Recensies en reclame?
- Dukdalf
Recensies en reclame?
Dit topic werd afgesplitst van : http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=6709
Mag ik dan nog een keer het vervelende mannetje uithangen en vragen waarom er niet "[ingezonden mededeling]" boven deze post staat? Ik heb helemaal niks tegen handel, integendeel zelfs, maar wel in alle openheid graag. Stel dat een productmanager bij MacBaren zo bijdehand wordt om hier een recensie te posten van hun nieuwste tabak, blijft die dan net zo ongewijzigd staan? Ik heb evenmin iets tegen Godfrey, countrypipes of Mr. Brog, want iedereen die ook maar iets doet ten gunste van het pijproken dient aangemoedigd te worden en als ik Mr. Brog heette kreeg Godfrey de jaarprijs. Alleen: als het posten van tabak of pijpen gebeurt met winstdoeleinden als motief moet dat voor iedere lezer meteen duidelijk zijn. Hier vervagen de grenzen opnieuw wat al te veel, naar mijn mening.
Mag ik dan nog een keer het vervelende mannetje uithangen en vragen waarom er niet "[ingezonden mededeling]" boven deze post staat? Ik heb helemaal niks tegen handel, integendeel zelfs, maar wel in alle openheid graag. Stel dat een productmanager bij MacBaren zo bijdehand wordt om hier een recensie te posten van hun nieuwste tabak, blijft die dan net zo ongewijzigd staan? Ik heb evenmin iets tegen Godfrey, countrypipes of Mr. Brog, want iedereen die ook maar iets doet ten gunste van het pijproken dient aangemoedigd te worden en als ik Mr. Brog heette kreeg Godfrey de jaarprijs. Alleen: als het posten van tabak of pijpen gebeurt met winstdoeleinden als motief moet dat voor iedere lezer meteen duidelijk zijn. Hier vervagen de grenzen opnieuw wat al te veel, naar mijn mening.
- Robert
- Contacteer:
Re: Country Pipe - Winter Night
Je bent toch helemaal niks verplicht?Dukdalf schreef:Mag ik dan nog een keer het vervelende mannetje uithangen en vragen waarom er niet "[ingezonden mededeling]" boven deze post staat? Ik heb helemaal niks tegen handel, integendeel zelfs, maar wel in alle openheid graag. Stel dat een productmanager bij MacBaren zo bijdehand wordt om hier een recensie te posten van hun nieuwste tabak, blijft die dan net zo ongewijzigd staan? Ik heb evenmin iets tegen Godfrey, countrypipes of Mr. Brog, want iedereen die ook maar iets doet ten gunste van het pijproken dient aangemoedigd te worden en als ik Mr. Brog heette kreeg Godfrey de jaarprijs. Alleen: als het posten van tabak of pijpen gebeurt met winstdoeleinden als motief moet dat voor iedere lezer meteen duidelijk zijn. Hier vervagen de grenzen opnieuw wat al te veel, naar mijn mening.
Ik juich het juist toe dat er aandacht wordt gevestigd op rookwaar dat ik nog niet ken.
Of dat nu van een handelaar komt of niet maakt mij niets uit.
- Eliminator
- Moderator
Wat mij betreft 'volmondig ja', zou niet weten waarom niet !Dukdalf schreef:Stel dat een productmanager bij MacBaren zo bijdehand wordt om hier een recensie te posten van hun nieuwste tabak, blijft die dan net zo ongewijzigd staan?
Wil het met plezier even overleggen, maar ik zie eerlijk gezegd niet wat er mis is met deze recentiepost,..... maar ik gooi hem in de groep.
- Pitoe [*RIP*]
Dat Godfrey handig gebruikt maakt van het forum om zijn koopwaar op de kaart te zetten is duidelijk.
Dat het een geweldige zakenman is, ook.
Maar doet hij iets verkeerd?
Volgens mij niet.
Is wel een dunne lijn, daar kan ik Dukdalf wel in bij treden.
Dat het een geweldige zakenman is, ook.
Maar doet hij iets verkeerd?
Volgens mij niet.
Is wel een dunne lijn, daar kan ik Dukdalf wel in bij treden.
- Ribbon
De slager keurt zijn eigen vlees?
Je kunt je inderdaad afvragen of dit in het recensie onderdeel van dit forum thuishoort. Dit is geen onafhankelijk oordeel, maar een verkapte reclame uiting. Of dit kan en mag op dit forum is een andere discussie. Laten we dan niet moeilijk doen en een onderdeel creëeren waar verkopers hun waar aan kunnen prijzen.
Je kunt je inderdaad afvragen of dit in het recensie onderdeel van dit forum thuishoort. Dit is geen onafhankelijk oordeel, maar een verkapte reclame uiting. Of dit kan en mag op dit forum is een andere discussie. Laten we dan niet moeilijk doen en een onderdeel creëeren waar verkopers hun waar aan kunnen prijzen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
Hoi
Dit is geen verkapte reclame als de tabak mij erg tegen was gevallen had ik het ook gezegt of zolang doorgegaan met blenden tot hij wel top was.
