DGT een manier van pijproken.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Winslow Collector

Re: DGT een manier van pijproken.

Bericht door Winslow Collector »

Het zal voor Va/Per's waarschijnlijk prima werken, misschien ook voor Lataki blends (ik hoor deze manier van velen die ik via pijprookclubs en wedstrijden ken), maar als verstokte zoet-roker werkt het bij mij in het geheel niet met gearomatiseerde tabakken. Als de pijp nog maar een half uurtje stil ligt, is het na opnieuw aansteken een gruwelsmaak van as. Dus ik rook mijn pijpen gewoon in 1 keer leeg en bij de zeldzame gevallen dat ik wegens omstandigheden inderdaad een "DGT"-pijpje heb, wordt hij meestal leeggekrabt in plaats van een tweede sessie te roken.

Laafke

Bericht door Laafke »

Toen ik nog weleens aromatische tabak rookte had ik dezelfde ervaring als WC.

Bommel

Bericht door Bommel »

Ik heb hier geen last van.
Na het voorzichtig verwijderen van de as smaakt het mij nog prima.
Maar het restant bewaren toomde volgende dag..........nou nee, dat smaakt niet meer.
Afbeelding

lestat

Bericht door lestat »

Heb het een paar keer voorgehad dat ik door omstandigheden de pijp moest laten rusten en ook hier was dit niet gunstig voor de smaakbeleving (aromatisch wel te verstaan)
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

heb hier nu eens beter opgelet en toch werkt het goed met bepaalde tabaksoorten.
ik rook zeldzaam een pijp helemaal leeg en stop tegenwoordig de pijp twee derde en niet helemaal vol.
hierdoor rook ik de pijp verder leeg en blijft de smaak langer.
heb ook de ervaring dat als je de pijp weg legt en later weer pakt en je steek hem weer aan je de zelfde smaak moet krijgen als eerste keer aansteken.
het lekkerste is de pijp aansteken en dan het volle aroma proeven.
heb zelf de ervaring als je te snel rookt of te heftig trekt aan de pijp het aroma snel minder wordt.(de tabak wordt dan veel te heet)
nu ben ik al zover dat ik de pijp kop vast kan houden tijdens de rooksessie en in het begin moest ik de steel vast houden omdat de kop te warm werd.
ik wil Jos niet beledigen maar als je een pijp in die tijd leeg rookt kan er toch geen smaak meer aan zitten.
zoals andere zeggen de pijp net aanhouden daar zit het langste aroma aan de tabak.
zoals je ziet ben ik nog niet zo ervaren maar leer steeds bij en het roken word steeds lekkerder.
via deze weg wil ik jullie allemaal bedanken want door dit Forum wordt pijproken een stuk aangenamer.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

lestat schreef:Heb het een paar keer voorgehad dat ik door omstandigheden de pijp moest laten rusten en ook hier was dit niet gunstig voor de smaakbeleving (aromatisch wel te verstaan)
Met flakes is dat veel minder vervelend merk ik. Die kun je gerust na een uur weer aansteken. Geen noemenswaardig smaakverlies.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Laafke

Bericht door Laafke »

Daar ik alleen maar Flakes, Curlies en Plugs zonder extreem toegevoegde aroma's rook heb ik van smaakverlies geen last. Hooguit dat het laatste restje in de pijp niet meer branden wil. Ik heb dan ook het sterke vermoeden dat de toegevoegde aroma's er voor zorgen dat DGT niet lukt/smaakverlies oplevert.

Mikali

Bericht door Mikali »

