En ineens is ze lekker.
- Bommel
En ineens is ze lekker.
Soms gebeurt het mij wel eens dat de tabak in de pijp een eigenwilletje schijnt te hebben.
Ondanks zorgvuldig stoppen wilt de tabak maar niet gaan gloeien.
Dat betekent wat vaker aanvlammen tot er een irritante spanning ontstaat tussen mij en de pijp/tabak.
Je kan er nijdig om worden, een speurtocht voor ondernemen waarom het niet wilt lukken.
En dan ineens op het moment van bijna ontploffen gebeurt er iets.
De pijp wordt van blok aan het been in eens een sublieme pijp.
De tabak smeult zachtjes en geeft alles inzich prijs.
En als bonus wordt de ketel tot op de laatste kruimel tabak genoten.
Waaraan het ligt wil ik dan niet meer weten en alleen maar ervan genieten.
Ondanks zorgvuldig stoppen wilt de tabak maar niet gaan gloeien.
Dat betekent wat vaker aanvlammen tot er een irritante spanning ontstaat tussen mij en de pijp/tabak.
Je kan er nijdig om worden, een speurtocht voor ondernemen waarom het niet wilt lukken.
En dan ineens op het moment van bijna ontploffen gebeurt er iets.
De pijp wordt van blok aan het been in eens een sublieme pijp.
De tabak smeult zachtjes en geeft alles inzich prijs.
En als bonus wordt de ketel tot op de laatste kruimel tabak genoten.
Waaraan het ligt wil ik dan niet meer weten en alleen maar ervan genieten.
- Major_Tom
Re: En ineens is ze lekker.
zeer herkenbaar bommel!
ik had van de week ruzie met de Ashton type 3.
lekkere en goeie tabak maar aan ging ze niet.
pijpenrager alles erdoor maar het mocht niet baten.
en bij de laatste keer aansteken poef, nog nooit zo lekker deze tabak gerookt
ik had van de week ruzie met de Ashton type 3.
lekkere en goeie tabak maar aan ging ze niet.
pijpenrager alles erdoor maar het mocht niet baten.
en bij de laatste keer aansteken poef, nog nooit zo lekker deze tabak gerookt

- Ronald57
Leuk te horen, Tom 

- magicmarcello
Zeer herkenbaar Heeren Bommel en Tom...
Diverse factoren kunnen een rol spelen en we hebben het er vaker over gehad;
- vochtigheidsgraad van de tabak,
- manier van stoppen van de pijp,
- stemming van de pijproker,
- moment van de dag,
- conditie van de smaakpapillen,
- rooktempo...
Mijn ontdekkingen op dit vlak geven steeds dezelfde uitkomst hierin; het ligt gewoon aan mezelf...
Ik merk dat ik de lekkerste pijpen rook op momenten dat ik vooral rust in mezelf heb, rust en toewijding om met zorg en vitamine L mezelf helemaal onder te dompelen in het ritueel...
Ook is het belangrijk om een specifieke tabak vooral eerst zeer goed te kennen want elke tabak gedraagt zich net ff anders qua branden, qua stoppen, qua ideale vochtigheidsgraad (en we wisselen hier op het forum nogal eens van tabak omdat er zoveel lekkers is, we eten uiteindelijk ook niet elke keer hetzelfde, verandering van spijs doet eten...)
Tegenwoordig rook ik veel tabakken wat droger dan voorheen, en ook rustiger, met meer aandacht.
Dat scheelt al een slok op een fles huppelolie
Ook ben ik al een tijd bezig met het koppelen van een specifieke tabak aan 1 of meer specifieke pijpen, dat helpt in mijn geval ook om meer toppers te roken, simpelweg omdat een bepaalde tabak zich nu eenmaal beter gedraagt in de ene pijp dan in de andere en vanwege het smaak-opnemen en weer afgeven bij de volgende rookbeurt.
Het blijft een proces met variabelen waarin we zoeken naar de constante factoren die ons iedere keer weer kunnen brengen naar het gewenste resultaat van het optimale rookmoment...
Maar 1 tip voor de Heeren; ga geen ruzie maken met je pijp, zij ligt daar niet op te wachten... [-X

- moment van de dag,
- rooktempo...
Mijn ontdekkingen op dit vlak geven steeds dezelfde uitkomst hierin; het ligt gewoon aan mezelf...

