Cutty

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Laafke

Cutty

Bericht door Laafke »

De Cutty(ook wel Gambier/Belge genoemd) is een bruyere overblijfsel van de Goudse lakpunt. (klei) Wanneer hij precies is ontworpen weet ik niet. De pijp is verkrijgbaar met korte en lange steel (o.a de Dunhill Clay). Sommige pijpen hebben een voetje.,sommige zijn zonder (zie de Eltang cutty) Voor mij is een Cutty pas een Cutty als hij een voetje heeft. De pijpen met korte steel zijn prima pijpjes om vast te houden, in de mond te houden. De Cutty met lange steel laat zich roken als een lakpunt. De Cutty heeft verwantschap,qua eigenschappen, met de Zulu. Helaas is het niet zo'n geliefd,populair model en kom je ze niet vaak tegen in de tabakszaak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Laafke op 19 jan 2013 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Martin Romijn
Contacteer:

Re: Cutty

Bericht door Martin Romijn »

Chris Askwith, jonge pijpmaker uit de UK, maakt fraaie cutty's, staat daar imiddels om bekend http://www.askwithpipes.com/index.html

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Pijpmaker.

Laafke

Bericht door Laafke »

Jammer alleen van de gekleurde mondstukken. En mijn voorkeur gaat toch uit naar een wat slankere kop......

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Laafke schreef:Jammer alleen van de gekleurde mondstukken. En mijn voorkeur gaat toch uit naar een wat slankere kop......
Hij maakt ze evt. op bestelling...kan je je wensen aangeven en de pijp geheel naar je eigen smaak laten maken.
Maargoed, zoals Chris zijn er meerdere pijpenmakers die de cutty nog gewoon in het assortiment hebben. Nog goed aan te komen dus....
Afbeelding Pijpmaker.

Dubois

Bericht door Dubois »

Pierre Morel
Afbeelding
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

Laafke

Bericht door Laafke »

na het zien van de vorige foto (en de Cutty van Tom Eltang).....het ontbreken van een voetje. Naar mijn mening is een Cutty pas echt een Cutty als hij een voetje heeft. Daar is een pijpenmaker uit Duitsland het helemaal niet mee eens. Een Cutty heeft geen voetje en een "pointed"Cutty wel. Vreemd is dan wel dat je de term pointed Cutty (bij mijn weten) nooit tegen komt in advertenties etc. Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord.

gezel

Bericht door gezel »

Ik vind de cutty wel " cute ". ;p

Laafke

Bericht door Laafke »

Op het duitse pijpenmakersforum (dat zijn de experts tenslotte) loopt de discussie volop. En Roger Wallenstein deelt mijn visie op "het voetje". Zonder voetje zou de pijp een Belge zijn. Maar (zie foto) bij ASP.org geven ze een Belge ook een voetje. Schitterend om te zien hoe meningen van experts kunnen verschillen.....hier geniet ik van ! :D

Laafke

Bericht door Laafke »

Een Cutty in meerschuim (o.a Altinok

Laafke

Bericht door Laafke »

En dan maakt David Enrique een pijp die hij Belge noemt maar die mijns inziens niets met een Belge of Cutty te maken heeft. Kortom, de meningen over de vorm van dit model zijn nogal verschillend.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Ik heb dit topic nu al een paar keren bekeken doorheen de laatste tijd.
Vreemd, maar ik ben er nu nog altijd niet uit of ik zo'n Cutty mooi vind of niet.
Groeten,
jarnogab

Laafke

Bericht door Laafke »

Er was in het verleden zelfs een speciale Cutty tabak. Volgens het internet in 1948 ingeschreven in het handelsregister door Svenska Tobaks AB uit Stockholm. Na mijn zoektocht naar deze tabak moet ik tot de conclusie komen dat deze niet meer bestaat. Ook van de producent had ik nog nooit gehoord.

Laafke

Bericht door Laafke »

@jarnogab

Toen ik voor het eerst een Cutty in handen kreeg (Chacom, oude productie) was het gelijk liefde op het eerste gezicht.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Laafke schreef:@jarnogab

Toen ik voor het eerst een Cutty in handen kreeg (Chacom, oude productie) was het gelijk liefde op het eerste gezicht.
Ik vind de pijp zeker elegant en verfijnd, dat wel (althans op foto, nog nooit irl gezien).
En toch weet ik het niet...
Groeten,
jarnogab

gezel

Bericht door gezel »

Ben wel benieuwd naar de rookeigenschappen van dit soort pijpen.
Het rookkanaal gaat vloeiender over in de ketel. Hoek van +- 135 graden
Waar een rechte pijp een rechte hoek heeft. 90 graden
En een hangpijp een scherpe hoek. 45 graden.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik rook Troost slices in mijn Cutty's. Ze liggen perfect in de hand en zijn prima tussen je tanden te houden. Ze roken ook perfect, in mijn beleving beter dan iedere pijp die ik heb.
Dat je er nog nooit eentje irl hebt gezien kan heel goed kloppen.Ze wel door diverse febrikanten gemaakt maar dat is eigenlijk verleden tijd. Een enkele pijpenmaker waagt zich nog wel eens aan dit model maar dat is eigenlijk ook een zeldzaamheid. Het is een populair model geweest maar is het dat nu zeker niet meer. Het is een zeldzaamheid als je er nog eentje tegenkomt.

Laafke

Bericht door Laafke »

Heel af en toe (in vergelijking tot de andere modellen) laat een pijpenmaker zich inspireren door de Cutty. In het begeleidend schrijven geeft de maker al aan dat het geen Cutty pur sang is.

Afbeelding

Tarock Briars - Fat Cutty.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ben sinds kort in het bezit van deze:

Afbeelding
Afbeelding

Rob

Bericht door Rob »

Wauw! Die is mooi! Even een onbescheiden vraag: wat kostte die? Prachtig dat zwart en dat dopje onder de voet.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik heb al een tijdje dezelfde Arno maar dan in Natural. Prima rook instrumentje.

@Rob volgens de importeur moet deze 109,= euro opbrengen

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Ik heb al een tijdje dezelfde Arno maar dan in Natural. Prima rook instrumentje.

En raar genoeg had ik deze bij Heinrichs voor ongeveer €55.. Lag op een tafel weg van de rest van de Rattrays pijpen. Ragertest en al gedaan, niets mis mee, dus gekocht :) Van wat ik verder heb gezien kost deze inderdaad normaal gesproken rond de €109.
Afbeelding

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Heeft wel iets maar niet mijn ding hoor!! [-X

Bommel

Bericht door Bommel »

Arno schreef:
Laafke schreef:Ik heb al een tijdje dezelfde Arno maar dan in Natural. Prima rook instrumentje.

En raar genoeg had ik deze bij Heinrichs voor ongeveer €55.. Lag op een tafel weg van de rest van de Rattrays pijpen. Ragertest en al gedaan, niets mis mee, dus gekocht :) Van wat ik verder heb gezien kost deze inderdaad normaal gesproken rond de €109.
Klinkt als een klein Nekkertje. :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie