Sixten Ivarsson

Alles over de pijp zelf...
Laafke

Sixten Ivarsson

Bericht door Laafke »

Sixten Ivarsson 1910-2001

Als er één pijpenmaker is die een eigen topic verdient dan is dat Sixten wel. Hij is van onbeschrijfelijk grote invloed geweest op de geschiedenis van Stanwell en op heel veel pijpmakers, niet alleen in Denemarken.
Dankzij Jakob Groth is er op danishpipemakers.com een vrij compleet verhaal te lezen.
Maar laten we bij het begin beginnen.
Sixten groeide op in armoede, zijn vader overleed toen hij acht was en zijn moeder moest in haar eentje voor vier kinderen zorgen.
Enige vorm van onderwijs was er niet, het was een harde tijd om op te groeien. Deze periode van opgroeien is van invloed geweest op de manier van denken toen Sixten volwassen was. Midden jaren 30 is hij getrouwd, met zijn vrouw naar Kopenhagen verhuisd.
Daar had zijn zwager een incassobureau en Sixten heeft daar een aantal jaren gewerkt. Tijdens de 2e WW had hij verschillende klusjes om aan geld te komen en in zijn vrije tijd was hij bezig met verschillende soorten hout, hiij was altijd al goed met zijn handen geweest.
Na de oorlog maakte Sixten zijn eerste pijp van het hout van een iep. Daar hij een mondstuk nodig had ging hij naar Suhr's pipe repair shop.
De man die mondstukken vervaardigde en andere reparaties deed was langdurig ziek en Sixten bood aan om het dan maar zelf te doen. Hij deed dat zo voortreffelijk dat hem een baan werd aangeboden. Sixten heeft er een aantal jaren gewerkt en zelf zegt hij dat hij in die periode alles wat er te leren valt
over hoe je een pijp niet moet maken hij dat daar geleerd heeft.
Voordat de vnl engelse pijpen weer verkrijgbaar waren was het mogelijk om bruyere (vermoedelijk afkomstig uit Frankrijk) te kopen. Op een dag kwam er een klant met het verzoek om een kopie van een pijp te maken. Sixten antwoordde dat dat niet mogelijk was maar dat er wel een soortgelijk model gemaakt kon worden.
Dit geschiedde en de klant was ondanks de hoge prijs zeer tevreden. Sinds die tijd stond Sixten bekend als pijpenmaker en begon hij zijn eerste (toen al prijzige) modellen te ontwerpen.
Het gerucht deed al snel de ronde dat er bij Suhr nieuwe, zij het prijzige, pijpen te koop waren. Ook het feit dat ze er niet uitzagen als de klassieke modellen (is toen het zgn danish design geboren??) stond het succes niet in de weg. Het gerucht bereikte ook Poul Nielsen die in Kyringe een bescheiden pijpenfabriek had.
Toen Poul Sixten bezocht viel hij direkt voor de modellen en zag hij mogelijkheden om ze voor zijn eigen fabriek, toen genaamd Stanwell, te gaan gebruiken.
In de eerste catalogus van Stanwell staan zeker 10 modellen van Sixten's hand. De samenwerking met Stanwell maakte van Sixten de eerste onafhankelijke pijpenmaker van Denemarken. Een ruzie over de royalties die Stanwell aan Suhr moest betalen voor het gebruik van de modellen van Sixten leidde ertoe dat Sixten vertrok bij Suhr.
Zijn positie als voorman werd ingenomen door Poul Rasmussen, die ook van grote invloed is geweest op het danish design. Maar dat is een ander verhaal dat deels al is verteld.
In de 50er jaren begon Sixten voor zichzelf. Pijpen repareren, nieuwe modellen ontwerpen onder zijn eigen naam en voor Stanwell. Tevens deed hij het zandstralen voor Stanwell totdat die hun eigen machinerie daarvoor kregen. Gedurende de 50er groeide het danish design, waren pijpen eerst nog duidelijk beinvloed door de klassieke engelse pijp,
deense pijpen begonnen er heel anders uit te zien. De Ukelele en de Olifant zijn daar een voorbeeld van. In die tijd ontwikkelden zich steeds meer pijpmakers, o.a Rasmussen en Holbek
In de 60er jaren nam Sixten leerlingen aan. Zijn zoon Lars mocht zijn zakgeld verdienen. Jess Chonowitsch,Jorn Micke zijn bij hem in de leer geweest. Allen hebben zich tot 1e klasse pijpenmakers ontwikkeld. Sixten ging in die tijd door met het ontwerpen van pijpen en stijl geven aan het danish design. Ook is Sixten van invloed geweest op het werk van Bo Nordh, maar ook dat is weer een ander verhaal.
Als laatste is in de 80er jaren Nanna Ivarsson, dochter van Lars bij Sixten in de leer geweest. Sixten heeft in 1993/94 zijn laatste pijpen gemaakt.

