De tabaksreis.
- Geoff
Re: De tabaksreis.
Een mooi stuk om te lezen dat overloopt van waarheid.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
WAT WORDT mijn TABAKSREIS
Na het bezoek van de forumdag, waarover in andere topics meer,
kwam ik veel tabakken tegen.
De hoop om wat meer richtlijn, werd uiteindelijk een grote verwarring
Schijnbaar weet iedereen zo goed wat ie wil, en waar ie over praat.
Natuurlijk waren de forumtabakken top, en ben ik blij
er twee (en helaas niet het genietmoment) heb besteld.
Dat wordt genieten, maar, hoe (en dat vind ik interessant)
herken ik nu tabak van tabak,
want eerlijk gezegd, het lijkt of ik alles lekker vind,
van mijn heerenbaai, old dublin, erinmore of danish truffle.
Hoe ga ik het nu aanpakken
Ik ga de (zoveel mogelijk) de van oorsprong Nederlandse tabakken proberen.
Alle prachtige mixen wereldwijd ten spijt,
Ik wil proeven en ruiken, en zelf ontdekken, stap voor stap.
Ondanks alle leuke ditjes en datjes blijkt dit forum toch een lastig zoekgebied,
voor de echte starter, zodra je wat meer thuis bent, en wat gerichter zoekt,
zal dat beter worden, let wel, mijns inziens.
Op de site van de oudeleeuw gekeken,
http://www.deoudeleeuw.nl/
en o.a.
Alleen al het bestuderen van alle tabaksoorten die bij de oudeleeuw
onder Nederlands vallen, levert een behoorlijke studie op.
Daarbij wil ik een zeer groot deel van deze tabakken proberen.
Nu zal dat leiden tot een aanzienlijke periode, als ik van alles 1 pakje koop.
Mijn vraag is dan ook o.a.
of er mensen zijn die sampels van deze tabakken hebben.
(bijvoorbeeld denkend aan een forumlid met een mooie troostonderbroek
die vast ideeen heeft)
Ik wil er graag voor betalen, ik weet hoe genereus ik op het forum ben
voorzien van sampels, en ik ben daar ontzettend dankbaar voor.
Deze staan allemaal genoteerd, en ik zal er uiteindelijk ook vast van
bestellen, want ze bevielen goed.
Wellicht zult u dit een overdreven aanpak vinden,
dat kan,
ik sta dan ook open voor suggesties, hoe een duidelijke mening
en herkenning op te bouwen betreffende tabak.
Een andere suggestie, volledig anders, is natuurlijk
gewoon een lekkere tabak kopen, en gaan met die banaan,
GENIET. Nu, die laatste optie sluit ik dan ook niet uit,
integendeel, maar een stukje kennis opbouwen is
nu eenmaal ook een onderdeel van de hobby.
wellicht is me een topic ontgaan, graag tips in dat geval
Met vriendelijke dank voor uw aandacht,
uitziende naar uw reacties en bijdragen
kwam ik veel tabakken tegen.
De hoop om wat meer richtlijn, werd uiteindelijk een grote verwarring
Schijnbaar weet iedereen zo goed wat ie wil, en waar ie over praat.
Natuurlijk waren de forumtabakken top, en ben ik blij
er twee (en helaas niet het genietmoment) heb besteld.
Dat wordt genieten, maar, hoe (en dat vind ik interessant)
herken ik nu tabak van tabak,
want eerlijk gezegd, het lijkt of ik alles lekker vind,
van mijn heerenbaai, old dublin, erinmore of danish truffle.
Hoe ga ik het nu aanpakken
Ik ga de (zoveel mogelijk) de van oorsprong Nederlandse tabakken proberen.
Alle prachtige mixen wereldwijd ten spijt,
Ik wil proeven en ruiken, en zelf ontdekken, stap voor stap.
Ondanks alle leuke ditjes en datjes blijkt dit forum toch een lastig zoekgebied,
voor de echte starter, zodra je wat meer thuis bent, en wat gerichter zoekt,
zal dat beter worden, let wel, mijns inziens.
Op de site van de oudeleeuw gekeken,
http://www.deoudeleeuw.nl/
en o.a.
