Voor maboc kan ik niet spreken, de prijs weerhoudt me niet, jaloers ben ik al evenmin, maar als ik morgen een Winslow cadeau kreeg stond hij vijf minuten later op marktplaats. In nog een ander topic is het ook al eens aan de orde geweest, maar ik moet de eerste Winslow nog zien die ik mooi vind en dat is wel een essentiele voorwaarde voor een pijp, of het nu een A-merk is of een B-merk.Winslow Collector schreef:[ In een ander topic op nota bene dit forum (dat pretendeert met respect met elkaar om te gaan) kwam ik zelfs een reactie "lelijke k#t Winslows" tegen. Uiterst vermakelijke opmerking, waarbij ik dan denk: "Ach zielepoot. Jaloers?"Hoe feller de reactie, hoe dichter ik dan meestal bij de waarheid zit.
A en B-merken van tabakspijpen
- Dukdalf
Re: A en B-merken van tabakspijpen
Ha we noemens ons Gilde voortgekomen uit het pijprokersgilde welke in de jaren 80 iedere week zijn avond had bij de Hertog Jan Brouwerij in Arcen en welke ter ziele is gegaan .Winslow Collector schreef:Hey, leuk. Welk gilde?Godfrey59 schreef:We hebben op ons gilde
Er is een vriendenclub van 10 personen van overgebleven . Een vast lokaal hebben we niet waar het leuk is en we ons pijpje meestal in een wintertuin of achteraf zaaltje op mogen steken doen we dat . De laatste avond was bij pastoor in de pastorie ook een pijproker

En chateneauf du pape blijkt ook erg lekker te zijn ( wellicht fout geschreven)

Regels hebben we maar een . Afspraak is afspraak en de rest zien we wel .
Godfrey
- teunis
Yesssss Falcon rules!Robb schreef:
... Dat jij dat wel kan en voor die foeilelijke Falcons kiest moet je zelf weten >><<
...

Lees maar rond op het forum, ze zijn niet mooi, ze hebben geen status, maar zijn uitstekende compagnons op festivals, tijdens motorritten, tijdens de BBQ en zelfs binnen in huis (maar dan misschien wel met de gordijnen dicht

Misschien kan ik zelfs jou overhalen.....
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
Je hoeft je niet aangesproken te voelen, beste Dukdalf. Ieder zijn smaak en zijn budget.Dukdalf schreef:Voor maboc kan ik niet spreken, de prijs weerhoudt me niet, jaloers ben ik al evenmin, maar als ik morgen een Winslow cadeau kreeg stond hij vijf minuten later op marktplaats. In nog een ander topic is het ook al eens aan de orde geweest, maar ik moet de eerste Winslow nog zien die ik mooi vind en dat is wel een essentiele voorwaarde voor een pijp, of het nu een A-merk is of een B-merk.Winslow Collector schreef:[ In een ander topic op nota bene dit forum (dat pretendeert met respect met elkaar om te gaan) kwam ik zelfs een reactie "lelijke k#t Winslows" tegen. Uiterst vermakelijke opmerking, waarbij ik dan denk: "Ach zielepoot. Jaloers?"Hoe feller de reactie, hoe dichter ik dan meestal bij de waarheid zit.
Alleen een merknaam geheel afkraken (maakt niet uit welk object het maakt, pijp, auto of servies) op basis van enkele modellen in series kan ik me voorstellen. Als iemand het design van de ontwerpafdeling van een bepaald merk auto niet mooi vindt, zal hij waarschijnlijk alle auto's van dat merk niet mooi vinden. Hoe je je dan uitlaat over dat merk, is een tweede.
Maar een pijpenmaker die alleen unieke stukken maakt (met uitzondering van series jaarpijpen en lentepijpen) en dus al ruim 25 jaar enkele duizenden uinieke pijpen per jaar maakt, van sterk klassiek design tot hyper-lelijk-ontwerp (want ik vind ook lang niet alle Winsløws mooi), in zijn geheel k#t noemen, getuigt van een ontzettende kortzichtigheid, disrespect en aantonen dat je nog maar weinig van het betreffende merk hebt gezien en tóch een oordeel vormt. Vandaar zegt zo'n uitspraak meer over degene die de uitspraak doet, dan over het product.
En ik zit hier niet een merk te verdedigen, want in al mijn commentaren over dit onderwerp, zeker naar nieuwelingen op het forum, bepleit ik juist dat design en hoge prijs niet beter roken dan een goed gebouwde mandjespijp. Maar blijkbaar missen sommigen die nuance. Bovendien zal het mij een worst zijn waar een ander uit rookt.

- Sidekickelvis
Winslow Collector schreef:
Maar een pijpenmaker die alleen unieke stukken maakt (met uitzondering van series jaarpijpen en lentepijpen) en dus al ruim 25 jaar enkele duizenden uinieke pijpen per jaar maakt, van sterk klassiek design tot hyper-lelijk-ontwerp (want ik vind ook lang niet alle Winsløws mooi), in zijn geheel k#t noemen, getuigt van een ontzettende kortzichtigheid, disrespect en aantonen dat je nog maar weinig van het betreffende merk hebt gezien en tóch een oordeel vormt. Vandaar zegt zo'n uitspraak meer over degene die de uitspraak doet, dan over het product.
En ik zit hier niet een merk te verdedigen................
Niet?? Lijkt er volgens mij toch verdacht veel op.

Ik denk trouwens dat Maboc's opmerking over "k*t Winslows" een geintje was om een reactie uit te lokken.....
Hetgeen hem zeer goed gelukt is blijkbaar!
Ik was/ben degene die als eerste zei dat ik de meeste Winslow's niet mooi vind. Puur om het uiterlijk! Ik hou niet van veel kleur en bandjes en als ik een Winslow al mooi vind is dat meestal een Crown, geen PC. Dit heeft dus niets met rookeigenschappen te maken. Ik vind Dunhills trouwens ook niet mooi. Of van die rare freehands, ook vaak niet om aan te gluren! Ook geloof ik niet dat een handgemaakte pijp per definitie altijd beter is dan een machinaal vervaardigde pijp. Er zijn m.i. te veel factoren waar de maker geen invloed op heeft.
Maar dit is een discussie over smaak en die discussies gaan nergens over......

Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
Klinkt reuze gezellig. Mooi initiatief.Godfrey59 schreef:Ha we noemens ons Gilde voortgekomen uit het pijprokersgilde welke in de jaren 80 iedere week zijn avond had bij de Hertog Jan Brouwerij in Arcen en welke ter ziele is gegaan .Winslow Collector schreef:Hey, leuk. Welk gilde?Godfrey59 schreef:We hebben op ons gilde
Er is een vriendenclub van 10 personen van overgebleven . Een vast lokaal hebben we niet waar het leuk is en we ons pijpje meestal in een wintertuin of achteraf zaaltje op mogen steken doen we dat . De laatste avond was bij pastoor in de pastorie ook een pijproker![]()
En chateneauf du pape blijkt ook erg lekker te zijn ( wellicht fout geschreven)![]()
Regels hebben we maar een . Afspraak is afspraak en de rest zien we wel .
Godfrey
Niet per definitie, misschien. Maar in de praktijk?Sidekickelvis schreef: Ook geloof ik niet dat een handgemaakte pijp per definitie altijd beter is dan een machinaal vervaardigde pijp. Er zijn m.i. te veel factoren waar de maker geen invloed op heeft.
Maar dit is een discussie over smaak en die discussies gaan nergens over......
Overigens, als je naar een pijpenfabriek zou gaan, zul je versteld staan hoeveel manuele handelinngen er nog aan die machinaal gekopieerde pijp gedaan wordt. Bij Pfeifenstudio Hartmann, bijvoorbeeld, tot circa 70 handelingen door mensenhanden, versus enkele "geautomatiseerde" machinale handelingen.
Grote verschil is, dat fabrikanten grote partijen ebouchons inkopen. Met wel gradaties in grootte en kwaliteit, maar waar zelden topstukken hout tussen zitten. Een serieuze pijpenmaker heeft de keuze voor beter houtmateriaal, goed plateaubruyère dat er niet alleen beter uitziet voor de liefhebber, maar ook veel vaker vrij is van zandinsluitingen en/of andere oneffenheden.
Daar betaalt hij dan ook flink meer voor. En dat komt o.a. tot uiting in de prijs en de "look" van de pijp (voor de liefhebber, natuurlijk). Een straight grain stuk hout is zeldzamer dan allerlei door elkaar lopende nervatuur in het hout. Bovendien heeft een pijpenmaker die unieke stukken maakt, de mogelijkheid zijn model tijdens het modelleren aan te passen aan de nervatuur, en hiermee dus juist wél de controle kan uitoefenen die een kopieerinrichting absoluut niet heeft. En dat maakt een pijp wel sterker (zoals een straight grain), voor wat betreft spanningen in het hout, al zul je een andere nervatuur echt niet meteen stuk roken, getuige de lange tijden dat mensen hun goedkopere pijpen mis-/be-handelen. Dus toch enkele "meetbare" kwaliteitsverschillen. (en er zijn er nog enkele)
Maar zoals ik altijd al gezegd heb: hij hoeft zeker niet beter te roken dan een zelfde model mandjespijp-kwaliteit met dezelfde afmetingen e.d.
- Ribbon
Haha, mooi.teunis schreef:Yesssss Falcon rules!Robb schreef:
... Dat jij dat wel kan en voor die foeilelijke Falcons kiest moet je zelf weten >><<
...
![]()
![]()
Lees maar rond op het forum, ze zijn niet mooi, ze hebben geen status, maar zijn uitstekende compagnons op festivals, tijdens motorritten, tijdens de BBQ en zelfs binnen in huis (maar dan misschien wel met de gordijnen dicht).
Misschien kan ik zelfs jou overhalen.....

Nee Theunis, het was een geintje, een soort inkoppertje in de lijn van het gesprek, maar dat had je waarschijnlijk wel door.
Sterker nog, ik vind Falcons helemaal niet lelijk en sluit niet uit dat er ooit 1 in mijn collectie komt. Ik zie het als een respectabel merk met een mooie Britse historie. Ik heb affiniteit met Britse pijpen met een lange historie, en ja, ook dit heeft veel van doen met marketing en psychologie.

+1Sidekickelvis schreef:
Ik denk trouwens dat Maboc's opmerking over "k*t Winslows" een geintje was om een reactie uit te lokken.....
-1. Je bent niet snel de eerste.Sidekickelvis schreef: Ik was/ben degene die als eerste zei dat ik de meeste Winslow's niet mooi vind.

Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- Sidekickelvis
Robb schreef:-1. Je bent niet snel de eerste.Sidekickelvis schreef: Ik was/ben degene die als eerste zei dat ik de meeste Winslow's niet mooi vind.

Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
- Ribbon
Dat dan weer wel natuurlijk. 

Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
Goedemorgen,
Toen de Winslow pijpen pas op de markt kwamen en ik ze voor het eerst zag moest ik wel even slikken. Ik vond de vormen schitterend maar het gebruik van gekleurde kunststof applicaties, het 9mm mondstuk en de guldenprijs, deden mij enorm twijfelen. Totdat ik een model zag dat heel erg veel weg had van de no 19 van Stanwell één van mijn eerste Stanwell's en een lievelingsmodel)...toen ben ik overstag. Ik nam de applicatie, het 9mm en de prijs voor lief en heb hem gekocht.
Het was mijn eerste freehand en door de positieve ervaring met rookkwaliteiten heb ik daarna nog verschillende Winslow's E gekocht.
Daar mijn smaak echter is veranderd ben ik van de toch vrij forse Winslow's overgestapt naar de wat meer fragielen. Mijn eerste Winslow rook ik echter nog regelmatig.
Toen de Winslow pijpen pas op de markt kwamen en ik ze voor het eerst zag moest ik wel even slikken. Ik vond de vormen schitterend maar het gebruik van gekleurde kunststof applicaties, het 9mm mondstuk en de guldenprijs, deden mij enorm twijfelen. Totdat ik een model zag dat heel erg veel weg had van de no 19 van Stanwell één van mijn eerste Stanwell's en een lievelingsmodel)...toen ben ik overstag. Ik nam de applicatie, het 9mm en de prijs voor lief en heb hem gekocht.
Het was mijn eerste freehand en door de positieve ervaring met rookkwaliteiten heb ik daarna nog verschillende Winslow's E gekocht.
Daar mijn smaak echter is veranderd ben ik van de toch vrij forse Winslow's overgestapt naar de wat meer fragielen. Mijn eerste Winslow rook ik echter nog regelmatig.
-
Moderne Dunhills hebben inderdaad een vrij nauw rookkanaal, maar aangezien alle 9 exemplaren in mijn collectie dit hebben vraag ik me af of het te wijten is aan verminderd vakmanschap. Het lijkt me eerder bewust gedaan, maar wat kan het voordeel ervan zijn?Winslow Collector schreef: Ik merk het met roken, ik merk het met even een lege pijp doorblazen (Dunhills "fluiten") en met het schoonmaken. Vooral met dat laatste, want een rager gaat moeilijk door het Dunhill mondstuk (en het zijn rechte pijpen), veel moeilijker dan mijn meest kromme Winsløw: een Oom Poul.
Tsja, ik heb dan weer geen oude Dunhills.Dus díe vergelijking kan ik niet maken.
Maar het klinkt me niet vreemd in de oren: verdwijnen van vakmanschap.
Bij het roken ervaar ik eigenlijk totaal geen hinder hiervan, maar ik ben een voornamelijk niet-filterroker.
Het probleem van de ragers die moeilijk door het mondstuk gaan is te ondervangen door iets dunnere ragers te gebruiken; ik kwam ze toevallig tegen toen ik wat ragers van een mij onbekend merk bestelde bij de Oude Leeuw. Ze zijn van het merk "Conic-Clean".
Op het duitse forum waar ik schrijf wordt sinds de invoering van het nieuwe logo en het verdwijnen van de naam Dunhill geklaagd over de kwaliteit van de pijpen. Wat WC aandraagt wordt veelvuldig genoemd en ook de finishing touch schijnt het niet te halen bij de oude productie
- Ribbon
Dit is me inderdaad ook opgevallen bij mijn Dunhills. Het is me ook opgevallen dat dit een andere manier van roken en stoppen vergt. Zelf vind ik dat ze goed blijven roken als er je rustig kleinere trekjes van neemt. Ik denk ook dat dit eerder iets met persoonlijk voorkeur voor een wijder of smaller rookkanaal te maken heeft dat de kwaliteit van de pijp. Het is daarom logisch dat veel mensen die de oudere Dunhills (wijder rookkanaal) gewend zijn de nieuwe niet zo relaxed vinden. Het is niet beter of slechter, maar anders imho.Henk de Jong schreef: Moderne Dunhills hebben inderdaad een vrij nauw rookkanaal, maar aangezien alle 9 exemplaren in mijn collectie dit hebben vraag ik me af of het te wijten is aan verminderd vakmanschap. Het lijkt me eerder bewust gedaan, maar wat kan het voordeel ervan zijn?
- Arno
- Contacteer:
Owkeej.... Ik heb alleenmaar oude Dunhills en die hebben inderdaad een wat ruimer rookkanaal wat ik persoonlijk erg fijn vind. Die nieuwe hoef ik nu dus al he-le-maal al niet meer..
- Ribbon
Mijn jongste stamt uit de jaren 80, dus over de hele nieuwe kan ik ook niet meepraten. 

Dat is een verstandige beslissing, Arno! Voor het geld dat je voor een nieuwe Dunhill kwijt bent zijn voldoende kwalitatief betere pijpen te koop.
Wat je nu koopt is een mythe die reeds vergaan is.
Wat je nu koopt is een mythe die reeds vergaan is.