Smoke from the past

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
stefano

Smoke from the past

Bericht door stefano »

http://www.loringpage.com/

http://loringpage.com/pipearticles/pipearticles.htm

http://loringpage.com/pipearticles/duntob1.htm

Ik kwam zoekend naar informatie over Dunhill tabak bij een reeks artikelen over Dunhill pijpen en tabak van John Loring uit. Misschien dat sommige van jullie deze artikelen al kennen, ik in ieder geval niet.

Ik vond met name 'A History of Dunhill Tobacco' heel interessant. Er is ook een lijst te vinden van alle Dunhill tabakken vanaf het jaar van introductie. Royal Yacht bijvoorbeeld verschijnt voor 't eerst in 1912 in de catalogus.

Wat voor mij ook een eye opener was is dat Loring inzage verschaft in hoe en waarom Engelse pijptabak geproduceerd werden op een manier die afweek van de continentale tabakken.

Op grond van regelgeving was het tot in de jaren 90 van de vorige eeuw in Engeland niet toegestaan voor tabaks blenders om chemische stoffen te gebruiken bij het produceren van pijptabak. Vandaar dat de Engelse tabakken altijd werden samengesteld uit verschillende bladsoorten die dan vervolgens werden bewerkt (persen, stoven, stomen) voor het versnijden en verpakken. Het productieproces was behoorlijk complex en nam tijd in beslag als was het maar vanwege het feit dat de ruwe tabak voldoende tijd kreeg om te rijpen.

Overigens stelt Loring dat Syrische Latakia al sinds de jaren 60 niet meer wordt geproduceerd. Dit hangt samen met een verbod van de Syrische overheid, omdat voor de productie grote hoeveelheden brandhout nodig waren hetgeen tot ontbossing leidde. De Syrische Latakia die er nog is stamt volgens hem uit oude voorraden.

Fermentatie (in feite een soort rottingsproces à la GFT bak) samenhangend met een hoge vochtigheidsgraad had tot gevolg dat Engelse tabakken niet echt lekker roken vanuit het blik.
Dat veranderde voor Dunhill tabakken in de jaren tachtig de productie werd verlegd naar Murray's in Ierland. Daar was de regelgeving minder stringent en mochten wel chemische stoffen bij de bereiding worden gebruikt, met als resultaat een wat vriendelijkere blikgeur.

Wat ik opmaak uit alles wat ik heb gelezen moet de smaak van de 'oude' Dunhill tabakken heel erg goed zijn geweest. Dat moet ook wel want waarop rust anders de reputatie van Dunhill tabak?

Ik heb zelf nog een behoorlijk voorraad Dunhill tabak uit de jaren 80 gemaakt door Murray's. Heb laatst een blik Early Morning Pipe' gekocht dat bij Orlik (?) vandaan komt en er is toch wel een behoorlijk verschil. De Dunhill van Murray (met Royal Warrant) is (zelfs na al die jaren) vochtiger, compacter en grover gesneden. De geur is dieper en voller. De continentale variant is droger en fijner gesneden. Dat vertaalt zich in de smaak. De Ierse Dunhill is ronder voller en zachter met een dikke vette rook. De Orlik versie brandt sneller en is schraler, vlakker en scherper. Maar goed: ook de Dunhill uit Noord - Ierland was waarschijnlijk al een schim van wat Dunhill ooit was.

Ik beschouw het moment dat Dunhill op het vasteland wordt geproduceerd als een caesuur. De échte Dunhill (in feite sinds 1910 onderdeel van een evolutieproces in een uiteindelijke neerwaartse richting) is 'Smoke From The Past'. :cry:

Een ding moge duidelijk zijn: er wordt nog maar weinig tabak die doorgaat voor Engelse tabak volgens de originele Engelse productiemethodes gemaakt. Van Gawith & Hoggarth weet ik het niet maar Samuel Gawith is de enige die dit nog wél doet. Heb geen zicht op Amerikaanse tabakken.

Godfrey59

Re: Smoke from the past

Bericht door Godfrey59 »

stefano schreef:http://www.loringpage.com/

http://loringpage.com/pipearticles/pipearticles.htm

http://loringpage.com/pipearticles/duntob1.htm

Ik kwam zoekend naar informatie over Dunhill tabak bij een reeks artikelen over Dunhill pijpen en tabak van John Loring uit. Misschien dat sommige van jullie deze artikelen al kennen, ik in ieder geval niet.

Ik vond met name 'A History of Dunhill Tobacco' heel interessant. Er is ook een lijst te vinden van alle Dunhill tabakken vanaf het jaar van introductie. Royal Yacht bijvoorbeeld verschijnt voor 't eerst in 1912 in de catalogus.

Wat voor mij ook een eye opener was is dat Loring inzage verschaft in hoe en waarom Engelse pijptabak geproduceerd werden op een manier die afweek van de continentale tabakken.

Op grond van regelgeving was het tot in de jaren 90 van de vorige eeuw in Engeland niet toegestaan voor tabaks blenders om chemische stoffen te gebruiken bij het produceren van pijptabak. Vandaar dat de Engelse tabakken altijd werden samengesteld uit verschillende bladsoorten die dan vervolgens werden bewerkt (persen, stoven, stomen) voor het versnijden en verpakken. Het productieproces was behoorlijk complex en nam tijd in beslag als was het maar vanwege het feit dat de ruwe tabak voldoende tijd kreeg om te rijpen.

Overigens stelt Loring dat Syrische Latakia al sinds de jaren 60 niet meer wordt geproduceerd. Dit hangt samen met een verbod van de Syrische overheid, omdat voor de productie grote hoeveelheden brandhout nodig waren hetgeen tot ontbossing leidde. De Syrische Latakia die er nog is stamt volgens hem uit oude voorraden.

Fermentatie (in feite een soort rottingsproces à la GFT bak) samenhangend met een hoge vochtigheidsgraad had tot gevolg dat Engelse tabakken niet echt lekker roken vanuit het blik.
Dat veranderde voor Dunhill tabakken in de jaren tachtig de productie werd verlegd naar Murray's in Ierland. Daar was de regelgeving minder stringent en mochten wel chemische stoffen bij de bereiding worden gebruikt, met als resultaat een wat vriendelijkere blikgeur.

Wat ik opmaak uit alles wat ik heb gelezen moet de smaak van de 'oude' Dunhill tabakken heel erg goed zijn geweest. Dat moet ook wel want waarop rust anders de reputatie van Dunhill tabak?

Ik heb zelf nog een behoorlijk voorraad Dunhill tabak uit de jaren 80 gemaakt door Murray's. Heb laatst een blik Early Morning Pipe' gekocht dat bij Orlik (?) vandaan komt en er is toch wel een behoorlijk verschil. De Dunhill van Murray (met Royal Warrant) is (zelfs na al die jaren) vochtiger, compacter en grover gesneden. De geur is dieper en voller. De continentale variant is droger en fijner gesneden. Dat vertaalt zich in de smaak. De Ierse Dunhill is ronder voller en zachter met een dikke vette rook. De Orlik versie brandt sneller en is schraler, vlakker en scherper. Maar goed: ook de Dunhill uit Noord - Ierland was waarschijnlijk al een schim van wat Dunhill ooit was.

Ik beschouw het moment dat Dunhill op het vasteland wordt geproduceerd als een caesuur. De échte Dunhill (in feite sinds 1910 onderdeel van een evolutieproces in een uiteindelijke neerwaartse richting) is 'Smoke From The Past'. :cry:

Een ding moge duidelijk zijn: er wordt nog maar weinig tabak die doorgaat voor Engelse tabak volgens de originele Engelse productiemethodes gemaakt. Van Gawith & Hoggarth weet ik het niet maar Samuel Gawith is de enige die dit nog wél doet. Heb geen zicht op Amerikaanse tabakken.
Germain & Sons werk ook nog op de oude manier , met oude persen en eeuwenoude receptuur .
Ons forumlid Ignoro is er op bezoek geweest ( lees zijn verslag ) Wat betreft Amerikaanse tabakken heeft G.L Pease een zeer goede naam .

Godfrey

stefano

Bericht door stefano »

Dedankt voor de tip Godfrey. Ik zag Germain tabak in de catalogus van Dan Pipe staan en dacht dat dit merk ook is overgenomen door een Duitse of Deense producent.

Op internet uiteraard te bestellen maar heb je tips voor dichter bij huis?

Zag trouwens dat je uit Venlo komt (?). Ik ben daar opgegroeid en heb er de middelbare schooltijd doorlopen (ST. Thomascollege). In '84 verkast naar het noorden.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Als ik het goed heb is de merknaam Germain's wat anders dan Germain & Sons. Die laatste zijn vooral bekend vanwege de Esoterica Tobacciana tabakken als Stonehaven en Penzance. Of het merk Germain's vroeger ook in de Kanaaleilanden werd gemaakt zou ik niet weten.

Die Loringpagina's zijn inderdaad geweldig leesvoer. Ik heb kort geleden een blik Royal Yacht uit de Murray's periode van Dukdalf mogen ontvangen. Jammer genoeg is Royal Yacht niet mijn ding qua smaak, maar op de kwaliteit van de tabak heb ik niets aan te merken. Ik ben wel erg benieuwd naar de oude 'English Mixtures' van Dunhill omdat ik die van heden ten dage maar zozo vind. De Nightcap en EMP van nu zijn goed te doen, maar springen er niet echt uit imho.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Ignoro Iste

Bericht door Ignoro Iste »

Robb schreef:Als ik het goed heb is de merknaam Germain's wat anders dan Germain & Sons. Die laatste zijn vooral bekend vanwege de Esoterica Tobacciana tabakken als Stonehaven en Penzance. Of het merk Germain's vroeger ook in de Kanaaleilanden werd gemaakt zou ik niet weten.
Germain's en J.F. Germain & Son zijn identiek. Alle Germain's en J.F. Germain en Esoterica Tobacciana tabakken worden op Jersey gemaakt met uitzondering van Germain's Mixture No.7 en Germain's Medium Flake. Deze twee tabakken die Dan Pipe verkoopt worden bij Planta gemaakt. (Bron: TR)

dinck

Bericht door dinck »

Interessant, wat mij vooral opvalt is dat Engeland voor tabak een soort Reinheitsgebot had - zoals ¨Duitsland voor bier. Na lezing van het laatste blog van Arno vroeg ik mij al af of de toevoeging van chemicaliën altijd al zo was geweest en eigenlijk maakte ik mij daar een beetje zorgen over. Ik rook ook shag en daar heb ik bewust gekozen voor American Spirit dat puur tabak - zonder toevoegingen - is. Voor mijn pijptabak zou ik dat ook wel willen, alleen al daarom zou ik dus Germain-tabakken moeten proberen - ervan afgezien dat ik er hier op het forum al zoveel goeds heb gelezen. Binnenkort toch maar een grote bestelling in de VS doen. Zijn er trouwens ook andere merken die zonder chemische middelen werken?

Overigens besef ik nu ook dat ik mijn eertste pijprookperiode (ruwweg tussen '69 en '88) toen ik uitgekeken was op de Niemeyer en MacBarrens blends, hoofdzakelijk Engelse tabakken rookte (Errinmore, Players, Dunhill en Balkan Sobranie). Ik dacht dat het aan de tussenliggende 25 jaar was dat die tabakken zo anders zijn dan ik mij herinnerde. Voor de volledigheid: modernere Sobranie ben ik nog niet tegengkomen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Ik zou denken dat je veel puurder dan Semois niet zou tegenkomen.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

dinck

Bericht door dinck »

Bananabox-Ninja schreef:Ik zou denken dat je veel puurder dan Semois niet zou tegenkomen.
Dat moest ik inderdaad ook maar eens proberen, alleen moet je daar toch een ruime pijpekop voor hebben?

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

In ieder geval een forse kop,.... wil je langer dan een kwartier roken :wink:
Afbeelding

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

dinck schreef:
Bananabox-Ninja schreef:Ik zou denken dat je veel puurder dan Semois niet zou tegenkomen.
Dat moest ik inderdaad ook maar eens proberen, alleen moet je daar toch een ruime pijpekop voor hebben?
In mijn eigen beleving maakt het niet uit.
Wil je ene sample?

En wat Eli zegt is ook waar, het is droog en rookt nogal rap.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

dinck

Bericht door dinck »

Bananabox-Ninja schreef: Wil je ene sample?

En wat Eli zegt is ook waar, het is droog en rookt nogal rap.
Graag, en als het dan zo rap gaat en het bevalt niet, dan duurt het ook niet zo lang :mrgreen:

Ik stuur je een pb...

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Ignoro Iste schreef:
Robb schreef:Als ik het goed heb is de merknaam Germain's wat anders dan Germain & Sons. Die laatste zijn vooral bekend vanwege de Esoterica Tobacciana tabakken als Stonehaven en Penzance. Of het merk Germain's vroeger ook in de Kanaaleilanden werd gemaakt zou ik niet weten.
Germain's en J.F. Germain & Son zijn identiek. Alle Germain's en J.F. Germain en Esoterica Tobacciana tabakken worden op Jersey gemaakt met uitzondering van Germain's Mixture No.7 en Germain's Medium Flake. Deze twee tabakken die Dan Pipe verkoopt worden bij Planta gemaakt. (Bron: TR)
Ok, weer wat geleerd. Weet je ook waarom ze Medium Flake en Mixture no. 7 niet meer zelf produceren?
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Ignoro Iste

Robb schreef: Ok, weer wat geleerd. Weet je ook waarom ze Medium Flake en Mixture no. 7 niet meer zelf produceren?
Nee. :oops:

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

stefano schreef:Dedankt voor de tip Godfrey. Ik zag Germain tabak in de catalogus van Dan Pipe staan en dacht dat dit merk ook is overgenomen door een Duitse of Deense producent.

Op internet uiteraard te bestellen maar heb je tips voor dichter bij huis?

Zag trouwens dat je uit Venlo komt (?). Ik ben daar opgegroeid en heb er de middelbare schooltijd doorlopen (ST. Thomascollege). In '84 verkast naar het noorden.
Aha Thomas college op de Hogeweg , en voor tips dichter bij huis zou ik Ignoro een vriendelijke pb sturen .

Groetjes
Godfrey

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

dinck schreef:Interessant, wat mij vooral opvalt is dat Engeland voor tabak een soort Reinheitsgebot had - zoals ¨Duitsland voor bier. Na lezing van het laatste blog van Arno vroeg ik mij al af of de toevoeging van chemicaliën altijd al zo was geweest en eigenlijk maakte ik mij daar een beetje zorgen over.
Hmmm... Ik ben dit eigenlijk vergeten te vermelden.. Vanaf de jaren '70 zijn langzaam de hoogaromaten opgekomen. En vroeger mocht je in Engeland inderdaad niets toevoegen van smaakjes aan tabak. Toen Alfred Dunhill in de beginjaren van zijn pijp- en tabakszaak bij hem thuis aan het experimenteren was met nieuwe tabakken en de bereidingswijzes daarvan kreeg hij geregeld de politie aan de deur omdat die dachten iets illegaals te ruiken..
dinck schreef:Binnenkort toch maar een grote bestelling in de VS doen. Zijn er trouwens ook andere merken die zonder chemische middelen werken?
Cornell & Diehl pretenderen dat ze niets chemisch gebruiken bij het maken van hun tabakken, alleen water..
dinck schreef:Voor de volledigheid: modernere Sobranie ben ik nog niet tegengkomen, dus daar kan ik niets over zeggen.
Ik ben het nu ook al bijna een jaar niet meer tegen gekomen. Vraag me af of Germain het nog wel produceert..
Afbeelding

dinck

Bericht door dinck »

Dank voor je aanvullingen, Arno, ik zal C&D ook nader bestuderen. Oerigens las ik in een ander forum dat Davidoff Royal ook puur zou zijn? Jammer dat ik nogal vervelende poenerige associaties heb met dat merk...

stefano

Bericht door stefano »

http://www.jfgermain.co.je/

Godfrey attendeerde me op een verslag van een rondleiding bij Germain van Ignoro. Ik kan dat verhaal niet vinden en ben er wel reuze benieuwd naar!

Germain is zoals ik begrijp een voorbeeld van een wellicht meer traditionele (en misschien ook kleinschaligere) fabrikant. Ik ken de tabakken niet. Op US websites kom ik ze tegen in blikvorm. Maar ze schijnen dus ook bulktabak te produceren. Waar is die te krijgen?

In de catalogus van Dan Pipe staan overigens drie blikjes flake afgebeeld: Special Latakia, Brown Flake en Medium Flake. Met een loepje kon ik lezen dat ze door Germain op New Jersey worden gemaakt. Maar zoals Ignoro uiteenzet komt de laatste samen met de No 7 mixture bij Planta vandaan.

Ga m'n voelsprieten richting de VS maar eens uitsteken

dinck

Bericht door dinck »

4noggins verkoopt ook tabak in bulk, maar Germain is er alleen in blik te krijgen.

Ignoro Iste

stefano schreef:http://www.jfgermain.co.je/

Godfrey attendeerde me op een verslag van een rondleiding bij Germain van Ignoro. Ik kan dat verhaal niet vinden en ben er wel reuze benieuwd naar!

Germain is zoals ik begrijp een voorbeeld van een wellicht meer traditionele (en misschien ook kleinschaligere) fabrikant. Ik ken de tabakken niet. Op US websites kom ik ze tegen in blikvorm. Maar ze schijnen dus ook bulktabak te produceren. Waar is die te krijgen?

In de catalogus van Dan Pipe staan overigens drie blikjes flake afgebeeld: Special Latakia, Brown Flake en Medium Flake. Met een loepje kon ik lezen dat ze door Germain op New Jersey worden gemaakt. Maar zoals Ignoro uiteenzet komt de laatste samen met de No 7 mixture bij Planta vandaan.

Ga m'n voelsprieten richting de VS maar eens uitsteken

Stefano, je hebt PB.

Plaats reactie