Ik heb daarom ook Arno alle drie de tabakken laten uitproberen en zijn eerlijk oordeel gevraagd in deze voordat ik hier mijn eigen bevindingen heb geplaatst ( zie zijn post)
Een goede tabak blenden en vervolgens iedereen ervan mee laten genieten voor een faire prijs is de enigste opzet , zo ook met de Country pijpen zelf.
En de forumleden krijgen altijd een voordeel tegenover de reguliere kopers .
Rijk wordt je met deze handel echt niet tegenwoordig zeker niet als hobby.
Als ik leden tegen het zere been heb getrapt die denken dat ik mij via het forum wil verrijken dan mijn excusses hiervoor en zal nooit de opzet zijn.
Groetjes
Godfrey
Dit is geen verkapte reclame als de tabak mij erg tegen was gevallen had ik het ook gezegt of zolang doorgegaan met blenden tot hij wel top was.
Ik heb daarom ook Arno alle drie de tabakken laten uitproberen en zijn eerlijk oordeel gevraagd in deze voordat ik hier mijn eigen bevindingen heb geplaatst ( zie zijn post)
Een goede tabak blenden en vervolgens iedereen ervan mee laten genieten voor een faire prijs is de enigste opzet , zo ook met de Country pijpen zelf.
Als ik leden tegen het zere been heb getrapt die denken dat ik mij via het forum wil verrijken dan mijn excusses hiervoor en zal nooit de opzet zijn.
Groetjes
Godfrey
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Gezien elk topic binnen de reviews hier start met een commerciële omschrijving van de tabak, heb ik hier geen enkel probleem mee. Erg nette prijzen overigens ook Godfrey.
Medewerking van & gelijkaardige review door een prominent lid als Arno lijkt me reden genoeg om Godfrey's review als dusdanig te lezen en minder als verkoopspraatje te zien.
Medewerking van & gelijkaardige review door een prominent lid als Arno lijkt me reden genoeg om Godfrey's review als dusdanig te lezen en minder als verkoopspraatje te zien.
- Arno
- Contacteer:
Ehhrr... Ik voel me hier niet zo lekker bij.. Prominent lid? Ik ben niets prominenter als anderen. Dus als ik medewerking aan iets geef is het ok? Kom op...Massis schreef:Medewerking van & gelijkaardige review door een prominent lid als Arno lijkt me reden genoeg om Godfrey's review als dusdanig te lezen en minder als verkoopspraatje te zien.
Ik heb het artwork ontworpen en 3 samplezakjes gehad met daarin de tabakken. Het werkt makkelijker als je een feeling hebt voor de tabak plus dat Godfrey graag mijn mening wilde hebben. Toen ik het artwork klaar had vroeg Godfrey of ik het artwork op het forum wilde zetten met mijn mening over de tabakken erbij. Ik heb zitten twijfelen of ik het zou doen in de "Links" sectie of hier. Omdat ik bij de tabakken betrokken ben (het artwork) heb ik besloten om het in de "Links" topic te zetten.
Dat Godfrey hier zijn tabak neerzet vind ik persoonlijk prima. Als een Per Jensen van MacBaren hun nieuwste tabak hier zou neer zetten zou ik het ook prima vinden. Liever had ik gezien dat een klant van Godfrey de review had geplaatst maar ok.. Voor mij gaat het erom dat kort duidelijk wordt gemaakt van, deze tabak is verkrijgbaar en je kan zus en zo een beetje verwachten. Dat Godfrey er een financieel gewin bij heeft gun ik hem graag, net als ik dat zou hebben bij een Per Jensen. Ze lopen in zekere zin ook een risico door merkbaar te maken dat er een nieuw product is. Voor hetzelfde geld vinden wij het helemaal niets..
-
OnlineSidekickelvis
Arno schreef:Ehhrr... Ik voel me hier niet zo lekker bij.. Prominent lid? Ik ben niets prominenter als anderen. Dus als ik medewerking aan iets geef is het ok? Kom op...Massis schreef:Medewerking van & gelijkaardige review door een prominent lid als Arno lijkt me reden genoeg om Godfrey's review als dusdanig te lezen en minder als verkoopspraatje te zien.
Dat maken wij wel uit, of jij prominent bent of niet!!!

Wat er bedoelt word is dat jij (IMHO) meer over tabak bent vergeten dan menigeen hier op het forum weet... Door je reviews en de forumtabakken en je Blog zie ik jou toch een beetje als de Godfather van de tabak op dit forum. Zeker nadat ik je Own Blend heb gerookt, een Latakia blend zoals ik nog niet eerder gerookt had.
