Vreemde smaak bij inroken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
arwen

Vreemde smaak bij inroken

Bericht door arwen »

Momenteel ben ik mijn laatste aanwinst, een Peder Jeppesen aan het inroken. 3de sessie is achter de rug. Vermoedelijk is het niet echt nodig, want ik vermoed dat de binnenzijde van de pijp behandeld is met inrookpaste (heeft een grijze kleur). Aan het einde van elke rooksessie krijg ik echter een zeer vreemde smaak die ik tot op heden in nog geen enkele pijp ervaren heb. Het doet een beetje denken aan vochtig, muf hout, een beetje champignon-achtig. De bodem van de ketel lijkt me normaal. Iemand enig idee ? Of is het gewoon verder "uitroken" tot het bijsmaakje verdwenen is ?

Winslow Collector

Re: Vreemde smaak bij inroken

Bericht door Winslow Collector »

Kan het zijn, dat er dan ook veel vocht aanwezig is? In de pijp en in het laatste restje tabak?

Dan zou ik adviseren gewoon rustig(er) te roken én een kortere sessie te roken. En stug volhouden met inroken. Beter iets langer inroken, dan te snel willen en een minder prettig rokende pijp te houden. Of met de inrooksessie alleen het onderste derde deel stoppen en in plaats van in 1 keer dat deeltje leegroken, misschien een pauze inlassen van enkele uren. Dan kan het vocht een beetje uit de tabak komen en doe je elke inrooksessie in 2 delen.

Het zijn maar ideetjes: ik heb dat ook wel eens gehad en als je dat "negeert" en niet goed aanpakt, dan blijft die pijp nog maanden/jaren onprettig roken, altijd vocht houden aan het eind van de sessie en altijd dat vieze smaakje bij het laatste restje tabak.

Succes.

arwen

Bericht door arwen »

Ik gebruik momenteel Mac Baren Golden Mixture, vul de pijp voor 1/3 en rook ze slechts max 1 maal per dag. Met deze hoeveelheid duurt de sessie ongeveer een half uur, dus dat lijkt me redelijk lang. De restasse is droog en tijdens het roken pruttelt de pijp niet. Wel heb ik gisteren gemerkt dat ik, toen ik de pijpbodem een beetje uitschraapte, er een plakkerig spul meekwam. Misschien een beetje te kwistig geweest met inrookpasta ? ik hou in ieder geval vol en indien de problemen aanhouden zet ik het verder op het forum.
Ik zal in ieder geval de tips uitproberen

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Inrookpasta is een chemische samenstelling gebaseert op waterglas , Zelf kies ik hier nooit voor , ook niet voor inrookpasta [-X
Als het toch in een pijp aanwezig is schuur ik het er meestal helemaal uit en rook hem blank in . Of gebruik een biologisch huismiddel wat prima werkt ( zie post van Huub hierover ) .

Godfrey

arwen

Bericht door arwen »

Ik heb ze lichtjes opgeschuurd aan de binnenzijde, en ga straks eens kijken wat het resultaat is.

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

ik heb zoiets ook gehad met mijn barbados en jean claud.
bij beide pijpen zat er inrookpasta in het rookkanaal.
met het pinnetje van de drietand doorprikken.
dan maak ik nieuwe pijpen altijd schoon met alcohol , de ketel en mondstuk en zuigkanaal.
zeg niet dat het dit is maar is het controleren waard.
succes
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Plaats reactie