Vraag van een beginner...
- PPMP
Vraag van een beginner...
Beste genieters van den pijp,
Wat is de "de allereerste reden" dat een pijp (snel) uitgaat? Is dit het te vast stoppen of nu juist het te los stoppen (of misschien iets geheel anders)? Ik heb zoveel voorpret bij deze hobby, maar ook evenzo zoveel vragen (en mislukkingen)... Kan er misschien een beginnershoekje gecreëerd worden, zodat ik mij niet zo'n ongelooflijke "Noob" voel met mijn vragen binnen dit onderwerp "pijproken algemeen" (waar juist zo veel "volwassen" onderwerpen aan bod komen). Soms denk ik wel eens dat het goed zou zijn om het stoppen van mijn pijp "fysiek" te ervaren bij de één of andere vereniging of mede liefhebber. Een bijeenkomst in den Nederlanden misschien...
Pascal
Wat is de "de allereerste reden" dat een pijp (snel) uitgaat? Is dit het te vast stoppen of nu juist het te los stoppen (of misschien iets geheel anders)? Ik heb zoveel voorpret bij deze hobby, maar ook evenzo zoveel vragen (en mislukkingen)... Kan er misschien een beginnershoekje gecreëerd worden, zodat ik mij niet zo'n ongelooflijke "Noob" voel met mijn vragen binnen dit onderwerp "pijproken algemeen" (waar juist zo veel "volwassen" onderwerpen aan bod komen). Soms denk ik wel eens dat het goed zou zijn om het stoppen van mijn pijp "fysiek" te ervaren bij de één of andere vereniging of mede liefhebber. Een bijeenkomst in den Nederlanden misschien...
Pascal
- lestat
Re: Vraag van een beginner...
Jammer genoeg is er geen 'eerste 'reden. Ik zoek zelf ook nog altijd na iets meer dan een jaar. Het hangt af van zo veel factoren en er is er geen die belangrijker is dan een ander.
je moet jezelf zeker niet schamen om vragen te stellen. Laat ze dus maar komen
dat fysiek ervaren kan ik volledig volgen. Denk dat ik het zelf in Leuven ook eens ga vragen.
meetings in Nederland komen er zeker en daar ben je dan ook altijd welkom
je moet jezelf zeker niet schamen om vragen te stellen. Laat ze dus maar komen
dat fysiek ervaren kan ik volledig volgen. Denk dat ik het zelf in Leuven ook eens ga vragen.
meetings in Nederland komen er zeker en daar ben je dan ook altijd welkom
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
- Immler
Ik neem aan dat je de filmpjes van Janneman bekeken hebt.
Deze zijn/waren voor mij van groot belang bij mijn start.
Deze zijn/waren voor mij van groot belang bij mijn start.
- Dolledokus
Hoi Pascal,
Ik heb hier gisteren of eergisteren aan zitten denken, wat een toeval. Nou ja, toeval bestaat niet eigenlijk, maar dat is een geheel andere discussie. Een eerste fout is er niet, zoals Lestat al zei. Maar je kunt idd wel te vast stoppen. Te nat roken (door te snel roken).
Maar heb je enig idee hoe vaak je bij-vuurt? Ik soms wel een aantal keren hoor. En met ons wel meerderen.
Ik zat er eigenlijk aan te denken dat het als beginner heel fijn zou zijn, als je de eerste week een pijproker bij je had
Maar ja, dat gaat nu eenmaal niet zo makkelijk. Dan een enkele avond. Dat zou al kunnen, maar is niet voor handen. Dus rommel gewoon wat aan joh, en ontdek. Het geeft toch niet als je fouten maakt? Ik maak ze ook hoor. En je zult steeds meer dingen ontdekken, gaan doen, onthouden. En opeens rook je pijp
M.a.w. da komt wel goei kerel!
Ik heb hier gisteren of eergisteren aan zitten denken, wat een toeval. Nou ja, toeval bestaat niet eigenlijk, maar dat is een geheel andere discussie. Een eerste fout is er niet, zoals Lestat al zei. Maar je kunt idd wel te vast stoppen. Te nat roken (door te snel roken).
Maar heb je enig idee hoe vaak je bij-vuurt? Ik soms wel een aantal keren hoor. En met ons wel meerderen.
Ik zat er eigenlijk aan te denken dat het als beginner heel fijn zou zijn, als je de eerste week een pijproker bij je had

Maar ja, dat gaat nu eenmaal niet zo makkelijk. Dan een enkele avond. Dat zou al kunnen, maar is niet voor handen. Dus rommel gewoon wat aan joh, en ontdek. Het geeft toch niet als je fouten maakt? Ik maak ze ook hoor. En je zult steeds meer dingen ontdekken, gaan doen, onthouden. En opeens rook je pijp

M.a.w. da komt wel goei kerel!
Groet Dries,
Lid van de Terminus-club.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist
Lid van de Terminus-club.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist

Hallo Pascal,
Inderdaad is verkeerd stoppen (zowel te vast als te los) een belangrijke oorzaak van het vaak uitgaan "des pijps".
Een vuistregeltje (maar let op: geen wet van Meden en Perzen) is: het onderste 1/3 deel van de tabak in de ketel licht aanduwen, eigenlijk meer op zijn plek leggen dan aanduwen. Dan het middelste 1/3 deel iets steviger (en hiermee duw je dan ook het eerste deel een beetje aan). En het laatste 1/3 deel redelijk stevig aandrukken, waarbij je automatisch ook de vorige 2 delen weer wat aandrukt. Zo kun je proberen een gelijkmatige "stopvastheid" van de hele ketel tabak te krijgen. Pijprokers omschrijven deze methode ook wel eens "kinderhand-vrouwenhand-mannenhand"; kinderhand voor zachtjes het eerste deel aandrukken, vrouwenhand voor het middelste deel en de mannenhand (goed stevig) voor het laatste deel.
Te vast stoppen is op te lossen door een beetje in de ketel te peuren, maar is wel wat lastig te corrigeren.
Te los stoppen is iets eenvoudiger te corrigeren, door simpelweg wat vaker en vaster aan te duwen met het driepootje (ofwel te tampen met de tamper).
Helaas kan ik je, zeker niet over internet, niet adviseren over de mate van vast stoppen of de druk van goed aantampen. Het draait echt allemaal om gevoel ervoor te krijgen. Dus gewoon vaak proberen, veel oefenen en de klik komt vanzelf een keertje.
Om de zaak nog wat moeilijker te maken: één enkel aangeleerd trucje werkt ook niet, want de ene tabakssoort dient veel vaster aangedrukt te worden dan de andere. Na ruim 25 jaar pijproken gebeurt het mij eindelijk af en toe, dat ik met het eerste plukje tabak tussen mijn vingers al een beetje weet hoe los of vast ik moet stoppen.
Nee zonder gekheid: ik stop de pijp op gevoel, meestal gaat dat goed, maar ook ik stop hem nog weleens verkeerd hoor. Zeker bij nieuwe tabakken, maar soms ook door er gewoon te weinig aandacht aan te besteden. Ook de inwendige afmetingen en vorm van de ketel van de pijp kan invloed hebben.
Nog één tip, om het plezier van pijproken te behouden: als je een pijp verkeerd gestopt heb, blijf dan niet een half of een heel uur ploeteren en corrigeren. Daar haal je geen lol en voldoening uit. Pak je verlies (van een dubbeltje of twee tabak) en frutsel de tabak uit de pijp, pak een schone andere pijp en begin opnieuw. Want echt, als je een pijp probeert leeg te roken met niets anders dan ploeteren, omwoelen, aanstampen, tachtig keer aansteken en uit gaan, wordt de bezigheid niet echt leuker en de tabak smaakt er ook al niet beter om.
