na roken op de zijkant gelegd om af te koelen hierbij bleek dat het vocht in de pijp bleef zitten.(steel en filter)
Sinds ik de pijpjes rechtop of in de standaard zet is dit velen malen beter en als je flake rookt zit ook veel vocht in.
Als je in een bepaalde pijp verschillende tabakken rookt blijft de smaak hiervan hangen logisch.
Dit is echter veel minder als je de pijp rechtop zet of in de standaard zet om af te koelen.
Ook deed ik in het begin na het roken gelijk een raggertje in het mondstuk om vocht op te nemen .
Dit doe ik ook niet meer omdat je hiermee ontluchting na het mondstuk afsluit.
Misschien zijn er leden die ook deze ervaring hebben dan hoor ik het graag.
wat ik altijd doe is de pijp na roken in de standaard zetten of met de steel omhoog.
Ik doe dit om het vocht in de kop te dwingen die nog warm is en zo doende verdampt het vocht beter.(is mijn ervaring)
In het begin heb ik pijpje na roken op de zijkant gelegd om af te koelen hierbij bleek dat het vocht in de pijp bleef zitten.(steel en filter)
Sinds ik de pijpjes rechtop of in de standaard zet is dit velen malen beter en als je flake rookt zit ook veel vocht in.
Als je in een bepaalde pijp verschillende tabakken rookt blijft de smaak hiervan hangen logisch.
Dit is echter veel minder als je de pijp rechtop zet of in de standaard zet om af te koelen.
Ook deed ik in het begin na het roken gelijk een raggertje in het mondstuk om vocht op te nemen .
Dit doe ik ook niet meer omdat je hiermee ontluchting na het mondstuk afsluit.
Misschien zijn er leden die ook deze ervaring hebben dan hoor ik het graag.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
gr. kees Flake
-
Op zich is er niets op tegen even een rager in de pijp achter te laten.
Nadat de pijp afgekoeld is rager verwijderen en nog even nalopen
met een wattenstaafje en/of tissue en weer in elkaar draaien.
Nadat de pijp afgekoeld is rager verwijderen en nog even nalopen
met een wattenstaafje en/of tissue en weer in elkaar draaien.