Regendruppels op het mondstuk

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
jarnogab

Regendruppels op het mondstuk

Bericht door jarnogab »

Beste forumleden,

vanmorgen tijdens de wandeling met de hond, rookte ik mijn Courrieu Cogolin. In de pijp was een heerlijke Winslow 1 aan het smeulen. De pijp heeft een army mount mondstuk.

Nu was het aan het regenen, afwisselend met smeltende sneeuw. Tja, het weer doet raar de laatste dagen. Maar de pijp maakt zo'n natte wandeling des te aangenamer.

Nu stopte ik halverwege de wandeling de pijp weg, daar ik op de markt aanbeland was, en ik boodschappen wou doen. Zakken in de hand, hond aan de leiband, handen nodig om te betalen, ... nee, even de pijp weg is handzamer, en wat later die weer aanvuren. Strak plan, zo leek me.

Thuisgekomen (30 minuten later of zo) haal ik de pijp terug uit de jaszak waar ie nog steeds mooi rechtop in stak. Geen as in de jas. Top.
Eenmaal aangestoken merk ik na een 5 minuten allemaal verkleuringen op mijn mondstuk, allemaal in de vorm van regendruppels.

Ik heb er niet op gelet of die verkleuringen er al op zaten toen ik de pijp terug uit de jas haalde, dan wel dat ze erop kwamen op het moment dat er warme rook doorheen het kanaal voer.
Ik sla nu niet in paniek, met wat poetswerk zal alles er wel vanaf gaan, denk ik.

Maar ik rook af en toe wel in de regen een pijp en dit heb ik nog nooit voor gehad.
Zijn er hier die van soortgelijke ervaringen kunnen meespreken?
Laatst gewijzigd door jarnogab op 15 mar 2013 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

Re: Regendruppels op het mondstuk

Bericht door Winslow Collector »

Nee, ik rook nooit buiten als het regent, sneeuwt of waait.

Maar het fenomeen is niet meteen rampzalig: even poetsen/polijsten en voilá.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Bij een licht miezerbuitje wil ik de pijp ook best opsteken en heb dit zelf nog niet eerder gehad !
Afbeelding

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Speciaal voor dat soort omstandigheden heb ik me eens bij Annie een "Real Briar" pijp aangeschaft.
Hangt lekker in de mondhoek, heeft een gerustificeerd oppervlak zodat bij hevige wind de pijp niet al te heet aanvoelt en geen traan over te laten als er wat mee gebeurt. Afgelopen zaterdag liep ik er nog mee in het bos tegen de avond in de stromende regen met de hond. Het was er uitgestorven en hoewel ik natuurlijk door en door nat was na afloop heb ik er enorm van genoten.
Overigens heb ik daar ook geen verkleuringen opgemerkt.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Was de steel van eboniet?
Ik heb wel eens bij het opschuren/polijsten van de steel dat als ik er wat water opdoe dat de steel nog bruiner word.
Misschien hetzelfde principe?
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Bananabox-Ninja schreef:Was de steel van eboniet?
Ik heb wel eens bij het opschuren/polijsten van de steel dat als ik er wat water opdoe dat de steel nog bruiner word.
Een goede gedacht BBN! Acryl lijkt me niet iets dat agv water verkleurd, eboniet kan ik me dat echter prima bij voorstellen. Denk aan de verkleuring bij het mondstuk die na verloop van tijd optreed onder invloed van speeksel. Dat is ook verkleuring door vocht.

Dus ik vermoed dat het inderdaad om een ebonieten steel gaat :)
Pijproker des forums

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Helemaal goed; water trekt de zwavel omhoog. Bij nat worden kan met name een al wat geoxideerde steel snel heel bruin worden. Goed poetsen/polijsten, en met wat olie of was inwrijven voorkomt dat het al te snel weer gebeurd. Het is geen blijvende schade!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Ja bananen boy daar ben ik ook al achter gekomen,maar je kan dan wel sneller het weg polijsten

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Ok bedankt heren, ik toog dit weekend aan het werk met wat polijstpasta en ellebogenstoom.
Groeten,
jarnogab

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Daar kwam ik ook achter bij mijn Vuillard... Later heb ik die alsnog even met wat simpele olijfolie op een stukje keukenrol, ingewreven. Hij is alsnog niet pikzwart ofzo, maar wel stijlvol, egaal van kleur, en wat lichter. Buiten dat, na die schoonmaakbeurt was ik eindelijk van de zwavelsmaak/lucht af...
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Hier ook regelmatig last van tijdens het wandelen met de honden... Ff een lappie erover en klaar is kees...
Een pijpje roken tijdens een miezerbuitje kan idd erg lekker zijn.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Alles is goed gekomen. Het mondstuk zal waarschijnlijk eboniet zijn geweest. Heb zo'n paar pijpen waarvan ik al gemekrt heb dat water vlekkensporten achterlaat. Het mondstuk goed oppoetsen en terug als nieuw.
Groeten,
jarnogab

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Met wat brasso oppoetsen en je hebt er helemaal geen last meer van.
The eagle flies alone!

Plaats reactie