Pijproken is een kunst. Een kunst die in het begin wel een paar hobbeltjes heeft om te overwinnen. Maar 1 ding is zeker: eenmaal de hobbels overwonnen smaakt die overwinning zeer zoet en heb je er een prachtige hobby voor het leven bij.
Dus blijf gewoon je vragen stellen, hoe "beginner"-achtig ze ook zijn. Om al te veel dubbelingen in onderwerpen te krijgen kun je via de zoekfunctie kijken of er al iets over jouw onderwerp geschreven is, maar maak je toevallig eens een dubbel topic aan, hebben wij zeer vriendelijke en kundige moderatoren die de dubbele topics dan kunnen samenvoegen (als het maar niet "tig" keer op een dag gebeurt, natuurlijk).
Wij zijn hier allemaal, stuk voor stuk, ook beginners geweest. Velen in tijden toen er nog geen pijprokersfora waren. En houd zeker de topics onder "Bijeenkomsten" in de gaten. Want er zitten nogal eens wat forumleden reallife bij elkaar, hoor. In kleine minimeetings alsook in grotere bijeenkomsten.
Succes.
Inderdaad is verkeerd stoppen (zowel te vast als te los) een belangrijke oorzaak van het vaak uitgaan "des pijps".
Een vuistregeltje (maar let op: geen wet van Meden en Perzen) is: het onderste 1/3 deel van de tabak in de ketel licht aanduwen, eigenlijk meer op zijn plek leggen dan aanduwen. Dan het middelste 1/3 deel iets steviger (en hiermee duw je dan ook het eerste deel een beetje aan). En het laatste 1/3 deel redelijk stevig aandrukken, waarbij je automatisch ook de vorige 2 delen weer wat aandrukt. Zo kun je proberen een gelijkmatige "stopvastheid" van de hele ketel tabak te krijgen. Pijprokers omschrijven deze methode ook wel eens "kinderhand-vrouwenhand-mannenhand"; kinderhand voor zachtjes het eerste deel aandrukken, vrouwenhand voor het middelste deel en de mannenhand (goed stevig) voor het laatste deel.
Te vast stoppen is op te lossen door een beetje in de ketel te peuren, maar is wel wat lastig te corrigeren.
Te los stoppen is iets eenvoudiger te corrigeren, door simpelweg wat vaker en vaster aan te duwen met het driepootje (ofwel te tampen met de tamper).
Helaas kan ik je, zeker niet over internet, niet adviseren over de mate van vast stoppen of de druk van goed aantampen. Het draait echt allemaal om gevoel ervoor te krijgen. Dus gewoon vaak proberen, veel oefenen en de klik komt vanzelf een keertje.
Om de zaak nog wat moeilijker te maken: één enkel aangeleerd trucje werkt ook niet, want de ene tabakssoort dient veel vaster aangedrukt te worden dan de andere. Na ruim 25 jaar pijproken gebeurt het mij eindelijk af en toe, dat ik met het eerste plukje tabak tussen mijn vingers al een beetje weet hoe los of vast ik moet stoppen.

Nee zonder gekheid: ik stop de pijp op gevoel, meestal gaat dat goed, maar ook ik stop hem nog weleens verkeerd hoor. Zeker bij nieuwe tabakken, maar soms ook door er gewoon te weinig aandacht aan te besteden. Ook de inwendige afmetingen en vorm van de ketel van de pijp kan invloed hebben.
Nog één tip, om het plezier van pijproken te behouden: als je een pijp verkeerd gestopt heb, blijf dan niet een half of een heel uur ploeteren en corrigeren. Daar haal je geen lol en voldoening uit. Pak je verlies (van een dubbeltje of twee tabak) en frutsel de tabak uit de pijp, pak een schone andere pijp en begin opnieuw. Want echt, als je een pijp probeert leeg te roken met niets anders dan ploeteren, omwoelen, aanstampen, tachtig keer aansteken en uit gaan, wordt de bezigheid niet echt leuker en de tabak smaakt er ook al niet beter om.
