Nicotine moet in je bloed worden opgenomen om effect te sorteren. Daarnaast is er een katalysator belangrijk en dat is in shag de ammonia.
Pijptabak wordt na het drogen gefermenteerd, waardoor de hoge nicotinewaardes van meer dan 3 procent worden teruggebracht tot acceptabelere en minder dodelijke gehaltes. Vervolgens wordt de gefermenteerde tabak gematuurd, dat wil zeggen, de tabak wordt rust gegund. Dit heeft als gevolg dat de van nature aanwezige ammonia verdwijnt uit de tabak.
De enige bereikbare plek in ons lichaam waar gassen worden uitgewisseld zijn de longen. Het mondslijmvlies neemt ook wel wat op, maar dat is in vergelijking met de longen een klein gedeelte.
Wat betekend dit nu allemaal: om nicotine effect te laten hebben, moet je over de longen roken. Bovendien zal je dus ook een niet gerijpte tabak moeten roken. Oude Virginia is dus minder geschikt.
Omdat pijptabak gerijpt is, en weinig katalysatoren heeft, zul je veel pijpen moeten roken.
SP, neem van een sinds een maand gestopte shagroker aan dat pijproken weliswaar heel prettig is, en voor een deel de rookbehoefte vervangt, maar zeker geen leverancier is van bergen nicotine. Stoppen met inhaleren geeft maar 1 week problemen. De gewoonte om tabak te rollen in een vloeitje moet worden omgezet naar het ritueel van een pijp. Dit geeft veel meer problemen

daarnaast is mijn ervaring dat als ik al eens een shaggie opsteek, dit erg snel voorbij is, nergens naar smaakt en zelfs met inhaleren niet dat effect heeft wat ik er van had verwacht. Nu moet ik toegeven dat ik om de zoveel teugjes een teug pijptabak inhaleer, met wisselend succes. BIBO is hier beslist niet voor geschikt!
Voor mijzelf moet ik nog leren helemaal niet meer te inhaleren, en dan ben ik eindelijk van een verslaving af, en kan ik onbevangen genieten van de pijp. Van smaak (of aroma), van het ritueel, van het rustmoment. Van GENIETEN.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.