Capstan en Three Nuns - Algemeen

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Arno
Contacteer:

Re: Capstan flake

Bericht door Arno »

Ik had 1,5 week geleden een mailtje naar de STG group gestuurd en kreeg zowaar antwoord van importeur Pronk:

Geachte heer,

Via STG Nederland ontving ik uw schrijven betr. Capstan en Three Nuns.
Deze tabakken werden door ons geïmporteerd en in Nederland gedistribueerd.
Deze tabakken werden door STG Denemarken, voorheen Orlik, geproduceerd.
Onlangs heeft STG Denemarken besloten deze 2 producten niet meer te produceren.
De merkeneigenaar van de 2 pijptabakken, Imperial, is op zoek naar een andere fabrikant die de producten volgens de originele receptuur kan produceren.
Zodra dit bekend is, kan ik de 2 tabakken daar bestellen en op de Nederlandse markt blijven distribueren.
Momenteel heb ik nog een beperkte hoeveelheid en ik hoop dat de overgang naar de nieuwe fabrikant soepel zal verlopen.

Ik hoop middels dit schrijven uw vragen te hebben opgelost.

Met vriendelijke groet,
Han de Wit

J.T.R.M de Wit
General Manager Pronk Import B.V.

Hieruit kan ik een paar conclusies trekken: Pronk wil of kan niet bevestigen dat MacBaren de productie overneemt wat wel in de wandelgangen het gerucht is.
Verder is de productie van de nieuwe Capstan blijkbaar nog niet begonnen (of de distributie ervan is nog niet begonnen), dus wat er nu nog ligt in de winkels is de "oude" voorraad.
Afbeelding

Huub

Bericht door Huub »

Arno schreef:Ik had 1,5 week geleden een mailtje naar de STG group gestuurd en kreeg zowaar antwoord van importeur Pronk:

Geachte heer,

Via STG Nederland ontving ik uw schrijven betr. Capstan en Three Nuns.
Deze tabakken werden door ons geïmporteerd en in Nederland gedistribueerd.
Deze tabakken werden door STG Denemarken, voorheen Orlik, geproduceerd.
Onlangs heeft STG Denemarken besloten deze 2 producten niet meer te produceren.
De merkeneigenaar van de 2 pijptabakken, Imperial, is op zoek naar een andere fabrikant die de producten volgens de originele receptuur kan produceren.
Zodra dit bekend is, kan ik de 2 tabakken daar bestellen en op de Nederlandse markt blijven distribueren.
Momenteel heb ik nog een beperkte hoeveelheid en ik hoop dat de overgang naar de nieuwe fabrikant soepel zal verlopen.

Ik hoop middels dit schrijven uw vragen te hebben opgelost.

Met vriendelijke groet,
Han de Wit

J.T.R.M de Wit
General Manager Pronk Import B.V.

Hieruit kan ik een paar conclusies trekken: Pronk wil of kan niet bevestigen dat MacBaren de productie overneemt wat wel in de wandelgangen het gerucht is.
Verder is de productie van de nieuwe Capstan blijkbaar nog niet begonnen (of de distributie ervan is nog niet begonnen), dus wat er nu nog ligt in de winkels is de "oude" voorraad.
Hallo Arno,

Fantastische informatie.

Fijne dag verder.

dewitte

Bericht door dewitte »

Erg jammer dat deze zou verdwijnen. Naar mijn smaak echt een topflake. Dit is zo'n tabak die in Spanje in elke tabakszaak te krijgen is.
Bij deze is het dus mijn missie om deze zomer zoveel mogelijk capstan in te slaan.

Pieter

Bericht door Pieter »

Sorry hoor maar in de ene post zie ik dat Pronk nog niet eens durft te zeggen door wie de tabak in de toekomst zal worden geproduceerd en in de andere post zie ik dat de smaak van de nieuwe Mac Baren Capstan al benedenmaats blijkt.

Volgens mij heeft iemand zijn teletijdmachine op de verkeerde stand gezet.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Pieter schreef:Sorry hoor maar in de ene post zie ik dat Pronk nog niet eens durft te zeggen door wie de tabak in de toekomst zal worden geproduceerd en in de andere post zie ik dat de smaak van de nieuwe Mac Baren Capstan al benedenmaats blijkt.

