Voorstel pijpmakers/merken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Laafke

Voorstel pijpmakers/merken

Bericht door Laafke »

Als er bepaalde pijpmakers of merken zijn waarvan je eigenlijk vind dat ze een eigen topic verdienen maar waar je zelf niet aan toe komt om het te schrijven geef dat dan even door. Ik heb de benodigde tijd en energie om me te verdiepen in de geschiedenis van een maker of een merk en daar een topic van te maken.

Dubois

Re: Voorstel pijpmakers/merken

Bericht door Dubois »

Zonder enige twijfel Pierre Morel, één van de beste pijpmakers die er zijn.
Zijn pijpen behoren tot de beste rokers die je kunt voorstellen.
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Wat een aardig initiatief Laafke !

In het pijprokersblad Pipe van het jaar 2000 zag ik voor het eerst het werk
van enige Deense pijpmakers, waaronder Winsløw en Eltang.

Daarnaast was er aandacht voor het merk Bang. Achter dit merk gaan twee
namen schuil: Ulf Noltensmeyer en Per Hansen.
Zij maken een prachtig product, toch hoor of zie je er in Nederland niets van.

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Fijn Laafke.

David Enrique.

Laafke

Bericht door Laafke »

Over Pierre Morel valt weinig te schrijven. Zowel Pipedia, pipephil en zijn eigen website geven weinig informatie. De website is tevens in het frans, een taal die ik niet machtig ben. Maar de pijpen die hij voor Chacom en onder eigen naam (eigenlijk is het een verhaal van vader en zoon) maakt(e) zijn zeker het aanschouwen waard.

Bang is een stuk eenvoudiger. Daar is veel meer informatie over en tevens een leuk verhaal om te vertellen.

Ook over David Enrique is zo op het eerste gezicht niet zo heel veel te vertellen. Maar ik denk dat Google me wel zal helpen. (Als tenminste niet alles in het frans is.... :( ) Maar de enkele pijpen die ik van David heb gezien zijn zeker de moeite waard!

Oscar Lucite

Bericht door Oscar Lucite »

Bij Elie heb ik onlangs drie pijpjes gekocht van het merk 'Nox-All TMH' (op de onderkant van de tige). Op de zijkant van de tige staat 'St. Claude Bruyere Garantie'. Ze zullen dus wel uit St. Claude komen, waarover veel informatie is te vinden, maar dat merk Nox-All is, althans op internet, volledig in het duister gehuld. Iets voor het detectivewerk van Laafke?

Groet van Oscar Lucite
Hartelijke groet van Oscar

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

Whitesnake

@ Laafke. David Enrique heeft een website. Anders eens contact opnemen met ons medelid Georges. Die kent hem persoonlijk.

Laafke

Bericht door Laafke »

Hallo Oscar,

Dat Noxx-all is en blijft een groot raadsel. Ik heb diverse sites aangeschreven maar het merk is en blijft onbekend. Chacom ontkent ten stelligste de naam gebruikt te hebben en weet ook niet of collega fabrikanten het merk gebruikt hebben. Daar mijn zoekmogelijkheden ook beperkt zijn tot internet kan ik je w.s. niet verder helpen......maar het intrigeert me wel.

Laafke

Bericht door Laafke »

Hallo Whitesnake,

Die website had ik ook al gezien, alleen is die al redelijk verouderd. Het maakt voor de geschiedenis niet echt veel uit maar wel voor de huidige stand van zaken v.w.b de pijpen. Ik wil hem dan ook een mailtje sturen met de vraag of hij actuele foto's heeft waarvan hij zegt: dat is typisch een Enrique. Datzelfde heb ik bij Frank Axmacher gedaan en was verrast door het resultaat.

Whitesnake

Inderdaad...klopt wat je zegt. Ik dacht dat het je enkel en alleen over de "geschiedenis" te doen was. Je kan hem zeker eens mailen.

Ik moet zeggen: Het materiaal dat er te zien is op de site mag er best wezen. Vakman!

Oscar Lucite

Dank voor het meedenken en -zoeken, geachte forumleden... Aangezien ik toch nog met Elie in een mailwisseling ben over andere (metalen) pijpen zal ik 't hem maar eens vragen.

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

Oscar Lucite

In de hoop ten minste Laafke, GJ en Whitesnake hiermee een plezier te doen - zelf was ik er wel blij mee - hierbij de resultaten van mijn mailwisseling met Elie. Niet alle raadsels zijn ermee opgelost, maar we zijn wel weer een eind verder. Ik hoop overigens dat de Dunill- en Davidoffadepten op dit forum zich niet storen aan Elie's nogal uitgesproken opvattingen over de herkomst van die pijpen. Hoewel, een goede discussie is nooit weg, toch?

[quote Elie 1]
Het Nox-All mysterie: een klein merkje dat later opgekocht werd door Jeantet. Zéér waarschijnlijk van rond de 2° wereldoorlog. Stocks. Hier en daar stoot ik op oude Franse stocks. Maar ik denk dat ik er geen meer zal kopen. Of ze moeten spotgoedkoop zijn. Ik heb nog een beetje, maar stilaan is het gedaan. Ik moet daar telkens geld in investeren, en uit ervaring weet ik, dat het gewoonlijk enkele jaren duurt voor ik ze kwijt ben.
Ik heb gezien dat de vraag zich zelfs tot in Amerika verspreid heeft. Great !
[quote Elie 2]
Intussen is wel mijn klomp gebroken (maar die valt wel terug te lijmen) over de naam zelf: het is heel duidelijk dat het pijpen waren die bestemd werden voor de export naar de UK en/of USA. Dat merk zou het nooit gedaan hebben in Frankrijk. Je moet ook al Engels spreken om de point ervan te hebben: het klinkt hetzelfde als: Knocks-All = deze pijp verslaat alle andere. Andere Franse pijpen, die in de UK werden verkocht, hadden meer traditionele Engelse namen. Mutadis, mutandis (ik weet ook niet meer exact wat dat wil zeggen, maar het klinkt wel goed): statistisch is de kans het grootst dat de Noxx-All pijpen waren, bestemd voor de Amerikaanse markt, gefabriceerd door een fabriek in St. Claude (dat staat vast). En later dus overgenomen door Jeantet, die er niets mee gedaan heeft. Vaak is moeilijk te achterhalen wie de fabrikant was. Tegenwoordig heb je hetzelfde fenomeen: Dunhill wordt al jaren in een Duitse fabriek gemaakt, Stanwell in Italië, Bari ook, en zo zijn er tal van voorbeelden: op de één stempelen ze Stanwell, op de andere iets anders. Of dat nu echt bedrog is ? Fabrieken kopen soms de rechten op een merk. De pijpenmarkt is niet zo groot meer. Neem nu 'Porsche': gemaakt door de Big Ben-fabriek. Daar heeft nog geen Porsche naast gelegen. En Dunhill..... dat is helemaal een achterhaalde holle legende. Maar mensen blijven erin trappen. Er is niks speciaals aan een Dunhill, een Davidoff of zo. Allemaal marketing, kunstmatige prijs. "Het is erg duur, dan zal het wel erg goed zijn". Larie en apekool. Er is nergens een Dunhill-bos waar speciale bruyère wordt gekweekt.

dewitte

Bericht door dewitte »

Zo ken ik Elie :) . Hij heeft mij dat al dikwijls verteld. Of hij gelijk heeft laat ik in het midden aangezien ik geen dunhill of davidoff bezit.

Oscar Lucite

@ dewitte: ik ook niet en gezien mijn budgetten komen die er ook niet...

En hier nog een aanvulling van Elie:

De stempel vermeld ook: TMH. Opgezocht: pijpenwinkel in Indianapolis USA. Zou het kunnen dat die enkel voor die shop gemaakt werden? Wie zal het zeggen. The mystery remains.
Laatst gewijzigd door Oscar Lucite op 09 feb 2013 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Als er één pijpenmaker is die een topic verdient dan is het wel Hans “Former” Nielsen....dus als je tijd over hebt Laafke. Valt genoeg over deze "legende" te vinden....
Afbeelding pijpmaker

Plaats reactie