Schimmelproblemen

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Turin

Beschimmeld tabak

Bericht door Turin »

Ik bewaar mijn tabak ik weckpotten, en ik had er ook een bij van IKEA. Nu was ik al geen groot fan van de weckpotten van IKEA, maar nu helemaal niet meer.

Vorige week mijn Friese heeren baai gerookt. Wil ik net een pijpje stoppen met voornoemd tabak, blijkt er schimmel op te zitten! De hele pot, een pluizige schimmellaag. Bah bah bah, en heel erg zonde.

De pot gaat de deur uit (voor echt wecken was het ook al niet geschikt), de tabak ligt in de vuilbak. Nu toch maar weer echte potten kopen.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

boyenne

Bericht door boyenne »

Was de pot afgesloten met zo'n rubber? Wellicht was het rubber oud en hard geworden en sloot het zaakje niet goed meer af?
boyenne Afbeelding

Turin

Bericht door Turin »

Het was een ikea pot daarzit een soort doorzichtige ring in silicone denk ik.
Die krengen sluiten nooit goed af.
Ik heb wel eens (eerste keer ikea potten) al mijn jam weg kunnen gooien om dat die ikea potten niet goed sluiten.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

boyenne

Bericht door boyenne »

Misschien geldt hier het spreekwoord: goedkoop is duurkoop?!
boyenne Afbeelding

Harmen

Bericht door Harmen »

Ik heb potten van de Xenos, met een rubber rand. Ze hebben ook die met sillicone kraag, maar die vertrouwde ik niet helemaal.
Ik ben zeer tevreden! Een pot met Exclusiv Plum & Rum staat hier nu al een jaar prima te wezen wat betreft vocht! Beetje jammer dat ik de tabak niks vind :lol:....

Terpentijn

Bericht door Terpentijn »

De Blokker verkoopt ook goede weckpotten, Xenos wisselend van kwaliteit moet ik zeggen (als je het over jam hebt), Ikea ken ik niet.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

remi

Bericht door remi »

Terpentijn schreef:De Blokker verkoopt ook goede weckpotten, Xenos wisselend van kwaliteit moet ik zeggen (als je het over jam hebt), Ikea ken ik niet.

Die van blokker heb ik ook een aantal, sommige tabakken zitten er nu meer als n half jaar in niks mis mee :D

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Tijd voor een Tupperware party? :lol:
Afbeelding

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

lol.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Ribbon

Re: Beschimmeld tabak

Bericht door Ribbon »

Ik haak even in op dit topic.

Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van onder andere 3 blikken Old London Mixture (http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... O&TID=2532) met dank aan Dukdalf. 2 van de blikken zijn voor zover ik dat kan bepalen vacuum afgesloten. De derde kreeg ik erg makkelijk open. Ik merkte dat de tabak gortdroog was en zag een soortvan grijzige waas over de tabak heen. De geur was eigenlijk nog wel oké.

Ik twijfel of het echt om schimmel gaat. Is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft of me van advies kan voorzien? Herbevochtigen of niet meer te redden? Een foto heb ik momenteel helaas niet.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Mus

Bericht door Mus »

Ik zou zeggen: maak eens een kweekje. Bevochtig de tabak met een koffiefilter of een ander wegwerp/!\-bevochtigingshulpmiddel, op een niet al te koele plaats neerzetten en minstens een week lang om de dag even kijken of die grijze waas verdwijnt of verandert in een dot haar, en desnoods de tabak opnieuw bevochtigen.

/!\ Ik zou geen vochtmuntje gebruiken (als je die hebt), anders krijg je daar ook schimmel in.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Ik moet me aansluiten bij Mus, al hoe spijtig ik het ook vind dat een van de blikjes niet te vertrouwen is. Het gebeurt mij ook wel eens want ik rook veel oude tabak :wink:
Als ik twijfel probeer ik het gewoon: stoppen en aansteken in een proefpijp.

Jan

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Robb, inderdaad een beetje proberen weer op vochtigheid te krijgen. Ik heb het idee, dat die grijze waas kristallen zijn die uit de tabak komen. Bijvoorbeeld van de (natuurlijke of toegevoegde) suikers. En als de sample op vocht is, probeer hem eens te roken. Ook al zit die waas er nog op.
Wat het ook kan zijn is oliën uit de tabak. Bij sigaren komt dit ook weleens voor (goed teken overigens, bij sigaren witte spikkeltjes, vetbolletjes uit het dekblad: afvegen en roken).

Ik heb dit wel eens gehad bij heel oude tabak. Leek wel een soort metaallaagje op de tabaksvezels. Had geen nadelige gevolgen voor smaak en gezondheid.

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Als je twijfelt of het schimmel is of dat het kristallen zijn....hou het even onder een felle lamp. Kristallen zullen schitteren...schimmel blijft dof.
Afbeelding Pijpmaker.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Bedankt voor de tips en adviezen heren. Ik kan weer aan de slag. Ik laat nog weten wat de resultaten zijn.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Dukdalf schreef:Ik moet me aansluiten bij Mus, al hoe spijtig ik het ook vind dat een van de blikjes niet te vertrouwen is.
Geen punt hoor Jan. Een voordeel is dat ik wat ervaring op doe met oude tabakken. Ik vind dat ook een onderdeel van de hobby namelijk. Uitproberen, kennis vergaren enzovoorts. :)

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Ik heb net een stuk koffiefilter in het blik gelegd. Ik ben benieuwd. Wel vraag ik me af of ik de tabak niet beter ergens anders in kan doen. Het papier in het blik is nogal verkleurd en hier en daar verschijnen er gaten. Kan dit geen kwaad?

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Persoonlijk knip ik een stuk uit een boterhamzak en leg ik die in het blik op het papier. Daarop gaat dan de tabak. Bij oude blikken is vaak het papier niet helemaal fris meer..
Afbeelding

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Succes we zullen het snel merken...:)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:Persoonlijk knip ik een stuk uit een boterhamzak en leg ik die in het blik op het papier. Daarop gaat dan de tabak. Bij oude blikken is vaak het papier niet helemaal fris meer..
Inderdaad. Ik zat zelf te denken aan een klein glazen potje, maar die heb ik zo snel niet voor handen. Ik ga het is proberen met het boterhamzakje.
St Patrick schreef:Succes we zullen het snel merken...:)
:B
Nou ja, snel. Voorlopig is ie nog erg droog. :wink:

Arno
Contacteer:

Neeeeeee!!! Mijn Marcovitch!!! :'(

Bericht door Arno »

Ik was het laatste nieuwe "ask GL Pease" artikel aan het lezen (http://pipesmagazine.com/blog/ask-g-l-p ... mber-2011/) en daarin had hij het onder andere over schimmel en hoe die na het opnieuw vochtig maken van een tabak weer actief kon worden. Opeens herinnerde ik me dat ik 1 keer een stuk opgedroogde schimmel had gezien op een van m'n vintage tabakken, de Marcovitch. Maar ik had dat stuk eraf gehaald, het was immers totaal uitgedroogd, en had de tabak opnieuw bevochtigd. Daarna heb ik er een paar bowls van gerookt en zo ook Upper Ten. Beiden vonden we het een supertabak! Bij allebei in onze top 5 ooit! Zoals ik al zei, ik had het artikel gelezen en besloot mijn blik eens na te kijken. Van mr. Fred Hanna had ik een ander blik gekregen omdat mijn originele erg beschadigd was. Ik had er ook een nieuw stuk papier ingelegd dus ik had alle voorzorgsmaatregelen genomen. Toen ik het blik opende zag ik dit:

Afbeelding

Ik ben een volwassen kerel maar ik ben niet bang om te zeggen dat een hoop vloeken aan mijn lippen ontsnapten en dat een paar tranen over m'n wangen rolden.. Totaal onrookbaar..
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Re: Neeeeeee!!! Mijn Marcovitch!!! :'(

Bericht door Eliminator »

Zo :shock: dat ziet er inderdaad hopeloos uit, eeuwig zonde zeg, bij elke tabak maar zeker als dit bij één van je vintage tabakken gebeurt,.... major bomber !
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik had liever gehad dat het bij een van m'n oude Balkan Sobranie tabakken was gebeurd. Daar is nog aan te komen.. Deze tabak is zo ultiem zeldzaam :? Naja, ik heb nog genoeg voor ik denk 2 bowls kunnen redden (het stukje uiterst links op de foto, zat helemaal geen schimmel op of bij) en in keukenfolie gewikkeld. Binnenkort ga ik er nog 1tje roken en de laatste bowl laat ik er eeuwig inzitten.. *zucht* Het kan nog jaaaaren duren eer ik überhaupt de kans heb een ander blik ervan op de kop te tikken..
Afbeelding

Mus

Bericht door Mus »

Dit is inderdaad erg jammer! Sterkte met het velies Arno, mijn deelneming :(

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Auw...
Afbeelding Pijpmaker.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Dat is balen!!! :shock:

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Mijn innige deelneming met dit verlies! :(
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

smoking-rob

Bericht door smoking-rob »

Arno, de tabak is aan het verpoppen en zal straks drie maal zo veel worden :lol:
Ik wens je dit wel toe, maar de realiteit is natuurlijk flink balen.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Sinterklaas is in het land, dus die schimmel is wel te verklaren. :roll: Afbeelding

Upper Ten

Bericht door Upper Ten »

Een verschrikkelijk bericht Arno. En dat dit dan juist bij zo' n zeldzame tabak
moet gebeuren. Een top of the tops tabak was het.

Ik heb, zoals bekend, een aantal vintage tabakken en die moet ik ook af en toe bevochtigen.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er schimmel op kwam.

Grote pech. Sterkte!
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Plaats reactie