Ik heb de pijp nu drie keer gerookt met rode ster. Volgens de meesten niet de manier om een pijp te roken, maar goed als we daar mee kunnen leven, ieder zijn ding zou ik zeggen.
Wat opvalt aan het pijpje is dat het perenhout erg licht qua gewicht is, daardoor blijft de pijp met zijn grote ketel prettig in de mondhoek hangen. Het mondstuk is precies goed voor mijn gebit en ik merk dat ik de platte mondstukken prettiger vind dan de wat rondere. Het is een 9mm filterpijp en de filters passen prima dus er lekt weinig tot geen lucht langs.
Het roken zelf en de smaak:
Het is een dikwandige smalle hoge ketel die af fabriek al voorzien was van een koollaagje, niet erg dik, maar net genoeg om niet op het kale hout te hoeven roken.
Iedereen die wel een snoeiafval heeft gestookt: inderdaad zo ruikt het

Wel moesten de eerste twee keer het geboorde gat van ketel naar het mondstuk (vergeef me het gebrek aan technische termen, ik vul ze graag aan) nog even verkoold worden want dat is er blijkbaar later in geboord. Dat was ook niet erg netjes want er kwamen toch nog veel spaanders uit.
Hij rookt verder heerlijk! Trekt prima, is makkelijk te stoppen en heel gemakkelijk tot de bodem leeg te roken. De kop wordt ook niet warm, althans niet warmer dan Bruyere maar dat kan dus ook te maken hebben met de dikke wand.
Qua smaak, mis ik alleen een beetje de smaak van de tabak, maar ik geloof niet dat er een smaak van perenhout vrij komt, of het moet zo zijn dat die twee elkaar opheffen, maar dat weet ik pas als er een mooie dikkere koollaag in de pijp zit.
Ik zal het topic regelmatig aanvullen met mijn bevindingen want mijn ervaring tot nu toe is dit echt een grote aanrader voor een gooi en smijtpijp voor in de auto of tijdens festivals waar je nog wel eens een keer iets minder voorzichtig met een pijp bent of hem kwijt kunt raken. Ik heb vanaf de eerste keer al genoten van het roken en het gaat me steeds beter bevallen dus voor het geld is het echt een toppijp en hij ziet er nog niet eens zo heel erg cheap-ass uit.
Ik heb vanmiddag een filmpje gemaakt van de eerste keer roken:
http://youtu.be/lZQedpPmSBQ
en hij krijgt voorlopig echt een vast plekje in mijn "werkassortiment"