kees liebherr schreef:heb hier nu eens beter opgelet en toch werkt het goed met bepaalde tabaksoorten.
ik rook zeldzaam een pijp helemaal leeg en stop tegenwoordig de pijp twee derde en niet helemaal vol.
hierdoor rook ik de pijp verder leeg en blijft de smaak langer.
heb ook de ervaring dat als je de pijp weg legt en later weer pakt en je steek hem weer aan je de zelfde smaak moet krijgen als eerste keer aansteken.
het lekkerste is de pijp aansteken en dan het volle aroma proeven.
heb zelf de ervaring als je te snel rookt of te heftig trekt aan de pijp het aroma snel minder wordt.(de tabak wordt dan veel te heet)
nu ben ik al zover dat ik de pijp kop vast kan houden tijdens de rooksessie en in het begin moest ik de steel vast houden omdat de kop te warm werd.
ik wil Jos niet beledigen maar als je een pijp in die tijd leeg rookt kan er toch geen smaak meer aan zitten.
zoals andere zeggen de pijp net aanhouden daar zit het langste aroma aan de tabak.
zoals je ziet ben ik nog niet zo ervaren maar leer steeds bij en het roken word steeds lekkerder.
via deze weg wil ik jullie allemaal bedanken want door dit Forum wordt pijproken een stuk aangenamer.
Ik begin ze ook maar voor 2/3 te vullen omdat het mij nog maar heeeel zelden is gelukt een pijp echt leeg te roken ...
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Charlie

Bericht door Charlie »

Ik rooks sinds 2011 pijp, maar ik voel mijzelf nog steeds een beginner eigenlijk. Het heeft mij echt anderhalf jaar gekost om een goede techniek aan te leren en soms heb ik nog steeds dat het niet helemaal 100% toptechniek is. Aldoende leert men. Deze techniek van DGT ken ik niet, maar ik zal het eens proberen: aansteken, wat roken en vervolgens een kwartiertje laten liggen en dan pas echt beginnen.

Ik rook overigens bijna nooit mijn pijp helemaal leeg, maar dat komt wellicht omdat ik altijd erg lang over een pijo doe. Twee uur of langer over een pijp is bij mij vrij normaal. Geen idee of dit slecht is, maar liever kwaliteit dan kwantiteit.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Charlie schreef:Ik rook overigens bijna nooit mijn pijp helemaal leeg, maar dat komt wellicht omdat ik altijd erg lang over een pijo doe. Twee uur of langer over een pijp is bij mij vrij normaal. Geen idee of dit slecht is, maar liever kwaliteit dan kwantiteit.
Bij inroken kun je beter wel de hele pijp leegroken, anders bouwt zich geen koollaag op onder in je ketel. Een goed ingerookte pijp kun je rustig af en toe niet helemaal leegroken, maar ik zou wel proberen om met enige regelmaat tot op de bodem te roken, ook weer vanwege een egale opbouw van de kool. Omdat ik zelf ook lang niet altijd een hele ketel wil roken vul ik mijn pijp dan maar voor de helft of driekwart.

Charlie

Bericht door Charlie »

Inroken doe ik altijd, dus de koollaag zit er. Ik ken ook voldoende mensen, waaronder de beroemde VSL David, die zeggen dat het allemaal kul is, tot de bodem leegroken. Ik heb zijn filmpje geupload. Misschien wel aardig om eens te bekijken:

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Ook hier rook ik nooit een pijp in . Nieuwe pijp gewoon helemaal vol de eerste keer en roken maar , nooit anders gedaan .

Godfrey

Laafke

Bericht door Laafke »

Nee, ondanks dat de meeste pijpen al geprepareerd zijn houd ik me toch aan het ouderwetse inroken. Zal wel iets met traditie te maken hebben. Voor mij een meerwaarde bij het bekomen van een nieuwe pijp.

Charlie

Bericht door Charlie »

Daar ben ik het wel mee eens, inroken doe ik ook altijd. Waar ik het echter niet mee eens ben, en dus hetzelfde denk als VSL David uit het filmpje, is dat tot beneden in de ketel roken eigenlijk gewoon niet nodig is.

Laafke

Bericht door Laafke »

Mij is verteld indertijd dat juist het 1/3 deel het belangrijkste was bij het inroken. Daar een goede koollaag het evt ontstane vocht goed absorbeert.

JanSt

Bericht door JanSt »

Volgens mij ging het onderwerp over de DGT methode en niet over inroken. Ik rook mijn pijpen doorgaans in 1 keer leeg. Een half uur weg leggen wel nog wel eens gebeuren. Bij flakes is dit idd zonder smaakverlies, dat het beter smaakt kan ik niet zeggen. Ik zal echter nooit een pijp de volgende dag aansteken. Ik ben dus niet zó.'n liefhebber van de DGT methode. Het scheelt wellicht dat ik binnen rook en rustig mijn pijp kan oproken.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Plaats reactie