Pijproken is een kunst. Een kunst die in het begin wel een paar hobbeltjes heeft om te overwinnen. Maar 1 ding is zeker: eenmaal de hobbels overwonnen smaakt die overwinning zeer zoet en heb je er een prachtige hobby voor het leven bij.
Dus blijf gewoon je vragen stellen, hoe "beginner"-achtig ze ook zijn. Om al te veel dubbelingen in onderwerpen te krijgen kun je via de zoekfunctie kijken of er al iets over jouw onderwerp geschreven is, maar maak je toevallig eens een dubbel topic aan, hebben wij zeer vriendelijke en kundige moderatoren die de dubbele topics dan kunnen samenvoegen (als het maar niet "tig" keer op een dag gebeurt, natuurlijk).
Wij zijn hier allemaal, stuk voor stuk, ook beginners geweest. Velen in tijden toen er nog geen pijprokersfora waren. En houd zeker de topics onder "Bijeenkomsten" in de gaten. Want er zitten nogal eens wat forumleden reallife bij elkaar, hoor. In kleine minimeetings alsook in grotere bijeenkomsten.
Succes.
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 09 aug 2013 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- The_Undertaker
- Administrator
Vooral ook logisch nadenken... Leer de materie kennen. De filmpjes van Janneman leren je alles wat je moet weten qua basiskennis, vanaf dan is het alleen nog maar logisch nadenken... Net zoals dat je voor een goed kampvuurtje, of een goed vuur in een vuurpot, even logisch na moet blijven denken.
Te vast stoppen, dan kan er geen lucht langs, geen lucht geen brand
Te snel roken, dan komt er vocht vrij, krijg je een natte prop, smaakt niet, en brand ook nog eens waardeloos
Te los stoppen, het vuur heeft geen houvast
Te langzaam roken, de pijp gaat uit..
etc etc etc etc.
Te vast stoppen, dan kan er geen lucht langs, geen lucht geen brand
Te snel roken, dan komt er vocht vrij, krijg je een natte prop, smaakt niet, en brand ook nog eens waardeloos
Te los stoppen, het vuur heeft geen houvast
Te langzaam roken, de pijp gaat uit..
etc etc etc etc.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- janneman
- Contacteer:
Ik ben in lek geval geneigd te denken dat te los stoppen of na het aansteken niet regelmatig even de tabak aandrukken de meest voor de hand liggende reden voor uitgaan is. Te vast stoppen merk je namelijk wel: als de pijp te zwaar of nauwelijks nog lucht door de tabak trekt zal hij zeker uitgaan, maar dat is ook wel iets dat je zelf in de gaten hebt.
Overigens denk ik dat het grootste probleem zit in het 'ritme' van roken; hoe vaak, en hoe lang neem je een trek. Ik zie wel vaker dan mensen die net beginnen iets te voorzichtig trekken, een trek mag best wat steviger en wat langer zijn. Maar dat is dan meteen weer gekoppeld aan hoe vaak je een trek neemt; te vaak, en er ontstaat een knappende open haard onder je neus. Hier zit ook de reden waarom het bijna niet uit te leggen is; het is niet één ding, het zijn verschillende zaken die in samenhang bepalen hoe je optimaal rookt.
Zoals anderen ook al schreven; pijproken is inderdaad een kunst, maar oefening baart kunst. Met wat geduld en experimenteren komt het uiteindelijk vanzelf goed...
Overigens denk ik dat het grootste probleem zit in het 'ritme' van roken; hoe vaak, en hoe lang neem je een trek. Ik zie wel vaker dan mensen die net beginnen iets te voorzichtig trekken, een trek mag best wat steviger en wat langer zijn. Maar dat is dan meteen weer gekoppeld aan hoe vaak je een trek neemt; te vaak, en er ontstaat een knappende open haard onder je neus. Hier zit ook de reden waarom het bijna niet uit te leggen is; het is niet één ding, het zijn verschillende zaken die in samenhang bepalen hoe je optimaal rookt.
