Houten Tampers

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Robert
Contacteer:

Re: Houten Tampers

Bericht door Robert »

Hey Dolko, mooi dat je zo enthousiast bent, geniet ervan!
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Hahaaa, maar dat komt wel goed Disc!
Ik niet Rob, die klauw wel hahahah! Die mag overuren "draaien" ;p

Het is dat ik vertrek naar de Rata, anders was ik even gaan passen en een eerste spinning doen. Maar dat wacht nog maar even dan. Ik sta nog iedere dag even met dat kistje in de handen, kleppie open en even kijken wat er allemaal inzit hahaha. Heb al wat boeken opgezocht met draaiwerk, en ik moet wat foto`s gaan maken, want het staat me te verspreid over de pagina`s en ik wil 1 print hebben met alles wat daarop staat. Beitelvormen, met naam ernaast. Ik weet waar ze voor dienen, maar ken geen namen. Dus dat wil ik onderhand wel eens weten. Speel nou al zolang met die dingen, maar ken geen enkele naam. Ook niet van bepaalde bewegingen en zo. Maar goed, daar die print dus voor maken. Misschien neem ik ze mee naar rata, dan kan ik daar wat prullen en frutten om wat in elkaar te kletsen van een documentje. Komt wel goed dus. Dan de kachel en dan denk ik dat ik een goeie week na de kachel wel bezig kan. Als alles meezit dan hè. eerst opruimen e.d. Smerige ongeorganiseerde op een hoop gekwakte bende daaro. ;)
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Struik
Contacteer:

Bericht door Struik »

Leuk om je geluk te lezen Dolle. Ik herken het gevoel wel als je iets hebt waar je al heel lang naar uit kijkt.

Geniet er van en kijk er af en toe naar. Geluk zit in een klein doosje :wink:

Die houten tamper met priem is wel heel erg gaaf geworden trouwens!

meindert

Bericht door meindert »

mooi spul Dries , de mouwen omhoog en aan de slag!! =D>
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

furioza
Contacteer:

Bericht door furioza »

Weer lekker bezig Dries,
Ziet er goed uit allemaal. Denk dat je die toren nog een mooie top kunt geven met een mooi snijwerkje.. Just an idea.... :)
Met vriendelijke groet,
Rik aka Furioza

Kijk ook eens op: Furioza.nl

Afbeelding

Dolledokus

Dank allen ;)
Goed spul hebben is ene genot.
Het word dan ook tijd dat het atelier zijn verwarming krijgt. Dan kunnen we lekker aan de slag. Zal ik waarschijnlijk nog minder op internet klooien. Meer en meer het ateliertje in, lekker frullen en frutten. ;)
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

furioza
Contacteer:

Bericht door furioza »

Tja, dat forummen is ook wat he... Maar goed het houd je bezig. En geeft een goede manier om te communiceren met mensen die in het zelfde geïnteresseerd zijn...

Doe je je site nog eens updaten?
Met vriendelijke groet,
Rik aka Furioza

Afbeelding

Dolledokus

Ik moet er zeker een keer naar kijken ja. Te lang geleden alweer en er was vraag naar machines en materialen.

Weinig tijd gehad en veel plat de laatste weken.
Ach ja, ik weet waarvan en soms is het even doordrukken.
Nu is de kachel eindelijk af, en dus kan ik beginnen aan het atelier. En daar is akelig veel te doen. Akelig veel! Maar als het dan eenmaal klaar en af is. Jaaaaaah, dan kan ik weer lekker op mijn gemakje verder prutten en frotten ;)

Eerst maar eens zolder dicht timmeren. Een luik maken met katrollen. Poort afkitten.
De trap vastzetten. Draaibanken voorzien van stroom. Houtopslag verbeteren. De rommel opruimen. Alles fatsoeneren.
En dan hoop ik dat toch over een tijdje gedaan te hebben. Maar dan is het ook rond en klaar en af en prima ;p
Groet Dries,

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

[quote="Dolledokus"]Was weer eens bezig geweest uiteraard. (je moet toch iets om van de straat te zijn hè! ;p )
En toen maakte ik dit. Nog niet geheel klaar, maar deze moet voor de Terminussen worden.
Heb alleen enkele fouten gemaakt, maar ja, die moet ik maar zien op te lossen dan.

