Hoeveel verschillende soorten tabak kan je roken ?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Molten

Hoeveel verschillende soorten tabak kan je roken ?

Bericht door Molten »

Hoeveel verschillende soorten tabak kun je tegelijk roken door een pijp? Ik bedoel ik rook nu neptune door de pijp en af en toe een Mac Baren Navy Flake, kan ik daar gewoon een Peterson De Luxe Mixture naast bij roken? Zonder dat dit nadelige gevolgen gaat hebben voor de pijp. En bij hoeveel verschillende soorten dat je tegelijk rookt moet je eigenlijk beginnen op te passen ?

Animalis

Re: Hoeveel verschillende soorten tabak kan je roken ?

Bericht door Animalis »

Naar mijn mening kan je dat ook blijven doen. Er zitten hier niet echt geschreven regels aan vast. Uiteraard is er een maar. Sommige tabakken rook je makkelijker door een bepaald type pijp. En zo ook blijft de smaak van een tabaksoort achter in de pijp. Wanneer je met de zelfde pijp div tabakken rookt kan het zijn dat hierdoor de smaak word beïnvloed.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Volgens mij kun je wel redelijk wat tabakken uit dezelfde pijpen roken.

Alleen Latakia houdende tabakken en tabakken met een zeer uitgesproken smaak (bij mij Black Cherry van Samuel Gawith bijvoorbeeld) krijgen bij mij een eigen pijp of pijpen. Anderen zijn daar wat extremer in heb ik al gelezen...

De maat en vorm van de bowl kan ook een reden zijn om een bepaalde tabak of tabakken uit een bepaald model te roken. Flakes uit hoge smalle ketels bijvoorbeeld of Latakia uit een lage, ondiepe, brede bowl. Het is een onderdeel van de zoektocht naar de ultieme combinatie tussen pijp en tabak...
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Eens.

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

Ik rook allerlei tabakken in alle pijpen, geen last van bijsmaak of wat dan ook.
Mits de pijpen goed onderhouden (schoon) zijn.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Denk dat daar geen maximum op zit, zolang je voor de extremen maar een aparte pijp houdt, in mijn geval bijv. voor de Lancers SLices,.... daar smaakt geen zoetje meer in !
Verder let ik er niet zo op.
Afbeelding

teunis

Bericht door teunis »

Elke Falconkop die ik heb heeft ongeveer de zelfde maat en inhoud. Ik let er dus zelfs niet op of ik latakia in een brede kop rook of een flake in een hoge smalle. Zelfs een baai gaat erin; het is dan echter wel een korte sessie. Er is maar één uitzondering: de BIBO rook ik niet uit een Falcon. :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik sluit me aan hetzelfde als wat anderen al schreven, in principe kun je alles door elkaar uit een pijp roken. Goed, sommige tabakken laten wat smaak achter die je een volgende keer wel wat door de andere tabak proeft, maar dat hoeft nog niet altijd een probleem te zijn. Als je genoeg verschillende tabakken uit één pijp rookt kan zich ook nog eens geen enkele tabak echt 'vastzetten' in de pijp.

Met name voor de meest subtiele tabakken -virginia's, sommige baaitabakken- loont het op gegeven moment wel de moeite om een paar pijpen te reserveren als je ze vaker rookt. Als een tabak geen nadrukkelijke smaak heeft wordt hij sneller aangevuld met restsmaakjes van andere tabakken, en terwijl dat best aangenaam kan zijn ontdek je zo maar moeizaam de smaak van die tabak.

Daarnaast, dat werd ook al geschreven, merk ik wel na verloop van tijd dat ik een bepaalde tabak of groep tabakken uit één bepaalde pijp rook, en dan kan het tijd worden om die pijp maar helemaal daarvoor te reserveren. Maar zelfs zo'n gereserveerde pijp gebruik ik toch wel eens voor wat anders.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie