Oscar Lucite
- JanSt
Re: Oscar Lucite
Welkom Oscar,
Dat is nog eens een introductie, ben benieuwd naar je verdere ervaringen.
Met vriendelijke groet,
Jan
All that is gold does not glitter
Jan
All that is gold does not glitter
- smoking-rob
Welkom Oscar, er is zoveel meer te roken, ga maar eens het internet op: Tobaccoreviews bijvoorbeeld heeft er al ruim 4000 in zijn database gerecenseerd door diverse pijprokers en dit is wellicht nog maar het topje van de ijsberg....
Veel van mijn geld gaat in rook op...
- Oscar Lucite
Dank je smoking-rob, Die Tobaccoreviews had ik bij toeval vanavond ontdekt... Mijn hemel, dat maakt de keuze er niet eenvoudiger op! Zo keek ik eens bij de soorten die ik momenteel rook, en daar zie je de meningen diametraal tegenover elkaar staan. Daar staat wel tegenover dat je je voorkeuren eens in kaart kunt brengen en dan gerichter soortgelijke tabakkken kunt uitproberen. Jammer dat er voor tabak niet zoiets bestaat als een wijnproeverij, waar je soorten en jaargangen kunt proeven.smoking-rob schreef:Welkom Oscar, er is zoveel meer te roken, ga maar eens het internet op: Tobaccoreviews bijvoorbeeld heeft er al ruim 4000 in zijn database gerecenseerd door diverse pijprokers en dit is wellicht nog maar het topje van de ijsberg....
Hartelijke groet van Oscar
Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse
Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse
- Eliminator
- Moderator
Heee
een beetje verwijzen naar de concurentie,.... dit hier http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=1750 is veel beter

(dat er in elk topic een verwijzing naar TR staat doet daar niets aan af
)

(dat er in elk topic een verwijzing naar TR staat doet daar niets aan af

- Oscar Lucite
Oscar Lucite schreef:Dank je smoking-rob, Die Tobaccoreviews had ik bij toeval vanavond ontdekt... Mijn hemel, dat maakt de keuze er niet eenvoudiger op! Zo keek ik eens bij de soorten die ik momenteel rook, en daar zie je de meningen diametraal tegenover elkaar staan. Daar staat wel tegenover dat je je voorkeuren eens in kaart kunt brengen en dan gerichter soortgelijke tabakkken kunt uitproberen. Jammer dat er voor tabak niet zoiets bestaat als een wijnproeverij, waar je soorten en jaargangen kunt proeven.smoking-rob schreef:Welkom Oscar, er is zoveel meer te roken, ga maar eens het internet op: Tobaccoreviews bijvoorbeeld heeft er al ruim 4000 in zijn database gerecenseerd door diverse pijprokers en dit is wellicht nog maar het topje van de ijsberg....
Dan ben jij bij deze de aanleiding voor deel 5:JanSt schreef:Welkom Oscar,
[Deel 5 van Oscar Lucite stelt zich voor] Eén pijp was niet genoeg, dat wist ik natuurlijk al. Op de rommelmarkt kwam ik een gebogen Royal Dutch pijpje tegen dat ik voor acht euro kon scoren. Intussen had ik de ‘Bijbel’ van Janneman hier gelezen en ik ging met de door hem aanbevolen materialen en methoden aan de slag. Met enige trots kan ik melden dat de Royal Dutch nu als nieuw is en perfect rookt. Vervolgens op Marktplaats een aanbieding van drie Franse pijpjes met ragers en krabber gezien van ene Elie. Prima voor de herintreder, dacht ik. Mailtjes gewisseld met een uiterst aardige Elie en het pakje dat hij me stuurde stelde niet teleur. Ook de verpakking was heel bijzonder: allemaal hergebruikte materialen, want Elie is milieubewust. Prima! Drie lichte pijpjes waarvan twee met esthetische ‘flaws’, maar uitstekend te roken. Ik zal ze later in de juiste afdeling van dit forum tonen. Toen ben ik eens gaan nazoeken op die Elie en hij bleek zeer bekend te zijn op dit forum, een begaafd freehand pijpenmaker en een allround kenner. Ik ben nu een trouw bezoeker van zijn website en ik weet al wat ik bij hem ga kopen als de portemonnee zulks weer toelaat. Jammer dat 'ie geen lid is van dit forum, want hij schrijft geweldig (weet ik uit een intensieve mailwisseling). Misschien weet ik hem nog over te halen...
Laatst gewijzigd door Oscar Lucite op 11 feb 2013 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Oscar Lucite
Excuseer Eliminator; dit nieuwbakken forumlid had deze schatkamer van Joey nog niet ontdekt! Weer een avond onder de pannen...Eliminator schreef:Heeeeen beetje verwijzen naar de concurentie,.... dit hier http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=1750 is veel beter
![]()
(dat er in elk topic een verwijzing naar TR staat doet daar niets aan af)
-
Met enige regelmaat kijk ik op TR, toch vind ik inmiddels ons "eigen archief"
waardevoller.
Gaande de tijd en het bezoeken van meetings leer je de smaken en voorkeuren
van anderen kennen.
Er zijn een aantal leden waarvan ik weet wat hun voorkeuren zijn en hun ervaring
ermee. Door te plussen en te minnen kan ik steeds scherper inschatten of
het besprokene ook iets voor mij is en dat gevoel ervaar ik minder bij TR.
waardevoller.
Gaande de tijd en het bezoeken van meetings leer je de smaken en voorkeuren
van anderen kennen.
Er zijn een aantal leden waarvan ik weet wat hun voorkeuren zijn en hun ervaring
ermee. Door te plussen en te minnen kan ik steeds scherper inschatten of
het besprokene ook iets voor mij is en dat gevoel ervaar ik minder bij TR.
Laatst gewijzigd door robvoorburg op 30 jan 2013 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- maboc
De rest van de delen geeft ook aanleiding tot F5'enmaboc schreef:Oscar ... welkom.
Het eerste deel van het feuilleton, geeft aanleiding tot ongeduldig op F5 klikken,
Kortom...laat de rest maar doorkomen.
En owja...heel veel plezier hier.

Leuke intro's O.L.
--
Cheers maboc
Cheers maboc
- Oscar Lucite
Dank je maboc, ik heb inderdaad al heel plezier op dit forum! Speciaal voor jou, deel 6:
[Deel 6 van Oscar Lucite stelt zich voor] Later kwam ik er op dit forum achter dat ik Elie’s pijpjes net voor de neus van forumlid Maarten_V had weggekaapt. Zij is beginner en dacht hetzelfde als ik, maar reageerde blijkbaar iets te laat.
Zo reageerde ik zelf te laat toen Robb op dit forum een Savinelli Accademia aanbood – schitterende pijp – maar wel op tijd toen dezelfde Robb een Butz Choquin model Canadian aanbood. Ook een heel fraaie pijp en hij rookt uitstekend, al gaat er half pakje tabak in die monsterketel… De pijp heeft als opdruk: ‘NK 2003 Den Helder’. Ik zou zo’n NK niet winnen, want ik heb nu al minstens vijf lucifers nodig om die ketel leeg te roken. Robb had er als verrassing een monsterzakje Rattray’s Red Rapparee bij gedaan. Die leverde een voor mij geheel onbekende rookervaring op! Heel aparte oriëntaalse tabak. “Het stinkt hier naar een Turks koffiehuis”, vond mijn vrouw. Alsof ze daar ooit is geweest… (Hoewel? Toch ff sjekke?) Maar die Rattray komt beslist in de tabakscollectie.
Intussen weet ik dat het waar is wat een Amerikaanse pijproker onder zijn posts zet: “Sigaretten zijn een verslaving, sigaren een hobby, maar pijproken is een religie.” Dat merkte ik bijv. onlangs in Marokko. Ik stond met de pijp tussen de tanden voor het hotel op een taxi te wachten toen een horde Japanners uit een bus kwam stormen en koffers begon rond te duwen. Een van hen botste tegen mij op en de pijp viel uit mijn mond. Op het stenen trottoir en jawel, in tweeën. Ik wilde de Japanner iets onbeschrijflijks toevoegen, maar die was alweer in de menigte verdwenen. Een diepe haat welde in mij op. Uitgerekend mijn Savinelli! Hij had me niet dieper kunnen treffen als hij over mijn nieuwe schoenen had gepiest. Met de twee stukken pijp in de hand voelde ik iets van wat Wim Kan moet hebben gevoeld toen hij keizer Hirohito in een limousine door Den Haag zag rijden. Hoe het afliep? Dankzij dit forum kwam ik erachter dat Rudi in Goes een oplossing zou weten. En inderdaad: hij bevestigde per mail dat hij een nieuwe tap kon maken. De pijp is naar hem onderweg.
[Deel 6 van Oscar Lucite stelt zich voor] Later kwam ik er op dit forum achter dat ik Elie’s pijpjes net voor de neus van forumlid Maarten_V had weggekaapt. Zij is beginner en dacht hetzelfde als ik, maar reageerde blijkbaar iets te laat.
Zo reageerde ik zelf te laat toen Robb op dit forum een Savinelli Accademia aanbood – schitterende pijp – maar wel op tijd toen dezelfde Robb een Butz Choquin model Canadian aanbood. Ook een heel fraaie pijp en hij rookt uitstekend, al gaat er half pakje tabak in die monsterketel… De pijp heeft als opdruk: ‘NK 2003 Den Helder’. Ik zou zo’n NK niet winnen, want ik heb nu al minstens vijf lucifers nodig om die ketel leeg te roken. Robb had er als verrassing een monsterzakje Rattray’s Red Rapparee bij gedaan. Die leverde een voor mij geheel onbekende rookervaring op! Heel aparte oriëntaalse tabak. “Het stinkt hier naar een Turks koffiehuis”, vond mijn vrouw. Alsof ze daar ooit is geweest… (Hoewel? Toch ff sjekke?) Maar die Rattray komt beslist in de tabakscollectie.
Intussen weet ik dat het waar is wat een Amerikaanse pijproker onder zijn posts zet: “Sigaretten zijn een verslaving, sigaren een hobby, maar pijproken is een religie.” Dat merkte ik bijv. onlangs in Marokko. Ik stond met de pijp tussen de tanden voor het hotel op een taxi te wachten toen een horde Japanners uit een bus kwam stormen en koffers begon rond te duwen. Een van hen botste tegen mij op en de pijp viel uit mijn mond. Op het stenen trottoir en jawel, in tweeën. Ik wilde de Japanner iets onbeschrijflijks toevoegen, maar die was alweer in de menigte verdwenen. Een diepe haat welde in mij op. Uitgerekend mijn Savinelli! Hij had me niet dieper kunnen treffen als hij over mijn nieuwe schoenen had gepiest. Met de twee stukken pijp in de hand voelde ik iets van wat Wim Kan moet hebben gevoeld toen hij keizer Hirohito in een limousine door Den Haag zag rijden. Hoe het afliep? Dankzij dit forum kwam ik erachter dat Rudi in Goes een oplossing zou weten. En inderdaad: hij bevestigde per mail dat hij een nieuwe tap kon maken. De pijp is naar hem onderweg.
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Voor de volgende keer moet je dan zo'n Japanner naroepen: "Oi, Baka! Nandesuka?!" (Oi Ba-Kha Nan-des-ka?!) Gegarandeerd dat ie stopt en vertwijfelt omkijkt waarom die Europeaan hem uitmaakt voor stommeling en waarom ie om een uitleg vraagt.Oscar Lucite schreef:Deel 6.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- MfOx
Sumimasen, gomenasai... zoiets waarschijnlijk 

- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Mōshiwakearimasen watashi wa, anata ga watashi no paipu o kowashite wa ikenai!MfOx schreef:Sumimasen, gomenasai... zoiets waarschijnlijk
Anywho, leuk om te lezen Oscar.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Paasei
Hihi, te zien aan de foto die Maarten-V hier postte, kan je bezwaarlijk van een dame spreken... waar een avatarfoto toe leiden kan...Oscar Lucite schreef:... Later kwam ik er op dit forum achter dat ik Elie’s pijpjes net voor de neus van forumlid Maarten_V had weggekaapt. Zij is beginner en dacht hetzelfde als ik, maar reageerde blijkbaar iets te laat...
Koninklijke Eikel Des Forums.
- Oscar Lucite
Hé, dank je bananabox, ga ik eerst eens - op zachte toon - uitproberen in de sushibar!Bananabox-Ninja schreef:Voor de volgende keer moet je dan zo'n Japanner naroepen: "Oi, Baka! Nandesuka?!" (Oi Ba-Kha Nan-des-ka?!) Gegarandeerd dat ie stopt en vertwijfelt omkijkt waarom die Europeaan hem uitmaakt voor stommeling en waarom ie om een uitleg vraagt.Oscar Lucite schreef:Deel 6.
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Laat dan het Baka weg! (Dat betekent stommeling, klootzak, eikel, of een vorm daarvan naarmate de toon harder is) Just sayingOscar Lucite schreef:Hé, dank je bananabox, ga ik eerst eens - op zachte toon - uitproberen in de sushibar!Bananabox-Ninja schreef:Voor de volgende keer moet je dan zo'n Japanner naroepen: "Oi, Baka! Nandesuka?!" (Oi Ba-Kha Nan-des-ka?!) Gegarandeerd dat ie stopt en vertwijfelt omkijkt waarom die Europeaan hem uitmaakt voor stommeling en waarom ie om een uitleg vraagt.Oscar Lucite schreef:Deel 6.

"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Oscar Lucite
Oh, dank je; de kok zal maar net met zijn lange messen bezig zijn...Bananabox-Ninja schreef:Laat dan het Baka weg! (Dat betekent stommeling, klootzak, eikel, of een vorm daarvan naarmate de toon harder is) Just sayingOscar Lucite schreef:Hé, dank je bananabox, ga ik eerst eens - op zachte toon - uitproberen in de sushibar!Bananabox-Ninja schreef:Voor de volgende keer moet je dan zo'n Japanner naroepen: "Oi, Baka! Nandesuka?!" (Oi Ba-Kha Nan-des-ka?!) Gegarandeerd dat ie stopt en vertwijfelt omkijkt waarom die Europeaan hem uitmaakt voor stommeling en waarom ie om een uitleg vraagt.Oscar Lucite schreef:Deel 6.

- jarnogab
Hoi Oscar,
met veel belangstelling volg ik je voorstellingsrondje. Aangenaam om te lezen, man!
In een deel (deel 4 denk ik) schrijf je de reden waarom je hier op het PRF bent aangemeld: aardige mensen, kennis van zaken, en... er zijn Belgen aanwezig. Je vermeldt dat dit een pluspunt is.
Hoe bedoel je dit precies? Gewoon dat het leuk is dat een nederlandstalig forum niet beperkt blijft tot Nederlanders, maar ook Belgen? Of b.v. omdat er zich meetings in België aandienen? Enfin... ik ben benieuwd wat je bedoelde, da's al
met veel belangstelling volg ik je voorstellingsrondje. Aangenaam om te lezen, man!
In een deel (deel 4 denk ik) schrijf je de reden waarom je hier op het PRF bent aangemeld: aardige mensen, kennis van zaken, en... er zijn Belgen aanwezig. Je vermeldt dat dit een pluspunt is.
Hoe bedoel je dit precies? Gewoon dat het leuk is dat een nederlandstalig forum niet beperkt blijft tot Nederlanders, maar ook Belgen? Of b.v. omdat er zich meetings in België aandienen? Enfin... ik ben benieuwd wat je bedoelde, da's al

Groeten,
jarnogab
jarnogab
- Oscar Lucite
Hoi jarnogab, ik verwachtte al dat een Vlaming daar eens voorzichtig naar zou vragen...
Maar het is heel eenvoudig. Ik heb een zwak voor Belgen (Vlamingen) opgelopen sinds m'n eerste vakantie (op m'n 15e) aan de Vlaamse kust. Later heb ik voor een Belgische farmaceut (Jansen) gewerkt en voor verschillende Vlaamse uitgeverijen. Zelden zoveel werkplezier gehad als toen. Jarenlang motortochten gemaakt door Vlaanderen en de Ardennen, zo heb ik eens een tocht langs alle brouwerijen gemaakt en daar weer een voorkeur voor Westmalle Tripel aan overgehouden. Boven dorpskroegen geslapen (was soms ook ff nodig na zo'n brouwerij) en met een Vlaamse groep motorrijders de reis voortgezet. Ik maak nog steeds jaarlijks zo'n motortocht met mijn zoon en/of vrienden. Ik kom graag en vaak in Brugge, Hasselt, Antwerpen en de vele kleinere steden. Niet zozeer voor het stedenschoon, dat heb ik onderhand wel gezien, maar voor de gezelligheid. Van de Vlamingen, dus. Gisteren heb ik uren gemaild met Elie uit Rijkevorsel; binnenkort ga ik bij 'm langs. Bij mijn studie Nederlands heb ik apart werk gemaakt van de Vlaamse schrijvers.
Om al die redenen dus. Ik voel me in België (Vlaanderen) thuis. Dat moest, zo verwachtte ik, ook op dit forum het geval zijn
En yes, dat is het geval!
Maar het is heel eenvoudig. Ik heb een zwak voor Belgen (Vlamingen) opgelopen sinds m'n eerste vakantie (op m'n 15e) aan de Vlaamse kust. Later heb ik voor een Belgische farmaceut (Jansen) gewerkt en voor verschillende Vlaamse uitgeverijen. Zelden zoveel werkplezier gehad als toen. Jarenlang motortochten gemaakt door Vlaanderen en de Ardennen, zo heb ik eens een tocht langs alle brouwerijen gemaakt en daar weer een voorkeur voor Westmalle Tripel aan overgehouden. Boven dorpskroegen geslapen (was soms ook ff nodig na zo'n brouwerij) en met een Vlaamse groep motorrijders de reis voortgezet. Ik maak nog steeds jaarlijks zo'n motortocht met mijn zoon en/of vrienden. Ik kom graag en vaak in Brugge, Hasselt, Antwerpen en de vele kleinere steden. Niet zozeer voor het stedenschoon, dat heb ik onderhand wel gezien, maar voor de gezelligheid. Van de Vlamingen, dus. Gisteren heb ik uren gemaild met Elie uit Rijkevorsel; binnenkort ga ik bij 'm langs. Bij mijn studie Nederlands heb ik apart werk gemaakt van de Vlaamse schrijvers.
Om al die redenen dus. Ik voel me in België (Vlaanderen) thuis. Dat moest, zo verwachtte ik, ook op dit forum het geval zijn

- jarnogab
Goed genoeg voor mij hoorOscar Lucite schreef:Hoi jarnogab, ik verwachtte al dat een Vlaming daar eens voorzichtig naar zou vragen...
Om al die redenen dus. Ik voel me in België (Vlaanderen) thuis. Dat moest, zo verwachtte ik, ook op dit forum het geval zijnEn yes, dat is het geval!

Overigens: Westmalle Tripel zowat ook mijn favoriet.

Groeten,
jarnogab
jarnogab
- Oscar Lucite
Maar wel met blokjes kaas en selderijzout erbij, hoop ik?jarnogab schreef:Overigens: Westmalle Tripel zowat ook mijn favoriet.
Overigens heb ik de volgende uitspraak op waarheid kunnen testen:
In Nederland is humor een medicament. In Vlaanderen een ingrediënt. Karel Jonckheere
- Eliminator
- Moderator
Mooi geschreven Oscar, ik voel een zelfde affiniteit voor Vlamingen, altijd al wel een beetje gehad, ook als was het maar voor het taaltje,..... maar na tientallen jaren in Nederland grote festivals te bezoeken ging er een boek voor me open de eerste keer dat ik Graspop bezocht, zo kan het dus ook !
Vriendelijk, open en behulpzaam,...... integenstelling tot nors, geirriteerd en sjachereinig !
Vriendelijk, open en behulpzaam,...... integenstelling tot nors, geirriteerd en sjachereinig !
- Oscar Lucite
Inderdaad Eliminator, en ik heb daar heel wat bijgeleerd over 'ons' Nederlands!
Het is nu bijna middernacht en dus tijd voor de volgende aflevering van het feulleton.
[Deel 7 van Oscar Lucite stelt zich voor] Neem je eigen tabak maar mee… De meesten hier hebben er waarschijnlijk al ervaring mee, maar ik moest door schade en schande ontdekken dat de infrastructuur voor pijprokers ernstig is geërodeerd. Dan heb ik het er niet over dat je met je pijp als een maatschappelijke paria wordt beschouwd waar men vroeger zei: “Goh, wat ruikt het hier lekker” als je een pijp had opgestoken, maar over de verkrijgbaarheid van tabak. Als herintreder dacht ik naïef, nog steeds overal pijptabak te kunnen kopen. Bij een beetje behoorlijke sigarenzaak. Op Schiphol en andere luchthavens. In Suriname, waar ik ieder jaar ben en in Marokko, waar ik onlangs was. Mis, natuurlijk. Die behoorlijke sigarenzaak moet je al met een lampje zoeken en dan heeft ‘ie vier soorten Sail, Clan en een of andere baai. Nog uit de tijd van de gulden. Op Schiphol word je ook niet vrolijk van de collectie.
In Suriname, waar de pijp zowel ‘in het bos’ als bij de ‘heren van stand’ werd gerookt, weet althans de jongere generatie niet eens dat er nog iets anders kan worden gerookt dan sigaretten, sigaren en wiet. Ik had al dagen lopen zoeken en vragen tot ik in Paramaribo een keurige Creoolse heer met een pijp in zijn mond zag lopen. Ik achtervolgde ‘m tot in de supermarkt, waar ik hem vroeg waar hij zijn pijptabak vandaan had. “Uit Amsterdam, natuurlijk. Als ik lang hier ben, laat ik mijn broer wat opsturen. Of mijn neef in Miami.” Ai, nog vier weken te gaan en ik had maar één pakje Mac Baren meegenomen. De Creoolse man wees me wel een Chinees die volgens hem Portugese of Braziliaanse tabak zou verkopen. Inderdaad, daar vond ik ‘Fumo Super Bom’. Een inktzwart goedje in cellofaan met een horror portret van een nicotineverslaafde achterop. Nou, zo desperaat was ik nou ook weer niet.
Gelukkig was het nog geen 1 januari 2013 en was ik ook nog aan de shag, tot ik er achter kwam dat er wel (bedenkelijke) shag in Suriname te koop is, maar bijna nergens behoorlijke vloeitjes. Geen wonder dat er in Suriname naar verhouding maar weinig wordt gerookt.
Dan Marokko. Daar rookt vrijwel iedereen, sigaretten weliswaar, maar dan zouden er toch wel behoorlijke sigarenzaken zijn? Nee hoor. Kiosken op straat en wat achterafwinkeltjes met rookwaar. Toch vond ik daar zowaar pijptabak. De enige in heel Marrakesh en Casablanca, leerde ik later. Merk: AMSTERDAMER (ja, één M). ‘Hollandsche Rooktabak, Fijne snede’, stond eronder, met daaronder: ‘FUMER TUE’. Gemaakt in de EU, ‘vente au Maroc’. Daar zou ik toch geen buil aan kunnen vallen? Ja hoor. De tabak, ‘uit de edelste soorten’ volgens het pakje, lijkt ter plekke te zijn samengesteld uit versneden kamelenkeutels, stinkt al voor de brand erin gaat, bijt genadeloos op de tong en laat een ‘room note’ achter die je beste vriend de deur uit jaagt. Op de terugreis bood de luchthaven van Marrakesh onverwacht uitkomst. Ik vroeg een verkoopster tussen honderden sloffen sigaretten of ze ook pijptabak hadden. Ze keek me even aan, wenkte me toen mee naar de chef en fluisterde die toe: “Tabac à pipe.” Ik keek om me heen of de drugshonden erbij zouden worden geroepen, maar de chef ging me voor naar een smal deurtje achterin de winkel, waar ‘Humidor’ op stond. Ik dacht: “OK, ze gaan eerst proberen me sigaren aan te smeren.” Maar de chef wenkte me naar binnen en wees op een plank in de hoek. En o, wonder: rijen met blikken Dunhill (zes soorten), Davidoff (vier soorten), Mac Baren (drie soorten) Erinmore (een soort) en een enorme stapel 50 grs pakjes Clan. Alles voor de halve winkelprijs in Nederland. Ik voelde me meteen een kind in de speelgoedwinkel! Met vijf reisgenoten die geen van allen roken heb ik maar meteen mijn mandje volgeladen, zonder zorg voor de NL-douane. Feest!
Moraal van het verhaal: waar je ook gaat, neem voldoende voorraad mee…

Het is nu bijna middernacht en dus tijd voor de volgende aflevering van het feulleton.
[Deel 7 van Oscar Lucite stelt zich voor] Neem je eigen tabak maar mee… De meesten hier hebben er waarschijnlijk al ervaring mee, maar ik moest door schade en schande ontdekken dat de infrastructuur voor pijprokers ernstig is geërodeerd. Dan heb ik het er niet over dat je met je pijp als een maatschappelijke paria wordt beschouwd waar men vroeger zei: “Goh, wat ruikt het hier lekker” als je een pijp had opgestoken, maar over de verkrijgbaarheid van tabak. Als herintreder dacht ik naïef, nog steeds overal pijptabak te kunnen kopen. Bij een beetje behoorlijke sigarenzaak. Op Schiphol en andere luchthavens. In Suriname, waar ik ieder jaar ben en in Marokko, waar ik onlangs was. Mis, natuurlijk. Die behoorlijke sigarenzaak moet je al met een lampje zoeken en dan heeft ‘ie vier soorten Sail, Clan en een of andere baai. Nog uit de tijd van de gulden. Op Schiphol word je ook niet vrolijk van de collectie.
In Suriname, waar de pijp zowel ‘in het bos’ als bij de ‘heren van stand’ werd gerookt, weet althans de jongere generatie niet eens dat er nog iets anders kan worden gerookt dan sigaretten, sigaren en wiet. Ik had al dagen lopen zoeken en vragen tot ik in Paramaribo een keurige Creoolse heer met een pijp in zijn mond zag lopen. Ik achtervolgde ‘m tot in de supermarkt, waar ik hem vroeg waar hij zijn pijptabak vandaan had. “Uit Amsterdam, natuurlijk. Als ik lang hier ben, laat ik mijn broer wat opsturen. Of mijn neef in Miami.” Ai, nog vier weken te gaan en ik had maar één pakje Mac Baren meegenomen. De Creoolse man wees me wel een Chinees die volgens hem Portugese of Braziliaanse tabak zou verkopen. Inderdaad, daar vond ik ‘Fumo Super Bom’. Een inktzwart goedje in cellofaan met een horror portret van een nicotineverslaafde achterop. Nou, zo desperaat was ik nou ook weer niet.
Gelukkig was het nog geen 1 januari 2013 en was ik ook nog aan de shag, tot ik er achter kwam dat er wel (bedenkelijke) shag in Suriname te koop is, maar bijna nergens behoorlijke vloeitjes. Geen wonder dat er in Suriname naar verhouding maar weinig wordt gerookt.
Dan Marokko. Daar rookt vrijwel iedereen, sigaretten weliswaar, maar dan zouden er toch wel behoorlijke sigarenzaken zijn? Nee hoor. Kiosken op straat en wat achterafwinkeltjes met rookwaar. Toch vond ik daar zowaar pijptabak. De enige in heel Marrakesh en Casablanca, leerde ik later. Merk: AMSTERDAMER (ja, één M). ‘Hollandsche Rooktabak, Fijne snede’, stond eronder, met daaronder: ‘FUMER TUE’. Gemaakt in de EU, ‘vente au Maroc’. Daar zou ik toch geen buil aan kunnen vallen? Ja hoor. De tabak, ‘uit de edelste soorten’ volgens het pakje, lijkt ter plekke te zijn samengesteld uit versneden kamelenkeutels, stinkt al voor de brand erin gaat, bijt genadeloos op de tong en laat een ‘room note’ achter die je beste vriend de deur uit jaagt. Op de terugreis bood de luchthaven van Marrakesh onverwacht uitkomst. Ik vroeg een verkoopster tussen honderden sloffen sigaretten of ze ook pijptabak hadden. Ze keek me even aan, wenkte me toen mee naar de chef en fluisterde die toe: “Tabac à pipe.” Ik keek om me heen of de drugshonden erbij zouden worden geroepen, maar de chef ging me voor naar een smal deurtje achterin de winkel, waar ‘Humidor’ op stond. Ik dacht: “OK, ze gaan eerst proberen me sigaren aan te smeren.” Maar de chef wenkte me naar binnen en wees op een plank in de hoek. En o, wonder: rijen met blikken Dunhill (zes soorten), Davidoff (vier soorten), Mac Baren (drie soorten) Erinmore (een soort) en een enorme stapel 50 grs pakjes Clan. Alles voor de halve winkelprijs in Nederland. Ik voelde me meteen een kind in de speelgoedwinkel! Met vijf reisgenoten die geen van allen roken heb ik maar meteen mijn mandje volgeladen, zonder zorg voor de NL-douane. Feest!
Moraal van het verhaal: waar je ook gaat, neem voldoende voorraad mee…

- Oscar Lucite
En nu het me gelukt is een plaatje te posten wil ik de geachte forumleden ook het zwarte goedje uit Suriname niet onthouden:

