BIG BEN

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Winslow Collector

Re: Het grote Big Ben topic

Bericht door Winslow Collector »

@ Laafke:

Ben het wel met je eens, Laafke. Zoals waarschijnlijk velen (zéker degenen die ook vóór het internet-tijdperk begonnen zijn met roken), ben ook ik met enkele BB's begonnen. Ik bedoel maar : wat had je toen voor betaalbaars aan nieuwe pijpen en dan als Nederlander ook nog een destijds heel groot Nederlands merk? (mijn jeugdige chauvinisme ben ik gelukkig al lang kwijt)

BB ondergewaardeerd?
Neen, het is niet "meer pijp" dan waarvoor je betaalt.

Is een BB waar voor zijn geld?
Jazeker, absoluut. En ik zal een beginner of iemand die een redelijk geprijsde pijp zoekt ook zeker een BB aanraden als één van de merken om uit te kiezen.

Maar er zijn inderdaad betere pijpen, qua hout en afwerking. Ook mooiere, maar dat is natuurlijk een zeer subjectieve mening, want dat bepaalt elke roker voor zichzelf.

Daarentegen vind ik, dat er zeker wel OVER-gewaardeerde pijpmerken zijn, maar BB is in mijn ogen zeker niet ondergewaardeerd.

Laafke

Bericht door Laafke »

Goh, dan zijn we het alweer eens WC...dat gaat niet goed hoor :mrgreen:

dewitte

Bericht door dewitte »

Winslow Collector schreef:@ Laafke:

Ben het wel met je eens, Laafke. Zoals waarschijnlijk velen (zéker degenen die ook vóór het internet-tijdperk begonnen zijn met roken), ben ook ik met enkele BB's begonnen. Ik bedoel maar : wat had je toen voor betaalbaars aan nieuwe pijpen en dan als Nederlander ook nog een destijds heel groot Nederlands merk? (mijn jeugdige chauvinisme ben ik gelukkig al lang kwijt)

BB ondergewaardeerd?
Neen, het is niet "meer pijp" dan waarvoor je betaalt.

Is een BB waar voor zijn geld?
Jazeker, absoluut. En ik zal een beginner of iemand die een redelijk geprijsde pijp zoekt ook zeker een BB aanraden als één van de merken om uit te kiezen.

Maar er zijn inderdaad betere pijpen, qua hout en afwerking. Ook mooiere, maar dat is natuurlijk een zeer subjectieve mening, want dat bepaalt elke roker voor zichzelf.

Daarentegen vind ik, dat er zeker wel OVER-gewaardeerde pijpmerken zijn, maar BB is in mijn ogen zeker niet ondergewaardeerd.
Welke merken zijn in jouw ogen over-gewaardeerd WC?

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik gok dat hij Dunhill zegt... :lol: :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Winslow Collector

dewitte schreef:Welke merken zijn in jouw ogen over-gewaardeerd WC?
Oei, dan ga ik me op glad ijs begeven, want velen zullen het niet met me eens zijn. Het betreft dan hoofdzakelijk veel artisanale pijpenmakers die ik overgewaardeerd vind, en Dunhill.

Maar laat ik beginnen met mijn referentie vast te leggen. Ik weet van mijn favoriete merk Winsløw wat Poul Winsløw voor zijn pijpen krijgt, de winst die vertegenwoordiger STG en de tussenhandel (winkelier) pakken en wat de uiteindelijke consumentenprijs is. En ik zeg dan meteen erbij, dat een Grade PC van Winsløw met een consumentenprijs van momenteel over de duizend euro in mijn ogen ook overgewaardeerd is. Wees gerust, ik heb er vele (ook Grade A en Grade PC), maar door zeer goede relatie in de pijpenwereld en de gelukkige omstandigheden die relatie ook nog eens zeer goed te kennen en als vriend mag rekenen, heb ik nog nooit het volle pond betaald. Anders had ik echt een pak minder pijpen van dit merk, geloof me.

Maar goed, mijn referentie is dus, wat Poul Winsløw zélf, als de pijpenmaker, voor zo'n pijp ontvangt.

Daarnaast gezien vind ik dan sowieso elke pijpenmaker die rechtstreeks verkoopt (dus niet 2 keer een belachelijk veel afromende tussenhandel heeft) en meer dan 750-1000 euro voor zijn pijpen durft te vragen sterk overgewaardeerd. Met enkele uitzonderingen, wanneer het echte kunstwerken zijn zoals Stephen Downie al heeft gemaakt en nog een paar andere pijpmakers.

En dan de eeuwige discussie: Dunhill. Als ik, inclusief alle tussenhandel die over Winsløws gerekend wordt, de prijzen met die van Dunhill vergelijk, die toevallig ook door STG worden verdeeld naar de winkeliers, is dat een merk dat ik ook sterk overgewaardeerd vind.

Voor 1200, 1400 of zelfs meer euro's een gezandstraalde Dunhill pijp waar ik niet eens een nerf in kan zien is in mijn ogen sterk overgewaardeerd. Dan heb ik bij Winsløw tenminste nog zicht op een mooie straight grain waarbij ik zelf kan zien dat het foutloos hout is. Bij Dunhill moet ik het maar geloven, dat er foutloos hout onder de lak of het gezandstraalde zit. Zelfs vér onder de 1000 euro consumenten prijs heb je bij Winsløw een Grade A of Grade B met werkelijk mooi, en ZICHTBAAR, hout.

Er zijn Deense pijpenmakers die maar een 40-50 pijpen per jaar maken en daarmee meteen een jaarsalaris willen verdienen. Dat maakt de pijpen waanzinnig duur. Als Poul Winsløw met zijn huidige jaarproductie de prijzen zou kunnen vangen die nu als consumentenprijzen gelden voor zijn pijpen, zou hij snel miljonair zijn.

Feit blijft natuurlijk, dat iedere (potentiële) koper zelf moet bepalen wat hij neer kan/wil tellen voor een pijp.

Nou, de storm van kritiek volgt onder de streep: :twisted: :?

Winslow Collector

Nekker schreef:Ik gok dat hij Dunhill zegt... :lol: :mrgreen:
:mrgreen: Jij mag nooit meer gokken. :wink:

Laafke

Bericht door Laafke »

Qua Dunhill en de opmerkingen over tussenhandel/winkelier ben ik het volledig met je eens. Over de Winslows kan ik weinig meer zeggen omdat ik Poul niet meer volg.Dan zijn er m.i pijpenmakers waar je ook het merendeel van de kostprijs voor de naam betaalt. Maar er zijn ook pijpenmakers die werkelijk (in mijn ogen dan) mooie, goede pijpen maken waar behoorlijk wat uren in zitten die betaalt moeten worden en zodoende ook tot de high grade behoren. Maar de laatste 2 stellingen zijn zo persoonlijk en discutabel dat verschilt per persoon.

Winslow Collector

Laafke schreef:Qua Dunhill en de opmerkingen over tussenhandel/winkelier ben ik het volledig met je eens. Over de Winslows kan ik weinig meer zeggen omdat ik Poul niet meer volg.Dan zijn er m.i pijpenmakers waar je ook het merendeel van de kostprijs voor de naam betaalt. Maar er zijn ook pijpenmakers die werkelijk (in mijn ogen dan) mooie, goede pijpen maken waar behoorlijk wat uren in zitten die betaalt moeten worden en zodoende ook tot de high grade behoren. Maar de laatste 2 stellingen zijn zo persoonlijk en discutabel dat verschilt per persoon.
Inderdaad Laafke, en as je puur voor de naam betaalt, vind ik die pijp dan overgewaardeerd.
Ik volg Winsløw toevallig wel en ken hem redelijk goed en weet dat een Grade PC een absoluut foutloos (*) stuk hout is met een relatief zeldzame nerf.

En zeker, zelf heb ik 2 werkelijke kunststukjes van Elie en ook de roze Elie van Mille Luci schaar ik onder kunststukjes: enorm creatief en zeer bewerkelijk en mooi afgewerkt. En die zijn dan (van mij in ieder geval) een heel stuk goedkoper geweest dan de consumentenprijs van een Grade A of PC van Winsløw.

De normale pijpen van Downie bijvoorbeeld (ook iemand die ik al een jaar of 2 op internet volg) vind ik normaal geprijsd met zijn 300-400 dollar. De werkelijke kunststukjes gaan dan richting 1400-1600 dollar en dat vind ik dan, gezien de arbeidsintensiviteit, ook nog wel verdedigbaar. Maar een stervensdure Tsuge bijvoorbeeld, in een beetje afwijkend vorm met een bijzonder kleurtje? Daar vragen ze soms de hoofdprijs voor.

En hou mij ten goede, ik VER-oordeel verder niemand die in mijn ogen teveel voor een pijp vraagt, want ik draag juist vrije prijsstelling en vrije overeenkomsten een warm hart toe, maar ik BE-oordeel ze soms wel als overgewaardeerd. En dat is niet erg, want dan koop ik ze gewoon niet.

Om mezelf van de Dunhill kwaliteit te vergewissen, heb ik er 2 nieuw gekocht. Eentje gewoon Dunhill en eentje van Peter Heinrichs met zijn stempel in het zilver (Heinrichs neemt delen van de Dunhill productie over met als enige verschil/toevoeging zijn nam erin gestempeld). Ten eerste roken ze allebei prima, al moest ik beide pijpen wél eerst met een ruimer ontdoen van achtergebleven boorsel in het mondstuk (en dat hebik bij een Winsløw, BigBen, Stanwell, Chacom, Butz Choquin of Design Berlin nog nooit hoeven doen).

Ten tweede was de Heinrichs variant een 200 euro goedkoper (rond de 290 terwijl de andere Dunhill 490 kostte), en dat geeft geen enkel verschil in (rook)kwaliteit of afwerkingsniveau.

Ten derde heb ik pijpen van andere merken die nog geen 150 euro hebben gekost die net zo goed afgewerkt zijn, een mooie nerf laten zien, creatievere vormen hebben én net zo goed roken als de Dunhills.

Dus ik ben erg graag bereid meer te betalen voor mijn persoonlijke afwijking: mooi hout, straight grain. Maar meer betalen voor een gezandstraalde of gelakte pijp waar ik geen hout zie? Dat is een overgewaardeerde pijp in mijn optiek.

(*) Foutloos hout in die zin: wat er aan de buitenzijde van de pijp te zien is. Geen enkele pijpenmaker heeft, volgens mij, de apparatuur aangeschaft om een pijp ook te röntgenen o.i.d. om binnen in het hout naar zandinsluitingen of fouten te zoeken. Dus die term "foutloos" geldt voor alle pijpenmakers op die manier.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ja klopt, ben het helemaal met je eens.

Winslow Collector

Laafke schreef:Ja klopt, ben het helemaal met je eens.
ALWEER???? :shock:
Hou daar eens mee op. :wink:

Laafke

Bericht door Laafke »

:lol:

kiske

Bericht door kiske »

Winslow Collector schreef:
Nekker schreef:Ik gok dat hij Dunhill zegt... :lol: :mrgreen:
:mrgreen: Jij mag nooit meer gokken. :wink:

Nou als ik kijk wat nekker laatst voor die 2 van hem betaald heeft.......m

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Winslow Collector schreef: Nou, de storm van kritiek volgt onder de streep: :twisted: :?
Winslow Collector schreef:En dan de eeuwige discussie: Dunhill. Als ik, inclusief alle tussenhandel die over Winsløws gerekend wordt, de prijzen met die van Dunhill vergelijk, die toevallig ook door STG worden verdeeld naar de winkeliers, is dat een merk dat ik ook sterk overgewaardeerd vind.

Voor 1200, 1400 of zelfs meer euro's een gezandstraalde Dunhill pijp waar ik niet eens een nerf in kan zien is in mijn ogen sterk overgewaardeerd. Dan heb ik bij Winsløw tenminste nog zicht op een mooie straight grain waarbij ik zelf kan zien dat het foutloos hout is. Bij Dunhill moet ik het maar geloven, dat er foutloos hout onder de lak of het gezandstraalde zit. Zelfs vér onder de 1000 euro consumenten prijs heb je bij Winsløw een Grade A of Grade B met werkelijk mooi, en ZICHTBAAR, hout.
Toch is het tijd voor een tegengeluid :)

Ik heb op basis van mijn smaak niet het idee dat ik mijn Dunhill's overwaardeer. Dit is ook logisch omdat ik van Dunhill's hou. Dan geef je er automatisch wat meer geld aan uit. Dat mag. Dat heeft met smaak te maken, is derhalve subjectief en daarom een zinloze discussie die vaak verzandt in welles nietes gedoe.

Ik kan ook blijven roepen dat ik bijv. Winslows foeilelijk vind en ze dus het geld niet waard zijn, en ik ze dus overgewaardeerd vind. Maar daar doe ik niemand een plezier mee.

