Paul Tummers schreef:Heb ik een pijp half leeg, zit er onder de smeulende tabak toch nog een laag tabak die vocht en warmte absorbeert, onder in de kop wordt niets meer geabsorbeerd, geen vocht en ook geen warmte, behalve door het hout, en dan lijkt het mij toch anders, ik zou haast geneigd zijn te gaan denken dat bij een droge roker de koollaag aldaar hoofdzakelijk gaat bestaan uit verkoold hout, ware het niet dat bij een goed ingerookte pijp het rookkanaal steeds dieper komt te liggen doordat de bodem langzaam dichtgroeit.
Wat betreft die onderste helft van een volle pijp: inderdaad, daar kan bij de "natte roker" aardig wat vocht komen, mede door condensatie van vocht in de lucht (en pijp). Die natte prop doet NIETS voor het inroken. Daarom langere tijd een vulling van bijvoorbeeld 1/3 of zelfs een kwart. Je rookt dan nog relatief droog wanneer je de pijp begint met een kleine vulling en omdat dat geen uur duurt, is de tabak nog goed droog en kan de koollaag onderin opbouwen.
Wat betreft het dieper liggen van het rookkanaal, na verloop van tijd: daarvoor ruimen wij onze pijpen. Niet te rigoureus, maar met beleid en steeds even kijken hoe het met de bodem en rookkanaal onderin zit. Met goed ruimen, houd je de koollaag intact en het rookkanaal niet te diep. 
En voor dat goed ruimen komt het ook op het juiste gereedschap aan. Die grote pijptool, waarbij je de drie messen uiteen kunt draaien, is niet goed om de bodem te ruimen. Daar zitten dan geen schrapenede messen. Beter is het setje freesjes aan te schaffen, die wél onderin ruimen:

Deze ruimen ook de bodem.