Cutty Sark

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Laafke

Cutty Sark

Bericht door Laafke »

Goedenavond,

Zoals jullie weten ben ik liefhebber/verzamelaar van Cutty pijpen. Nu ontdekte ik dat er een Cutty Sark tabak is. Kent iemand deze tabak??
Heeft iemand deze tabak toevallig in zijn verzameling en zou bereid zijn een sample af te staan????

Bij voorbaat dank voor de moeite.

GJ

Sidekickelvis

Re: Cutty Sark

Bericht door Sidekickelvis »

Weet wel dat het een soort(volgens mij niet al te beste) whiskey is!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

kiske

Bericht door kiske »

Sidekickelvis schreef:Weet wel dat het een soort(volgens mij niet al te beste) whiskey is!

Zeer goede whiskey juist! Ik gebruik deze altijd om de barbeque mee aan te steken! Werkt fantastisch! :mrgreen:

Sidekickelvis

kiske schreef:
Sidekickelvis schreef:Weet wel dat het een soort(volgens mij niet al te beste) whiskey is!

Zeer goede whiskey juist! Ik gebruik deze altijd om de barbeque mee aan te steken! Werkt fantastisch! :mrgreen:

Jewel... maar er zijn ook mensen(Polen denk ik) die het opdrinken!

Laafke

Bericht door Laafke »

Naar aanleiding van de bovenstaande antwoorden mag er wat mij betreft een slotje op deze bijdrage.

Sidekickelvis

Laafke schreef:Naar aanleiding van de bovenstaande antwoorden mag er wat mij betreft een slotje op deze bijdrage.

Ach gut, zijn we niet serieus genoeg?

Wat ik dus bedoelde is dat het me lijkt dat het een tabak betreft die misschien met die whiskey op smaak is gebracht ofzo... Zou kunnen toch?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Sidekickelvis schreef:
Laafke schreef:Naar aanleiding van de bovenstaande antwoorden mag er wat mij betreft een slotje op deze bijdrage.

Wat ik dus bedoelde is dat het me lijkt dat het een tabak betreft die misschien met die whiskey op smaak is gebracht ofzo... Zou kunnen toch?
Nee, kan niet. Whisk(e)y "houdt het niet" in tabak. Op experimenten van Chieftain's na (tabaksblender én whiskyblender) die tabak in whiskyvaten lieten rijpen (en dat nu niet meer doen, want het werkt niet en is oncontroleerbaar) worden er aan whisk(e)y-tabakken kunstmatige aroma's toegevoegd, die de tabak dan het karakter van een of ander whisky merk moeten geven. Whisky in tabak werkt niet, rum bijvoorbeeld weer wel.

Overigens is Cutty Sark een Schotse blended whisky, (dus zonder de "e" voor de puristen) die zeker niet tot de slechtste blends behoort. Daar zitten een paar goede componenten in, hoor, o.a. single malts als Glenrothes, Highland Park, Glenturret and The Macallan. Alle vier deze distilleerderijen zijn eigendom van de Edrington Group, die ook eigenaar is van de Cutty Sark blend. En ze nemen hun eigen single malts natuurlijk zéker als basis voor hun blended whisky's.

Blijkt dat wel iedereen precies weet wat hij lekker vindt, maar dat dit niet meteen betekent ook kennis van zaken te hebben. Wat ook niet hoeft, natuurlijk. :mrgreen: :wink:

kiske

Bericht door kiske »

Geachte Laafke,

Maak u alstublieft niet boos.

Bij deze doe ik u de plechtige belofte dat wanneer ik nogmaals de durf heb op 1 van uw topics of andere bijdragen te reageren, ik dat met de meeste omzichtigheid en enkel gestoeld op inhoudelijkheid zal doen.

ervan uitgaande u hiermede van dienst te zijn geweest

Hoogachtend,

Kiske

Sidekickelvis

Winslow Collector schreef:
Sidekickelvis schreef:

Nee, kan niet. Whisk(e)y "houdt het niet" in tabak. Op experimenten van Chieftain's na (tabaksblender én whiskyblender) die tabak in whiskyvaten lieten rijpen (en dat nu niet meer doen, want het werkt niet en is oncontroleerbaar) worden er aan whisk(e)y-tabakken kunstmatige aroma's toegevoegd, die de tabak dan het karakter van een of ander whisky merk moeten geven. Whisky in tabak werkt niet, rum bijvoorbeeld weer wel.

Overigens is Cutty Sark een Schotse blended whisky, (dus zonder de "e" voor de puristen) die zeker niet tot de slechtste blends behoort. Daar zitten een paar goede componenten in, hoor, o.a. single malts als Glenrothes, Highland Park, Glenturret and The Macallan. Alle vier deze distilleerderijen zijn eigendom van de Edrington Group, die ook eigenaar is van de Cutty Sark blend. En ze nemen hun eigen single malts natuurlijk zéker als basis voor hun blended whisky's.