- Sidekickelvis
- janneman
- Contacteer:
'breng je eigen tabak mee'... De klacht herken ik van alle tijden, al is het geheel wel opgeschoven in de richting van nog moeilijker te krijgen.
Toen ik begon met pijproken klaagden pijprokers ook al dat ze altijd vooral voor hun eigen tabak moesten zorgen. Er waren veel meer tabakswinkels dan nu (hier in Sittard zijn we in de 25 jaar dat ik hier woon van ongeveer 15 naar 2 gegaan (in beide gevallen zijn dat alleen de winkels waar ik kom, ik kan er dus nog wel een paar missen, zowel toen als nu). Een deel van het probleem was dat er ook toen op veel plekken alleen de meest elementaire tabakken te krijgen waren (zo voor de vuist weg: Coopvaert of Voortrekker, twee amphora's, Troost, Clan, soms een Sail, soms één of twee Mac Baren, en dan had je het voor verreweg de meeste verkooppunten wel gehad. Ook toen was lang niet elke tabakswinkel echt wel voorzien; zoals het nu meestal een dubbelslag met loten en tijdschriften is, zo was het toen toch wel heel vaak een dubbelslag met kapper of tijdschriften. Al die zaken hadden doorgaans voor na sluitingstijd een sigarettenautomaat buiten hangen, maar daar zat dan weer geen pijptabak in...
Alleen de echte speciaalzaak had meer keuze in pijptabak. En dan wel weer heel veel meer.
Met behulp van internet denk ik op zich dat ik nu meer tabak kan vinden dan vroeger. Ik heb wel het gevoel dat het aanbod in smaaksoorten langzaam versmalt. Ondertussen zijn de zoetere tabakken overal verkrijgbaar, en moet ik steeds meer moeite doen om nog een Latakia of Virginia te vinden. En aangezien ook die steeds vaker van dezelfde producent als alle zoeten tabakken komen, merk ik ook in dit soort tabakken langzaam een smaakverschuiving op.
Toen ik begon met pijproken klaagden pijprokers ook al dat ze altijd vooral voor hun eigen tabak moesten zorgen. Er waren veel meer tabakswinkels dan nu (hier in Sittard zijn we in de 25 jaar dat ik hier woon van ongeveer 15 naar 2 gegaan (in beide gevallen zijn dat alleen de winkels waar ik kom, ik kan er dus nog wel een paar missen, zowel toen als nu). Een deel van het probleem was dat er ook toen op veel plekken alleen de meest elementaire tabakken te krijgen waren (zo voor de vuist weg: Coopvaert of Voortrekker, twee amphora's, Troost, Clan, soms een Sail, soms één of twee Mac Baren, en dan had je het voor verreweg de meeste verkooppunten wel gehad. Ook toen was lang niet elke tabakswinkel echt wel voorzien; zoals het nu meestal een dubbelslag met loten en tijdschriften is, zo was het toen toch wel heel vaak een dubbelslag met kapper of tijdschriften. Al die zaken hadden doorgaans voor na sluitingstijd een sigarettenautomaat buiten hangen, maar daar zat dan weer geen pijptabak in...
Alleen de echte speciaalzaak had meer keuze in pijptabak. En dan wel weer heel veel meer.
Met behulp van internet denk ik op zich dat ik nu meer tabak kan vinden dan vroeger. Ik heb wel het gevoel dat het aanbod in smaaksoorten langzaam versmalt. Ondertussen zijn de zoetere tabakken overal verkrijgbaar, en moet ik steeds meer moeite doen om nog een Latakia of Virginia te vinden. En aangezien ook die steeds vaker van dezelfde producent als alle zoeten tabakken komen, merk ik ook in dit soort tabakken langzaam een smaakverschuiving op.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- jarnogab
Vreemd. Ik heb inderdaad het gevoel dat zoete tabak vlot verkrijgbaar is, maar dat hetzelfde geldt voor Latakia-georienteerde tabak.janneman schreef: Ik heb wel het gevoel dat het aanbod in smaaksoorten langzaam versmalt. Ondertussen zijn de zoetere tabakken overal verkrijgbaar, en moet ik steeds meer moeite doen om nog een Latakia of Virginia te vinden.
Althans, via webshops.
In de tabakshandel heb ik inderdaad de ervaring dat je eerder zoet vindt, maar dan wel dezelfde soorten die je opnoemt: Sail, Clan, ...
Groeten,
jarnogab
jarnogab
- Oscar Lucite
@Janneman: helemaal eens voor wat betreft de historische en de internetfeiten, voor zover ik die nu uit ervaring bijeen kan brengen. In Den Haag zijn er nog wel wat behoorlijk zaken - zoals G. de Graaff, waar ik vroeger sigaren haalde - maar zelfs daar is het aanbod beperkt. Bij internetwinkelen blijft het probleem van de verzendkosten (tenzij je voor € 50 of meer tegelijk inslaat) en ik heb nog de instelling dat ik allerlei blikken en pakjes liever fysiek in mijn handen wil hebben alvorens een (door emotie gedreven) aankoop te doen. Inderdaad heb ik ook in Den Haag nog een zaak meegemaakt waar je tientallen tabaksoorten kon roken alvorens de aankoop in een speciaal zakje of busje mee te nemen. Er stond een grote, koperen gasbrander op de toonbank (permanent aan) om mee op te steken. De geuren in die zaak! Toen ik onlangs met mijn pijp in de hand de enige lokale (echte) tabakszaak binnenliep, snauwde de eigenaresse mij toe dat er in de zaak niet mocht worden gerookt. Ze had geen zin in een bekeuring, voegde ze eraan toe. De pijp brandde niet eens. Onnodig te zeggen, al zou de tabak er gratis worden verstrekt, uw Oscar zet daar geen voet meer over de drempel.
En dan nu het laatste deel van mijn 'rondje voorstellen'; ik heb op deze plek al zoveel van uw geduld gevergd en het forum is zo breed en diep daar ik daar mij ei moeiteloos kwijt kan!
[Deel 8 van Oscar Lucite stelt zich voor] Mijn pijpreligie heeft intussen ernstige vormen aangenomen. Ik heb nu een wonderlijk pijpenkabinet – kom ik op terug in de Persoonlijke Collectie Pijpen -, zeven soorten tabak, mandjes met ragers, filters, krabbers (voor twee euro mooi pijpenmes met houtinleg gekocht bij een Turk op de rommelmarkt), lucifers, pijpaanstekers, keukenpapier, alcohol 96%, houtwas en tientallen nuttige links op mijn pc. Zelfs ’s nachts lig ik nog op de tablet in mijn bed op pijptypen en tabaksoorten te studeren. Mijn vrouw noemt het de nieuwe verslaving, ik noem het religie. Familie en vrienden beginnen het te merken. Ik vraag ze of ze nog ergens een pijp hebben liggen. Bij mijn zus vond ik de pijp van haar overleden man. Mocht ik gerust hebben. Het is een Carey Magic Inch (recht). Zo een had ik vroeger ook al eens gehad; toen vond ik het een baggerpijp. Toch mee aan de slag gegaan volgens de methode Janneman. Ging allemaal prima, totdat ik besloot het roer met een Dremel te gaan polijsten. Het zachte polijstschijfje beet meteen in het beroerde plastic van het roer, ondanks het lage toerental! Opgestuurd aan Rudi te Goes, maar helaas kan hij het roer niet vervangen omdat de tap in de tige is gelijmd. Nou ja, dan maar doorroken ‘as is’, want de kop is verder prima. Belangrijker is dat Rudi meldde dat de Savinelli met het gebroken roer (zie onder) gerepareerd weer onderweg is.
Nu ik wat dieper in alle hoeken en gaten van dit forum ben doorgedrongen bekruipt mij het gevoel van een te ontgroenen student te midden van de ouderejaars en de postdocs. De collecties pijpen en tabakken van sommige mensen! De eeuwen aan ervaring, hier opgeslagen door mensen die bij elkaar meer pijpen en tabakken hebben beproefd dan een enkel mensenleven zou toelaten! Maar ik hoop – Ins’Allah – nog wat van de achterstand in te lopen en daarvan kond te doen in deze kolommen.
[Met dank voor al jullie hartelijke welkomstwoorden, commentaren en adviezen sluit ik deze voorstelronde af en ga ik over naar de andere topics]

En dan nu het laatste deel van mijn 'rondje voorstellen'; ik heb op deze plek al zoveel van uw geduld gevergd en het forum is zo breed en diep daar ik daar mij ei moeiteloos kwijt kan!
[Deel 8 van Oscar Lucite stelt zich voor] Mijn pijpreligie heeft intussen ernstige vormen aangenomen. Ik heb nu een wonderlijk pijpenkabinet – kom ik op terug in de Persoonlijke Collectie Pijpen -, zeven soorten tabak, mandjes met ragers, filters, krabbers (voor twee euro mooi pijpenmes met houtinleg gekocht bij een Turk op de rommelmarkt), lucifers, pijpaanstekers, keukenpapier, alcohol 96%, houtwas en tientallen nuttige links op mijn pc. Zelfs ’s nachts lig ik nog op de tablet in mijn bed op pijptypen en tabaksoorten te studeren. Mijn vrouw noemt het de nieuwe verslaving, ik noem het religie. Familie en vrienden beginnen het te merken. Ik vraag ze of ze nog ergens een pijp hebben liggen. Bij mijn zus vond ik de pijp van haar overleden man. Mocht ik gerust hebben. Het is een Carey Magic Inch (recht). Zo een had ik vroeger ook al eens gehad; toen vond ik het een baggerpijp. Toch mee aan de slag gegaan volgens de methode Janneman. Ging allemaal prima, totdat ik besloot het roer met een Dremel te gaan polijsten. Het zachte polijstschijfje beet meteen in het beroerde plastic van het roer, ondanks het lage toerental! Opgestuurd aan Rudi te Goes, maar helaas kan hij het roer niet vervangen omdat de tap in de tige is gelijmd. Nou ja, dan maar doorroken ‘as is’, want de kop is verder prima. Belangrijker is dat Rudi meldde dat de Savinelli met het gebroken roer (zie onder) gerepareerd weer onderweg is.
Nu ik wat dieper in alle hoeken en gaten van dit forum ben doorgedrongen bekruipt mij het gevoel van een te ontgroenen student te midden van de ouderejaars en de postdocs. De collecties pijpen en tabakken van sommige mensen! De eeuwen aan ervaring, hier opgeslagen door mensen die bij elkaar meer pijpen en tabakken hebben beproefd dan een enkel mensenleven zou toelaten! Maar ik hoop – Ins’Allah – nog wat van de achterstand in te lopen en daarvan kond te doen in deze kolommen.
[Met dank voor al jullie hartelijke welkomstwoorden, commentaren en adviezen sluit ik deze voorstelronde af en ga ik over naar de andere topics]

- dr. Watson
-
Bomans fan ?
- Oscar Lucite
Jazeker, zij het meer vanwege zijn taalvaardigheden dan vanwege zijn diepgang.robvoorburg schreef:Bomans fan ?