Hobbies binnen het pijproken.
- Deadl0ck
Hobbies binnen het pijproken.
Het is mij opgevallen dat er binnen de pijprokerswereld een scala aan hobbies mogelijk is.
Zo zijn daar de uiteraard de voor de hand liggende, zoals het verzamelen van pijpen, tabakken of parafernalia... maar ook het verzamelen van rook ervaringen, lege blikken, lege pouches, alleen systeem pijpen, of alleen Winsløws.
Ikzelf heb bemerkt dat ik een verzameling filters aan het aanleggen ben. Elke soort filter die ik nieuw binnen krijg gaat er 1 van in een speciaal sample zakje waar zelfs op gedrukt staat: "Free Samples". Ik ben nog aan het twijfelen of ik hier metalen inserts aan toe ga voegen, wat toch ook een soort filter is alsmede de filter vervangers, die het rook kanaal verkleinen.
Mocht het interesant zijn, op dit moment zit er in het zakje:
- Falcon dry ring,
- Rond stuk balsa hout met schuine kanten met aan weerszijde 2 gleuven
Dan in groepjes met dezelfde eindkapjes:
- Big Ben's oude design met zwierige letters, Big Ben's huidige strakke design en Peter Heinrichs
- db Design Berlin, Peterson (met ouderwetse meneer)
En dan nog 3 die volledig orgineel zijn zonder dezelfde kapjes te delen:
- Aktiv-kohle (Met olifant logo),
- Dr. Perl Junior Vauen
- Stanwell
Maar, de vraag is dus: Wat voor sub-hobby heb jij, binnen het pijproken?
Zo zijn daar de uiteraard de voor de hand liggende, zoals het verzamelen van pijpen, tabakken of parafernalia... maar ook het verzamelen van rook ervaringen, lege blikken, lege pouches, alleen systeem pijpen, of alleen Winsløws.
Ikzelf heb bemerkt dat ik een verzameling filters aan het aanleggen ben. Elke soort filter die ik nieuw binnen krijg gaat er 1 van in een speciaal sample zakje waar zelfs op gedrukt staat: "Free Samples". Ik ben nog aan het twijfelen of ik hier metalen inserts aan toe ga voegen, wat toch ook een soort filter is alsmede de filter vervangers, die het rook kanaal verkleinen.
Mocht het interesant zijn, op dit moment zit er in het zakje:
- Falcon dry ring,
- Rond stuk balsa hout met schuine kanten met aan weerszijde 2 gleuven
Dan in groepjes met dezelfde eindkapjes:
- Big Ben's oude design met zwierige letters, Big Ben's huidige strakke design en Peter Heinrichs
- db Design Berlin, Peterson (met ouderwetse meneer)
En dan nog 3 die volledig orgineel zijn zonder dezelfde kapjes te delen:
- Aktiv-kohle (Met olifant logo),
- Dr. Perl Junior Vauen
- Stanwell
Maar, de vraag is dus: Wat voor sub-hobby heb jij, binnen het pijproken?
Groet, Mark
Re: Hobbies binnen het pijproken.
Ik verzamel Cutty's en Cavaliers.Met een duidelijke voorkeur voor de eerste. Tevens is het verzamelen van informatie over de verschillende soorten pijpen en hun geschiedenis een hobby waar veel tijd in gaat zitten. En het discussiëren over de verschillende facetten van het pijproken......schitterend. Ook kreeg ik voor mijn ziekte iedere zondag een serie foto's van Roger Wallenstein met de vraag om de pijpen te beoordelen.....en het mooiste was dat hij nog waarde hechtte aan mijn oordeel ook.
Mijn nickname zegt genoeg, lijkt mij. Hoewel ik hoofdzakelijk Winløws koop (én rook, want er worden maar 2 Winsløws niet gerookt van de 180+), bezit ik uiteraard ook andere merken pijpen. Maar goed, Winsløw heeft de voorkeur, dat moge duidelijk zijn.
Ik val voornamelijk voor bijzondere vormen en versies en beslist voor mooie grains in het hout. Heb dus een redelijk groot aantal straight grains. Dat zou je ook verzamelen binnen de rookhobby kunnen noemen.
Verder verzamel ik boeken over pijp, tabak, sigaren en roken.
En ik "verzamel" momenteel veel tabak. Het laatste jaar sla ik flink in met soms bestellingen van vér over de duizend euro. Simpelweg omdat alles wat ik nu koop, alleen maar duurder en duurder wordt. Dus of dit echt als "verzamelen" geldt weet ik niet.
Nú heb ik de centen, dus nú sla ik in. Meestal grootverpakking (in Duitsland per kg gerekend goedkoper) en dan vacumeren in blikjes van 50 gram. Maar ook gewoon 50 gram en 100 gram blikken en pouches. Momenteel (de laatste week en vandaag) bezig met een bestelling van DTM te herverpakken en vacumeren. Zit dus tot mijn oren in de geur van zoete tabakken. Moet mijn voorraadlijst nog eens compleet maken, maar ik schat meer dan 35-40 kilogram tabak "verzameld" te hebben.
Ik val voornamelijk voor bijzondere vormen en versies en beslist voor mooie grains in het hout. Heb dus een redelijk groot aantal straight grains. Dat zou je ook verzamelen binnen de rookhobby kunnen noemen.
En ik "verzamel" momenteel veel tabak. Het laatste jaar sla ik flink in met soms bestellingen van vér over de duizend euro. Simpelweg omdat alles wat ik nu koop, alleen maar duurder en duurder wordt. Dus of dit echt als "verzamelen" geldt weet ik niet.
Nú heb ik de centen, dus nú sla ik in. Meestal grootverpakking (in Duitsland per kg gerekend goedkoper) en dan vacumeren in blikjes van 50 gram. Maar ook gewoon 50 gram en 100 gram blikken en pouches. Momenteel (de laatste week en vandaag) bezig met een bestelling van DTM te herverpakken en vacumeren. Zit dus tot mijn oren in de geur van zoete tabakken. Moet mijn voorraadlijst nog eens compleet maken, maar ik schat meer dan 35-40 kilogram tabak "verzameld" te hebben.
- Dubois
Een 30-tal pijpenstampers...
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein
- Deadl0ck
Ach, zolang je het niet in de koelkast hebt staan om te bewaren...Winslow Collector schreef:. Moet mijn voorraadlijst nog eens compleet maken, maar ik schat meer dan 35-40 kilogram tabak "verzameld" te hebben.

Groet, Mark
- Eliminator
- Moderator
Deadl0ck, ik heb nog een bruin GOB filter liggen (9mm), moest even zoeken want de zak is al een tijdje leeg, maar ik vondt er nog één in een wat forsere pijp die ik 's winters zelden rook.
Is een eigenmerk (voor zover ik weet) van tabakszaak Strohm in Nordhorn.
Mocht je interesse hebben als aanvulling voor je filterverzameling, PB me even je adres en hij is de jouwe !
Is een eigenmerk (voor zover ik weet) van tabakszaak Strohm in Nordhorn.
Mocht je interesse hebben als aanvulling voor je filterverzameling, PB me even je adres en hij is de jouwe !
- Deadl0ck
- pipealicious
Winslow Collector schreef:Mijn nickname zegt genoeg, lijkt mij. Hoewel ik hoofdzakelijk Winløws koop (én rook, want er worden maar 2 Winsløws niet gerookt van de 180+), bezit ik uiteraard ook andere merken pijpen. Maar goed, Winsløw heeft de voorkeur, dat moge duidelijk zijn.
Wowowow, ronduit indrukwekkend, Winslow. Dat doet me even aan het rekenen slaan. 180 Winslows, als je die allemaal nieuw zou kopen aan ruwweg 100 Eu per pijp (en dan reken ik nog goedkoop), dan zitten we aan 18000 Eur pijpen.
En 40 kg tabak, wetende dat in een pijp ruwweg 4 gram gaat, dat zijn 10.000 pijpjes. Dat betekent de komende 20 jaar ! een 13 tal pijpjes per dag roken. Of als je nou zegt kom kom, laten we redelijk zijn, een pijp roken duurt algauw een uurtje en je rookt ze gedurende de hele dag, dan zitten we algauw aan de komende 25 jaar roken roken roken.

Ik doe er al een tijdje over. Maar als jij nieuwe Winsløws aan 100 euro kunt verkrijgen, houd ikme aanbevolen daar eens te gaan kijken.pipealicious schreef:Wowowow, ronduit indrukwekkend, Winslow. Dat doet me even aan het rekenen slaan. 180 Winslows, als je die allemaal nieuw zou kopen aan ruwweg 100 Eu per pijp (en dan reken ik nog goedkoop), dan zitten we aan 18000 Eur pijpen.

Een Grade E doet tegenwoordig al rond de 220 euro en de Grade PC gaat al over de duizend. De andere grades liggen daar, opvolgend van D naar A, tussenin.

De populariteit van een pijpenmaker bepaald m.i ook een groot gedeelte van de prijs. Zie bijv. Frank Axmacher, Tom Eltang en Hiro Tokutomi. Die prijzen zijn in loop der jaren alleen maar onhoog gegaan. Natuurlijk spelen vakmanschap en de kwaliteit van het hout ook een grote rol........
- Ribbon
Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het kopen/verkopen van pijpen, het opknappen en versturen ook aardig wat plezier oplevert.
Rondsnuffelen op rommelmarkten, struinen op internet, pakketjes inpakken, heerlijk
Al moet ik wel zeggen dat ik dit als 1 hobby zie.
Rondsnuffelen op rommelmarkten, struinen op internet, pakketjes inpakken, heerlijk

Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Dit!Robb schreef:Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het kopen/verkopen van pijpen, het opknappen en versturen ook aardig wat plezier oplevert.
Rondsnuffelen op rommelmarkten, struinen op internet, pakketjes inpakken, heerlijk![]()
Al zie ik het dan als twee aparte dingen, ik struin graag marktjes en what not af om idd pijpen te vinden die je dan kan opknappen.
En soms vindt je wat boeiends, soms is het alleen maar een doos mandjes pijpjes maar dan heb je gelijk wel wat oefen materiaal.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
- janneman
- Contacteer:
Een bijkomend pleziertje aan het pijproken dat ik in elk geval nooit verwacht had; meetings...

Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Berend72
Ik sluit me hier volledig bij aan!Bananabox-Ninja schreef:Dit!Robb schreef:Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het kopen/verkopen van pijpen, het opknappen en versturen ook aardig wat plezier oplevert.
Rondsnuffelen op rommelmarkten, struinen op internet, pakketjes inpakken, heerlijk![]()
Al zie ik het dan als twee aparte dingen, ik struin graag marktjes en what not af om idd pijpen te vinden die je dan kan opknappen.
En soms vindt je wat boeiends, soms is het alleen maar een doos mandjes pijpjes maar dan heb je gelijk wel wat oefen materiaal.
Nulla Tenaci Invia Est Via
-
Wat Janneman zegt....
Meetings geven het forum een gezicht, het versterkt de onderlinge band,
het elkaar in levende lijve ontmoeten voegt iets toe aan je hobby.
Probeer het eens !
Meetings geven het forum een gezicht, het versterkt de onderlinge band,
het elkaar in levende lijve ontmoeten voegt iets toe aan je hobby.
Probeer het eens !