Zoals anderen ook al schreven; pijproken is inderdaad een kunst, maar oefening baart kunst. Met wat geduld en experimenteren komt het uiteindelijk vanzelf goed...
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Charlie
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik rook sinds 2011 pijp en het heeft mij toch wel zeker anderhalf jaar gekost om het een beetje fatsoenlijk onder de knie te krijgen en soms nogsteeds sla ik de plank mis. Oefenen, oefenen en oefenen is het sleutelwoord.
-
Handel zoals hierboven aangegeven door mijn collega's, zorg dat
je een rustig moment uitzoekt om je pijp te roken.
Weet dat je pijp rookt voor het genot en de ontspanning die het
je geeft. Probeer, voor zover aanwezig, die verkramptheid los
te laten en tracht de pijp uit de losse pols te roken.
Het fixeren op het "aan" blijven van de pijp levert in de regel een
tong op als een leren lap.
Het maakt niets uit dat je de eerste keren een pakje lucifers leeg
strijkt.
Druk om de zoveel tijd je tabak wat aan en trek aan je pijp, waardoor
je kan voelen dat de tabak weer de juiste weerstand heeft gekregen.
Geduld en doorzettingsvermogen leiden ook hier tot het gewenste
resultaat, succes!
je een rustig moment uitzoekt om je pijp te roken.
Weet dat je pijp rookt voor het genot en de ontspanning die het
je geeft. Probeer, voor zover aanwezig, die verkramptheid los
te laten en tracht de pijp uit de losse pols te roken.
Het fixeren op het "aan" blijven van de pijp levert in de regel een
tong op als een leren lap.
Het maakt niets uit dat je de eerste keren een pakje lucifers leeg
strijkt.
Druk om de zoveel tijd je tabak wat aan en trek aan je pijp, waardoor
je kan voelen dat de tabak weer de juiste weerstand heeft gekregen.
Geduld en doorzettingsvermogen leiden ook hier tot het gewenste
resultaat, succes!
- Charlie
Precies, op een gegeven moment weet je of de pijp goed gestopt is simpelweg omdat je weet welke weerstand er is als je even aan je pijp trekt. Om die reden kan ik gewoon mijn pijp stoppen met mijn tamper en hoeft het kind/vrouw/man systeem niet meer gebruikt te worden.
- Bommel
Aan het begin van de lange reis dat pijproken heet start iedere pijproker met de vraag hoe krijg ik tabak in dat ding.
Dan wordt er een pluk in de pijp gestopt en met de vinger door geduwd.
Al snel komt de beginnende pijp roker dat dat niet de manier is.
En al oefenend en na enkele verschoeide nog niet verbrandde natte plukken vind de beginnende pijproker zijn weg in het stoppen van de pijp.
Spoedig zonder na te denken.
Dan gaat er een wereld open, door het doorzettingsvermogen en het geduld.
Een beloning dat de beginnende pijproker ineens op het spoor van een lange zoektocht naar de lekkerste tabak zet.
Het motto........zet door, oefen, probeer en hou vol.
Het mooie komt snel.
Dan wordt er een pluk in de pijp gestopt en met de vinger door geduwd.
Al snel komt de beginnende pijp roker dat dat niet de manier is.
En al oefenend en na enkele verschoeide nog niet verbrandde natte plukken vind de beginnende pijproker zijn weg in het stoppen van de pijp.
Spoedig zonder na te denken.
Dan gaat er een wereld open, door het doorzettingsvermogen en het geduld.
Een beloning dat de beginnende pijproker ineens op het spoor van een lange zoektocht naar de lekkerste tabak zet.
Het motto........zet door, oefen, probeer en hou vol.
Het mooie komt snel.