De foto`s!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Man ow man,

Dat is een mooi pijpenrek/standaard zeg! :shock: :shock:
Daar ga je van genieten!
Ben heel benieuwd als die klaar is, volgens mij is dat een pronkstuk in je huiskamer.

Groet,
Werner

Dolledokus

Dat hoop ik wel Werner. Dank je overigens ;)
Momenteel zit ik nog in de opruim en aanpak fase van mijn hobbyholletje. Kachel geplaatst en alles om lopen gooien. Dat neemt zijn tijd nogal. Als dat klaar is dan kan ik weer lekker verder met andere dingen. En uiteraard ook de winterdag daar lekker vertoeven en daar is het om begonnen allemaal. Nog even, dan is het volledig rond, en dan wil ik deze ook afmaken ja.
Jij hebt ook een fijn hobbyhol? Je prutshok, of atelier wellicht?
Groet Dries,

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

Goedemorgen Dries,

Ik heb inderdaad ook een hobbyhok, een klein blokhutje.
Staat behoorlijk vol maar ik kan er in werken. :wink:
Graag zou ik ook stoken op hout maar op dit moment hou ik de boel warm met een beetje elektra.
Zal eens kijken of ik een paar plaatjes kan schieten van m'n prutshok.

Groet,
Werner

Dolledokus

Snel aan de kachel dan Werner!
Daar heb ik ook op electro gestookt, maar dat was alleen de directe straling vangen, maar niks verwarmen. Daar is het te groot voor, dat kost je kapitalen.
Zo`n blokhut is perfect te verwarmen met een goeie kachel, alleen kost het je dan wéér plaats! Plek die je hard nodig hebt denk ik.
Maar het is zeker het overwegen waard hoor. En zooooo aangenaam. (electrisch is zooooo duur, van 1 seizoen stoken haal je met gemak ik weet niet wat aan materialen)
Ik moet ook plaatjes flitsen van het hok. Is alleen al goed voor verzekering. ;p

Zal dat eens doen binnenkort. Moet er toch zijn vandaag. Ik moet het huis ontvluchten vanavond, mijn lief heeft hier vanavond een aantal dames op bezoek, en die Dolle gaat wel met de kachel spelen dan hahaha. Studie-avond en dan stoor ik liever niet.
Dus die foto`s komen er wel. Nothing fancy hoor, maar ik kan er prima werken.
Groet Dries,

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

Ik heb echt een klein blokhutje hoor, ik dacht 3 bij 2,5.
Als ik aan het werk ga zet ik het kacheltje aan.
Mijn draaibank staat op een kast met deuren, die zet ik open.
Daar ga ik tussen staan met m´n kacheltje en sluit me zelf op door een plaatje hout tegen de deuren te zetten.
Voilà, verwarming op de vierkante meter! :mrgreen:

Groet,
Werner

eka_nl

Bericht door eka_nl »

Mischien is een zibro kamin kacheltje een optie? geeft heel veel warmte.

furioza
Contacteer:

Bericht door furioza »

Ik heb zelf in een vorige woning een gas kachel gehad op een gasfles, dat werkte perfect. Nu met die Zibro zou ik dit zeker aanbevelen. Is veel goedkoper dan elektrisch verwarmen.