Ik merk dat ik de lekkerste pijpen rook op momenten dat ik vooral rust in mezelf heb, rust en toewijding om met zorg en vitamine L mezelf helemaal onder te dompelen in het ritueel...
Ook is het belangrijk om een specifieke tabak vooral eerst zeer goed te kennen want elke tabak gedraagt zich net ff anders qua branden, qua stoppen, qua ideale vochtigheidsgraad (en we wisselen hier op het forum nogal eens van tabak omdat er zoveel lekkers is, we eten uiteindelijk ook niet elke keer hetzelfde, verandering van spijs doet eten...)
Tegenwoordig rook ik veel tabakken wat droger dan voorheen, en ook rustiger, met meer aandacht.
Dat scheelt al een slok op een fles huppelolie

Ook ben ik al een tijd bezig met het koppelen van een specifieke tabak aan 1 of meer specifieke pijpen, dat helpt in mijn geval ook om meer toppers te roken, simpelweg omdat een bepaalde tabak zich nu eenmaal beter gedraagt in de ene pijp dan in de andere en vanwege het smaak-opnemen en weer afgeven bij de volgende rookbeurt.
Het blijft een proces met variabelen waarin we zoeken naar de constante factoren die ons iedere keer weer kunnen brengen naar het gewenste resultaat van het optimale rookmoment...

Maar 1 tip voor de Heeren; ga geen ruzie maken met je pijp, zij ligt daar niet op te wachten... [-X

- Wallace
magicmarcello schreef:Zeer herkenbaar Heeren Bommel en Tom...
- moment van de dag,
- rooktempo...
Mijn ontdekkingen op dit vlak geven steeds dezelfde uitkomst hierin; het ligt gewoon aan mezelf...![]()
Dat scheelt al een slok op een fles huppelolie![]()
Het blijft een proces met variabelen waarin we zoeken naar de constante factoren die ons iedere keer weer kunnen brengen naar het gewenste resultaat van het optimale rookmoment...![]()

De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.
Hoi
Je geeft het zelf al een beetje aan , met baai tabak geen probleem . Over het algemeen is dit een drogere tabak met een fijne schnitt/krul dus makkelijker te stoppen en te roken .
Godfrey
Je geeft het zelf al een beetje aan , met baai tabak geen probleem . Over het algemeen is dit een drogere tabak met een fijne schnitt/krul dus makkelijker te stoppen en te roken .
Godfrey
-
Ook voor mij heel herkenbare berichten, zo smaakt vandaag de
meerschuimen stecker gestopt met Planta Black Vanilla beter
dan dezelfde pijp gisteren.
Soms vraag ik mij wel eens af of de luchtvochtigheid ook van
invloed is op beleving van je tabak.
meerschuimen stecker gestopt met Planta Black Vanilla beter
dan dezelfde pijp gisteren.
Soms vraag ik mij wel eens af of de luchtvochtigheid ook van
invloed is op beleving van je tabak.
- Wallace
klopt maar helaas niet een favoriete tabak van me. Zoet/gesausd heeft mijn voorkeur maar ik kom er niet achter wat ik verkeerd doe.Godfrey59 schreef:Hoi
Godfrey
- furioza
- Contacteer:
Vreemd, ik vind een tabac eigenlijk lekker of niet lekker. Nooit gehad dat deze door het stoppen of wat anders minder lekker is.
Wat ik wel herken is dat de pijp te vast gestopt is, dan word hij wat warmer en moet ik deze tussendoor nog een paar keer opnieuw aansteken. Echter ervaar ik dit alleen als fijn... Gewoon rustig een pijpje roken en wat lezen enzo. Wanneer deze uitgaat duurt het langer met roken en onstspannen.
Wat ik wel herken is dat de pijp te vast gestopt is, dan word hij wat warmer en moet ik deze tussendoor nog een paar keer opnieuw aansteken. Echter ervaar ik dit alleen als fijn... Gewoon rustig een pijpje roken en wat lezen enzo. Wanneer deze uitgaat duurt het langer met roken en onstspannen.
- magicmarcello
Tip; probeer het eens om je tabak eerst een half uurtje op een schaaltje wat droger te laten worden voordat je de pijp hiermee stopt, wie weet helpt dit...Wallace schreef:klopt maar helaas niet een favoriete tabak van me. Zoet/gesausd heeft mijn voorkeur maar ik kom er niet achter wat ik verkeerd doe.Godfrey59 schreef:Hoi
Godfrey

- Wallace
Ok, ga dit proberen. Maar het blijft raar dat de tabak bij mij niet wil branden en bij iemand anders wel, zucht......magicmarcello schreef:Tip; probeer het eens om je tabak eerst een half uurtje op een schaaltje wat droger te laten worden voordat je de pijp hiermee stopt, wie weet helpt dit...Wallace schreef:klopt maar helaas niet een favoriete tabak van me. Zoet/gesausd heeft mijn voorkeur maar ik kom er niet achter wat ik verkeerd doe.Godfrey59 schreef:Hoi
Godfrey
- dewitte
Gelieve topic titel aan te passen Bommel. Ik dacht dat het over het aanschouwen van de vrouwen in dronken toestand zou gaan. 

-
- Bommel
Het was ook een triggertje deWitte.dewitte schreef:Gelieve topic titel aan te passen Bommel. Ik dacht dat het over het aanschouwen van de vrouwen in dronken toestand zou gaan.