oude ostfront tabak.
- pijpliefhebberrobin
oude ostfront tabak.
Ik heb het boek het hart van het zesde leger uit en daar in is er een soldaat der eerste klas hand schmidke die ook wel pijpie genoemd word omdat hij pijp rookt. Ook word hij de man zonder longen genoemd met het leren verhemelte door de tabak die hij rookt. Van de arst wiens ordonnans hij is moest hij altijd buiten roken ( de arst zei altijd, pijpie, ga je perverse rookmanieren in de buitenlucht botvieren). De tabak die hij rookte was een mengsel van echte russische tabak, gedroogde houtsnippers, gedroogd gras en gesnedendistels. Mijn vraag is, is deze 'tabak' uberhaupt wel te roken. Het is zeer waarschijnlijk een echt gerookt mengsel aangezien konsalik bij de nachrichten zat. Wat zou het dichtst bij de russisch tabak komen. Ik schat black irish rope.
The eagle flies alone!
- Bommel
- Immler
Re: oude ostfront tabak.
De tabak was waarschijnlijk niet te roken maar iets is beter dan niets.
Ik betwijfel of er een variant op de markt is die er op lijkt.
Russische tabak (machorka) werd door beide partijen aan het Oostfront gerookt.
Het gaat om tabaksplant Nicotiana Rustica,
Volgens Dr. Google is deze soort verboden in de EU vanwege het veel te hoge nicotine gehalte.
In de oorlog werden in dit land tulpenbollen of suikerbiet gegeten en ersartzkoffie van cichorei (wortel van witloof)
Geloof mij daar wil je in vredestijd niet aan.
Ofschoon er nog steeds cichorei ersatz verkocht wordt bij de geitenwollensokken winkels.
Ik betwijfel of er een variant op de markt is die er op lijkt.
Russische tabak (machorka) werd door beide partijen aan het Oostfront gerookt.
Het gaat om tabaksplant Nicotiana Rustica,
Volgens Dr. Google is deze soort verboden in de EU vanwege het veel te hoge nicotine gehalte.
In de oorlog werden in dit land tulpenbollen of suikerbiet gegeten en ersartzkoffie van cichorei (wortel van witloof)
Geloof mij daar wil je in vredestijd niet aan.
Ofschoon er nog steeds cichorei ersatz verkocht wordt bij de geitenwollensokken winkels.
- janneman
- Contacteer:
Shackleton en zijn mannen raakten in 1914-1915 zwaar inde problemen tijdens een reis naar de zuidpool. Schip gekraakt door het ijs en gezonken, trektocht met tot slede omgebouwde sloepen over het ijs, om uiteindelijk op een klein eiland -Elephant island- op een kiezelstrand te eindigen. Een groot del van de groep heeft een dik jaar op dat kiezelstrand gezeten.
In een poging om nog wat rookbaars te hebben werden pijpenkoppen samen met 'zegge' (een soort van gedroogd gras waarmee hun rendierlaarzen gevoerd waren) gekookt. Uit wat ik lees begrijp ik dat Latakia zo slecht nog niet is...
In een poging om nog wat rookbaars te hebben werden pijpenkoppen samen met 'zegge' (een soort van gedroogd gras waarmee hun rendierlaarzen gevoerd waren) gekookt. Uit wat ik lees begrijp ik dat Latakia zo slecht nog niet is...
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- pijpliefhebberrobin
Heren, dank voor uw antwoord. Het zaad kun je nog wel kopen.
http://azarius.nl/smartshop/growing/see ... ica_seeds/
http://azarius.nl/smartshop/growing/see ... ica_seeds/
The eagle flies alone!
-
Een wat late reactie!
Mahorka (zonder c) is inderdaad de naam voor de losse russische tabak die in kleine pakjes bij de rantsoenen werd verstrekt. Hij werd tot sigaret gerold in kleine reepjes papier.
Deze tabak is enorm sterk en werd/wordt in Rusland zelf verbouwd. Vaak alleen voor lokaal gebruik.
Je kan in Rusland Papirossi en Belomorkanal sigaretten kopen die met deze tabak gevuld zijn. Het mondstuk van karton is heel lang en het gedeelte dat is gevuld met tabak is vrij kort. Voordat je gaat roken knijp je de voorkant en het stuk direct voor het mondstuk af.
Anders overleef je het niet.
Ik zou niet weten of je ze via het internet kan krijgen. Als je dat doet heb je sowieso een douane probleem.
Mahorka (zonder c) is inderdaad de naam voor de losse russische tabak die in kleine pakjes bij de rantsoenen werd verstrekt. Hij werd tot sigaret gerold in kleine reepjes papier.
Deze tabak is enorm sterk en werd/wordt in Rusland zelf verbouwd. Vaak alleen voor lokaal gebruik.
Je kan in Rusland Papirossi en Belomorkanal sigaretten kopen die met deze tabak gevuld zijn. Het mondstuk van karton is heel lang en het gedeelte dat is gevuld met tabak is vrij kort. Voordat je gaat roken knijp je de voorkant en het stuk direct voor het mondstuk af.
Anders overleef je het niet.