Vorige week keken mijn vrouw en ik op marktplaats voor allesbranders, daar keken wij echt op van de diversiteit. Er zijn echt leuke kacheltjes voor weinig daar en ook vele kleine. Ik keek ernaar omdat mijn schuurtje ook maar 2,5mtr bij 3mtr is. En ik daar ook verwarming in wil. En hout stoken is vaak gratis als je weet waar je het moet zoeken. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Rik aka Furioza

Afbeelding

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

Dolledokus schreef:Dat hoop ik wel Werner. Dank je overigens ;)
Momenteel zit ik nog in de opruim en aanpak fase van mijn hobbyholletje. Kachel geplaatst en alles om lopen gooien. Dat neemt zijn tijd nogal. Als dat klaar is dan kan ik weer lekker verder met andere dingen. En uiteraard ook de winterdag daar lekker vertoeven en daar is het om begonnen allemaal. Nog even, dan is het volledig rond, en dan wil ik deze ook afmaken ja.
Hey Dolko, niet zulke vieze woorden.... :lol: :mrgreen:
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Dolledokus

Ach je weet toch dat de vunzigheid soms om de hoek ligt, niet? Hahahah!

Maar een zibro kan prima. Een gewone is al goed. (heb er zelf ook mee gestookt, gebruik ze alleen niet meer nu)
En het fijnste is die mét ventilator, die spreid het goed rond.
Die gasfles van Furioza kan ook prima. Daar heb je dan vaak zo`n element opzitten wat vroeger in de badkamer hing. Ken je die nog? Die gloeispiralen. Werken als een trein die gebakjes.
Maar die vierkante meter is ook een prima oplossing. Ventilator erachter en je hebt er nog meer profijt van lijkt me.

Ik ren nog even naar het hok, er moet nog hout op!
Ik maak al ruim tien graden verschil nu met de houtkachel. En als de ventilatoren gemaakt zijn hoop ik er nog 2 tot 5 te vangen. Das toch al serieus stoken dan ;p
Enjoy people!
Groet Dries,

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

discus123 schreef:
Dolledokus schreef:Dat hoop ik wel Werner. Dank je overigens ;)
Hey Dolko, niet zulke vieze woorden.... :lol: :mrgreen:
:shock: :mrgreen:

Groet,
Werner

Dolledokus

Okay.
Let vooral niet op de rommel die er ligt. Het gaat om het idee van het hok nietwaar. Dit is half half opgeruimd vanwege de kachel verbouwing. :D Dus nogmaals, let niet op de zooi.
Daar gaan we.

Eerste is binnenkomst. En dat is wat je voor je ziet.
De werkbank met slijpschijven (onder je, nog voor de kolomboor, zie je nog op een latere foto)
Achter de werkbank is mijn bureau, daar snij ik meestal. Daar liggen de messen en gutsen e.d. Daar zie je ook de eiken kaaskast staan die ernstig opgeruimd moet worden. (Mille, zie bovenop midden-links ;) )

Afbeelding

Daarna krijg je het middendeel. Dat word mijn zaag en schuur afdeling. Die bruine bak is voor in de bus, dus dat gaat nog weg. En de zaagtafel moet ergens heen. Weet ook nog niet waar. Misschien het laatste deel, dus achter de lintzaag. Maar ja, dat wilde ik eigenlijk vrij houden, anders heb ik alleen de werkbank om iets neer te leggen. Maar goed, moet anders maar. Kan het knallen!
Hier staat ook de cd-speler, voor als ik effe bouncen wil, lekker luisteren naar "boze neger muziek",zoals neeflief het zo graag mag zeggen ;) Ach, soms heb je geen zin heb in radiolo, dan wil ik wel een cd kunnen opzetten met net waar ik zin in heb.
Je ziet op de achtergrond de trap naar zolder toe. Die stond dus eerst op de eerste foto, meteen links van je. Maar daar staat nu de kachel. Das gelukkig al allemaal dicht. Luik zit erin en aan de andere kant is het plafond ook dicht. Bloed zweet en rugpijn heeft dat gekost, maar af is af ;) (heb veel hulp gehad, erg fijn!)

Afbeelding

Vervolgens gaan we door naar de draaihoek.
Je ziet op de voorgrond de kachel staan. Daarboven steekt dat blauwe uit, das mijn favo bank, de Creussen.
In de hoek is de houtbak, die moet nog verder leeg, want daar komt het stookhout te liggen. Echt Ardens Eiken, mjam zegt de kachel ;) Ach en die twee banken lijken me wel duidelijk dacht ik zo. Ik hoop in elk geval zo snel als mogelijk weer "on the job" te zijn ;p
Maar goed, ik kan de winter al door, dus dat is al mega winst! Kon voorheen echt niet.

Afbeelding

En dan heb ik nog wat foto`s van de andere kant genomen, zodat je ook echt die hoeken in kunt kijken.
De deur en uiteraard de rest van het draaigedeelte. Aan elke draaibank of werkbank die ik hier heb hangt een veger. Want ik kan je zeggen dat als je daar een middag tekeer gaat, dan heb je een mooi laagje stof over alles heen liggen. Dat zal jij niet hebben met je ijzer of wel Pruts? Die bende komt echt overal!

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover mijn hok.
Ik ga dadelijk eens even kijken overigens, ik heb ze vannacht horen inbreken in een garage hier achterom. De mijne komen ze niet in hoor. Dan zijn ze heel knap geweest! Ik gok op mijn achterbuurman, die doet wat met scooters, en dus is daar wat te halen. Als ze bij mij zijn geweest, dan vermoed ik dat er nog 1 of twee liggen net na de poort, gheheheh :twisted: Alleen die troep die je dan moet opruimen hè, zucht. :twisted:
Groet Dries,

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

Ha die Dries,

Wat een mooi hobbyhol :mrgreen: heb jij zeg!!
Je heb al aardig wat tools bij elkaar, daar kan je volgens mij uren lekker prutsen.

Van het metaal draaien heb ik inderdaad niet zoveel stof, maar ik draai ook hout, gewei, ivoor en andere exoten.
Dus bij mij moet de stofzuiger er ook wel eens doorheen.
Zal kijken of ik vandaag wat van mijn andere draaiwerk kan laten zien.

Wat is het toch fijn om een heerlijke plek te hebben waar je volop kan prutsen!

Groet,
Werner

Dolledokus

Prutser schreef:Ha die Dries,

Wat een mooi hobbyhol :mrgreen: heb jij zeg!!
Je heb al aardig wat tools bij elkaar, daar kan je volgens mij uren lekker prutsen.
Dank je ;)
Ik ben er dan ook erg graag!
Prutser schreef:Van het metaal draaien heb ik inderdaad niet zoveel stof, maar ik draai ook hout, gewei, ivoor en andere exoten.
Dus bij mij moet de stofzuiger er ook wel eens doorheen.
Zal kijken of ik vandaag wat van mijn andere draaiwerk kan laten zien.
Zeker doen!!
Prutser schreef:Wat is het toch fijn om een heerlijke plek te hebben waar je volop kan prutsen!
Als je `t maar weet!!
Das ook een plek om tot rust te komen. Lekker je ding te doen, etc. Gewoon heerlijk. ;p
Groet Dries,

eka_nl

Bericht door eka_nl »

Mooi hobbyhok (T) Zo'n kolomboor en zaagtafeltje staan ook nog op mijn verlanglijstje.

furioza
Contacteer:

Bericht door furioza »

Dat is idd een mooi hobbyhok. Ben ik best jaloers op.

Heb helaas niet mijn hobby plaats ontruimt en afgebroken. Dit omdat ons huis te koop is komen te staan.
En dan moet het netjes zijn allemaal. Dus echt aan de knutsel kan ik niet meer. Komt wel. Het plan is ook om een nieuw huis te zoeken met een schuur zoals jij hebt Dolle, dan kan ik dit inrichten en hoef ik niet meer in de woning zelf te knutselen. Dus eigenlijk is het allemaal plan van aanpak zullen we maar zeggen. En is ook gekomen door mijn burned-out. We gaan het dus ook anders doen.
Met vriendelijke groet,
Rik aka Furioza

Afbeelding

Dolledokus

eka_nl schreef:Mooi hobbyhok (T) Zo'n kolomboor en zaagtafeltje staan ook nog op mijn verlanglijstje.

Das fijn spul joh!
En allemaal bij elkaar weten te schrapen hoor. Want je bent normaal een kapitaal kwijt aan een goeie kolomboor. (had er zelfs twee hahaha!) Maar voor 4 tientjes had ik em toch te pakken. Beetje opletten af en toe, dan vang je leuke dingetjes. Betaal je geen hoofdprijsje in ieder geval. (die andere doet dienst in een steengroeve in Kunder(Voerendaal))
Zaagtafel had ik voor nop. Stond al een half jaar te verregenen in de tuin van de buren. Mag ik em hebben? (ik dacht, alleen al voor de motor, ik repareer, of heb wat leuks om te slopen!) Mee naar huis genomen, blind de stekker erin en hij liep meteen ahahah!
Open gemaakt, nagekeken, schoongemaakt en klaar is keesje. ;p Dus je komt wel aan zaagtafels hoor ;)
Let wel op dat je de goeie schijven koopt, ik heb een set liggen die net niet past!
En als je er eentje koopt, let even op dat ie wel power heeft, heeft deze niet. Alles wat deze niet kan doe ik op de lintzaag, maar das echt niet handig als ie het net niet wil leveren. Eiken doet ie ernstig moeilijk over, is ie simpelweg te slap voor dus.

Ach Furioza, in de verkoop. Ja dan snap ik dat je niet gaat rommelen nee.
Voordeel is wel dat je naar iets kunt gaan kijken waar je een royaal hok bij hebt!
Lijkt me alleen maar fijn. Kan je het meteen inrichten zo je wil ;)
Succes met de verkoop overigens. Loopt dat daar een beetje? Hier gaan de huizen nog net niet als zoete broodjes. Maar goed, de prijzen zijn hier dan ook belachelijk. 75k voor een huisje is gezien al hier, en vaak.
Groet Dries,

Dolledokus

Zo, alweer een tijdje terug.

Aangezien mijn ateliertje inmiddels zo goed als klaar is. Ik eigenlijk hier of daar nog wel wat meer zou kunnen opruimen (maar daar gewoonweg geen zin in heb), ben ik zo nu en dan toch maar begonnen met wat dingetjes af en klaar te maken.
Zo is de pijpenstandaard voor alléén maar Terminus dus inmiddels al een aantal weken af. Staat fijn op tafel hier. Kan elke dag makkelijk een keuze maken ;p

En zo nog wel enkele dingen meer.
We zijn bezig aan de nieuwe houder van Nekker. Die was gebarsten helaas. Dus in fases word die gedraaid, zodat ze na elke draaing toch een dag of twee aan de lucht kan staan. Maar goed, als het droger is in huize Nekker, dan is de kans altijd nog aanwezig. We zullen zien! Komt wel goed ;)
En tussendoor doen we ook nog allerlei dingen uiteraard. Maar eerst die klauw maar eens passend krijgen op de bank. Hij past, maar op de verkeerde bank! Grrr.
Dus maar weer mailen voor een adapter. Kunnen we daarna weer verder.

Afbeelding

Hoe kantel je dat gebakje eigenlijk?
Groet Dries,

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Moggel Dolle,
...gewoon zo, met een beetje magic van het kopieerdingetje en dan linksom of rechtsom draaien;

Afbeelding

Afbeelding
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

Standaard is mooi geworden Dolle! (T)
Veel plezier er mee. (dat gaat vast wel lukken denk ik :D )

Groet,
Werner

MfOx

Bericht door MfOx »

Dat is nog eens een fraaie bonzai ;) :) Zeer mooi, en praktisch heer Dollenstein.

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Ja, fraaie Bonanza Dolle, sorry, nu pas echt wakker... :mrgreen:
Terminus terminal...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Timmy

Bericht door Timmy »

Prachtig Dolle! Zodra ik er 5 heb, meld ik me... 8)

Plaats reactie