- Fossiel
Om te na gaan of je pijp niet te vast of te los gestopt is: de tabak moet een compact geheel vormen, maar wel nog enigszinds samendrukbaar zijn. De bovenkant dient mooi glad te zijn, er steken best geen stukjes uit. Als je aan de pijp zuigt, moet je weerstand voelen, maar wel nog kunnen zuigen zonder je echt te moeten inspannen.
Bij het aansteken draai je met een brandende lucifer of aansteker enkele rondjes terwijl je zuigt en blaast, zodat de tabak gelijkmatig aansteekt. Na enkele trekken druk je de tabak met een tamper voorzichtig aan en herhaalt de vorige zin.
Zo doe ik het tegenwoordig meestal en dat werkt goed, ik heb zelden nog problemen om de pijp aan te houden.
Lees ook: Nieuwe stopwijze: tabak tot bolletjes rollen
Bij het aansteken draai je met een brandende lucifer of aansteker enkele rondjes terwijl je zuigt en blaast, zodat de tabak gelijkmatig aansteekt. Na enkele trekken druk je de tabak met een tamper voorzichtig aan en herhaalt de vorige zin.
Zo doe ik het tegenwoordig meestal en dat werkt goed, ik heb zelden nog problemen om de pijp aan te houden.
Lees ook: Nieuwe stopwijze: tabak tot bolletjes rollen
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic
- Charlie
- Wallace
Deze Duitse pijproker volg ik al geruime tijd op YouTube.
Heeft er ook wel verstand van
http://m.youtube.com/results?q=ralligru ... 80ZngZrfkU
Heeft er ook wel verstand van

http://m.youtube.com/results?q=ralligru ... 80ZngZrfkU
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.
- Charlie
Blijft een Zee German, he.

De beste youtube-pijproker vond ik VSLDavid. Maar helaas is zijn kanaal weg. Ik heb verschillende video's van hem weten te downloaden voordat hij zijn kanaal van youtube afhaalde. Ik vraag me af of het mogelijk is die eens te uploaden op mijn youtube account? Of zou dat niet mogen?

De beste youtube-pijproker vond ik VSLDavid. Maar helaas is zijn kanaal weg. Ik heb verschillende video's van hem weten te downloaden voordat hij zijn kanaal van youtube afhaalde. Ik vraag me af of het mogelijk is die eens te uploaden op mijn youtube account? Of zou dat niet mogen?
- PPMP
Beste mensen,
Ontzettend bedankt voor al jullie fantastische feedback!!! Er blijft echter de behoefte (zoals Dries het zo mooi omschrijft) een weekje een ervaren pijproker in de buurt te hebben. Naast alle extra filmpjes en teksten (Janneman was daarbij al mijn basis voordat ik überhaupt met de aanschaf van een pijp bezig was
), ga ik toch ook maar eens op zoek naar een pijprokersgilde in de buurt en blijf ik hopen op een bijeenkomst van het pijprokersforum ergens in den Nederlanden. Daar zal toch best animo voor wezen... Nogmaals Dank!
De genietende doorzetter,
Pascal
Ontzettend bedankt voor al jullie fantastische feedback!!! Er blijft echter de behoefte (zoals Dries het zo mooi omschrijft) een weekje een ervaren pijproker in de buurt te hebben. Naast alle extra filmpjes en teksten (Janneman was daarbij al mijn basis voordat ik überhaupt met de aanschaf van een pijp bezig was

De genietende doorzetter,
Pascal
In jouw buurt zit er eentje, in Stadskanaal:PPMP schreef:...., ga ik toch ook maar eens op zoek naar een pijprokersgilde in de buurt en blijf ik hopen op een bijeenkomst van het pijprokersforum ergens in den Nederlanden. .....
http://www.schavotpiepke.nl/
Misschien kun je daar eens een avondje vrijblijvend de sfeer proeven. Zitten een aantal zeer ervaren pijprokers, die ik ken van het wedstrijdroken. Die kunnen je zeker vertellen hoe een pijp gestopt moet worden en hoe rustig te roken, want er zitten een paar winnaars tussen.