Rookkanaal schoonmaken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
meindert

Rookkanaal schoonmaken

Bericht door meindert »

Bij het reinigen van het rookkanaal van mijn nieuwe Peterson Pijp met rager en alcohol
werd de rager rood , is dit normaal?
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

metaltommy

Re: Rookkanaal schoonmaken

Bericht door metaltommy »

of het normaal is durf ik niet te zeggen, als ik mn pijpen schoonmaak is het bruinig. maar al te veel zorgen er om maken zou ik ook niet doen.
Groet,
Tom

meindert

Bericht door meindert »

metaltommy schreef:of het normaal is durf ik niet te zeggen, als ik mn pijpen schoonmaak is het bruinig. maar al te veel zorgen er om maken zou ik ook niet doen.
O.K bedankt Tom , bij het reinigen van b.v. mijn Big Ben pijp is het niet het geval ,
ander materiaal van het mondstuk.
[Als ik een doekje met alcohol over het passtuk van het mondstuk haal , laat het ook
rood af!]

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Heeft de kop een roodachtige kleur als lak/finish? Of is het bruyère wat roder dan normaal? Dan zal het wel wat aanslag daarvan zijn.

Dan geen zorgen maken. Zal wel verdwijnen en op den duur wordt het bruinig i.p.v. rood.

Of je moet er toevallig tabak van rode bieten of rode kool in hebben gerookt. :wink:

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Op zich kan dat rood geen kwaad, er is bij de productie dan wat beits van de pijp in het rookkanaal terecht gekomen. Vroeger waren ook vaak de ketels aan de binnenkant gebeitst, toen pijpen normaal nog via dompelen gebeitst werden. Nu zie je dat nog maar zelden, al weet ik niet of dat komt omdat pijpen nu met meer zorg gebeitst worden, of omdat er steeds vaker een inrookpasta in de ketel zit die eventuele beits aan het oog onttrekt.

Voor de goeie orde; erg veel last heb ik nooit van beits aan de binnenkant van een pijp gehad (wel van lak of was, maar dat kwam maar zelden voor, en dan voornamelijk lak bij mandjespijpen).

De meeste beits die pijpenmakers gebruiken is op alcoholbasis, dus die lost op als je de binnenkant met alcohol schoonmaakt. Geen probleem, om te beginnen hoeft er al geen beits in een rookkanaal te zitten. Let daarom wel op met alcohol spatten en alcohol op de vingers; je wil dat liever niet op de mooie buitenkant van je pijp hebben.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

meindert

Bericht door meindert »

janneman schreef:Op zich kan dat rood geen kwaad, er is bij de productie dan wat beits van de pijp in het rookkanaal terecht gekomen. Vroeger waren ook vaak de ketels aan de binnenkant gebeitst, toen pijpen normaal nog via dompelen gebeitst werden. Nu zie je dat nog maar zelden, al weet ik niet of dat komt omdat pijpen nu met meer zorg gebeitst worden, of omdat er steeds vaker een inrookpasta in de ketel zit die eventuele beits aan het oog onttrekt.

Voor de goeie orde; erg veel last heb ik nooit van beits aan de binnenkant van een pijp gehad (wel van lak of was, maar dat kwam maar zelden voor, en dan voornamelijk lak bij mandjespijpen).

De meeste beits die pijpenmakers gebruiken is op alcoholbasis, dus die lost op als je de binnenkant met alcohol schoonmaakt. Geen probleem, om te beginnen hoeft er al geen beits in een rookkanaal te zitten. Let daarom wel op met alcohol spatten en alcohol op de vingers; je wil dat liever niet op de mooie buitenkant van je pijp hebben.
Bedankt voor reactie:
Ik bedoel niet de ketel van de pijp maar het kanaal in het zwarte montstuk!
Gr.Meindert

Readburd

Bericht door Readburd »

meindert schreef:Bij het reinigen van het rookkanaal van mijn nieuwe Peterson Pijp met rager en alcohol
Mijn enige Peterson, een Donegal Rocky, had hetzelfde euvel. Maar na een paar keer goed schoonmaken was het weg. Tegenwoordig komen de raggers er weer gewoon zwart uit :wink:

meindert

Bericht door meindert »

Readburd schreef:
meindert schreef:Bij het reinigen van het rookkanaal van mijn nieuwe Peterson Pijp met rager en alcohol
Mijn enige Peterson, een Donegal Rocky, had hetzelfde euvel. Maar na een paar keer goed schoonmaken was het weg. Tegenwoordig komen de raggers er weer gewoon zwart uit :wink:
Mijn Peterson is een Sherlock Holmes Deerstalker , enn schitterende pijp met een grote ketel!

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Hier nog 1 die hetzelde 'euvel' had. Het lijkt een typisch Peterson's dingetje...
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

De enige pijp waar ik dat mee gehad om (zeer recentelijk zelfs) was de (jawel) Peterson Sherlock Holmes, lijkt me dus idd een Peterson ding, het wordt inmiddels nu al minder.
Afbeelding

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

Gewoon lekker door blijven raggen. :mrgreen:
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

lestat

Bericht door lestat »

ben benieuwd wat whitesnake hierop gaat antwoorden. Als peterson fan heeft hij misschien nog interessante verklaringen
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

pacco

Bericht door pacco »

mijn peterson had dit euvel ook was nochtans een van de duurdere versie
een hanson van sherlok holmes smaakte in het begin hartstikke slecht binnenkant was volledig mee gebeitst
doorroken en volhouden komt wel in orde

meindert

Bericht door meindert »

pacco schreef:mijn peterson had dit euvel ook was nochtans een van de duurdere versie
een hanson van sherlok holmes smaakte in het begin hartstikke slecht binnenkant was volledig mee gebeitst
Bedankt voor alle reactie,s , ik ben al 40 jaar pijproker , maar dit had ik nog nooit meegemaakt .
Meindert

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ik zou hen een bericht sturen en vragen hoe ze op deze onzalige
gedachte zijn gekomen, anders blijven de ijverige dames en heren
(vermoedelijk geen pijprokers) ijverig doorkwasten.

maboc

Bericht door maboc »

pacco schreef:mijn peterson had dit euvel ook was nochtans een van de duurdere versie
Ik weet niet of ik dat wel zo'n degelijk advies vind.
Het lijkt mij niet erg gezond om de dampen van smeulende beits/olie tot je te nemen.
--
Cheers maboc

Plaats reactie