Blijkt dat wel iedereen precies weet wat hij lekker vindt, maar dat dit niet meteen betekent ook kennis van zaken te hebben. Wat ook niet hoeft, natuurlijk. :mrgreen: :wink:

Geen idee of ik um lekker vind WC, nog nooit op bij mijn weten. Ik heb het maar van horen zeggen... Ik ben ook niet zo'n purist.... Ik mik bijvoorbeeld overal ijs in. Ook in de single Malt's die ik vroeger dronk.

Winslow Collector

Maakt ook niet uit, SKE. Iedereen met drinken wat hij lekker vindt. Al gooit hij karnemelk in zijn single malt, haha.

Sidekickelvis

Winslow Collector schreef:Maakt ook niet uit, SKE. Iedereen met drinken wat hij lekker vindt. Al gooit hij karnemelk in zijn single malt, haha.

Mooiste wat ik ooit op tv zag was een bezoekje van een reisprogramma aan de blender/mixer van Cognac-gigant RemyMartin. Toen die hoorde dt ze hier hun cognac verwarmen viel hij bijna van zijn kruk. Hij dronk het altijd op schaafijs omdat het zo warm was waar hij werkte..... Sinds die tijd heb ik schijt aan wat 'men' erover zegt!

Winslow Collector

Sidekickelvis schreef:
Winslow Collector schreef:Maakt ook niet uit, SKE. Iedereen met drinken wat hij lekker vindt. Al gooit hij karnemelk in zijn single malt, haha.

Mooiste wat ik ooit op tv zag was een bezoekje van een reisprogramma aan de blender/mixer van Cognac-gigant RemyMartin. Toen die hoorde dt ze hier hun cognac verwarmen viel hij bijna van zijn kruk. Hij dronk het altijd op schaafijs omdat het zo warm was waar hij werkte..... Sinds die tijd heb ik schijt aan wat 'men' erover zegt!
Precies: drinken zoals je het leker vind, rode wijn bij vis, witte wijn bij vlees, wat je wilt (die laatste 2 van een wijnboer gehoord).

Alleen, voor het echt beoordelen van een drank, zitten er wel wat logische natuurkundige wetmatigheden aan vast. Koude maskeert aroma's, warmte laat lichtere alcoholen en hun aroma's snel verdwijnen, in beide gevallen mis je dus een stuk van de ervaring. Maar dat is dan echt proeven en dat is heel wat anders dan gewoon lekker genieten of sociaal drinken.

Winslow Collector

En zo zijn we heel off-topic geraakt en aan de drank. :mrgreen:

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Beste Laafke,

op dit topic komt zeker geen slotje, simpelweg omdat je vraag zomaar eens beantwoord zou kunnen worden, neem aan dat je niet verwacht had dat dit binnen 34 minuten gebeurt zou zijn, de reactie's zijn wellicht minder serieus dan je zou willen, maar dat is juist wat dit forum de sfeer geeft wat 't heeft, steek een pijpje op en zie er de humor van in !

Eli
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik denk dat je in deze de ondertoon van de berichten hebt verkeerd geïnterpreteerd. Hoewel er hier veel wandelende encyclopedieën rondlopen, streven wij er ook naar - op dit forum - om onszelf niet altijd even serieus te nemen. We dragen kennis hoog in het vaandel, maar nog veel belangrijker zijn de menselijke contacten en de juiste dosis humor. Natuurlijk niet door iedereen even hard geapprecieerd, en dat hoeft ook niet. Maar het is wel onderdeel van dit forum en dus zeker niet bedoeld om te beledigen of oneerbiedig te zijn.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Haha Eli, dit is telepathie... :lol:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

kiske

Bericht door kiske »

Ik moet zeggen dat de ervaring mij leert dat eender welke alcoholische drank, mits boven 4,5%, in de juiste hoeveelheden en binnen 1,5 tot 2 uur genuttigd, na de 6e of 7e altijd erg goed beginnen smaken!

Eliminator
Moderator

Nekker schreef:Haha Eli, dit is telepathie... :lol:
Afbeelding
:mrgreen:

Maar goed,.... heren ontopic maar weer "Cutty Sark tabak" !
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Ok. ik neem mijn woorden terug. Ik was wat gespannen door allerlei situaties en het kwam gewoon verkeerd aan. Sorry!

@Kiske, sorry!

Eliminator
Moderator

Prima Laafke, no worries,..... terug naar de tabak :wink:
Afbeelding

Winslow Collector

Vooruit dan maar: on-topic.

