Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
MfOx

Re: Volgende stap Latakia

Bericht door MfOx »

Is het al zover? :)

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

We hebben om 13.00 uur afgesproken, dus nee ;(
Ben echt benieuwd zeg.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

En.......en.............en................en..en..en..en..enenenenenenenenenenenenenen......EN?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

ljaarsveld

Bericht door ljaarsveld »

Heren!

Dank voor alle respons! Ik heb vandaag de Rattray binnengekregen. Heb het blik nog niet open. Ben wel heel nieuwsgierig! Helaas ben ik lichtelijk verkouden en de gedachte aan een pijp staat me nu erg tegen (!). Ik zal wat geduld moeten uitoefenen. Ik zal jullie laten weten of het 'hogere niveau' voor mij idd gehaald is.

Met groet,

Lasse
Ceci n'est pas une pipe

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Arno schreef: Denk zoiets als dit :P :

Afbeelding
Hehe....ik weet nog....wat jaartjes terug kwam Luys hier een pijpje ophalen. Ik liet hem wat tabakjes sampelen en herinner me de twijfelachtige reactie toen ik een blikje met een latakia blend onder zijn neus hield.......en kijk wat ervan geworden is.... :mrgreen:
Afbeelding pijpmaker

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Toen ik bij toeval (1968?) de winkel van De Graaff ontdekte ben ik over pijproken
anders gaan denken. Ik rookte net een jaar of zo pijp en kocht mijn spulletjes
bij de winkel op de hoek.

Deze hoffelijke meneer (Gerard) leerde mij dat er kwaliteitsverschillen in tabak bestaan.
Zelf rookte hij uitsluitend latakia's of sigaren en hij deed dat met zoveel genoegen
dat ik mij door zijn overtuigende betoog liet overhalen eens een latakia te proberen
en ik was verkocht.
Hij kon er prachtig over vertellen en hij deed voorkomen alsof hij zijn spulletjes liever
niet verkocht, hetgeen mij nogal happig maakte, deze subtiele wijze van verkopen heb
ik later in mijn werkzame leven vaak met hetzelfde succes toegepast.

De ene mens noemt hem eigenwijs, de ander eigenzinnig. In ieder geval had De Graaff
een aparte instelling ten aanzien van zijn handelswaar. Producten waar hij niet achter
stond (Petersons, Falcon, of andere systeempijpen, maar ook Mac Baren)
verkocht hij simpelweg niet.

In mijn jonge jaren dus al een fan van latakia, om de gedachte te bepalen een pakje
Mac Baren Mixture kostte toen f. 3,25 en een beetje latakia f. 17/18,-- per 50 gram.
Ik had een krantenwijkje en met dat budget moest ik het doen, latakia lag een beetje
buiten mijn bereik, net als de felbegeerde Dunhill pijpen.

Wanneer ik voldoende geld bijeen had vergaard ging ik in soort staat van opwinding
naar zijn zaak, nog niet wetende of ik met een nieuwe pijp, of met een grote tabak
de winkel zou verlaten.
De tijd en aandacht die er voor klanten werd genomen, daar ben ik nog altijd van
onder de indruk. Hij toverde eens een Dunhill tevoorschijn die hoogstwaarschijnlijk
al 30 jaar gerookt werd, prachtig zoals het uiterlijk van een veel en lang gerookte pijp
in die tijd veranderd!
Hij leerde mij dat er nauwelijks rook uit een pijp moet komen, houdt het smeulende,
meer niet.... en het rook dan altijd e r g lekker in zijn zaak.

De Graaff had veel grote en belangrijke klanten, zowel in, als buiten Nederland.

Dolledokus

De latakia,

Als ik eerlijk moet zijn weet ik het echt niet. Wat een vreemde tabak is dat.
Ik deed het pakje open en kon alleen nog uitspreken "hertenkak" waarop we allebei wel erg hard moesten lachen. Maar echt lekker ruiken doet het niet. Het roken was daarentegen weer een heel ander verhaaltje. Maar ook daar, ik zou haast zeggen dat ik weet wat ik proef, maar thuisbrengen kan ik het niet. Ik kom er echt niet op. Het is heel vreemd en lijkt een soort haat-liefde met je te willen spelen.
Heb het wel duizend maal langs me laten rollen en rond laten gaan, maar ik ontdek maar niet wat ik nou proef.
Nee, sorry, een soort van onmogelijk. Niet vies, niet lekker., maar ook weer niet vies.
Vreemd dus haha, ik weet het anders ook niet. Ik had wel het idee dat het wat lijkt op wijn drinken, dat moet je ook leren. Dit lijkt erop alsof je het moet gaan leren waarderen. Daar kan ik het nog het meest voor mezelf aan ophangen.
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

smoking-rob

Bericht door smoking-rob »

Ik zie het zelf zo: als alle zoete tabakken je allang vervelen zal een lekkere latakia houdende mixture je alsnog verrassen :wink:
En er komt weer wat moois mijn kant op:
http://shop.strato.de/epages/63080810.s ... 0Fayyum%22 :P
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Calinero

Bericht door Calinero »

Klinkt als een vreemd goedje, die Latakia, ik ben er een beetje bang van! :wink:
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Dolledokus

Calinero schreef:Klinkt als een vreemd goedje, die Latakia, ik ben er een beetje bang van! :wink:
Hahaha, bang ervan? Een kerel zoals jij Cali? Dan wil ik zeker weten een foto zien als jij een keer een Latakia probeerd hahaha!! Dat moet haast een hilarisch gezicht worden dan! Dus bij deze, foto`s ervan als je er een keer aangaat!

Dat klinkt niet verkeerd hoe je dat zegt Smoking rob.
Voor nu vind ik de zoete erg lekker moet ik zeggen, zéér smaakvol. Er staan dan ook een aantal lekkere op de lijst die ik vaker wil roken. en daar komen er al twee van binnen! Die gaan we vandaag dus ook lekker roken! Yes yes!! We gaan een postbode stalken vandaag! Normalerwijs zou ik vandaag gaan vrijwilligeren, maar ik heb ze afgebeld. Door de wandeling van gisteren heb ik geen been meer over eigenlijk. Het lijkt dan ook niet van mij te zijn!
Evengoed, het was een leuke middag en dat is het me meer dan waard!
Leuke Latakia dag was dat!

Edit : Smoking R, wat is dat voor tabak van je linkje?
Groet Dries,

smoking-rob

Een nieuwe blend van HU-Tobacco, deze met 65% Syrische latakia.
Het assortiment van deze firma biedt eigenlijk wel voor ieder wat wils en ik beveel het iedereen aan hier eens goed rond te snuffelen. Internet only kwa verkoop.

Dolledokus

Merci!
Maar om heel eerlijk te zijn weet ik niet of ik al toe ben aan latakia soorten ;)
Vast begrijpelijk denk ik.
Ik neem even aan dat de meeste rokers in een later stadium de latakia gaan proberen/waarderen. Kan dat kloppen?
Groet Dries,

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Dolledokus schreef:Merci!
Maar om heel eerlijk te zijn weet ik niet of ik al toe ben aan latakia soorten ;)
Vast begrijpelijk denk ik.
Ik neem even aan dat de meeste rokers in een later stadium de latakia gaan proberen/waarderen. Kan dat kloppen?
Ik weet niet hoe het bij de meesten zit, maar bij mij was het een maand of 2 na mijn start denk ik en het was liefde op het eerste gezicht, ehhh gereuk/gerook. Maar nou ben ik iemand die over het algemeen van de sterke smaken is. Mijn koffie drink ik doorgaans zwart, mijn chocolade liefst heel erg puur, en als er exotische kost op tafel komt mogen de zweetdruppels me op het voorhoofd staan van de pepers.
Neemt niet weg dat af en toe een café au lait, een melkchocolaatje en een romige bloemkoolsoep ook lekker is. :wink:

Paasei

Bericht door Paasei »

Het was bij mij welgeteld de derde tabak die ik kocht, na ongeveer een week of twee.

Eerste twee waren aromatics, en die bevielen eigenlijk niet. Ik was op zoek naar tabak zonder saus, en had dit forum nog niet ontdekt...
Dus via tobaccoreviews gaan lezen, en Erinmore Balkan mixture gekocht.
Man, wat een revelatie !

Dat doet me er aan denken dat die toch ook maar weer eens in huis moet komen, beetje lang geleden...

edit : ik wil maar zeggen, laat je niet teveel afschrikken door de verhalen. Een mix met latakia is meestal zacht, romig, beetje gerookt, en van gemiddelde sterkte, helemaal niet de 'verbrandende binnenband' die je zou verwachten als je aan een blik ruikt.
Enige tabak waar je als beginner best even uit de buurt blijft zijn de hele zware ropes.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Burrey

Bericht door Burrey »

Wees wel gewaarschuwd: als je eenmaal verslingerd bent aan latakia, dan is er geen weg terug! :wink: Ik begon als een zoete aromatic-roker, maar merk nu dat ik toch een sterke voorkeur voor neutrale en latakia-tabakken heb ontwikkeld.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Kijk eesn aan een heple nieuwe van HU.... eens kijken of ik daar niet eens een paar grammetjes kan weghalen...
Misschien dat mijn brother in crime ook nog wat nodig heeft.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

smoking-rob schreef:Een nieuwe blend van HU-Tobacco, deze met 65% Syrische latakia.
Het assortiment van deze firma biedt eigenlijk wel voor ieder wat wils en ik beveel het iedereen aan hier eens goed rond te snuffelen. Internet only kwa verkoop.
Is wel watertanden geblazen die site.

smoking-rob

Zijn tabakken zijn goed hoor en redelijk geprijsd (bijv. tov Dunhill).
Tevens gratis verzending bij de eerste order mits over de €50.
Aanraders bij de aromatics zijn (vind ik): Ju52, Out of Africa, Take Five.
Alle Foundation by Musico zijn heerlijk en een andere grote favoriet van mij is Director's Cut en Edward G., de zachtere versie hiervan.
Een beetje a la Erinmore Mixture is Hadde's Best Irish en verder in deze serie (United Passion) is My Special One een uitschieter.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

smoking-rob schreef:Zijn tabakken zijn goed hoor en redelijk geprijsd (bijv. tov Dunhill).
Alle Foundation by Musico zijn heerlijk en een andere grote favoriet van mij is Director's Cut en Edward G., de zachtere versie hiervan.
Een beetje a la Erinmore Mixture is Hadde's Best Irish en verder in deze serie (United Passion) is My Special One een uitschieter.
Graag wil ik ook nog Balkan Passion en vooral Olaf's Favourite English promoten. Zit nu al 1,5 week elke dag die laatste roken. Yum-mie!!!
Afbeelding

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef:
smoking-rob schreef:Zijn tabakken zijn goed hoor en redelijk geprijsd (bijv. tov Dunhill).
Graag wil ik ook nog Balkan Passion en vooral Olaf's Favourite English promoten. Zit nu al 1,5 week elke dag die laatste roken. Yum-mie!!!
Een paar van die flakes lijken me ook wel wat eerlijk gezegd. Met het vakantiegeld maar eens een verwenpakketje samenstellen volgende maand!

smoking-rob

Inderdaad, ook erg lekker :lol:
Arno, heb jij de nieuwe Fayyum al gerookt, ik meen dat je zei dat Hans jou een sampletje zou sturen?

Dolledokus

Mag ik de verschillende heren weer danken voor hun bijdrage. ;)

Het klopt niet als ik zeg dat ik verbaasd ben, maar ik weet even geen ander woord. Na een aantal weken al Latakia roken. Hmm. Tjah, ik ben er nog niet over uit wat ik er nou precies van moet vinden. Had ik anders eventueel een andere latakia moeten proberen? (Old Dublin hadden we meen ik, weet ik even niet meer)

Wel bemerk ik dat ik meer trek naar de kant van het fruitige en zoete. Hoewel een gewone me ook bevalt. Zo heb ik vandaag overheerlijk van een "Planta Black Vanilla" genoten. Uren daarna nog een Stanwell Melange gerookt. Die Planta beviel me uitstekend. Stanwell heb ik daarentegen graag.
Nu vraag ik me af of of er latakia`s zijn (aangezien ik hoor over mixen) die wat zachter aan doen. (klopt niet maar wederom, ik ben er nog niet uit wat ik ervan vind, hard is ze niet, en ook niet zacht) Ik hoop dat jullie me een beetje snappen overigens hahaah, want echt duidelijk is dit niet, lol!
Ik vond de latakia wel zodanig interessant dat ze me geprikkeld heeft. Maar nog steeds weet ik niet goed wat ervan denken moet.
Zijn er nog andere soorten, die me eventueel over de streep trekken? Of is latakia latakai, en daarmee basta?
Groet Dries,

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Er zijn zeker verschillende soorten latakia, daar kunnen de liefhebbers je vast het één en ander over vertellen (lees sowieso Arno's blog erover eens), maar naast dat, is het ook afhankelijk wat de hoeveelheid latakia in een tabak is (er zit 9 van de 10 keer maar een percentage latakia in), de één selchts een vleugje de ander een bom, en dat scheelt nogal in rookervaring.

Probeer anders de Choclate Flake van Samuel Gawith eens, da's een lekkere flake die ook chocolade zoet is maar toch een vleugje latakia meekrijgt,.... en daarna bijv. de Navy Flake van dezelfde SG of de Rattrays Red Rapperee,... zo bouw je langzaam de latakiasmaak een beetje op.

Mijn allereerste latakia was de Squadron Leader tabak, ook niet echt een instappertje en dus ook geen doorslaand succes, nu ik bovenstaande weg heb afgelegd kan ik zelfs bij tijd en wijlen genieten van een Lancers Slice en dat is toch een meer dan redelijke latakia.
Afbeelding

Paasei

Bericht door Paasei »

Een 'zachte' introductie in Latakia is de Scotch cut Mixture van Samuel Gawith.
Zit een klein percentage Latakia in, lees anders hier maar even : http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?t=3432
Koninklijke Eikel Des Forums.

robvoorburg

Solani 779 is als starter eveneens een goeie.

Dolledokus

Ik durf het niet met alle zekerheid te zeggen, maar volgens mij heb ik Navy Flake als sample gekregen.
En ook heb ik meen Solani, maar of dat die is? Samuel en die andere niet. maar wellicht beland ik daar nog een keer. Dus als ik die heb en ik verdenk de Navy ervan te hebben, dan zal ik die zeker eens stoppen.
Overigens ik ben een zoetekauw, dus die chocolate zou ook nog in de smaak kunnen vallen.
Evengoed blijft dat latakia je wel bezig houden.
Maar ik ga even kijken dan weet ik het zeker.

Edit : Het is een Mac Baren Navy Flake. Neem even aan dat dit geen latakia is/zal zijn.
Groet Dries,

robvoorburg

Probeer ook eens een virginia! Marlin Flake van Rattray's
is een goede tabak.
Geen mixture, wel een natuurlijke zoetheid, die vele pijprokers
waarderen.

Dolledokus

Ik zal maar eens een lijstje gaan noteren! ;p
Groet Dries,

robvoorburg

Pas op, flakes zijn bijzonder aangenaam om te roken, maar het stoppen
van je pijp met zo'n plakje tabak verdient aandacht en oefening, maar
het is beslist de moeite waard het eens te proberen.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

De Mac Baren Navy Flake is idd geen tabak met latakia, overigens wel een hele lekkere flake die nooit lang uit mijn collectie is,... sterker het is één van de eerste die ik ga missen als ik hem een tijdje niet gerookt heb !
Afbeelding

Plaats reactie