Huub schreef:Hallo Massis,
Pijp en mondstuk apart schuren? Ik heb in mijn leven Jens " Tao " Nielsen, wijlen Peter Hedegaard en wijlen Werner Bührmann een paar maal thuis aan het werk gezien. Toch niet de geringste in de wereld van pijpenmakers. Maar tegelijkertijd schuren van pijp en mondstuk was daar nooit sprake. Dat werd altijd apart gedaan.
Maar mogelijk dat anderen dat wel doen.
Groet,
Huub
Met het risico om als betweter over te komen - en laat het duidelijk zijn, ik ben verre van een expert, ik ben een beginner! - ga ik daar even verder op in.
Eerst en vooral zijn de pijpmakers die je noemt zeker niet van de minste! Ik wil dan ook op geen enkele manier beweren dat ik ook maar iets van pijpmaken beter zou weten dan zij.
In mijn beleving worden pijp en mondstuk inderdaad voor een groot stuk van het proces apart gevormd.
Echter, eens het "rough sanding" of ruwe afwerken - meestal zo tot korrel 120 of 200 zeg maar - klaar is, worden pijp en mondstuk vaak aan elkaar gezet en dan samen verder geschuurd doorheen de oplopende korrels tot 600 (soms 800, 1000 of zelfs 1200). Dit net om te zorgen dat pijp en mondstuk éxact dezelfde afmetingen hebben wanneer ze klaar zijn.
Zelfs als ze tot in het laatste schuurwerk als 1 geheel behandeld zijn, is het vrij makkelijk om zulke afgeronde randen op tige en mondstuk te krijgen, enkel door het apart polijst van de 2 stukken. Even wat veel druk van het polijstwiel op de rand van de tige en je hebt een afronding.
Dat maakt ook pijpen repareren zo'n moeilijke stiel (vervangen van mondstukken). Je moet er namelijk in slagen om een mondstuk te schuren en te polijsten tot op de éxact zelfde vorm als de tige, zonder de tige aan te mogen raken.
Dit is overigens de werkwijze zoals ik ze "geleerd" heb van pijpmakers op pipemakersforum. Vast niet de enige manier of persé de juiste, maar wel veruit de eenvoudigste.