Cutty Sark tabak is ooit uitgebracht door Imperial Tobacco Company. Dit hoeft trouwens niets met de blended whisky te maken te hebben en waarschijnlijk nóg minder met de pijpvorm cutty, maar zowel tabak als blended whisky (hiervan weet ik het zeker) kunnen hun naam ontleend hebben aan een beroemd tall-ship van vroeger: The Cutty Sark, waarvan het boegbeeld een jonge dame was met een aan flarden gescheurde blouse, de "cutty sark".

http://en.wikipedia.org/wiki/Cutty_Sark

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 01 mei 2013 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.

kiske

Bericht door kiske »

Laafke schreef:Ok. ik neem mijn woorden terug. Ik was wat gespannen door allerlei situaties en het kwam gewoon verkeerd aan. Sorry!

@Kiske, sorry!
Doe niet zo gek man. Totaal niet nodig! Ik dacht net ook effe terug naar je berichten de laatste tijd en toen viel een en ander ook op z'n plaats. Dus mijn reactie was ook niet fraai! Sorry!

Goeds!
Kees

Sidekickelvis

kiske schreef:
Laafke schreef:Ok. ik neem mijn woorden terug. Ik was wat gespannen door allerlei situaties en het kwam gewoon verkeerd aan. Sorry!
Doe niet zo gek man. Totaal niet nodig! Ik dacht net ook effe terug naar je berichten de laatste tijd en toen viel een en ander ook op z'n plaats.

Ik had dat ook wel ff in gedachten mogen nemen.... Sorry voor de misschien wat vervelende reactie.

Laafke

Bericht door Laafke »

ok, jongens. Streep eronder.

Pieter

Bericht door Pieter »

Derde resultaat op google, misschien niet slecht om in het vervolg gewoon daar eens te beginnen ;)

http://www.tecon-gmbh.de/product_info.p ... fc610a9862

Is dus idd een tabak met het genoemde aroma. Klinkt niet erg boeiend.

En euh, nu weet ik dat je cuttys mooi vindt, maar ik zie niet direct de link naar deze tabak anders dan een gedeeltelijk gedeelde naam.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Laafke

Bericht door Laafke »

Klopt Pieter, meer dan een deel van de naam is er ook niet. Ik was er van uit gegaan dat de tabak voor een Cutty was ontwikkeld maar het blijkt voor dat schip te zijn. Voeg daarbij de beschrijving van de tabak en mn interesse is er niet meer.
Vroeger schijnt er wel echt tabak voor een Cutty te zijn geweest. Maar qua tabaksbeschrijving heb ik niets gevonden......dus wat of er nou speciaal aan was voor een Cutty?????

Van de Weyman's weet ik alleen dat hij sinds 1948 niet meer geproduceerd wordt.
Naar info over de tweede ben ik nog op zoek

Maar dank voor de moeite die je hebt genomen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter

Bericht door Pieter »

Ik zou me daar niet al te veel van aantrekken.

Het is er namelijk vanuit gaande dat de term 'cutty' voor de desbetrefende pijpvorm (die overigens al eeuwen bestaat) op dat moment daaraan gekoppeld was. En dat is niet waar. Dictionary.com geeft als een van de definities van het woordt cutty "a short-stemmed tobacco pipe". De term cutty is dan ook oorspronkelijk van toepassing op korte kleipijpen. De meeste kleipijpen waren lang, en werden zo lang mogelijk gemaakt. Als je een goedkoop prul had dan was dat meestal een cutty, een kort pijpje. Dat men later houten tabakspijpen is gaan maken die dezelfde vorm hebben als zo'n korte kleipijp maakt het alleen maar een logische naam ervoor.

Komt nog bij dat ik me net als jij in godsnaam geen reden kan verzinnen waarom er een tabak zou zijn die alleen maar goed zou roken uit cutty's... Voor andere vormen (en dan heb ik het niet over de ketelvorm, heren met de prince) heb ik daar namelijk nog nooit van gehoord. Het lijkt me erg veilig om dan aan te nemen dat het voor deze ene zeldzame vorm ook niet zal bestaan.

Laafke

Bericht door Laafke »

Een artikel, helaas in het engels, over ontstaan en gebruik van de Cutty op de volgende pagina:

http://www.tobaccopipes.com/tobacco-pipe-cutty-shape/

Hier wordt er echter van uitgegaan de Cutty ook met lange steel bestond. In zover ik weet werden die in Nederland als Lakpunt gemaakt.

Pieter

Bericht door Pieter »

Dit heeft al lang niks meer met tabak te maken, maar zoals gezegd werden de meeste pijpen lang geproduceerd. Als lakpunt? Ik ben nog nooit een antiek exemplaar tegengekomen waar lak op de punt zit. En daarbij werden kleipijpen vrijwel alleen maar in Nederland geproduceerd, ze waren in de 17e en 18e eeuw zelfs ons voornaamste exportproduct.

Plaats reactie