The pipe or not the pipe

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
smoorder
Dichter des Forum

The pipe or not the pipe

Bericht door smoorder »

Men neme dus een pijp, een bepaalde tabak, een pub, een Guinness, een bepaalde gemoedsgesteltenis, alsmede een vrouw als getuige.
In mijn geval een Falcon-pijp, met verwisselbare bowls, en in mijn geval eveneens mijn vrouw, quasi niet inwisselbaar omdat ze een fijne neus heeft - zowel innerlijk als uiterlijk – en als gesproken woord fungeert voor het geval er mij een woord zou ontschieten.

En nu komt de vraag ….
Ik stop de grote conische hyperbole bowl met Semois, een redelijk consistent mengsel.
De smaak neigt naar brandende bladeren en ik vind zelf dat het stinkt. Mijn getuige weet intussen wel wanneer zwijgende observatie volstaat.
Na een tijdje vijs ik de kop eraf; ik maak het onderstel proper, zet de kleine cylindrische Dublin erop.
Ik wijzig dus – empirisch – éen enkele parameter.
Ik stop ze met dezelfde tabak, en begin aan het tweede deel van mijn missie. De pijp smaakt, de rook is aangenaam, en mijn getuige merkt subtiel op dat ze lekkerder ruikt.
Een dag later voer ik hetzelfde experiment uit, met Squadron Leader; hetzelfde resultaat.
Beide koppen zijn ongeveer even vaak gebruikt en hebben een koollaagje.
Het onderstel wordt meticuleus onderhouden, en ook wanneer ik de Dublin eerst rook is de smaak aangenamer dan de hyperbole, wat meteen de voortschrijding van de Guinness als factor elimineert.
Ergens is het misschien logisch, maar waarom ?

S
Laatst gewijzigd door smoorder op 22 okt 2009 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ja... de pijpenkop maakt echt uit. Met conisch en cylindrisch bedoel je naar ik aanneem de ketel, de binnenkant van de kop? In dat geval zou ik vermoeden dat het aan dat verschil ligt. Maar het is goed te horen dat iemand het zo systematisch kan vaststellen. Alleen al daarvoor zou je een verzameling Falcon willen aanleggen!

Een van de weinige pijpen die ik heb weggedaan: een reusachtige Deense freehand met prachtige nerven en een plateau-kop (zo'n ruwe bovenkant). De pijp was echt schitterend, maar in 3 jaar tijd is het me nooit gelukt om er vriendjes mee te worden. De oorzaak? Voor mijn gevoel de tamelijk nauwe en conische boring. De pijp brandde altijd harder dan ik eigenlijk wilde, en ondanks het enorme hout-volume (het was echt een joekel) werd de kop behoorlijk heet. Elke tabak verloor alle smaak en werd gereduceerd tot het opstoken van herfstbladeren... Ik heb de pijp doorverkocht aan een vriend, die werd er ook geen vriendjes mee en hij heeft hem ook weer doorverkocht. Hopelijk is de pijp uiteindelijk terrecht gekomen met iemand die een betere -rustigere- rookdiscipline heeft.

Overigens zijn er meer van zulke verbijsterende verschillen. Ik heb ooit een pijp van buiten helemaal blank geschuurd en zelf opnieuw in de was gezet (er zwerft hier ook ergens een draadje over een pijp met 'bubbelende lak' rond). Het is ongelooflijk hoezeer hde smaak van de pijp daardoor veranderde; van scherp ineens naar zacht, en het vochtprobleem (pruttel pruttel) was van de ene op de andere dag verdwenen. Ik denk dat ik me daar toen net zo hard over verbaasd heb als jij nu over de kop-wisseling.

Pijpnatuurkunde of alchemie?

Vriendelijke groet, Janneman

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

't moet zoiets zijn,
maar we blijven vorsen :-)

pim123
Erelid

Bericht door pim123 »

Dit soort topics maken voor mij het forum steeds leuker :D

gezel

Re: The pipe or not the pipe

Bericht door gezel »

Tsja ik denk, weet eigenlijk wel zeker, dat de ene pijpenkop de andere niet is.
De ene kan droger zijn of droger roken dan de ander.
Dat heeft dan weer invloed op smaak en geur.
Heb tevens ontdekt dat een pijp(kop) gemakkelijk smaakjes en luchtjes opneemt.
Eenmaal een ongewenste geest in de pijp dan kan die lang blijven hangen.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Leuk dat je deze naar boven hebt gehaald Gezel.

Arno was er een soortgelijk draadje over begonnen en heb toen
aangegeven er eens wat meer bij stil te staan.

Inderdaad, het blijkt van belang welke pijp je reserveert voor een
bepaalde tabakssoort.

In dit licht is het aardig aan te geven dat het roken van
een sample
hooguit een idee, een indicatie van datgene wat je rookt geeft, meer
niet.
Soms kom ik er pas na 7,8, 10 blikjes achter dat ik deze tabak een topper
vindt, of juist niet.

Daarnaast zal je smaak, naarmate je ouder wordt, maar tevens meer
ervaring krijgt veranderen.

Dan is de gemoedstoestand wanneer je een pijp rookt iets wat je ook
niet uit moet vlakken.
Al met al iets waar ik mij geen zorgen over maak, eerder zie ik het als
een uitdaging te streven naar de perfecte combinatie.

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

ben nog nog maar net een jaartje weer pijp aan het roken dus nog niet alle ervaring.
toch heb ik ook deze ondervindingen en zelfs met de pijp en tabak.
mijn big ben bora rook ik alles in en bijna alles is mogelijk en lekker (ik noem hem allesbrander)
mijn amphora 404 daar in tegen kan dit niet en winslow no 1 in deze pijp is niet te roken en veel te heet in de kop net als janneman zegt herfstbladeren stoken.
als ik echter capstan of erinmore in deze pijp rook gaat dit voortreffelijk.
via dit forum veel tips gehad en gelezen dat het pijproken aangenamer maakt.
nog een mooi item misschien maar als ik flake rook in de amphora 404 en een hele flake erin doe lukt het niet om deze helemaal leeg te roken.
echter als ik er twee derde flake indoe rook ik de pijp wel leeg en is de smaak veel lekkerde.
in het begin liet ik de flake een kwartier drogen nu laat ik hem anderhalf uur drogen en veel lekkerde minder vocht.
voor mij blijft het uitproberen en ik denk voor jullie ook.
maakt het spannend en ervaring komt met de jaren.
ook ervaar ik dat als je de rust hebt het roken van een pijpje lekkerder is.
en inderdaad met de forum en aandachts punten komen we samen een heel eind verder.
ik hoop nog iets te hebben bijgedragen aan dit onderwerp en tips zijn altijd welkom.
gr. kees liebherr
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Plaats reactie