Alleen al het bestuderen van alle tabaksoorten die bij de oudeleeuw
onder Nederlands vallen, levert een behoorlijke studie op.
Daarbij wil ik een zeer groot deel van deze tabakken proberen.
Nu zal dat leiden tot een aanzienlijke periode, als ik van alles 1 pakje koop.
Mijn vraag is dan ook o.a.
of er mensen zijn die sampels van deze tabakken hebben.
(bijvoorbeeld denkend aan een forumlid met een mooie troostonderbroek
die vast ideeen heeft)
Ik wil er graag voor betalen, ik weet hoe genereus ik op het forum ben
voorzien van sampels, en ik ben daar ontzettend dankbaar voor.
Deze staan allemaal genoteerd, en ik zal er uiteindelijk ook vast van
bestellen, want ze bevielen goed.
Wellicht zult u dit een overdreven aanpak vinden,
dat kan,
ik sta dan ook open voor suggesties, hoe een duidelijke mening
en herkenning op te bouwen betreffende tabak.
Een andere suggestie, volledig anders, is natuurlijk
gewoon een lekkere tabak kopen, en gaan met die banaan,
GENIET. Nu, die laatste optie sluit ik dan ook niet uit,
integendeel, maar een stukje kennis opbouwen is
nu eenmaal ook een onderdeel van de hobby.
wellicht is me een topic ontgaan, graag tips in dat geval
Re: WAT WORDT mijn TABAKSREIS
Schiet me nog te binnen,heerenpijp schreef: wellicht is me een topic ontgaan, graag tips in dat geval
wellicht zijn er meer mensen die mee willen op deze ontdekkingstocht.
We zouden een aantal tabakken kunnen kopen,
en deze laten rouleren of verdelen.
Dan door middel van een exel bestandje o.i.d.
de ervaringen kunnen delen op dit forum
Je zou zelfs per land zo iets kunnen opzetten.
IDEE??
En u snapt natuurlijk, dat ik in onderhandeling ben met British American Tobacco Groningen, dus
wie weet.....
-
Het vervelende, of leuke van pijptabak is dat je het beoordelen ervan met
een sample meestal niet redt. Je krijgt hooguit een indicatie.
Vaak zijn er meerdere blikjes van dezelfde tabak voor nodig om je een oor-
deel te vormen.
Gedurende de jaren dat ik pijp rook heeft mijn smaak zijsprongen gemaakt.
Een constante is de latakia gebleken.
Alle tabakken vragen in meer of mindere mate om hun eigen soort pijp.
Voor mij als latakia roker houdt dat in dat ik sommige prachtige niet meer
zal kopen.
Het zwarte blad geeft het meeste genot uit een pot of een prince.
een sample meestal niet redt. Je krijgt hooguit een indicatie.
Vaak zijn er meerdere blikjes van dezelfde tabak voor nodig om je een oor-
deel te vormen.
Gedurende de jaren dat ik pijp rook heeft mijn smaak zijsprongen gemaakt.
Een constante is de latakia gebleken.
Alle tabakken vragen in meer of mindere mate om hun eigen soort pijp.
Voor mij als latakia roker houdt dat in dat ik sommige prachtige niet meer
zal kopen.
Het zwarte blad geeft het meeste genot uit een pot of een prince.
- magicmarcello
...heel herkenbaar verhaal Heer Rob... 

- Eliminator
- Moderator
Denk dat anderen jouw niet kunnen helpen met het vinden van 'jouw smaak', die zul je zelf moeten vinden, en na verloop van tijd zelfs weer moeten hervinden, want bij lang niet iedereen blijft smaak hetzelfde.
Zelf begonnen als zoetroker en na enige kleine uitstapjes in de licht latakiahoudende hoek denk ik nu mijn plekje gevonden te hebben, de Virginia flakes, maar wie weet waar ik over jaren van hier ben.
De enige tip (niet van mij maar van Janneman) maak notities ! Nu denk je het overzicht te hebben, geloof me, over een jaar (en vele samples verder) weet je het echt niet meer, schrijf alles op !
Zelf begonnen als zoetroker en na enige kleine uitstapjes in de licht latakiahoudende hoek denk ik nu mijn plekje gevonden te hebben, de Virginia flakes, maar wie weet waar ik over jaren van hier ben.