Ik zou niet weten of je ze via het internet kan krijgen. Als je dat doet heb je sowieso een douane probleem.
- pijpliefhebberrobin
Problemen met douane Stefano? Dan ken je het forum nog niet.
The eagle flies alone!
Ooit eens van een oostblok chaufeur er een op mogen steken
yes je ogen draaien er van weg zowat.
Mijn god wat een bocht
En hij rookte deze de hele dag in zijn kleine cabine , welke dan ook voorzien was van een goede laag tectyl op zowat alles .
Niet voor herhaling vatbaar een oude autoband rookt denk ik nog plezieriger
Godfrey

Mijn god wat een bocht

Niet voor herhaling vatbaar een oude autoband rookt denk ik nog plezieriger

Godfrey
- Bommel
In mijn jonge jaren, toen ik nog in een drukkerij werkzaam was, had ik een collega die nogal communistisch van gedachten was.
Hij las regelmatig de Prafda, was lid van de CPN en ging wel eens op vakantie naar de USSR.
Hoe hij dat voor elkaar kreeg is mij onbekend.
Maar als hij terug was had hij altijd Russische sigaretten met zo'n kartonnen mondstuk.
Soms gaf hij er wel eens van weg en ik moet zeggen ze waren niet echt smerig, maar je had wel genoeg nicotine voor de rest van de dag.
Hij las regelmatig de Prafda, was lid van de CPN en ging wel eens op vakantie naar de USSR.
Hoe hij dat voor elkaar kreeg is mij onbekend.
Maar als hij terug was had hij altijd Russische sigaretten met zo'n kartonnen mondstuk.
Soms gaf hij er wel eens van weg en ik moet zeggen ze waren niet echt smerig, maar je had wel genoeg nicotine voor de rest van de dag.

-
Gevonden .Het was even zoeken (sjonge wat een verwijzingen-ben uiteindelijk via enkele WW2 fora h i e r terecht gekomen) :
http://www.collect-militaria.com/index/ ... ge4493.htm
Geen idee of je er iets aan hebt ,voor re-enactment gebruik wellicht of anders om je nieuwsgierigheid te bevredigen maareh de beoordelingen van deze soort tabak gaan inderdaad van 'gebakken autoband' tot 'verbrande trenchcoat'.
Een enkeling echter (amerikaans tabaksforum) beschrijft deze tabak als weliswaar 'stevig' maar ook als een 'eerlijke tabak-zonder enige toegevoegde smaak'.
Hoop dat je/jullie iets met deze info kunnen.
Vriendelijke Groet,
boswachter
http://www.collect-militaria.com/index/ ... ge4493.htm
Geen idee of je er iets aan hebt ,voor re-enactment gebruik wellicht of anders om je nieuwsgierigheid te bevredigen maareh de beoordelingen van deze soort tabak gaan inderdaad van 'gebakken autoband' tot 'verbrande trenchcoat'.
Een enkeling echter (amerikaans tabaksforum) beschrijft deze tabak als weliswaar 'stevig' maar ook als een 'eerlijke tabak-zonder enige toegevoegde smaak'.
Hoop dat je/jullie iets met deze info kunnen.
Vriendelijke Groet,
boswachter
-
ik kwam een mooie foto tegen van datzelfde mondstuk.. voegt m.i. wel wat toe aan het 'ritueel' van het roken (losse tabak eruit kloppen zodat je deze niet in de mond krijgt en dan het filter twee keer samenknijpen-stond vermeld op de site van deze foto's)Bommel schreef:... Russische sigaretten met zo'n kartonnen mondstuk..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yep dit zijn ze de jongens , Latakia waar ik liefhebber van ben staat in de schaduw van deze knallers
Steek er een op , het helpt tegen alles .muggen , vliegen ,slangen , buffels , schoonmoeders , of als je van de vrouw af wilt
Godfrey

Steek er een op , het helpt tegen alles .muggen , vliegen ,slangen , buffels , schoonmoeders , of als je van de vrouw af wilt

Godfrey