Jean Claude

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Stanwell

Jean Claude

Bericht door Stanwell »

Vandaag een standaard Billiard gekocht, omdat mijn enige Stanwell-pijp nu echt vakantie nodig heeft.

Op de Billiard staat Jean Claude, en met google ben ik niet verder gekomen.
Het lijkt me géén prul, ondanks de aantrekkelijke prijs van 37,50 euro.

Kan iemand meer vertellen over de origine van dit merk, en wat zeggen over de eigenschappen en reputatie ?

Arno
Contacteer:

Re: Jean Claude

Bericht door Arno »

Misschien heb je hier iets aan? http://pipedia.org/wiki/Hilson
Lees de eerste zin maar eens.
Afbeelding

dewitte

Bericht door dewitte »

http://www.pipephil.eu/

of hier eens kijken. Er staat dat het mss eens second van molina is.
Verder ken ik het merk niet.

Stanwell

Bericht door Stanwell »

Super, bedankt !
Leuk idee om nu ook een Belgische pijp te hebben, weliswaar nu gemaakt te Roermond.

Stanwell

Bericht door Stanwell »

Wil dit toch heropenen, want ik vind het verhaal nog niet sluitend, het laat me niet los.

het is niet wetenschappelijk wat ik nu zeg, meer deductief:

1. Sub van BB/Hilson: Jean Claude is wereldwijd beschikbaar, zelfde prijsklassen als BB.
Gubbels is dermate beroemd en ik acht de JC niet zo slecht dat een bedrijf onder géén beding haar naam eraan wil verbinden.

2. Sub van Molina. Dan zou het een goedkopere variant zijn van een D-merk. Hoever kun je gaan ? Een Molina zou ik nog niet voor 10 euro kopen, maar ik houd de mogelijkheid open dat ik mij vergis.

Wat mij betreft is JC dus nog een uitgebreid bekende "mystery pipe".

Op een Italiaans pijprokersforum terecht gekomen. Met google translate komt er zo'n koeterwaals uit dat ik met mijn kennis van het Frans dan toch maar Italiaans probeer te lezen.
Het wetenschappelijk gehalte verdwijnt geheel, dat ik realiseer ik me, maar het laat me nog niet los:

- 1 persoon begint over Saint-Claude. Enkele anderen achten dat onwaarschijnlijk aangezien BC en anderen daar bekende subs hebben.
- 1 persoon vindt dezelfde link als U, waarin Molina wordt geopperd, gevolgd door een vraagteken.
- 1 persoon beweert dat een om een Duitse handelsfirma gaat, die bij allerlei fabrieken afgekeurden opkoopt. Op de trademark-site vind ik wel een handelsfirma, maar die is non-actief sinds 1992.
- 1 ebay-verkoper beweert dat de pijpen uit Italië komen. Verder nergens duidelijk op gebaseerd.

Niemand weet het.
Of is Jean Claude toch de moderne variant van "real briar" ?
Of heeft iemand een bepaalde fabriek van een grote faillissements-voorraad afgeholpen en is een eenmalige firma gestart ?
De pijp bevalt in ieder geval prima. De grote onbekende.
Probleem bij zoeken is ook dat de namen Jean en Claude uitgebreid voorkomen natuurlijk.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Stanwell schreef:
2. Sub van Molina. Dan zou het een goedkopere variant zijn van een D-merk. Hoever kun je gaan ? Een Molina zou ik nog niet voor 10 euro kopen, maar ik houd de mogelijkheid open dat ik mij vergis.
Dat zou ik ook maar doen, dat openhouden.... Ik heb 5 Molina's en rook ze vaker en eigenlijk ook liever dan de Winslow's die ik ook bezit. Misschien moet je er eens 1 proberen, ze zijn idd niet duur....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

kiske

Bericht door kiske »

Ik citeer, uit 2e regel van onder; ze bevalt prima.

Dus? Wat maakt de rest dan uit? Je hebt een pijp waarover je tevreden bent!

Ik heb persoonlijk meer lol over een economisch geprijsde pijp die goed bevalt dan een dure die in de categorie rookkreng valt!

Blij mee zijn en lekker uit roken! De favorieten uit mijn collectie zijn echt niet allemaal de gerenomeerde of dure!

Stanwell

Bericht door Stanwell »

Jullie hebben helemaal gelijk.
Is niet mijn bedoeling om snobistisch te doen. En de mogelijkheid hou ik duidelijk open.
En zoveel maakt het ook niet uit, ik kan soms zo doordraven. Teveel vrije tijd tegenwoordig, en die heb ik juist om tot rust te komen.
Hier nog wat plaatjes voor de liefhebber.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiske

Bericht door kiske »

Je komt zeker niet snobistisch over. Integendeel, meer als een echte hobbyist! Alleen ook even bij de basis terugkeren. Dat vergeet ikzelf namelijk ook veel te vaak! :wink:

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Sidekickelvis schreef:
Stanwell schreef:
Dat zou ik ook maar doen, dat openhouden.... Ik heb 5 Molina's en rook ze vaker en eigenlijk ook liever dan de Winslow's die ik ook bezit. Misschien moet je er eens 1 proberen, ze zijn idd niet duur....
idd een prima merk en waar voor je geld met een Molina. Vorige week weer aan een dure Vauen het rookkanaal wat ruimer geboort het kreng pruttelde bij het minste geringste , nu is het opgelost :wink: maar als ik aan een dergelijke nieuwe pijp moet gaan rommelen krijg ik daar buikpijn van . Bij een pijp van een paar tientjes maakt mij dat niet uit .

Een pijp die je lekker en gemakkelijk vindt roken heeft niets te maken met de prijs wel met uitstraling en afwerking . Ik heb echt dure pijpen gerookt welke heerlijk waren maar ook die verschrikkelijk waren . Hetzelfde met goedkope pijpen er zijn er waar je altijd naar terug grijpt en er zijn er bij die zo de prullenbak in gaan .

Godfrey

Plaats reactie