De enige tip (niet van mij maar van Janneman) maak notities ! Nu denk je het overzicht te hebben, geloof me, over een jaar (en vele samples verder) weet je het echt niet meer, schrijf alles op !
- Bommel
Samples geven een eerste geur indruk van een tabak en daar houd het ook zo'n beetje mee op.
Vaak duurt het en of meerdere blikken of pouches om een tabak goed te kunnen plaatsen voordat je weet of het een blijver is.
Wat ik vaak doe met een nieuwe tabak is mij rustig zetten in mijn fauteuil met naast mij een stuk wit brood zonder korst en een flink glas water, liefst uit de fles maar geen mineraal water.
Alvorens, na het stoppen van de pijp, de pijp te ontsteken drink ik enkele slokken water, even door de mond laten rollen.
Daarna kauw ik rustig en lang op een stukje brood en drink dan weer enkele slokken water.
De mond is nu redelijk neutraal en kan ik de pijp aansteken.
Aan het begin van het roken is de geur die opstijgt het intenst.
Tijdens de sessie neem ik van tijd tot tijd wat water en brood tot mij waarna ik dan weer de eerste teug rook door de neus laat ontsnappen.
Op deze manier kan ik de nieuwe tabak rustig beoordelen en een beetje plaatsen.
Bij twijfel herhaal ik deze methode nogmaals.
Het is echter niet DE manier maar een van de persoonlijke.
Anderen kunnen weer een andere manier hebben, een beetje kauwen op een klein plukje tabak voor dat er gerookt gaat worden.
Probeer het maar en je zult merken dat het je op weg kan helpen.
Vaak duurt het en of meerdere blikken of pouches om een tabak goed te kunnen plaatsen voordat je weet of het een blijver is.
Wat ik vaak doe met een nieuwe tabak is mij rustig zetten in mijn fauteuil met naast mij een stuk wit brood zonder korst en een flink glas water, liefst uit de fles maar geen mineraal water.
Alvorens, na het stoppen van de pijp, de pijp te ontsteken drink ik enkele slokken water, even door de mond laten rollen.
Daarna kauw ik rustig en lang op een stukje brood en drink dan weer enkele slokken water.
De mond is nu redelijk neutraal en kan ik de pijp aansteken.
Aan het begin van het roken is de geur die opstijgt het intenst.
Tijdens de sessie neem ik van tijd tot tijd wat water en brood tot mij waarna ik dan weer de eerste teug rook door de neus laat ontsnappen.
Op deze manier kan ik de nieuwe tabak rustig beoordelen en een beetje plaatsen.
Bij twijfel herhaal ik deze methode nogmaals.
Het is echter niet DE manier maar een van de persoonlijke.
Anderen kunnen weer een andere manier hebben, een beetje kauwen op een klein plukje tabak voor dat er gerookt gaat worden.
Probeer het maar en je zult merken dat het je op weg kan helpen.
-
Je hebt het niet in de gaten omdat het sluipenderwijs gaat, maar met het
klimmen der jaren nemen veel lichamelijke functies af (o.a. gehoor en
gezichtsvermogen)
Helaas hoort daar ook het smaakvermogen bij. Ik heb daar niet bij stilgestaan
totdat de eigenaar van de Oude Leeuw mij daarop attendeerde.
Zo maakt de parfum industrie uitsluitend gebruik van jonge mensen, omdat
zij nog over een absoluut reukvermogen beschikken.
gezichtsvermogen)
Helaas hoort daar ook het smaakvermogen bij. Ik heb daar niet bij stilgestaan
totdat de eigenaar van de Oude Leeuw mij daarop attendeerde.
Zo maakt de parfum industrie uitsluitend gebruik van jonge mensen, omdat
zij nog over een absoluut reukvermogen beschikken.
- Rob
Re: WAT WORDT mijn TABAKSREIS
Er is ergens een draadje waarin een systeem is opgezet om samples uit te wisselen. Ik heb 'm zo gauw niet kunnen vinden maar wie weet kan jij 'm weer nieuw leven inblazen.heerenpijp schreef:Mijn vraag is dan ook o.a. of er mensen zijn die sampels van deze tabakken hebben.
Om voor mezelf te spreken: vanaf de allereerste bijeenkomst in Leerdam viel het mij al op dat er veel gulle mensen zijn die interessante tabakjes hebben waarvan je wat mag proberen. Soms opent dat nieuwe perspectieven en koop ik uiteindelijk die tabak - dat was bij mij het geval met Old Dublin bijvoorbeeld. Soms blijft het bij die ene keer proberen - ik herinner me levendig de rope tabak die ik van Antonius mocht proberen (maar stiekum zou ik die wel weer eens willen proeven). Als jij ook wat uit te wisselen hebt kan je vaak naar huis gaan met meerdere zakjes met tabak om eens te proberen.heerenpijp schreef:Een andere suggestie, volledig anders, is natuurlijk gewoon een lekkere tabak kopen, en gaan met die banaan
Mijn advies is dus: ga naar bijeenkomsten!
geen last vanrobvoorburg schreef:Je hebt het niet in de gaten omdat het sluipenderwijs gaat, maar met het
gezichtsvermogen)

geen l.......oeps.......nooit bij stilgestaan...robvoorburg schreef: Helaas hoort daar ook het smaakvermogen bij. Ik heb daar niet bij stilgestaan

dan kan ik het gewoon bij 1 soort houden,
hoef ik ook niet te experimenteren

-
Daar schiet je een beetje door heerenpijp, je smaak gaat zo geleidelijk achteruit
dat je dat zelf niet in de gaten hebt, dus gewoon doorgaan met experimenteren.
dat je dat zelf niet in de gaten hebt, dus gewoon doorgaan met experimenteren.

- Timmy
Geweldig topic en zeer herkenbaar. De grote verdienste van dit forum is voor mij het genieten van het pijproken. Achteraf bezien ben ik begonnen met pijproken om op te houden met sigaretten.Dat heeft geleid tot een willekeurig roken van beperkte beschikbare merken (voor mij was Amphora een logische opvolger van Drum) en waarschijnlijk toch een legitieme manier om aan je shotjes nicotine en teer te komen. Je rookte geen sigaretten meer......
Momenteel is er vooral de rust en het genieten voor in de plaats gekomen; ik doe nu aan fijnzinnig onderhoud (sla de pijpen niet meer leeg tegen een muur, maak regelmatig de kanalen schoon, weet nu dat een pijpekop niet automatisch veel kleiner hoeft te worden van binnen etc, inhaleer bijna niet meer). Maar vooral: heb een kleine collectie tabakken en pijpen aangeschaft, en steek dat ding nu steeds vaker bewust op om te genieten, ipv gewoon een stuk hout in de mond te hebben.
Momenteel is er vooral de rust en het genieten voor in de plaats gekomen; ik doe nu aan fijnzinnig onderhoud (sla de pijpen niet meer leeg tegen een muur, maak regelmatig de kanalen schoon, weet nu dat een pijpekop niet automatisch veel kleiner hoeft te worden van binnen etc, inhaleer bijna niet meer). Maar vooral: heb een kleine collectie tabakken en pijpen aangeschaft, en steek dat ding nu steeds vaker bewust op om te genieten, ipv gewoon een stuk hout in de mond te hebben.
-
Goed te lezen Timmy, je gaat de juiste weg.
- teunis
Prachtige stukjes over de reis, waarvan ik ook een paar haltes heb mogen meereizen, maar bij mij bekruipt het gevoel dat het uiteindelijk geen bal uitmaakt. Ik ben uitgestapt.
Natuurlijk kan je voor jezelf zeggen dat na heel veel tabakken geprobeerd te hebben je weloverwogen en uitgebreid geteste voorkeur uitgaat naar .....
Natuurlijk kan je na heel veel pijpvormen geprobeerd te hebben een voorkeur hebben voor een pijpvorm of een combi van vorm en soort tabak.
Onder de streep blijft over dat pijproken een genietmoment is; helemaal voor jezelf en niet om stoer te doen of te showen. De een rookt verschillende pijpen of pijpvormen met verschillende tabakken en wil steeds iets nieuws proberen, de ander houdt het bij één vorm en één soort tabak zonder de drang te hebben iets anders te willen. Beide rokers genieten van de rooksessie en in mijn beleving zijn het beide pijprokers, immers zoals al zeer scherp is opgemerkt, pijproker ben je van geboorte en de "wannebees" vallen vanzelf af.
Ieder kiest zijn eigen weg en daarom is het ook zo lastig om beginners op weg te helpen; de technische handelingen kunnen we goed uitleggen, maar dan komt onvermijdelijk de vraag wat nu te roken en hoeveel pijpen nodig zijn. Vanaf dat moment lopen de wegen uit elkaar en ontstaat de grote verwarring voor de beginner. Natuurlijk kunnen de ervaringen van collega-pijprokers je een andere weg laten zien of je aan een idee helpen of een houvast bieden, maar ik blijf beweren dat het uiteindelijk geen bal uitmaakt omdat in mijn beleving het doel is om een genietmoment voor jezelf te creëren en hoe je dit bereikt is helemaal je eigen keuze en niet beter of slechter dan de keuze van een ander.
Natuurlijk kan je voor jezelf zeggen dat na heel veel tabakken geprobeerd te hebben je weloverwogen en uitgebreid geteste voorkeur uitgaat naar .....
Natuurlijk kan je na heel veel pijpvormen geprobeerd te hebben een voorkeur hebben voor een pijpvorm of een combi van vorm en soort tabak.
Onder de streep blijft over dat pijproken een genietmoment is; helemaal voor jezelf en niet om stoer te doen of te showen. De een rookt verschillende pijpen of pijpvormen met verschillende tabakken en wil steeds iets nieuws proberen, de ander houdt het bij één vorm en één soort tabak zonder de drang te hebben iets anders te willen. Beide rokers genieten van de rooksessie en in mijn beleving zijn het beide pijprokers, immers zoals al zeer scherp is opgemerkt, pijproker ben je van geboorte en de "wannebees" vallen vanzelf af.
Ieder kiest zijn eigen weg en daarom is het ook zo lastig om beginners op weg te helpen; de technische handelingen kunnen we goed uitleggen, maar dan komt onvermijdelijk de vraag wat nu te roken en hoeveel pijpen nodig zijn. Vanaf dat moment lopen de wegen uit elkaar en ontstaat de grote verwarring voor de beginner. Natuurlijk kunnen de ervaringen van collega-pijprokers je een andere weg laten zien of je aan een idee helpen of een houvast bieden, maar ik blijf beweren dat het uiteindelijk geen bal uitmaakt omdat in mijn beleving het doel is om een genietmoment voor jezelf te creëren en hoe je dit bereikt is helemaal je eigen keuze en niet beter of slechter dan de keuze van een ander.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
Lang niets meer van je gehoord Teunis! Leuk dat er weer iets van je te lezen valt.
Ik ben nog nietzo heel lang aan den pijp, maar heb el wel redelijk wat kunnen proberen. Mijn voodkeur gaat meer en meer van hetzoete af en gaat richting de va-per en latakiahoudende mixtures. Ik ben wat deze laatste 2 betreft redelijk op mijn plaats terechtgekomen denk ik. Ik heb namelijk gemerkt dat, een hele enkeling daargelaten, er tusse de tabakken die ik nu probeer enkel nog hele kleine nuanceverschillen zitten die voor mij persoonlijk het niet de moeite waard maken nog veel verder te onderzoeken.
Wat gezoete tabakken betreft is er welliswaar een breder keus dan enkel de verhouding tussen de tabakken onderling, maar deze tabakken trekken me steeds minder.
Just my 2 cents.
Ik ben nog nietzo heel lang aan den pijp, maar heb el wel redelijk wat kunnen proberen. Mijn voodkeur gaat meer en meer van hetzoete af en gaat richting de va-per en latakiahoudende mixtures. Ik ben wat deze laatste 2 betreft redelijk op mijn plaats terechtgekomen denk ik. Ik heb namelijk gemerkt dat, een hele enkeling daargelaten, er tusse de tabakken die ik nu probeer enkel nog hele kleine nuanceverschillen zitten die voor mij persoonlijk het niet de moeite waard maken nog veel verder te onderzoeken.
Wat gezoete tabakken betreft is er welliswaar een breder keus dan enkel de verhouding tussen de tabakken onderling, maar deze tabakken trekken me steeds minder.
Just my 2 cents.
-
Goed verhaal Teunis.
Ik was een beetje vastgeroest aan een paar pijpen en een paar (zoete)
tabakken. Deelname aan dit forum heeft mij ertoe gebracht weer eens
kritisch naar mijn wijze van pijproken te kijken.
Nu,3 jaar en vele tabakken verder, ben ik terug bij mijn oude liefde:
het zwarte blad.
Het kan naar mijn idee geen kwaad om naar zo'n 40 jaar pijproken
weer eens om je heen te kijken en de boel voor jezelf te ijken.
Ik ben het forum daarvoor dank verschuldigd.
Ik was een beetje vastgeroest aan een paar pijpen en een paar (zoete)
tabakken. Deelname aan dit forum heeft mij ertoe gebracht weer eens
kritisch naar mijn wijze van pijproken te kijken.
Nu,3 jaar en vele tabakken verder, ben ik terug bij mijn oude liefde:
het zwarte blad.
Het kan naar mijn idee geen kwaad om naar zo'n 40 jaar pijproken
weer eens om je heen te kijken en de boel voor jezelf te ijken.
Ik ben het forum daarvoor dank verschuldigd.
- janneman
- Contacteer:
Wijze woorden Rob en Teunis! Ja, het is een hele reis, en af en toe moet je een reis ook eens onderbreken om te kijken waar je nu eigenlijk zit.
Ik merk dat veel mensen op zoek zijn alsof ze hopen ooit de 'ideale' tabak te vinden. Ik zelf heb nooit een echt ideaal gevonden. Er zijn wat tabakken die met enige regelmaat weer komen bovendrijven. En er komen af en toe ook nieuwe tabakken bij dat groepje van vaste tabakken. Maar het is geen reis naar een vast eindpunt, meer een zwerftocht. Je gaat verder als het ergens regent of als er teveel muggen zijn, en je slaat voor langere tijd je tent op als het uitzicht ergens goed bevalt...
Ik merk dat veel mensen op zoek zijn alsof ze hopen ooit de 'ideale' tabak te vinden. Ik zelf heb nooit een echt ideaal gevonden. Er zijn wat tabakken die met enige regelmaat weer komen bovendrijven. En er komen af en toe ook nieuwe tabakken bij dat groepje van vaste tabakken. Maar het is geen reis naar een vast eindpunt, meer een zwerftocht. Je gaat verder als het ergens regent of als er teveel muggen zijn, en je slaat voor langere tijd je tent op als het uitzicht ergens goed bevalt...
Laatst gewijzigd door janneman op 26 nov 2013 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
-
Zwerftocht, een beter woord dan tabaksreis!
- Bommel
Wijze woorden heren.
In hoofdzaak wordt verhaald over de tabak soorten, maar in mijn geval is er nu wat anders aan de hand.
Ik neig het zijpad wat flake en slices heet in te slaan en de veilige weg van losse tabak, tijdelijk, te verlaten.
De reden is, dat ik het flake ritueel, uit het blik pulken, vouwen en rullen, het in de pijp vrotten, aansteken en genieten, steeds beter in de vingers krijgt.
In hoofdzaak wordt verhaald over de tabak soorten, maar in mijn geval is er nu wat anders aan de hand.
Ik neig het zijpad wat flake en slices heet in te slaan en de veilige weg van losse tabak, tijdelijk, te verlaten.
De reden is, dat ik het flake ritueel, uit het blik pulken, vouwen en rullen, het in de pijp vrotten, aansteken en genieten, steeds beter in de vingers krijgt.
- JanSt
Dat herken ik Bommel, ik ervaar hetzelfde gevoel bij flakes. Het afgelopen jaar heb ik in mijn zwerftocht tabakken gerookt, die ik de 1e 20 jaar nog nooit gerookt heb. Ik geniet van het lezen van de ervaringen van de mede forumleden en als iets mij lekker lijkt schaf ik het aan. Mede door internet kun je alles online bestellen. Het is geen quest naar de ideale tabak, maar ik zie het als een ontdekkingsreis, met veel mooie geniet momenten en soms even wat minder. Dat alles maakt het zo interessant en leuk.