Volgens mij heeft iemand zijn teletijdmachine op de verkeerde stand gezet.
Dat is een beetje het rottige.. Van de ene kant lees op je op diverse fora inderdaad al dingen dat MacBaren de Capstan gaat over nemen en dat de smaak beneden de maat is (geeeeeeen idee hoe ze aan die MacBaren Capstan komen). Via het mailtje aan STG probeerde ik een officiële reactie te krijgen van hun om gewoon de waarheid boven tafel te krijgen. En wat ik heb gekregen van hun via Pronk staat hierboven.. Volgens mij weten ze al lang wie de nieuwe Capstan gaat maken maar willen ze het achterste van hun tong niet laten zien. Hun goed recht. Dus blijven wij door speculeren :P
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Het is sowieso knotsgek dat Orlik/STG de ene na de andere heerlijke blend van tafel veegt. Pas Brown Sliced en nu waarschijnlijk een klassieker als Capstan. Maar wellicht zijn er genoeg mensen voor de gek te houden door ze te verwijzen naar andere blends (bij Brown Sliced werd de klant vriendelijk gewezen op het bestaan van Golden Sliced :? )

En nu dan de langzame teloorgang van Capstan. Maar goed, het zal wel bij de marketingstrategie horen...
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Robb schreef:Het is sowieso knotsgek dat Orlik/STG de ene na de andere heerlijke blend van tafel veegt. Pas Brown Sliced en nu waarschijnlijk een klassieker als Capstan. Maar wellicht zijn er genoeg mensen voor de gek te houden door ze te verwijzen naar andere blends (bij Brown Sliced werd de klant vriendelijk gewezen op het bestaan van Golden Sliced :? )

En nu dan de langzame teloorgang van Capstan. Maar goed, het zal wel bij de marketingstrategie horen...
Capstan is niet echt van tafel geveegd. Imperial Tobacco heeft het naamrecht van de Capstan tabakken en Orlik produceerde ze dus onder licentie. Kijk maar op een blikje Capstan: Made in Denmark under license of Imperial Tobacco Limited England. En die licentie was blijkbaar verlopen. Dus of Orlik bood niet genoeg voor de licentie om de naam Capstan te blijven maken of Imperial Tobacco wilde dat ze elders werden onder gebracht. Geeeeeen idee.

Hier is trouwens nog een link (vertaald) naar een Russisch magazine met een kort interview met een van de MacBaren managers die dus al bevestigd dat MacBaren de productie gaat doen! http://translate.google.nl/translate?hl ... en-capstan

Dus Pronk lult eigenlijk uit hun nek. De nieuwe fabrikant is al bekend. Het Russisch artikel stamt van 22 maart.. Naja, we gaan het allemaal wel zien.
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:Capstan is niet echt van tafel geveegd. Imperial Tobacco heeft het naamrecht van de Capstan tabakken en Orlik produceerde ze dus onder licentie. Kijk maar op een blikje Capstan: Made in Denmark under license of Imperial Tobacco Limited England. En die licentie was blijkbaar verlopen. Dus of Orlik bood niet genoeg voor de licentie om de naam Capstan te blijven maken of Imperial Tobacco wilde dat ze elders werden onder gebracht. Geeeeeen idee.
Ja, das dan natuurlijk ook weer zo. Misschien is de vergelijking met OBS niet helemaal terecht omdat het daarbij om een Orlik-merk gaat.

Jammer dat het eigenlijke product (met kenmerkende smaak) op zo'n manier waarschijnlijk te lijden krijgt onder het gedoe met licenties enzo. Ik ben benieuwd hoe de Mac Baren versie smaakt, maar vrees dat het mij niet erg zal bekoren. Straks krijg je Capstan met die typische Mac Baren-smaak... :?
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Arno schreef:Hier is trouwens nog een link (vertaald) naar een Russisch magazine met een kort interview met een van de MacBaren managers die dus al bevestigd dat MacBaren de productie gaat doen! http://translate.google.nl/translate?hl ... en-capstan

Dus Pronk lult eigenlijk uit hun nek. De nieuwe fabrikant is al bekend. Het Russisch artikel stamt van 22 maart.. Naja, we gaan het allemaal wel zien.

Gezien de allerbelabberdste vertaling die in bijna elke zin voor zowel grammaticale als inhoudelijke onduidelijkheid zorgt zou ik er niet blindelings van uitgaan dat die Ole Houborg hier gezegd heeft dat MacBaren de produktie doet of gaat doen. We hebben hier een Rus die een Deen interviewt in een taal die geen van beiden als moedertaal heeft, dat wordt naar het Russisch vertaald en vervolgens weer uit het Russisch door zo'n beroerde automatische vertaler teruggezet naar het Engels en dan komt het bij ons lezers voor wie Engels ook maar een tweede taal is, op zijn best. Babel all over again :wink: .

Huub

Bericht door Huub »

Robb schreef:Het is sowieso knotsgek dat Orlik/STG de ene na de andere heerlijke blend van tafel veegt. Pas Brown Sliced en nu waarschijnlijk een klassieker als Capstan. Maar wellicht zijn er genoeg mensen voor de gek te houden door ze te verwijzen naar andere blends (bij Brown Sliced werd de klant vriendelijk gewezen op het bestaan van Golden Sliced :? )

Hallo Joey,

Niet alleen de Brown Sliced, maar ook de Bull's Eye and de Dark Kentucky.

Overigens is er voor de Brown Sliced volgen de Danish Pipeshop in Kopenhagen een alternatief van My Own Blend, the Brown Rub.
Alle tabakken van MOB worden sedert een aantal jaren ook geproduceerd door STG.
4336_s.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Huub

Capstan en Three Nuns - Algemeen

Bericht door Huub »

Hallo,

Kreeg zojuist een nieuwsbrief van Smokingpipes.com in de US dat zij vanaf juni de Capstan Flakes en Ready Rubbed gaan leveren.
In het bericht staat vermeld dat deze tabakken gemaakt gaan worden door MacBaren's.
Je ziet dat de blikjes niet meer de vertrouwde, langwerpige, rechthoekige vorm hebben die wij kennen.
Ik hoop voor de pijprokers in de US dat het geen ( om met Arno te spreken ) MacBlaren tabakken worden.

Fijne avond,

Huub
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fijne avond,

Huub

Arno
Contacteer:

Re: De nieuwe Capstan en Three Nuns,

Bericht door Arno »

Je bent me net voor Huub, lees het ook net ;) Deze versie(s) zullen dus oa. verkrijgbaar zijn in Nederland. Ben eens benieuwd wanneer dat precies is. Nu in de VS mag alleen smokingpipes.com ze de eerste 3 maanden verkopen en daarna de rest. Zie ook: http://pipesmagazine.com/blog/pipe-news ... ar-hiatus/ en http://smokingpipes.com/Capstan-ThreeNuns.cfm
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Mc Capstan ?

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Overigens zat capstan de laatste tijd ook al in vierkante blikjes Huub. Gelukkig heb ik nog 2 rechthoekige weten te bemachtigen van de gele. Hoop ooit nog eens een blauwe rechthoekige tegen te komen.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef:Overigens zat capstan de laatste tijd ook al in vierkante blikjes Huub. Gelukkig heb ik nog 2 rechthoekige weten te bemachtigen van de gele. Hoop ooit nog eens een blauwe rechthoekige tegen te komen.
Me2, dan zijn ze de mijne! :mrgreen:
Afbeelding

Huub

Bericht door Huub »

Wowbagger schreef:Overigens zat capstan de laatste tijd ook al in vierkante blikjes Huub. Gelukkig heb ik nog 2 rechthoekige weten te bemachtigen van de gele. Hoop ooit nog eens een blauwe rechthoekige tegen te komen.
Dat wist ik niet. Heb de blauwe Capstan, die ik vroeger wel eens rookte, al meer dan twee jaar niet gekocht.
Ik vind het wel jammer dat het blikje nu een papieren etiket heeft.

Groet,

Huub

Laafke

Bericht door Laafke »

God, nou gaat die oude gele en blauwe blikjes nog geld opleveren ook. Ik denk dat er nog best een paar pijpvullingen inzitten. Ga ze denk ik maar per gram en per opbod verkopen :mrgreen:

Huub

Bericht door Huub »

Leeg of gevuld?

Huub

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Huub schreef:
Leeg of gevuld?

Huub
Mag allebei. Gevuld zou het mooiste zijn, maar een lege om de inhoud van een nieuwe in over te hevelen voor onderweg zou ook geweldig zijn. Heb wel wat met dit merk, en vindt bovendien de tabak tot nu toe erg smakelijk. Maar hopen dat macbaren goed werk levert.

Huub

Re: Produktie Capstan en Three Nuns

Bericht door Huub »

Hallo Laafke.

Er is hier inmiddels al meer geschreven over het stoppen van de productie van Three Nuns and Capstan's.
De Director's Cut van Hans Wiedemann is, hoewel een fantastische tabak, zoals ook SmokingRob al zei, niet te vergelijken met Three Nuns.
Het beste alternatief is van de Wessex Brigade Serie Sovereign Curly Cut. Jammergenoeg is die, hoewel in Duitsland geproduceerd, slechts in de US te koop.
Volgens vele rokers daar is hij heel erg te vergelijken met TN. Sommigen vinden hem zelf beter.
Ik heb hem vaak gerookt en vond hem excellent.

Groet,

Huub
003-068-0018.jpg

Laafke schreef:Volgens Daniel Schneider (Synjeco) stopt de STG met de produktie van de Capstans en Three Nuns. Het recept van de Nonnen was al reeds lange tijd veranderd en de tabak was slechts een schaduw van wat het vroeger was. Voor liefhebbers van deze tabak is er een alternatief:
De "Directors Cut" van HU-tobacco. (Mocht iemand in het bezit zijn van deze HU-tabak en zo goed wil zijn een sample af te staan dan houdt ik me van harte aanbevolen. Ik heb in het verleden vaak een pijpje Three Nuns gerookt.)

De reden van het stoppen van produktie van Capstan is mij niet helemaal duidelijk. Wel was bekend dat Capstan Full zelfs in Duitsland niet meer te verkrijgen was. Een alternatief zou ik ook zo gauw niet weten, ik rookte die tabak niet en heb me er eigenlijk nooit in verdiept.

Sterkte aan de liefhebbers met het verlies.

GJ
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Laafke

Re: Produktie Capstan en Three Nuns

Bericht door Laafke »

Hoi Huub,

Dan doe je zeker wel grote bestellingen gezien de kosten van verzenden, inklaren en weet ik wat niet meer. Heb me daarom eigenlijk ook nooit verdiept in de tabakjes aldaar. Laatst maakte ik kennis met een alternatief voor een forumtabak van een duits forum. Ik schrok al van de prijs van de tabak en zag bij het nazoeken dat de verzendkosten ook nog eens $25,= waren. Maar ja, dan rook je natuurlijk wel een luxe tabakje!!

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Die ronde Three nuns bestaan al langer hoor!

Molten

Bericht door Molten »

hi ik ben net thuis van de meeting van Zutphen en ik heb daar van de importeur een heel ander verhaal van gekregen. Willem Schimmel wist ook niet het fijne ervan en hij verwees me door naar de importeur van al zijn tabakken die ook op de meeting aanwezig was. Ook al moet ik zeggen dat foto's niet liegen, wist hij me te vertellen dat capstan altijd capstan zal blijven met de zelfde receptuur zoals we die kennen en dat macbaren nooit met deze naam de markt op zou komen. Ik ben zo aan het kijken naar de foto's aan het begin van deze thread en ik moet nu al toegeven dat de goede man het waarschijnlijk zelf ook niet wist.

overigens...
dank je wel aan Jos en zijn fantastische Volvo Amazone voor het rijden naar en van Zuthpen. Het spreekverbod hebben we niet echt gehandhaafd maar we hebben zekers wel veel pijp gerookt in zijn auto :mrgreen:
en weer veel nieuwe flakes erbij :wink:

Laafke

Bericht door Laafke »

Op een duits forum werd het volgende bericht afkomstig van McBaren geplaatst

Concerning Switzerland we have just send a delivery, so it should be on the Swiss marked. I think the confusion comes out of the change of producer, one hear that it is no longer being produced, but what he should have heard was, it is stopped by one producer and taken over by another. There should be no changes in distribution. We produce Capstan and Three Nuns and ship it to Germany, so there will be no changes in Germany as well.

Dan mag je zelf je je conclusie trekken.

Molten

Bericht door Molten »

ja maar dan wel met een andere receptuur...het recept van Capstan die wij kennen gaat verder onder de naam Orlik English Gold en Orlik English Original

Afbeelding

Afbeelding

http://www.danishpipeshop.com

Huub

Bericht door Huub »

[quote="Molten"]ja maar dan wel met een andere receptuur...het recept van Capstan die wij kennen gaat verder onder de naam Orlik English Gold en Orlik English Original

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Molten.

Dit is toch geen nieuwe informatie. Zie mijn post van zaterdag 4 mei 2013 m.b.t. Capstan Flake met dezelfde afbeeldingen.
Ik heb een sample gerookt van de blauwe Orilik en vond hem weinig afwijken van de blauwe Capstan, althans wat ik zo in mijn smaakherinnering had. De blauwe Capstan had ik al een tijd niet gerookt. Maar ik heb van iemand die een heel blikje had gerookt dat hij deze Orlik een heel andere smaak vond hebben.

Groet,

Huub
Laatst gewijzigd door Huub op 05 jun 2013 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik heb ontdekt hoe je de nieuwe STG blikjes en de nieuwe MacBaren blikken kan onderscheiden aangezien ze qua uiterlijk hetzelfde zijn.

Afbeelding

De productiecodes zijn anders. MacBaren gebruikt deze code, ik geef een voorbeeld aan de hand van een MacBaren versie Capstan flake:

09130281
30212

09 = Gebruikte verpakkingsmachine
13 = Jaar van verpakken
028 = Kalenderdag van productie. Dus dat betekent dag 028 in 2013.
1 = Welke dienst (dagdienst, avonddienst etc., 1 geeft aan dat het tijdens de dagdienst verpakt is)

Het 5-cijferige nummer is het interne "batch" nummer.

De STG code is anders, heeft 10 cijfers aan elkaar en daarna nog 4 losse cijfers.

Oftewel, ik heb (per ongeluk) een hele zwik MacBaren productie Capstan gekocht..... Maar niet getreurd!! Het is het beste wat ik ooit van MacBaren heb gerookt. Geen "Mac-Bite" en niet saai. De tabak is nog aardig jong en ik kan me indenken dat met wat tijd ook deze prima gaat smaken.

Overigens, het Capstan STG versie blikje heb ik zondag bij Willem Schimmel gekocht en de MacBaren versies in Duitsland. Ik stop met kopen, heeft me al te veel geld gekost en de nieuwe versie smaakt goed. Hajenius heeft ook nog STG versie Capstan.
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Als je dan toch die sample morgen opstuurt Arno.......ik zou deze graag eens willen proeven!!

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Als je dan toch die sample morgen opstuurt Arno.......ik zou deze graag eens willen proeven!!
Dan krijg je dus MacBaren-versie Capstan he? Jouw samples zijn trouwens net binnen gekomen, dank!!
Afbeelding

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef:Ik heb ontdekt hoe je de nieuwe STG blikjes en de nieuwe MacBaren blikken kan onderscheiden aangezien ze qua uiterlijk hetzelfde zijn.

Afbeelding

De productiecodes zijn anders. MacBaren gebruikt deze code, ik geef een voorbeeld aan de hand van een MacBaren versie Capstan flake:

09130281
30212

09 = Gebruikte verpakkingsmachine
13 = Jaar van verpakken
028 = Kalenderdag van productie. Dus dat betekent dag 028 in 2013.
1 = Welke dienst (dagdienst, avonddienst etc., 1 geeft aan dat het tijdens de dagdienst verpakt is)

Het 5-cijferige nummer is het interne "batch" nummer.

De STG code is anders, heeft 10 cijfers aan elkaar en daarna nog 4 losse cijfers.

Oftewel, ik heb (per ongeluk) een hele zwik MacBaren productie Capstan gekocht..... Maar niet getreurd!! Het is het beste wat ik ooit van MacBaren heb gerookt. Geen "Mac-Bite" en niet saai. De tabak is nog aardig jong en ik kan me indenken dat met wat tijd ook deze prima gaat smaken.

Overigens, het Capstan STG versie blikje heb ik zondag bij Willem Schimmel gekocht en de MacBaren versies in Duitsland. Ik stop met kopen, heeft me al te veel geld gekost en de nieuwe versie smaakt goed. Hajenius heeft ook nog STG versie Capstan.
Dat is nog eens goed nieuws vandaag. Was toch een beetje bang dat een van mijn top 3 tabakken teloor zou gaan en heb dus zondag bij Schimmel ook mijn collectie weer uitgebreid.

Plaats reactie