Ik ben het wel met Robb eens dat we misschien een speciaal topic moeten openen waar handelaren hun waar aan kunnen prijzen. Dit ook omdat ik vanuit de reguliere handel wel eens wat aanmerkingen op het forum heb gehoord omdat men denkt dat er hier door commerciele partijen direct met forumleden gehandeld word. Iets waar we heel voorzichtig mee moeten zijn volgens mij. We zijn er toch niet op uit om de tobacconisten van ons te vervreemden??
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
Van mijn kant geen waarde-oordeel, enkel een waarschuwing:
Als ándere partijen dit forum doorzoeken en bepaalde commerciële posts wél als reclame zien, kunnen we een boete verwachten. Reclame voor (en aanzetten tot) roken is verboden in Nederland.
Nogmaals, geen waarde-oordeel, maar misschien moeten knappere koppen dan ik hier eens goed over nadenken.
Als ándere partijen dit forum doorzoeken en bepaalde commerciële posts wél als reclame zien, kunnen we een boete verwachten. Reclame voor (en aanzetten tot) roken is verboden in Nederland.
Nogmaals, geen waarde-oordeel, maar misschien moeten knappere koppen dan ik hier eens goed over nadenken.
- Ribbon
Geen zere benen Godfrey. Ik vind het alleen belangrijk dat het dialoog hierover gevoerd wordt.Godfrey59 schreef:Hoi
Groetjes
Godfrey
Dat je handel aanprijst is wat mij betreft prima. Dat je tabak aanbiedt voor een dergelijke prijs is nog beter, beprijzenswaardig zelfs. Het gaat me er alleen om dat het beoordelen van tabak door iemand die hier belangen heeft bij de verkoop nou niet zo objectief overkomt.
Je geeft aan dat reclame maken niet de opzet is. Je kan echter niet ontkennen dat zo'n schrijven in een recensietopic wel die uitwerking van reclame heeft. Sorry, maar laten we niet doen alsof het liefdadigheidswerk is. Of je er rijk mee wordt kan ik niet beoordelen, ik kan niet in je portemonnee kijken. Dat er geld mee gemoeid is staat denk ik buiten kijf. Nogmaals, hier is an sich helemaal niets mis mee.
Opbouwende kritiek m.b.t. pijpenmakers en tabaksblenders kan de kwaliteit van een bepaalde pijp of blend alleen maar ten goede komen. Het recensie onderdeel van dit forum lijkt me een mooi platform om objectieve ervaringen uit te wisselen zonder dat hier een financieel belang bij gediend wordt. Gewoon; ik vind die blend lekker of vies en daarom raadt ik hem aan/af. Niet; ik heb een nieuwe blend in de verkoop en ik vind hem heerlijk. Dat laatste is geen probleem, maar misschien moeten we dan niet te moeilijk doen over een commercieel forumonderdeel.
Maar goed, blijkbaar lopen de meningen hierover uiteen, en dat is prima.

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- magicmarcello
Verstandige insteek!Winslow Collector schreef:Van mijn kant geen waarde-oordeel, enkel een waarschuwing:
- Ribbon
Ik denk dat je de spijker aardig op zijn kop slaat W.C.Winslow Collector schreef:Van mijn kant geen waarde-oordeel, enkel een waarschuwing:
Dit zet het geheel (voor mij) ook in een ander perspectief....
Hoi
Een revieuw op een tabak is geen reclame , ook het blikje in beeld brengen op een revieuw pagina is geen reclame .
Dan zou het hele forum wel als reclame en promotie om te gaan roken gezien kunnen worden . De tips en adviesen die we geven aan beginnende rokers en bezoekers van het forum ( of deze nu wel of niet roken) zetten aan tot ....... het roken van een lekkere pijp met idem tabak .
Ik denk dat we niet te paranoia moeten worden .
Reclame wordt het pas bij , KOOP NU ( MERK) VOOR MAAR ( PRIJS)
Groetjes
Godfrey
Een revieuw op een tabak is geen reclame , ook het blikje in beeld brengen op een revieuw pagina is geen reclame .
Dan zou het hele forum wel als reclame en promotie om te gaan roken gezien kunnen worden . De tips en adviesen die we geven aan beginnende rokers en bezoekers van het forum ( of deze nu wel of niet roken) zetten aan tot ....... het roken van een lekkere pijp met idem tabak .
Ik denk dat we niet te paranoia moeten worden .
Reclame wordt het pas bij , KOOP NU ( MERK) VOOR MAAR ( PRIJS)
Groetjes
Godfrey
- Ribbon
Re: Recensies en reclame?
Sorry Godfrey maar hier ben ik het toch echt niet mee eens. Hieronder een opsomming m.b.t. de definitie van reclame:
reclame
de reclame zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [rəˈklamə] Verbuigingen: reclame|s (meerv.) gunstige informatie over een product of dienst die je aanspoort het te kopen Voorbeelden: `De film wordt steeds onderbroken voor reclame.`, `reclame maken voor s...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/reclame
reclame
communicatie (boodschap) van de adverteerder (aanbieder) met de bedoeling de voorkeur van de consument voor zijn product te beinvloeden en hiermee zijn afzet te vergroten.
Gevonden op http://www.xs4all.nl/~mkalk/begrip07.htm
Reclame
aandacht van de klant trekken.
Gevonden op http://www.praktijkonderwijs.com/users/ ... rippen.htm
reclame
de reclame zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [rəˈklamə] Verbuigingen: reclame|s (meerv.) gunstige informatie over een product of dienst die je aanspoort het te kopen Voorbeelden: `De film wordt steeds onderbroken voor reclame.`, `reclame maken voor s...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/reclame
reclame
communicatie (boodschap) van de adverteerder (aanbieder) met de bedoeling de voorkeur van de consument voor zijn product te beinvloeden en hiermee zijn afzet te vergroten.
Gevonden op http://www.xs4all.nl/~mkalk/begrip07.htm
Reclame
aandacht van de klant trekken.
Gevonden op http://www.praktijkonderwijs.com/users/ ... rippen.htm
-
OnlineSidekickelvis
Ook ik ben het in deze niet met je eens Godfrey. Dit is wel degelijk reclame, zoals ook de extraatjes die je vaak voor forumleden verzint reclame zijn. Op zich niks mis mee maar het is wel om de omzet van je site te vergroten. En andere tabakshandelaren die een zaak hebben waarin ze tabak en pijpen verkopen zien het ook zo. Die zien het als oneerlijke concurrentie.
Dit alles is niet op de persoon gericht ofzo want ik vind je een fijne kerel en alle andere mensen die via dit forum dingen verkopen evenzo, maar ik denk dat het slimmer is/was om je eigen recensie te verwijderen en het artwork bij de recensie van Arno te zetten. Gewoon om zeker te zijn....
Dit alles is niet op de persoon gericht ofzo want ik vind je een fijne kerel en alle andere mensen die via dit forum dingen verkopen evenzo, maar ik denk dat het slimmer is/was om je eigen recensie te verwijderen en het artwork bij de recensie van Arno te zetten. Gewoon om zeker te zijn....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
- Dukdalf
Ik vrees toch dat de door WC gevreesde autoriteiten daar een iets ruimere kijk op zullen hebben, Godfrey. Jij plaatst een beschrijving die uitsluitend positieve aspecten noemt, die daarnaast ook nog eens gekenmerkt wordt door standaard reclametaal en dan blijk je zelf ook de blender en verkoper te zijn. Wellicht ten overvloede: ik heb niks tegen jou of welke van je produkten dan ook, ik zie liever meer commercie dan minder en al help je heel het forum aan de Mr. Brog en de Winter Night, allemaal prima. Alleen: naar mijn mening is dit wel degelijk reclame en ik denk dat ik niet de enige ben die dat zo ziet. Daarmee overschrijdt niet alleen jij een grens, maar het forum ook.
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Ik heb net eens gepoogd de Nederlandse wetgeving (Mediawet 2008 en Tabakswet 1988+uitbreidingen) door te spitten.
Wat ik daar uit opmaak, is dit hele forum een reclameboodschap voor tabak en dus eigenlijk bij wet verboden.
Uit de tabakswet:
Echter geen uitzonderingen over groeperingen die zich focussen op het gebruik of iets in die strekking.
Uit de mediawet:
Het is dus volgens de wet allemaal reclame hier, en dus ook verboden. Daaruit trek ik persoonlijk als conclusie dat Godfrey's reclame weinig extra risico vormt voor ons forum, gezien het detaillisten subforum dat ook naar tientallen verkopers linkt, het links subforum (idem) en dit recencie subforum.
Wat ik daar uit opmaak, is dit hele forum een reclameboodschap voor tabak en dus eigenlijk bij wet verboden.
Uit de tabakswet:
Er staan dan wat uitzonderingen zoals in de tabakswinkel mits minder dan 5m van het schap en niet in de buurt van producten toegespitst op -16 jarigen etc.Elke vorm van reclame of sponsoring is verboden.
Echter geen uitzonderingen over groeperingen die zich focussen op het gebruik of iets in die strekking.
Uit de mediawet:
Wij proberen onze leden gunstig te stemmen ten opzichte van de tabaksindustrie - althans zo kan en zal de overheid het vast interpreteren, en bewegen ook het publiek tot kopen van tabak (met al onze positieve recencies).reclame boodschap: uiting in welke vorm dan ook, niet zijnde een telewinkelboodschap, waarmee onmiskenbaar wordt beoogd het publiek te bewegen tot het kopen van een bepaald product of het gebruik maken van een bepaalde dienst, dan wel gunstig te stemmen ten aanzien van een bepaald bedrijf, een bedrijfstak of een bepaalde instelling teneinde de verkoop van producten of de afname van diensten te bevorderen;
Het is dus volgens de wet allemaal reclame hier, en dus ook verboden. Daaruit trek ik persoonlijk als conclusie dat Godfrey's reclame weinig extra risico vormt voor ons forum, gezien het detaillisten subforum dat ook naar tientallen verkopers linkt, het links subforum (idem) en dit recencie subforum.
Oww WC en Dukdalf dan zou het forum een grote reclame zijn om (pijp) te gaan roken
we verwijzen naar tabakken en leveranciers en geven adviezen betreffende het roken .
De definitie reclame ken ik maar wat je omschrijft houdt geen steek met wat er op het forum wordt geschreven en omschrijft alleen gerichte reclame voor een en een bepaald merk of soort alleen . Op het forum worden honderden merken . soorten en leveranciers aanbevolen dan zou dit allemaal reclame zijn
no way .
Dus als ik als tobbaconist op dit forum schrijf dat bv de Kerst tabak van ...... o zo lekker is ( na wel of niet vragen van forumleden) die ik verkoop in mijn winkel met evenzovele andere merken is dit geen reclame . Maar prijs ik deze aan als ik hem zelf geblend heb is dat wel reclame ??????
Biedt ik , of zet ik pijpen te koop die ik als forum lid zelf gemaakt heb is dit geen reclame , Maar heb ik een shop met een bepaald merk en biedt deze aan is het wel reclame ???
Hier wil ik het dan ook verder bij laten daar onze meningen te ver uit elkaar liggen , no hard feelings ieder zijn mening .
Moet de tabaks revieuw eraf heb ik daar geen enkel moeite mee als hiertoe beslist wordt en mag u dit toepassen heren admin .
Groetjes
Godfrey

De definitie reclame ken ik maar wat je omschrijft houdt geen steek met wat er op het forum wordt geschreven en omschrijft alleen gerichte reclame voor een en een bepaald merk of soort alleen . Op het forum worden honderden merken . soorten en leveranciers aanbevolen dan zou dit allemaal reclame zijn

Dus als ik als tobbaconist op dit forum schrijf dat bv de Kerst tabak van ...... o zo lekker is ( na wel of niet vragen van forumleden) die ik verkoop in mijn winkel met evenzovele andere merken is dit geen reclame . Maar prijs ik deze aan als ik hem zelf geblend heb is dat wel reclame ??????
Biedt ik , of zet ik pijpen te koop die ik als forum lid zelf gemaakt heb is dit geen reclame , Maar heb ik een shop met een bepaald merk en biedt deze aan is het wel reclame ???
Hier wil ik het dan ook verder bij laten daar onze meningen te ver uit elkaar liggen , no hard feelings ieder zijn mening .
Moet de tabaks revieuw eraf heb ik daar geen enkel moeite mee als hiertoe beslist wordt en mag u dit toepassen heren admin .
Groetjes
Godfrey
Reclame is één ding, aanzetten tot roken is een ander ding.
Wij kunnen hier ook aanzetten tot roken, zonder ook maar voor eender welk merk reclame te maken.
De gehele formule-1 wereld heeft een verbod om namen van sigarettenfabrikanten en/of hun logo's op de auto's te zetten. Stonden geen prijzen bij die reclames en ook niet of die sigaretten lekker waren of niet. Rookwaar in beeld brengen was daar al genoeg om een boete te krijgen.
Gelukkig zal het op ons forum niet zo'n vaart lopen en mogen wij vast en zeker afbeeldingen van tabakken en verpakkingen blijven gebruiken bij onze reviews. Omdat het forum geen commercieel belang heeft hierin. Geen enkel. Zelfs de operationele kosten zijn hier door vrijwillige bijdragen bij elkaar gebracht.
En nogmaals, niets ten nadele van jou, Godfrey, want ik zal de laatste zijn iemand zijn hobby/handel te misgunnen (en wil binnenkort zeker die 3 tabakken van jou eens proberen
). Maar het vermelden van nieuws, nieuwe website, nieuwe tabakken enz, zie ik toch echt als een vorm van reclame. En ik misgun jou dat niet Godfrey, sterker nog, ik gun je zelfs veel succes hiermee.
Ik waarschuw enkel het forum hier even voor. Ik heb er niet genoeg verstand van en zeker geen tijd om er serieus in te duiken, ik heb wel een beetje ervaring hoe de pijprookclubs hiermee omgaan en vooral hoe dit opgepakt wordt bij pijprookwedstrijden. Het lijkt me niet onverstandig dat iemand zich hier eens over buigt en in de saaie wet-teksten duikt.
En nee: [-X ik ga dat niet doen, geen tijd.
Wij kunnen hier ook aanzetten tot roken, zonder ook maar voor eender welk merk reclame te maken.
De gehele formule-1 wereld heeft een verbod om namen van sigarettenfabrikanten en/of hun logo's op de auto's te zetten. Stonden geen prijzen bij die reclames en ook niet of die sigaretten lekker waren of niet. Rookwaar in beeld brengen was daar al genoeg om een boete te krijgen.