Wat ik wel vind, is dat een pijpenfabrikant met een historie van 120 jaar (met inderdaad wisselende 'kwaliteit') moeilijk te vergelijken valt met een artisan die ongeveer 45 jaar in het vak zit. Het is Deense 'creativiteit' vergelijken met Engels 'conservatisme'.

Ook vind ik dat het begrip 'straight grain' te vaak ten onrechte wordt aangegrepen om de kwaliteit te benadrukken. Dit staat nog los van het subjectieve aspect dat 'straight grain' als tamelijk uniform word ervaren. Voor mij spreken de unieke nervaturen me meer aan.

Over de kwaliteit van het hout ben ik het volledig met je eens. Of je dit ook wilt kunnen zien aan een pijp? Ik vind sommige sandblasts ook prachtig, dus ja daar gaan we weer :wink: Overigens weet je zelf denk ik ook wel dat Dunhill niet alleen bestaan uit gezandstraalde en gelakte pijpen. :wink:

edit: Oops :oops: we zijn wel hopeloos off-topic aan het raken
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Als vanouds inderdaad volledig uit het spoor gelopen :mrgreen: . Toch nog een klein technisch puntje: ook bij een blast is het bruyere wat je ziet. Weliswaar gekleurd en gestraald, maar toch nog steeds zichtbaar hout. Sommige blasts, zoals bijvoorbeeld een ringblast, benadrukken juist ook de nerf in plaats van hem te verbergen. Een mooi uitgevoerde blast is niet alleen een genot om naar te kijken en vast te houden, het vergt ook erg veel vakmanschap. Persoonlijk ben ik dan ook graag bereid juist een meerprijs te betalen voor bijvoorbeeld een perfecte ringblast of een mooie pebble.
Enigszins terug in het spoor: ik ben het, net als Laafke en WC, niet eens met beide stellingen van Charlie: Big Ben wordt niet ondergewaardeerd en is evenmin fantastisch. Ze maakten wel prima rokende pijpen voor zeer acceptabele prijzen.

eka_nl

Bericht door eka_nl »

Ik zie op Amerikaanse sites en fora steeds vaker Big Ben voorbij komen en dan vooral zo van, Ik ken dit merk niet maar het ziet er goed uit! Krijg het idee dat ze internationaal meer aan de weg proberen te timmeren. Hier bijvoorbeeld:

Hij is in Dublin en komt daar in een tabakszaak ook Big Ben tegen. Hij gaat ook bij de winkel van Peterson of Dublin binnen, leuk om te zien.

Ik heb net ook een berichtje naar Gubbels gestuurd om te vragen of ze mij wat meer informatie kunnen geven over de Big Ben Gold Medal 504 kunnen geven die ik gekocht heb. Kan er werkelijk helemaal niets over terug vinden online. Ik ben benieuwd....

lestat

Bericht door lestat »

Ik geloof dat op de hilsons van voor gubbels de tekst made in Belgium staat. Al heb ik zelf ook een hilson waar gubbels niets van kon terug vinden
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

eka_nl

Bericht door eka_nl »

Kijk, Big Ben in Amerika:

http://www.tinderboxsaltlake.com/index. ... &cid=&csm=

Ze zijn wel een stuk duurder dan hier in Nederland

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Big Ben zal ongetwijfeld bij de overname van Hilson ook een hoop pijpen hebben overgenomen en verkocht, waar dan vast wel made in Belgium op stond. Misschien zelfs dat er nog een tijdlang in Bree pijpen gemaakt zijn terwijl de firma al onder Gubbels (Big Ben) viel, en ook daar zou nog wel 'made in belgium' op kunnen staan. Tegenwoordig komen nieuwe Hilson's gewoon uit Nederland van de firma Gubbels. Nieuwe series als de 'vintage oiled' en de 'designed by Barbi' zijn Gubbels pijpen, net als Big Ben. Nieuw, ongerookt, en toch Hilson...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Laafke

Bericht door Laafke »

Je schrijft "komen gewoon" ik denk dat je bedoelt dat ze "gewoon kwamen"?? Of is Gubbels alweer met de productie gestart??

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Hoi

Gubbels maakt met een paar man in een bedrijfspand in Herten weer mooie pijpen.

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 07 nov 2014 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Laafke

Bericht door Laafke »

Dan vraag ik mij toch af: waarom die geheimzinnigheid????? Maar ja, ik heb de bedrijfsfilosofie van Gubbels nog nooit begrepen.

Immler

Bericht door Immler »

Wie wel?
Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Laafke schreef:Dan vraag ik mij toch af: waarom die geheimzinnigheid????? Maar ja, ik heb de bedrijfsfilosofie van Gubbels nog nooit begrepen.
Niet veronderstellen waar je geen weet van hebt Gerrit.

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 07 nov 2014 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ja, als je alleen al de ontwerpen van de Tattoo en Pipoo neemt....dan denk je toch als eenvoudige pijproker dat de ontwerper ervan onder invloed van een bepaald genotsmiddel is geweest of zojuist uit de Betuwe kwam (want dan Flipje in Tiel)

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Bij mijn weten hebben eigenlijk alle grotere fabrikanten wel een tiental 'merken' geproduceerd; Dunhill, Stanwell, Peterson, Butz Choquin. En het wortdt nog vager als je wil kijken waar pijpen onder een merknaam nu echt vandaan komen, want niet elke Savinelli, Butz of Stanwell is ook daadwerkelijk in hun eigenlijke frabriek gemaakt. Als je bij de logo site rondkijkt krijg een beetje een indruk van welke merken bij welke fabrikanten hoorden.
Overigens is de Pipoo van Vauen, de Pipo (met één o) is een heel andere pijp waar Big Ben in de jaren '50 internationaal succes mee had, en de Tatoo is weer een geheel ander product voor een gerichte doelgroep gemaakt. Geen slechte roker overigens.
Groet, Janneman

Laafke

Bericht door Laafke »

Sorry ik bedoelde de Big Ben Tupoo.

Afbeelding

Over het concept van de Tattoo (want dat was het in mijn ogen) verschillen we dan van mening.

Afbeelding

Ik ben er mee begonnen als pijproker omdat de handelaar het aanprees als zo ongeveer het beste wat er te krijgen was. Nou, ik vond het één en al treurnis. Gelukkig stond er in de krant een stuk over Zenith pijpen en waren die te koop in een naburig stadje en kon ik het pijproken daarmee leren.
Als laatste: als de Tattoo en de Tupoo zulke goede producten/concepten waren waarom zijn ze dan nooit overgenomen door andere fabrikanten. (Goed Vauen heeft de Pipoo maar die ben ik in nog geen enkele i-shop tegengekomen. En ik kan me ook niet voorstellen dat je voor een verkoopprijs van rond de 2 tientjes een volwaardige pijp kunt brengen)

Afbeelding

eka_nl

Bericht door eka_nl »

Jawel hoor, staan gewoon te koop

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik denk dat de Tattoo en de Tupoo net als veel andere radikale ontwerpen om te beginnen niet zo succesvol zijn -op langere termijn- omdat ze teveel afwijken van wat een pijp hoort te zijn; net zoals bijvoorbeeld de Wallensteins, hoe fraai ook, nooit de norm voor een normale pijp worden. Ze waren in de jaren '80 overigens succesvoller dan je schijn te denken, vooral om mensen aan een pijp te krijgen die anders nooit een pijp gerookt zouden hebben (en die ook weer net zo snel afhaakten toen het nieuwigheidje eraf was). De tattoo en de Tupo zijn ongeveer 25 jaar voor internet, en het nieuwtjes was na een jaar of 10 wel weer over. De Vauen Pipoo is gewoon verkrijgbaar, ook via webshops, maar dat is een geheel andere pijp, zonder keramische inzet en dergelijke.
Laatst gewijzigd door janneman op 24 aug 2013 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

Laafke

Bericht door Laafke »

Leuk dat je uitgerekend de Wallensteins noemt. Als je kijkt naar naar pijpen die op daskunstportal.at worden gepresenteerd sta je ervan te kijken hoeveel pijpen er in de loop der jaren Wallensteinse trekjes hebben gekregen. Zeker, de klassieke vorm zal blijven overheersen maar ik denk dat er steeds meer pijpen a la Wallenstein zullen verschijnen.

Laafke

Bericht door Laafke »

@eka-nl Ik weet dan niet wat de prijzen in Nederland waren (in mijn tijd 49,95 gulden voor een beginnerspijp) maar in Duitsland liggen de prijzen zo rond de 100,= euro (behalve de jaarpijpen die zijn duurder maar dat waren ze hier ook)

@janneman De Vauen Pipoo wordt in Duitsland al net als zo'n katastrofe geschouwt als hier de Tattoo en Tupoo

Plaats reactie