Ik wil het hier niet over kanker hebben.
Een ding houdt mij echter wel bezig en dat is de pijp als graadmeter voor iemands gezondheid.
Ik heb recentelijk ervaren dat als je ziek bent, een pijp mij absoluut niet smaakt maar vreemd genoeg een sigaar nog wel.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik als kind eens op bezoek was bij mijn grootouders, mijn opa lag ziek te bed en de dokter was op visite ( Janneman heeft hem misschien gekend; de Arts/kunstschilder Dr. Winters).
Toen mijn opa tegen de dokter zei "Heer, de piep schmaak mich neit", werd de dokter ineens zeer alert en begon aan een zeer grondig onderzoek, de opmerking werd dus door deze oude ervaren arts zeer serieus genomen.
Hoe zit dit? Medisch onderlegden svp. niet schromen deze vraag te beantwoorden!
Pijp en gezondheid
-
Pijp en gezondheid
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.
- janneman
- Contacteer:
Re: Pijp en gezondheid
Niet medisch onderlegd, maar ik herken het in elk geval wel.
Fons Winters werd hier in Sittard misschien een beetje als een arts met hobby gezien, maar in de jaren twintig en dertig werkte hij met zijn schilderijen aan het front van de moderne kunsten... Zijn zoon was mijn huisarts toen ik hier in Sittard kwam wonen, en ik kwam de 'oude' Winters geregeld tegen op straat, vriendelijk knikkend en af en toe een praatje makend. Een geweldige vent!

Fons Winters werd hier in Sittard misschien een beetje als een arts met hobby gezien, maar in de jaren twintig en dertig werkte hij met zijn schilderijen aan het front van de moderne kunsten... Zijn zoon was mijn huisarts toen ik hier in Sittard kwam wonen, en ik kwam de 'oude' Winters geregeld tegen op straat, vriendelijk knikkend en af en toe een praatje makend. Een geweldige vent!

Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
-
Een geweldige vent, inderdaad!janneman schreef:Niet medisch onderlegd, maar ik herken het in elk geval wel.
Hij is jaren mijn huisarts geweest totdat hij er mee stopte. zijn spreekkamer leek meer een museum als een spreekkamer.
Ik kan me nog altijd het ritueel voor de geest halen als hij s'ochtends voor de eerste keer de wachtkamer binnenkwam;
"Gooiemurrege, zeen hiej nog kranke luuj?"
Hij schijnt ook niet echt bang uitgevallen te zijn; Als Winters een patiënt had die bezocht moest worden werd die bezocht, ook in de oorlog, hij liet zich niet tegenhouden door Duitser of gealliëerde maar bezocht zijn patiënt ,ook als hij onderweg diverse malen van zijn fiets af moest duiken wegens bombardement of ander ongerief.
Laatst gewijzigd door Paul Tummers op 19 mar 2013 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.
- Bommel
Zonder medische kennis maar slechts een klein hoopje doordenkendheid, heb ik de indruk dat, omdat men de tabaksrook niet inhaleert er meer smaakt genoten wordt van de tabak.
Als men iets onder de leden heeft krijgt het lichaam te maken met kleine stoornissen, vaak begint dit bij de klieren.
Hierdoor krijgt men minder smaakt en merkt men het tijdelijk ongemak.
De afgelopen weken heb ik dit aan de lijve ondervonden, de pijp begon minder te smaken en kort daarna zat alles vol rond het reukorgaan.
Het is maar een gedachte met wellicht een kleine kern van waarheid.
Als men iets onder de leden heeft krijgt het lichaam te maken met kleine stoornissen, vaak begint dit bij de klieren.
Hierdoor krijgt men minder smaakt en merkt men het tijdelijk ongemak.
De afgelopen weken heb ik dit aan de lijve ondervonden, de pijp begon minder te smaken en kort daarna zat alles vol rond het reukorgaan.
Het is maar een gedachte met wellicht een kleine kern van waarheid.
- teunis
Ik heb wel enige medische kennis, maar ken het fenomeen weer niet dat een huisarts weet dat er iets ernstig loos is als de pijp niet meer smaakt. Mijn kennis komt dan ook vanuit een ziekenhuis en niet van de eerste lijn, zogezegd.
Overigens kan ik mij wel voorstellen dat als het met de holtes rond de neus "niet goed zit" wij de aroma's niet meer waarnemen, en dan smaakt de pijp niet meer. Het zou zo kunnen zijn dat vroegere pijptabakken sterker smaakten dan tegenwoordig, zeg maar meer richting de Semois, en als je dát niet meer proeft, dan zit je behoorlijk dicht in het hoofd.
Zo kan ik mij ook voorstellen dat als een huisarts hoort van een patiënt dat de dagelijkse borrel niet meer smaakt, er eveneens een serieus probleem is...
Met andere woorden: als de dagelijkse verslaving (of geneugten) je niet meer smaken en je ze zo kunt laten staan, dan ben je goed ziek.....
Overigens kan ik mij wel voorstellen dat als het met de holtes rond de neus "niet goed zit" wij de aroma's niet meer waarnemen, en dan smaakt de pijp niet meer. Het zou zo kunnen zijn dat vroegere pijptabakken sterker smaakten dan tegenwoordig, zeg maar meer richting de Semois, en als je dát niet meer proeft, dan zit je behoorlijk dicht in het hoofd.
Zo kan ik mij ook voorstellen dat als een huisarts hoort van een patiënt dat de dagelijkse borrel niet meer smaakt, er eveneens een serieus probleem is...
Met andere woorden: als de dagelijkse verslaving (of geneugten) je niet meer smaken en je ze zo kunt laten staan, dan ben je goed ziek.....
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.