Gelukkig zal het op ons forum niet zo'n vaart lopen en mogen wij vast en zeker afbeeldingen van tabakken en verpakkingen blijven gebruiken bij onze reviews. Omdat het forum geen commercieel belang heeft hierin. Geen enkel. Zelfs de operationele kosten zijn hier door vrijwillige bijdragen bij elkaar gebracht.
En nogmaals, niets ten nadele van jou, Godfrey, want ik zal de laatste zijn iemand zijn hobby/handel te misgunnen (en wil binnenkort zeker die 3 tabakken van jou eens proberen

Ik waarschuw enkel het forum hier even voor. Ik heb er niet genoeg verstand van en zeker geen tijd om er serieus in te duiken, ik heb wel een beetje ervaring hoe de pijprookclubs hiermee omgaan en vooral hoe dit opgepakt wordt bij pijprookwedstrijden. Het lijkt me niet onverstandig dat iemand zich hier eens over buigt en in de saaie wet-teksten duikt.

- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Nee hoor Godfrey, al die zaken die jij aanhaalt als "geen reclame" zijn volgens de wet - zo lees ik het toch - óók allemaal reclame.
Elke persoon die op dit forum gezegd heeft dat hij tabak x of pijpenmerk y zo leuk vindt, maakt in zekere zin reclame. Het is denk ik ook daarom dat we ons weinig zorgen moeten maken over jouw bericht.
Kort gezegd: Ik sluit me aan bij WC. (en heb verder ook weinig zin/tijd in die wetteksten :p)
Elke persoon die op dit forum gezegd heeft dat hij tabak x of pijpenmerk y zo leuk vindt, maakt in zekere zin reclame. Het is denk ik ook daarom dat we ons weinig zorgen moeten maken over jouw bericht.
Kort gezegd: Ik sluit me aan bij WC. (en heb verder ook weinig zin/tijd in die wetteksten :p)
Wow, drie reacties terwijl ik mijn reactie zat te typen.
Beste Godfrey, het heeft weinig met MENINGEN te maken en of die wel of niet ver uit elkaar liggen. Het zijn feiten die aan de wet te toetsen zijn. Of je die feiten leuk vindt of niet, dat is een mening. Daarom rent iedereen naar de stembus, elke vier jaar, omdat ze dit soort dingen graag in de wet geregeld hebben (even mijn cynisme uiten, haha).
Maar goed, zoals Massis al heeft uitgezocht, blijken wij 1 grote rookreclame te zijn (= feit volgens de toets der wet) en dan maakt jouw (Godfrey) reclame ook niet meer uit.
Trek het je niet persoonlijk aan Godfrey en wordt er zeker niet boos om. Maar je merkt nu wel een heel groot verschil met hoe mijn maat Rudi dit aanpakt. Alle verwijzingen voor zijn activiteiten komen van andere mensen op dit forum. Onder zijn nickname zul je nog geen 5 reacties vinden. Rudi weet aardig hoe de vork in de steel zit, wat dit onderwerp betreft.

Beste Godfrey, het heeft weinig met MENINGEN te maken en of die wel of niet ver uit elkaar liggen. Het zijn feiten die aan de wet te toetsen zijn. Of je die feiten leuk vindt of niet, dat is een mening. Daarom rent iedereen naar de stembus, elke vier jaar, omdat ze dit soort dingen graag in de wet geregeld hebben (even mijn cynisme uiten, haha).
Maar goed, zoals Massis al heeft uitgezocht, blijken wij 1 grote rookreclame te zijn (= feit volgens de toets der wet) en dan maakt jouw (Godfrey) reclame ook niet meer uit.
Trek het je niet persoonlijk aan Godfrey en wordt er zeker niet boos om. Maar je merkt nu wel een heel groot verschil met hoe mijn maat Rudi dit aanpakt. Alle verwijzingen voor zijn activiteiten komen van andere mensen op dit forum. Onder zijn nickname zul je nog geen 5 reacties vinden. Rudi weet aardig hoe de vork in de steel zit, wat dit onderwerp betreft.
- Dukdalf
De hoofdregel in de Tabakswet is duidelijk: elke vorm van reclame voor tabaksproducten is verboden.
Reclame wordt daarbij gedefinieerd als: "Elke handeling in de economische sfeer met als doel de verkoop van tabaksproducten te bevorderen en elke vorm van commerciële mededeling die de bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct tot doel of tot gevolg heeft."
Bron: NSO (de brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel).
Zo op het eerste gezicht lijkt Massis' interpretatie dat het hele forum een grote reclame is terecht, maar ik denk dat zoals WC al aangeeft het wel degelijk uitmaakt wie de afzender is en vandaar ook de term 'commerciele mededeling' in de bovenstaande definitie van reclame. Als ik zonder enig belang erbij te hebben zeg dat ik merk X helemaal het einde vind is dat wat anders dan wanneer de fabrikant van merk X dat zegt.
Reclame wordt daarbij gedefinieerd als: "Elke handeling in de economische sfeer met als doel de verkoop van tabaksproducten te bevorderen en elke vorm van commerciële mededeling die de bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct tot doel of tot gevolg heeft."
Bron: NSO (de brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel).
Zo op het eerste gezicht lijkt Massis' interpretatie dat het hele forum een grote reclame is terecht, maar ik denk dat zoals WC al aangeeft het wel degelijk uitmaakt wie de afzender is en vandaar ook de term 'commerciele mededeling' in de bovenstaande definitie van reclame. Als ik zonder enig belang erbij te hebben zeg dat ik merk X helemaal het einde vind is dat wat anders dan wanneer de fabrikant van merk X dat zegt.
And that's a fact.Dukdalf schreef: Als ik zonder enig belang erbij te hebben zeg dat ik merk X helemaal het einde vind is dat wat anders dan wanneer de fabrikant van merk X dat zegt.
Hoi
Mischien dan mijn fout dat ik te enthousiast ben als iets gewoon goed gelukt is en of dit nou tabak of pijpen van een bepaald merk zijn maakt meestal niet uit . Ik wil dit dan graag delen met andere en deze net zo enthousiast krijgen voor het product .
Wellicht ben ik daar dan niet al te tactisch in en moet ik het op de achtergrond houden . En het is nog steeds hobby en geen hoofdverdienste . Dat moet het ook niet worden daar het nu al teveel tijd van mijn normale werk op slokt .
Dus ik zal het wat meer low profile houden
Godfrey
Mischien dan mijn fout dat ik te enthousiast ben als iets gewoon goed gelukt is en of dit nou tabak of pijpen van een bepaald merk zijn maakt meestal niet uit . Ik wil dit dan graag delen met andere en deze net zo enthousiast krijgen voor het product .
Wellicht ben ik daar dan niet al te tactisch in en moet ik het op de achtergrond houden . En het is nog steeds hobby en geen hoofdverdienste . Dat moet het ook niet worden daar het nu al teveel tijd van mijn normale werk op slokt .
Dus ik zal het wat meer low profile houden

Godfrey
- meindert
Goedemiddag
Ik kijk er een beetje van op dat Godfrey over een review schrijven van een pijptabak zo veel over hem
heen krijgt , hij wil de forumleden kennis laten maken met deze nieuwe blend , wat is daar mis mee?
En dan word er gesproken over winstbejag , nou ik kan jullie vertellen dat ondergetekende al vele
malen handel en ruil heeft gedaan met Godfrey , waar helemaal geen winstbejag aan de orde was!,
sterker nog, hij heeft mij ( en ook andere forumleden ) meerdere dingen gewoon gegund! en gegeven!!
Ik weet hoeveel werk het is om een goede website te bouwen , je moet dan wel veel voor je hobby over
hebben om mede pijprokers aan een betaalbaar product te helpen!
Ik vind al het commentaar dan ook niet helemaal op zijn plaats!
En over reclame gesproken , als ik vermeld op het forum dat de Fa.J.R.van Dellen uit Joure de beste
tabakswinkel is van Friesland , met een groot assortiment aan pijptabak , is toch ook reclame!!! ,
of dat Martin Romijn ons verwijst naar zijn website met zijn mooie tampers !
en zo kan ik nog wel even doorgaan!
Ik vraag mij dan ook af wat we wel en niet mogen vermelden op het forum!!
Ik kijk er een beetje van op dat Godfrey over een review schrijven van een pijptabak zo veel over hem
heen krijgt , hij wil de forumleden kennis laten maken met deze nieuwe blend , wat is daar mis mee?
En dan word er gesproken over winstbejag , nou ik kan jullie vertellen dat ondergetekende al vele
malen handel en ruil heeft gedaan met Godfrey , waar helemaal geen winstbejag aan de orde was!,
sterker nog, hij heeft mij ( en ook andere forumleden ) meerdere dingen gewoon gegund! en gegeven!!
Ik weet hoeveel werk het is om een goede website te bouwen , je moet dan wel veel voor je hobby over
hebben om mede pijprokers aan een betaalbaar product te helpen!
Ik vind al het commentaar dan ook niet helemaal op zijn plaats!
En over reclame gesproken , als ik vermeld op het forum dat de Fa.J.R.van Dellen uit Joure de beste
tabakswinkel is van Friesland , met een groot assortiment aan pijptabak , is toch ook reclame!!! ,
of dat Martin Romijn ons verwijst naar zijn website met zijn mooie tampers !
en zo kan ik nog wel even doorgaan!
Ik vraag mij dan ook af wat we wel en niet mogen vermelden op het forum!!
Groet van Pijpmaker Meindert
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !
- lestat
Wilde mij hier niet direct in mengen, omdat ik er geen graten in zie dat iemand reclame maakt voor zijn eigen producten. Ik wil dus met het volgende absoluut niet zeggen dat godfrey dit niet mag doen.
Ik ben persoonlijk echter wel van mening dat er een verschil is tussen wat Romijn doet met zijn tampers. Romijn heeft zover ik weet niet een recensie geschreven over zijn eigen tampers waarin staat hoe goed ze tampen. Hij geeft wel aan dat er nieuwe producten zijn. Dus als godfrey zegt dat er nieuwe pijpen of tabak op de site staan dan doet hij hetzelfde. Nu echter laat hij weten hoe goed die producten zijn, dus reclame. Nogmaals ik ben hier niet tegen. Ook het geven van een extra kan je vergelijken met twee voor de prijs van één in een andere winkel. Maar ook dit juich ik toe.
om kort te zijn: is het reclame? Ja .. Ben ik er tegen? Nee
Zal ik een recensie over een eigen product misschien met een korreltje zout nemen? Ja
Ik ben persoonlijk echter wel van mening dat er een verschil is tussen wat Romijn doet met zijn tampers. Romijn heeft zover ik weet niet een recensie geschreven over zijn eigen tampers waarin staat hoe goed ze tampen. Hij geeft wel aan dat er nieuwe producten zijn. Dus als godfrey zegt dat er nieuwe pijpen of tabak op de site staan dan doet hij hetzelfde. Nu echter laat hij weten hoe goed die producten zijn, dus reclame. Nogmaals ik ben hier niet tegen. Ook het geven van een extra kan je vergelijken met twee voor de prijs van één in een andere winkel. Maar ook dit juich ik toe.
om kort te zijn: is het reclame? Ja .. Ben ik er tegen? Nee
Zal ik een recensie over een eigen product misschien met een korreltje zout nemen? Ja
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
- magicmarcello
Mijne Heeren,meindert schreef:...Ik vind al het commentaar dan ook niet helemaal op zijn plaats...
...Ik vraag mij dan ook af wat we wel en niet mogen vermelden op het forum!!
Wanneer al het stof door al het opwaaien uiteindelijk is gezakt dan zullen we misschien gezamenlijk beseffen dat er hier o.a. geluiden zijn geventileerd uit zuivere bezorgdheid over wat wij op ons geliefde forum al dan niet in de ogen van de (r)overheid ongestraft wel/niet kunnen maken.
Of wij het daar mee eens zijn is een geheel ander aspect in deze discussie!
De terechte vraag voor ons blijft; ...WAAR LIGT DE GRENS..?
Binnen die optiek meen ik te mogen concluderen dat W.C. terecht een verstandige insteek heeft gegeven in dit verhaal en dat Godfrey die verstandige lijn heeft gezien, geheel binnen de grenzen van een gezonde aftastende discussie en ook volkomen vanuit het belang om ons forum niet in onnodige problematiek te brengen met overijverige ambtenaartjes...
Aangezien wij in hoge mate zelfregulerend zijn betreffende aard en inhoud van ons forum denk ik dat deze discussie dan ook heel gezond en volkomen op zijn plaats is binnen de geschetste kaders.
Relevante optiek is in ruime mate aangedragen vanuit diverse invalshoeken...
Laten wij dan ook GEZONDE reclame maken voor onszelf door de manier waarop wij dit delicate issue hanteren en onszelf niet onnodig in dubieus vaarwater begeven, we willen nog langer vooruit op een fijne probleemloze manier toch?

Het is in de praktijk al lastig genoeg met die bengels van de anti-rook lobby...

Laatst gewijzigd door magicmarcello op 05 nov 2013 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pieter
Wellicht is het, voor een kleine graad extra zekerheid, een prudente keuze om het forum recensies toe te voegen aan de selectie die niet zichtbaar is voor leden die niet ingelogd zijn. Immers kan men voor het registreren altijd een waarschuwing plaatsen over het al dan niet afzweren van enige aansprakelijkheid voor reclameuitingen van leden.
Stellen dat het plaatsen van een recensie, zelfs een recensie door een onafhankelijke schrijver niet gezien kan worden als reclame is onjuist. In sommige branches valt het schrijven van reviews over een product zelfs onder een ongepubliceerd sponsorcontract, en is het gebeurd dat iemand die een negatieve review schrijft over een kwalitatief slecht product van de sponsor zijn baan kwijtraakt.
Allerlei grijze gebieden (zoals altijd in het recht, eigenlijk) waar je vooral ver vandaan moet blijven.
Stellen dat het plaatsen van een recensie, zelfs een recensie door een onafhankelijke schrijver niet gezien kan worden als reclame is onjuist. In sommige branches valt het schrijven van reviews over een product zelfs onder een ongepubliceerd sponsorcontract, en is het gebeurd dat iemand die een negatieve review schrijft over een kwalitatief slecht product van de sponsor zijn baan kwijtraakt.
Allerlei grijze gebieden (zoals altijd in het recht, eigenlijk) waar je vooral ver vandaan moet blijven.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
- Bommel