Sixten en Stanwell

Sixten heeft ongeveer 40 modellen voor Stanwell ontworpen. Met zekerheid zijn de no.'s 11,17,30,75,86 van zijn hand. Vermoedelijk kunnen de no.'s 19,62,63,64 ook aan hem worden toegeschreven. Als laatste heeft hij de no. 124 ontworpen.
Daar er geen gegevens bestaan over de oudere modellen bestaat het vermoeden dat Sixten nog meer ontworpen heeft.
Als leuk weetje: de no 11 is het best verkochte model van Stanwell.

Dit verhaaltje is afgeleid van het grote verhaal dat Jakob Groth op: danishpipemakers.com heeft geschreven. Daar vind je ook nog een aantal anecdotes die de moeite van het lezen waard zijn.
Ik pretendeer niet volledig te zijn. Heb je aanvullingen.... graag.

lestat

Re: Sixten Ivarsson

Bericht door lestat »

Ik heb een Stanwell n2 Ivarsson design. Een prachtige pijp en rookt fantastisch. En het is nog betaalbaar ook
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Laafke

Bericht door Laafke »

Het zou fijn als er iemand een catalogus van Stanwell had en die gescand op het forum zou kunnen plaatsen. Het is ondoenlijk om de foto's via Google (daar wordt vaak ook nog verkeerde informatie gegeven!) bijelkaar te sprokkelen.

Laafke

Bericht door Laafke »

Het zou fijn als er iemand een catalogus van Stanwell had en die gescand op het forum zou kunnen plaatsen. Het is ondoenlijk om de foto's via Google (daar wordt vaak ook nog verkeerde informatie gegeven!) bijelkaar te sprokkelen.

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Mooi verhaal, Laafke!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Zo knap dat deze man de gebaande weg links liet liggen en een
aanvankelijk gedurfde afslag nam die eindigde in een succes!

Hij volgde de nerf van het hout tijdens het maken ervan, waardoor
hij de lijnen in het bruyere prachtig wist te accentueren.

Bommel

Bericht door Bommel »

Leerzaam verhaal Laafke.
Het leert ons door te zetten.
Afbeelding

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Laafke schreef:Het zou fijn als er iemand een catalogus van Stanwell had en die gescand op het forum zou kunnen plaatsen. Het is ondoenlijk om de foto's via Google (daar wordt vaak ook nog verkeerde informatie gegeven!) bijelkaar te sprokkelen.
In Heukelum lagen er drie, onder dat bordje "gratis meenemen of ik f* het weg." Als je nog eens google doet zie je dat Smokiana een heel oude versie heeft inclusief #02.

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Volgens mij is er online genoeg te vinden : http://pipepages.com/stanwell.htm

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... IDKuCSnJcg

nog wat info over de gebruikte nummers : NOTE: The shape numbers used in this new, Stanwell system are not consonant with their numbering system used in the 1960's-70's. Don't compare numbers in the OP's list with the numbers given in this newer catalog. Some may be a hit, but many/most will be a mismatch.

nog meer catalogi te downloaden onderaan deze pagina : http://pipedia.org/index.php?title=Stanwell

dit is wat ik al opgeslagen had maar via google is natuurlijk nog veel meer te vinden.
Afbeelding Pijpmaker.

Martin Romijn
Contacteer:

Laafke schreef:Het zou fijn als er iemand een catalogus van Stanwell had en die gescand op het forum zou kunnen plaatsen. Het is ondoenlijk om de foto's via Google (daar wordt vaak ook nog verkeerde informatie gegeven!) bijelkaar te sprokkelen.

catalogi in mijn vorige post gezien ??
Afbeelding Pijpmaker.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ja, ik heb ze vanmorgen vluchtig ingezien omdat ik naar het ziekenhuis moest. Vanavond ga ik er goed voor zitten......alvast bedankt. Wat is gezien heb is al bijzonder interessant!
Ik heb toestemming van de maker van foto"s van Sixten om die hier in het forum te plaatsen......

Laafke

Bericht door Laafke »

Enige afbeeldingen van Sixten Ivarsson. Een mooi voorbeeld van danish design. Met tostemming van de maker geplaatst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

robvoorburg

Prachtig, voor fijnproevers!

Laafke

Bericht door Laafke »

Helemaal mee eens. Als ik zo'n pijp nog eens kon bemachtigen........

Martin Romijn
Contacteer:

Mooi hoor ! Heel af en toe duikt er nog wel eens één op...maar ver boven mijn budget.
Afbeelding Pijpmaker.

Laafke

Bericht door Laafke »

Tecon maakt je lekker met 4 modellen maar die zijn helaas allemaal uitverkocht. Dus ik heb geen flauw idee wat of de pijpen hebben gekost (2e hands), laat staan nieuw indertijd.

Readburd

Bericht door Readburd »

Rondkijkend op de site van David Enrique liep ik nog tegen hetvolgende aan over Sixten en ik citeer: "he also laid the foundation of a new and irreversible phenomenon: with Sixten the high grade pipe was transformed into a unique piece carved and finished by an individual artisan rather than by a team of anonymous workers."

Dat maakt, voor mij tenminste, dat ik ineens wel met andere ogen naar hem kijk en verklaart misschien ook waarom zijn pijpen zo duur zijn: omdat hij 'simpelweg' de eerste was!?

Laafke

Bericht door Laafke »

In mijn opinie is hij ook één van de belangrijkste ontwerpers van het danish design geweest. Er zijn meerdere goede ontwerpers maar Sixten was gewoon superieur in zijn vak.

cor hermsen

Bericht door cor hermsen »

Laafke schreef:Sixten Ivarsson 1910-2001

Als er één pijpenmaker is die een eigen topic verdient dan is dat Sixten wel. Hij is van onbeschrijfelijk grote invloed geweest op de geschiedenis van Stanwell en op heel veel pijpmakers, niet alleen in Denemarken.
Dankzij Jakob Groth is er op danishpipemakers.com een vrij compleet verhaal te lezen.
Maar laten we bij het begin beginnen.
Sixten groeide op in armoede, zijn vader overleed toen hij acht was en zijn moeder moest in haar eentje voor vier kinderen zorgen.
Enige vorm van onderwijs was er niet, het was een harde tijd om op te groeien. Deze periode van opgroeien is van invloed geweest op de manier van denken toen Sixten volwassen was. Midden jaren 30 is hij getrouwd, met zijn vrouw naar Kopenhagen verhuisd.
Daar had zijn zwager een incassobureau en Sixten heeft daar een aantal jaren gewerkt. Tijdens de 2e WW had hij verschillende klusjes om aan geld te komen en in zijn vrije tijd was hij bezig met verschillende soorten hout, hiij was altijd al goed met zijn handen geweest.
Na de oorlog maakte Sixten zijn eerste pijp van het hout van een iep. Daar hij een mondstuk nodig had ging hij naar Suhr's pipe repair shop.
De man die mondstukken vervaardigde en andere reparaties deed was langdurig ziek en Sixten bood aan om het dan maar zelf te doen. Hij deed dat zo voortreffelijk dat hem een baan werd aangeboden. Sixten heeft er een aantal jaren gewerkt en zelf zegt hij dat hij in die periode alles wat er te leren valt
over hoe je een pijp niet moet maken hij dat daar geleerd heeft.
Voordat de vnl engelse pijpen weer verkrijgbaar waren was het mogelijk om bruyere (vermoedelijk afkomstig uit Frankrijk) te kopen. Op een dag kwam er een klant met het verzoek om een kopie van een pijp te maken. Sixten antwoordde dat dat niet mogelijk was maar dat er wel een soortgelijk model gemaakt kon worden.
Dit geschiedde en de klant was ondanks de hoge prijs zeer tevreden. Sinds die tijd stond Sixten bekend als pijpenmaker en begon hij zijn eerste (toen al prijzige) modellen te ontwerpen.
Het gerucht deed al snel de ronde dat er bij Suhr nieuwe, zij het prijzige, pijpen te koop waren. Ook het feit dat ze er niet uitzagen als de klassieke modellen (is toen het zgn danish design geboren??) stond het succes niet in de weg. Het gerucht bereikte ook Poul Nielsen die in Kyringe een bescheiden pijpenfabriek had.
Toen Poul Sixten bezocht viel hij direkt voor de modellen en zag hij mogelijkheden om ze voor zijn eigen fabriek, toen genaamd Stanwell, te gaan gebruiken.
In de eerste catalogus van Stanwell staan zeker 10 modellen van Sixten's hand. De samenwerking met Stanwell maakte van Sixten de eerste onafhankelijke pijpenmaker van Denemarken. Een ruzie over de royalties die Stanwell aan Suhr moest betalen voor het gebruik van de modellen van Sixten leidde ertoe dat Sixten vertrok bij Suhr.
Zijn positie als voorman werd ingenomen door Poul Rasmussen, die ook van grote invloed is geweest op het danish design. Maar dat is een ander verhaal dat deels al is verteld.
In de 50er jaren begon Sixten voor zichzelf. Pijpen repareren, nieuwe modellen ontwerpen onder zijn eigen naam en voor Stanwell. Tevens deed hij het zandstralen voor Stanwell totdat die hun eigen machinerie daarvoor kregen. Gedurende de 50er groeide het danish design, waren pijpen eerst nog duidelijk beinvloed door de klassieke engelse pijp,
deense pijpen begonnen er heel anders uit te zien. De Ukelele en de Olifant zijn daar een voorbeeld van. In die tijd ontwikkelden zich steeds meer pijpmakers, o.a Rasmussen en Holbek
In de 60er jaren nam Sixten leerlingen aan. Zijn zoon Lars mocht zijn zakgeld verdienen. Jess Chonowitsch,Jorn Micke zijn bij hem in de leer geweest. Allen hebben zich tot 1e klasse pijpenmakers ontwikkeld. Sixten ging in die tijd door met het ontwerpen van pijpen en stijl geven aan het danish design. Ook is Sixten van invloed geweest op het werk van Bo Nordh, maar ook dat is weer een ander verhaal.
Als laatste is in de 80er jaren Nanna Ivarsson, dochter van Lars bij Sixten in de leer geweest. Sixten heeft in 1993/94 zijn laatste pijpen gemaakt.

Sixten en Stanwell

Sixten heeft ongeveer 40 modellen voor Stanwell ontworpen. Met zekerheid zijn de no.'s 11,17,30,75,86 van zijn hand. Vermoedelijk kunnen de no.'s 19,62,63,64 ook aan hem worden toegeschreven. Als laatste heeft hij de no. 124 ontworpen.
Daar er geen gegevens bestaan over de oudere modellen bestaat het vermoeden dat Sixten nog meer ontworpen heeft.
Als leuk weetje: de no 11 is het best verkochte model van Stanwell.

Dit verhaaltje is afgeleid van het grote verhaal dat Jakob Groth op: danishpipemakers.com heeft geschreven. Daar vind je ook nog een aantal anecdotes die de moeite van het lezen waard zijn.
Ik pretendeer niet volledig te zijn. Heb je aanvullingen.... graag.
In een interview met Sixten Ivarsson werd hem de vraag gesteld wie de beste pijpmaker ter wereld was. Dit was volgens zijn deskundige mening noch hijzelf noch zijn zoon Lars Ivarsson maar .........?

Laafke

Bericht door Laafke »

Hoi Cor,

Houd ons niet langer in spanning!!

robvoorburg

Ulf Noltensmeijer en Per Hansen: Bang pipes?

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik Had een foto geplaatst van een Ballerina van de hand van Sixten maar die kwam dubbel geplaatst, eentje verwijderd en nu staat hij er helemaal niet meer. Dus bij deze nieuwe poging:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Ik weet niet wat je precies anders doet dan anderen Laafke, maar ik denk zonder dollen, dat meer dan helft van jouw posts dubbel geplaatst worden, wil je daar eens op letten en als er dingen gebeuren waarvan je denkt "dat klopt misschien niet" even te melden, kijken of we achter de oorzaak kunnen komen.
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Hoi Eli,

Ik typ de tekst, zoek evt. de foto's erbij, klik op "voorbeeld"om op taalfouten te controleren en klik dan op "bevestig". Dan krijg ik de mededeling dat het bericht geplaatst is en de ene keer staat ie dubbel en de andere keer maar één keer. Zie ik dat hij dubbel staat dan verwijder, als ik het niet vergeet, er eentje....that's all

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

cor hermsen schreef: In een interview met Sixten Ivarsson werd hem de vraag gesteld wie de beste pijpmaker ter wereld was. Dit was volgens zijn deskundige mening noch hijzelf noch zijn zoon Lars Ivarsson maar .........?
Preben Holm misschien?

lestat

Bericht door lestat »

Werk je per ongeluk met een touchpad van een laptop? Heb één keer bijna een dubbelpost gehad doordat mijn vinger een dubbel tikje gaf. Kreeg dan echter direct het bericht dat er ondertussen een andere post geplaatst was, welke de mijne zelf bleek te zijn. Gewoon annuleren geklikt en post stond er zoals het hoort.
Het is in ieder geval frapant dat het eigenlijk alleen bij jou voorkomt. Waarmee ik niet wil bedoelen dat het jou schuld is.

On topic: Winslow

Laafke

Bericht door Laafke »

Nee, ik werk met een desktop. Maar misschien dat ik de muis 2x indruk. Zal er voortaan nog beter op letten.....

Ik geloof niet dat de beste designer bij de namen zit die er genoemd zijn......

Laafke

Bericht door Laafke »

Volgens mijn bescheiden onderzoek moet het dan Bo Nordh geweest zijn. ( Zweden, overleden 2006)
Is volgens mij een pijpenmaker die ook een eigen topic verdient naar wat ik in de gauwigheid heb gezien.

lestat

Bericht door lestat »

:lol: De ironie van deze berichten

MfOx

Bericht door MfOx »

:mrgreen: