oude verpakkingen wat is wel/niet te roken.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Major_Tom

oude verpakkingen wat is wel/niet te roken.

Bericht door Major_Tom »

aangezien ik een mooi lot met tabakken heb gekocht en te koop heb gezet kreeg ik een paar vraagjes hierover.
in dit geval heb ik alleen maar blikken tabak.
de blikken zien er goed dicht uit en met de hand (zonder muntje) zitten ze pot dicht.
nu kreeg ik de tip om van de zeikant te kijken en dan te zien of de deksel iets hol stond dan zou het blik vacuum goed dicht zijn. bij 5 uit de 7 is dit het geval.
ik begrijp dus dat deze tabak hoogst waarschijnlijk goed te roken is, maar voor wat voor een verpakkingen geld dit nogmeer?
de beste man waarvan ik deze tabak heb gekocht vertelde dat hij jaarlijks op de verzamelbeurs staat met zijn tabaksverzameling. en volgende week zou hij wat kartonnen tabak meenemen.
ik kon aan zijn verhaal niet goed afleiden wat voor een verpakking hij bedoelde maar na wat googlen denk ik dit:
Afbeelding

zou zulke tabak nog te roken zijn? is dat onder het karton nog geseald?
ik zou het zonde vinden om wat van de man te kopen en er dan pas achter te komen dat niemand er wat aan heeft behalve verzamelaars of dat het alleen display item is.

de huidige pouches bestaan denk ik nog niet zo heel lang?
maar blijven alleen goed als ze dicht zitten.

zijn er nog andere vormen waar je tabak in kan kopen? ik heb laatst een glazen pot gezien met tabak (uitgedroogd) maar dat is geen normale verkoopvorm dunkt me. wel mooi om te zien :)
Afbeelding

Winslow Collector

Re: oude verpakkingen wat is wel/niet te roken.

Bericht door Winslow Collector »

Major_Tom schreef:zijn er nog andere vormen waar je tabak in kan kopen?
In Nederland denk ik niet meer. Misschien dat er nog baai verkocht mag worden in een papieren puntzak, maar ik betwijfel het.

In Duitsland kun je nog navulverpakkingenkopen (= gesealde alu zak) en in de UK nog losse tabak die uit de potten gewogen wordt en in een zakje wordt verkocht. Beide vormen zullen vast in andere landen ook aangeboden worden.

Ook verkoopt Peter Heinrichs nog enkele tabakken in grote gripzakken, van bijvoorbeeld 500 gram.

Of die kartonnen verpakkingen nog rookbaar zijn weet ik niet. Lijken met niet luchtdicht en ik vrees voor een karton-aroma in de kurkdroge tabak. Maar wie weet: uitproberen is het enige antwoord.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Vroeger werd Baai hier in papier verkocht, in een vorm die wat doet denken aan koffiepakken. Daarin droogde de tabak wel uit, maar die deed je dan gewoon in een tabakspot en kon prima opnieuw bevochtigd worden. De laatste puntzak-Baai heb ik ergens in de jaren '80 in Ommen gekocht, en ook die was kurkdroog maar goed te herbevochtigen.

Overigens zou ik bij karton in plaats van papier inderdaad een beetje een kartonsmaak vrezen. De papieren verpakkingen die ik van vroeger ken hadden dat probleem niet, maar karton kan meer vocht opnemen en muf worden.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Hey Tom,

Ik heb hier ook een aantal oude pakken staan. Heb er hier en daar eentje die open was toen ik het kreeg, en daar heb ik eens hydro stones in gedaan. Dan komt de tabak weer een beetje tot leven. En is in sommige gevallen, niet alles dus, echt prima te roken. Zo heb ik een of andere baai die ontzettend veel lijkt op gewone shag weer in het leven weten te werken, en die rook ik af en toe zelfs in een vloeitje. Niks mis mee.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Plaats reactie