Met vriendelijke groet,
Jan
All that is gold does not glitter
Jan
All that is gold does not glitter
- teunis
@kiske: Off-topic: ja ik besta nog steeds, maar ben meer een lezer dan een poster geworden. Veel pijpgerelateerde topics over de techniek zijn herhalingen van zetten, de techniek veranderd immers niet of nauwelijks en dan denk ik dat ik niet zoveel nieuws kan bijdragen, alles is al een keer gezegd. Mijn mening over tabak en pijpen is denk ik al bekend en dan loop je het gevaar een zeur of drammer te worden als je steeds maar je mening herhaald. Daarnaast speelt mijn leven zich af rond zelfvoorziening en paganisme en mijn mening over niet pijpgerelateerde topics is daarmee (sterk) afwijkend van het gangbare en in feite ook al bekend bij de trouwe posters. ik heb echter geen enkele behoefte om te "evangeliseren"
@rob en janSt: er steekt absoluut geen kwaad in het om je heen kijken, zelfs niet als dat dankzij het forum is
; dat doen er vele en zeker als je het gevoel hebt vast geroest te zitten helpt het forum om over de heg te kijken. Mijn bijdrage was ook zeer beslist geen kritiek op jouw zwerftocht, maar meer om aan te geven dat als iemand blijft "steken" bij bijvoorbeeld Falcon- en mandjespijpen met zoete tabakken uit Duitsland (ik neem mijzelf maar als voorbeeld), hij of zij geen slechtere of mindere pijproker is omdat hij "thuis gekomen" is en niet meer wil zwerven.
@janneman: jij slaat voor mij precies de spijker op de kop! er bestaat geen ideale tabak of ideale pijp!
Je breekt de tent op als het regent en blijft hangen als het uitzicht bevalt: een metafoor die exact aangeeft hoe ik met mijn pijproken omga!
Als iemand er echter voor kiest om de regenbui uit te zitten, is daar ook niets mis mee.
@bommel: pijproken is volgens mij sowieso een ritueel. Flakes voegen hier een element aan toe en dit kan de beleving voor jezelf op een ander niveau tillen. Waarom zou je dit pad tijdelijk bewandelen als het je bevalt? je hebt toch twee benen? Je kan toch en losse tabak en flakes roken? Niemand dwingt je toch een keuze te maken?

@rob en janSt: er steekt absoluut geen kwaad in het om je heen kijken, zelfs niet als dat dankzij het forum is

@janneman: jij slaat voor mij precies de spijker op de kop! er bestaat geen ideale tabak of ideale pijp!
Je breekt de tent op als het regent en blijft hangen als het uitzicht bevalt: een metafoor die exact aangeeft hoe ik met mijn pijproken omga!
Als iemand er echter voor kiest om de regenbui uit te zitten, is daar ook niets mis mee.
@bommel: pijproken is volgens mij sowieso een ritueel. Flakes voegen hier een element aan toe en dit kan de beleving voor jezelf op een ander niveau tillen. Waarom zou je dit pad tijdelijk bewandelen als het je bevalt? je hebt toch twee benen? Je kan toch en losse tabak en flakes roken? Niemand dwingt je toch een keuze te maken?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- Bommel
Geheel waar heer Teunis, wat u daar schrijft.
Ik heb de indruk gewekt het pad van de losse tabak geheel te verlaten en dat is een onjuistheid.
Veel beter had ik kunnen schrijven dat ik tijdelijk meer de focus op de flakes ga leggen.
Deze focus moet mij inzicht geven op de verscheidenheid van de vele merken, smaken, soorten flakes om zo tot een rijkelijke aanvulling te komen in mijn persoonlijk vast assortiment tabak waarna de totale tabaksreis weer hervat kan worden.
Flakes waren mij nogal vreemd en ik was, ben, er onhandig in.
Door er meer de focus op te leggen hoop ik behendiger te worden in het verwerken van de flakes in de pijp, te leren welke pijp het meest geschikt is voor flakes en niet in het minst, de smaak van de flakes goed te "proeven".
Want in middels weet ik dat er verschil zit in losse en geperste tabak en de smaak beleving ervan.
Wat een heerlijke toekomst.
Ik heb de indruk gewekt het pad van de losse tabak geheel te verlaten en dat is een onjuistheid.
Veel beter had ik kunnen schrijven dat ik tijdelijk meer de focus op de flakes ga leggen.
Deze focus moet mij inzicht geven op de verscheidenheid van de vele merken, smaken, soorten flakes om zo tot een rijkelijke aanvulling te komen in mijn persoonlijk vast assortiment tabak waarna de totale tabaksreis weer hervat kan worden.
Flakes waren mij nogal vreemd en ik was, ben, er onhandig in.
Door er meer de focus op te leggen hoop ik behendiger te worden in het verwerken van de flakes in de pijp, te leren welke pijp het meest geschikt is voor flakes en niet in het minst, de smaak van de flakes goed te "proeven".
Want in middels weet ik dat er verschil zit in losse en geperste tabak en de smaak beleving ervan.
Wat een heerlijke toekomst.

-
Het staat mij bij dat de latakia's die ik in de jaren 60/70 van de vorige eeuw
rookte makkelijker aanstaken en beter bleven gloeien dan de huidige.
Zijn er onder ons die dit herkennen? Zo ja waar zit dat verschil dan in?
Het enige dat ik kan bedenken is dat vroeger veelal de syrische werd
gebruikt.
gebruikt.
- janneman
- Contacteer:
Hmmm, Ik kan me in elk geval van Old Dublin (volgens mij altijd al Cyprus Latakia) ook wel herinneren dat die altijd wat zwarte korrels overhield. Zou dus inderdaad het verschil tussen Cyprus en Syrisch kunnen zijn. Maar ik heb nu ook nog Latakiatabakken die goed opstoken, zoals de SG Squadron Leader. Misschien heeft het ook wel wat met de hoeveelheid Latakia te maken.robvoorburg schreef:Het staat mij bij dat de latakia's die ik in de jaren 60/70 van de vorige eeuw
gebruikt.
Groet, Janneman
- maboc
Wat ik wel interessant vind aan deze (dit soort) dicussies is hoe slecht ons geheugen is.
Velen gaan prat op het eigen geheugen, maar in veel gevallen blijkt de praktijk toch te zijn dat ons geheugen nogal heult met de wens.
Pas op.....ik probeer niks af te doen aan de herinneringen van wie dan ook hoor.
Maar, ik meen mij van een aantal documentaires te herinneren (ahum....dat is dus uit mijn geheugen gevist), dat ons geheugen lang niet zo goed is als we zelf wel denken. Des te meer tijd er zit tussen een voorval en het moment van herinnneren, des minder blijkt er nauwkeurig te zijn. En des te meer lijkt de verbeelding of de wens zich in het plaatje te mengen.
Anyway...ik ben al heel blij dat ik de latakia's van nu in de brand weet te houden, want oh zo lekker.
Velen gaan prat op het eigen geheugen, maar in veel gevallen blijkt de praktijk toch te zijn dat ons geheugen nogal heult met de wens.
Pas op.....ik probeer niks af te doen aan de herinneringen van wie dan ook hoor.
Maar, ik meen mij van een aantal documentaires te herinneren (ahum....dat is dus uit mijn geheugen gevist), dat ons geheugen lang niet zo goed is als we zelf wel denken. Des te meer tijd er zit tussen een voorval en het moment van herinnneren, des minder blijkt er nauwkeurig te zijn. En des te meer lijkt de verbeelding of de wens zich in het plaatje te mengen.
Anyway...ik ben al heel blij dat ik de latakia's van nu in de brand weet te houden, want oh zo lekker.
--
Cheers maboc
Cheers maboc
-
Daar sla je de spijker op z'n harses Maboc, want ik ben er inmiddels
achter dat je niet kan vertrouwen op je geheugen. (tot mijn schrik)
- maboc
robvoorburg schreef:Daar sla je de spijker op z'n harses Maboc, want ik ben er inmiddels

Ik probeerde het nog wel zo neutraal mogelijk te schrijven

--
Cheers maboc
Cheers maboc