Meerdere tabakken in in één pijp??
Re: Meerdere tabakken in in één pijp??
Goed de vraag was: ik weet dat je na het roken van latakia beter geen andere tabak in die pijp kunt stoppen ivm de "ghost"die latakia geeft.Zijn er ,buiten de aromaten, nog meer tabakken die je beter niet in één pijp kunt roken of zijn er juist tabakken die elkaar aanvullen?? Of is het beter, zoals ik nu doe, per tabak een aantal pijpen te reserveren? (Waarbij ik moet bekennen dat ik wel eens zondig als ik zin heb in een bepaalde pijp maar niet in de bijbehorende tabak....)
Laatst gewijzigd door Massis op 06 aug 2013 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Moderator wijziging: topic opgeschoond
Reden: Moderator wijziging: topic opgeschoond
Het is moeilijk anderen te adviseren over smaken en aroma's, Laafke. Dat is tenminste mijn ervaring. De een vindt een zoete aromaat of een neutralere Virginia best lekker in een Latakia-pijp, de ander houdt voor elk merk/type/soort tabak een vaste pijp gereserveerd.Laafke schreef:Goed de vraag was: ik weet dat je na het roken van latakia beter geen andere tabak in die pijp kunt stoppen ivm de "ghost"die latakia geeft.Zijn er ,buiten de aromaten, nog meer tabakken die je beter niet in één pijp kunt roken of zijn er juist tabakken die elkaar aanvullen?? Of is het beter, zoals ik nu doe, per tabak een aantal pijpen te reserveren? (Waarbij ik moet bekennen dat ik wel eens zondig als ik zin heb in een bepaalde pijp maar niet in de bijbehorende tabak....)
Kortom, ik denk dat je het uit eigen ervaring moet uitzoeken. Alleen JIJ bepaalt wat je lekker vindt of juist een slechte combinatie vindt. En mocht het eens "mis" gaan met die combi's door elkaar in een pijp, rook je een ghost na enkele keren een andere tabak best wel weer weg.
Dus ik ben bang dat je hier veel verschillende raadgevingen/ervaringen zult aantreffen in dit topic. Omdat iedereen daarin verschillend is.
Maar goed, mijn eigen ervaring is, dat ik enkele pijpen heb die ik uitsluitend voor Latakia gebruik (jaja, ik rook ook weleens wat anders, zoals een Latakia-flake of een keuze uit mijn huidige 3 soorten rope-tabakken in voorraad). Zoals je weet rook ik overwegend zoete tabakken en die rook ik dan bijna altijd door elkaar in mijn pijpen. En soms rook in die "aromaten-pijpen" ook weleens een neutralere Virginia tussendoor. Dus voor aromaten en Viirginia's geen aparte pijpen, uitsluitend voor de Latakia.
Verder heb ik 1 pijp waar ik alleen BiBo in rook (de pijp heet ook BiBo). In die pijp komt dus alleen BiBo tabak, maar de BiBo tabak komt ook weleens in een andere pijp terecht, hoor.
Hadden we trouwens niet al ergens een gelijkaardig topic? Ik weet het, het wordt steeds lastiger om te zoeken of een topic al bestaat. We zijn het aantal van een overzichtelijke 20 topic al even overschreden (understatement of the year?).
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 18 jul 2013 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je zegt klopt precies! Ik heb enkele latakiapijpen en 1 enkel voor winslow no 1 alsmede 1 voor SG black cherry.Laafke schreef:Goed de vraag was: ik weet dat je na het roken van latakia beter geen andere tabak in die pijp kunt stoppen ivm de "ghost"die latakia geeft.Zijn er ,buiten de aromaten, nog meer tabakken die je beter niet in één pijp kunt roken of zijn er juist tabakken die elkaar aanvullen?? Of is het beter, zoals ik nu doe, per tabak een aantal pijpen te reserveren? (Waarbij ik moet bekennen dat ik wel eens zondig als ik zin heb in een bepaalde pijp maar niet in de bijbehorende tabak....)
- Ribbon
Bij mij werkt het in grote lijnen zo:
- een aantal pijpen voor latakia mixen
- een 2 tal pijpen voor aromatische mixen
- 1 baai pijp (de grote Upshall)
- een aantal pijpen voor Virginia/ Burley/ Perique tabakken.
Bij de laatste groep heb ik geen last van ghosts.
De grote Upshall gebruik ik enkel voor Voortrekker. Dit komt eigenlijk alleen door de grootte van de pijp.
- een aantal pijpen voor latakia mixen
- een 2 tal pijpen voor aromatische mixen
- 1 baai pijp (de grote Upshall)
- een aantal pijpen voor Virginia/ Burley/ Perique tabakken.
Bij de laatste groep heb ik geen last van ghosts.
De grote Upshall gebruik ik enkel voor Voortrekker. Dit komt eigenlijk alleen door de grootte van de pijp.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
Beddankt voor t delen van jullie ervaringen, dat is het fijne van dit forum, leren van elkaar. Voor leren is een mens nooit te oud...al zijn erbij????
Dat houdt voor mij in dat een pijpje voor Latakia moet reserveren en de rest van de pijpen voor wisselende tabakken kan inzetten. Ik had er nog een flauw idee van maar wilde graag zekerheid.
Als er al een topic over is: misschien wil een moderator dan deze samenvoegen of er een slotje op doen....mij is het in ieder geval duidelijk

Dat houdt voor mij in dat een pijpje voor Latakia moet reserveren en de rest van de pijpen voor wisselende tabakken kan inzetten. Ik had er nog een flauw idee van maar wilde graag zekerheid.
Als er al een topic over is: misschien wil een moderator dan deze samenvoegen of er een slotje op doen....mij is het in ieder geval duidelijk
- Deadl0ck
In mijn situatie:
Ik rook mijn systeem pijpen veelal met kleine koppen, die ik voor Latakia of even kort pijpje gebruik, soms een grote kop voor een niet te sterke aromatic of een naturel tabak. dit zijn hoofdzakelijk mijn 2 kirstens.
Dan heb ik nog een aantal E-kool pijpen met flink diepe koppen die ik hoofdzakelijk voor flake gebruik.
Dan de Bruyere pijpen zonder filter, hier gaan ook lichte aromatics of neutrale tabakken in, dan filter pijpen waar de sterkere aromatics in gaan, en 1 pijp, mijn eerste winsløw crown, waar ook alleen winsløw no.1 open gaat.
Dat gezegd hebbende, ik heb ook de BiBo tabak staan, en wetende hoe sterk die is, zie ik het nog wel gebeuren dat ik daar een eigen pijp aan toewijs als die open gaat, zodat niet alles opeens de extra aromatic smaak van sinasappel erbij krijgt.
Ik rook mijn systeem pijpen veelal met kleine koppen, die ik voor Latakia of even kort pijpje gebruik, soms een grote kop voor een niet te sterke aromatic of een naturel tabak. dit zijn hoofdzakelijk mijn 2 kirstens.
Dan heb ik nog een aantal E-kool pijpen met flink diepe koppen die ik hoofdzakelijk voor flake gebruik.
Dan de Bruyere pijpen zonder filter, hier gaan ook lichte aromatics of neutrale tabakken in, dan filter pijpen waar de sterkere aromatics in gaan, en 1 pijp, mijn eerste winsløw crown, waar ook alleen winsløw no.1 open gaat.
Dat gezegd hebbende, ik heb ook de BiBo tabak staan, en wetende hoe sterk die is, zie ik het nog wel gebeuren dat ik daar een eigen pijp aan toewijs als die open gaat, zodat niet alles opeens de extra aromatic smaak van sinasappel erbij krijgt.
Groet, Mark
- Dolledokus
Ik stond gisterenavond ineens voor dat feit, en ik heb heel bewust een pijp weg gelegd om die juist te behouden voor zoete tabakjes.
Dat kwam doordat ik gisteren de Just For Him tegen kwam van Arno, en ik wilde het toch nog een kansje geven.
Daarmee dus de Eyro gerookt met latakia, omdat ik juist in die, alleen The Dark Leaf had gerookt en geen andere pijp wou lastig vallen met ghost daarvan.
Dat kwam doordat ik gisteren de Just For Him tegen kwam van Arno, en ik wilde het toch nog een kansje geven.
Daarmee dus de Eyro gerookt met latakia, omdat ik juist in die, alleen The Dark Leaf had gerookt en geen andere pijp wou lastig vallen met ghost daarvan.
Groet Dries,
Lid van de Terminus-club.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist
Lid van de Terminus-club.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist