Rokersvriendelijke horeca in België
- Fossiel
Rokersvriendelijke horeca in België
Er bestaan diverse sites met rokersvriendelijke horecazaken in Nederland, maar over België vind ik niets. Vandaar mijn voorstel om hier een lijst aan te leggen met alle cafés en restaurants in België waar je nog van een pijp kan genieten. De Belgische wetgeving verbiedt roken in het hoofdgedeelte van alle horecazaken, maar cafés en restaurants mogen wel nog een aparte rookkamer voorzien. Breed gezaaid zijn de zaken die zo'n ruimte hebben echter niet. Ik ken er momenteel slechts twee: Olavs Mattentaartenhuis, Brugstraat 1 in Geraardsbergen, en café Salvator op de grote markt van Mechelen.
Wie vult het lijstje aan?
Wie vult het lijstje aan?
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic
Re: Rokersvriendelijke horeca in België
't Zal een wreed kort lijstje worden vrees ik...

De site van Huis Verloo voorziet een rubriek "Rokersvriendelijke horeca" waarop je de naam en adres van een rokers-minded zaak kan opgeven. Tot nu toe blanco lijst, dus...verwacht er niet te veel van. Spijtig!!!

De site van Huis Verloo voorziet een rubriek "Rokersvriendelijke horeca" waarop je de naam en adres van een rokers-minded zaak kan opgeven. Tot nu toe blanco lijst, dus...verwacht er niet te veel van. Spijtig!!!

- Massis
- Administrator
- Contacteer:
En zodra het hier staat zal het er alleen maar korter op worden... Zo'n dingen kan je best zo weinig mogelijk online zetten want er gaan weinig of geen legale mogelijkheden bijzitten vrees ik...
- Fossiel
Hoezo? Een afzonderlijke rookkamer is toch wettelijk?Massis schreef:Zo'n dingen kan je best zo weinig mogelijk online zetten want er gaan weinig of geen legale mogelijkheden bijzitten vrees ik...
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic
Heb eigenlijk geen zin om in een "gaskamer" te gaan zitten. Wil vrij kunnen paffen net als vroeger.Fossiel schreef:Hoezo? Een afzonderlijke rookkamer is toch wettelijk?Massis schreef:Zo'n dingen kan je best zo weinig mogelijk online zetten want er gaan weinig of geen legale mogelijkheden bijzitten vrees ik...
Allemaal gekomen door het gezever van de niet-rokers en de groenen.
Ziet ge ze nu op café??? NU zouden de cafés moeten te klein zijn want nu hebben ze hun zin en kunnen ze ongestoord op stap gaan.

Eeen bende asocialen, dat zijn ze!

-
Op de site van het Huis Verloo staat altijd een lijst
met rokersvriendelijke horeca in Belgie.
- Nekker
- Erelid
Ik heb toen ik op bezoek was bij Jarnogab (lid van dit forum) zijn wij toevallig in West-Vlaanderen een café binnen gestapt dat een aparte rook-ruimte had. Al weet ik absoluut de naam noch de plaats meer... Het was alleszins niet echt het vermelden waard, want toen we daar binnen zaten, waanden we ons in het schipperskwartier tussen een bende zatte werklozen. In de rookruimte waren twee gezellen een ruzie aan het bijleggen, die wij woord voor woord hebben kunnen mee volgen. Al bij al waren we dus blij dat we daar weg konden, ondanks de "puike" voorzieningen.
Ik kan zo'n lijst alleszins alleen maar toejuichen, al weet ik er eigenlijk geen één...
Ik kan zo'n lijst alleszins alleen maar toejuichen, al weet ik er eigenlijk geen één...

Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
- lestat
deurne bisschoppenhoflaan 368 (denk ik) Bistro.
Daar hebben ze een aparte rookruimte, maar gezellig kon ik hou niet echt noemen.
Het rotte is dat je meestal met een aantal mensen bent waarbij dat er een grote kans is dat er bij zijn die niet roken. Om dan een uurtje associaal te gaan zitten doen is ook niet alles. Of je moest natuurlijk zoiets hebben van ik wil roken dus iedereen mee of het zijn geen vrienden
Daar hebben ze een aparte rookruimte, maar gezellig kon ik hou niet echt noemen.
Het rotte is dat je meestal met een aantal mensen bent waarbij dat er een grote kans is dat er bij zijn die niet roken. Om dan een uurtje associaal te gaan zitten doen is ook niet alles. Of je moest natuurlijk zoiets hebben van ik wil roken dus iedereen mee of het zijn geen vrienden

Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
- jarnogab
true story mateNekker schreef:Ik heb toen ik op bezoek was bij Jarnogab (lid van dit forum) zijn wij toevallig in West-Vlaanderen een café binnen gestapt dat een aparte rook-ruimte had. Al weet ik absoluut de naam noch de plaats meer... Het was alleszins niet echt het vermelden waard, want toen we daar binnen zaten, waanden we ons in het schipperskwartier tussen een bende zatte werklozen. In de rookruimte waren twee gezellen een ruzie aan het bijleggen, die wij woord voor woord hebben kunnen mee volgen. Al bij al waren we dus blij dat we daar weg konden, ondanks de "puike" voorzieningen.
Groeten,
jarnogab
jarnogab
Had ik reeds vermeld Rob maar blijkbaar is ze (nog steeds) blanco.robvoorburg schreef:Op de site van het Huis Verloo staat altijd een lijst

Ik vrees dat dit topic een stille dood zal sterven...

- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Dat is net het hele punt van de zaak, wettelijk gezien màg het daar niet gezellig zijn. Een rookruimte mag niet aanzetten tot roken en er dus niet aanlokkelijk uit zien. Er mag dus geen voetbaltafel of biljart staan, de muziek mag slechts stil op de achtergrond te horen zijn, er mag geen drank/voedsel verschaft worden en als je de letter van de wet volgt mag er ook geen sigarettenautomaat staan of stoelen & tafels.lestat schreef:deurne bisschoppenhoflaan 368 (denk ik) Bistro.
- Fossiel
Massis schreef:en als je de letter van de wet volgt mag er ook geen sigarettenautomaat staan of stoelen & tafels.

- lestat
ik denk we het best eens kijken naar waar er verwarmde en overdekte terrassen zijn. Dat is meestal gezelliger en zelfs bij regen en koude goed te doen. In centrum Antwerpen zal je er makkelijk een aantal kunnen vinden volgens mij
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
- Fossiel
Aan horeca met een (goed) rookterras is geen gebrek. Probleem voor mij is alleen dat die meestal in het centrum van een (grote) stad gelegen zijn, waar onafgebroken (verkeers)lawaai is, en in zo'n luidruchtige omgeving is er voor mij weinig genieten aan het pijproken.
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
In de wet staat dat zo'n kamer op geen enkele manier mag uitnodigen tot roken. Als je dat doortrekt mag het er niet gezellig noch comfortabel zijn, dus geen tafels & stoelen want dat is comfortabel.Fossiel schreef:Massis schreef:en als je de letter van de wet volgt mag er ook geen sigarettenautomaat staan of stoelen & tafels.Nooit van gehoord! Wat heeft een dergelijke ruimte dan voor zin? Moet je daar dan gewoon rechtstaan? In die twee zaken met een rookkamer die ik ken, staan er wel degelijk tafels en stoelen, maar voor de rest is alles wettelijk in orde voor zo ver ik kan zien: geen bediening in de ruimte, enkel dranken meenemen, enz.
Net zoals er geen pooltafel mag staan, ook al staat er nog een pooltafel in het rookvrije gedeelte.
- Fossiel
Ik was gisteren in Blankenberge, en op de zeedijk zag ik een restaurant waar aangeduid stond dat er een rookkamer is. Illy heet het, als ik het me goed herinner.
- Nekker
- Erelid
Ik denk dat je jezelf vergist. Illy is het merk van koffie dat in vele café's en restaurants word geserveerd. Wellicht heb je reclame gezien en niet het naambord van het restaurant.Fossiel schreef:Ik was gisteren in Blankenberge, en op de zeedijk zag ik een restaurant waar aangeduid stond dat er een rookkamer is. Illy heet het, als ik het me goed herinner.
De reden dat ik reageer is omdat ik benieuwd ben welk restaurant het dan wel was...

Groet, Nekker
- Fossiel
Ik ben redelijk zeker dat ik het zal terugvinden als ik nog eens naar Blankenberge ga.Nekker schreef:De reden dat ik reageer is omdat ik benieuwd ben welk restaurant het dan wel was...
Eergisteren (zondag dus) was er controle op onze Grote Markt! Erg hé!!
Terrassen...er zijn er die al ne vieze smoel durven trekken als je er eentje opsteekt op een terras.
Die bende niet rokers krijgt pretentie...

Terrassen...er zijn er die al ne vieze smoel durven trekken als je er eentje opsteekt op een terras.

Die bende niet rokers krijgt pretentie...

Laatst gewijzigd door Whitesnake op 31 okt 2012 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.
11:59 Binnenland Een boete van 1650 euro is het resultaat van het vonnis dat een Gentse rechter velde voor een café-uitbater uit Wachtebeke die zijn klanten en het personeel liet roken in zijn café. Deze uitspraak is de eerste sinds de invoering van het rookverbod.
--------------------------------------------------------------------------------
Kent u openbare plaatsen in Limburg waar het rookverbod wordt overtreden? Stuur dan een mailtje met uw contactgegevens naar hier@reageren.be.
--------------------------------------------------------------------------------
De uitbater uit Wachtebeke is niet de enige die het rookverbod overtreedt. FOD Volksgezondheid deelde mee dat steeds meer cafés het rookverbod omzeilen. Een op de vijf cafés en restaurants was bij controles niet in orde met de wetgeving.
Op 1 juli 2011 werd het algemeen rookverbod ingevoerd. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) verwijst naar eigen onderzoek waaruit blijkt dat een jaar later het aantal failliete en stopgezette cafés met 38 procent toenam tegenover het jaar daarvoor.
Het bewust overtreden van de wet is volgens NSZ geen oplossing. Enerzijds omwille van de oneerlijke concurrentie met cafébazen die de rookregels wel respecteren, maar aan de andere kant herinnert het NSZ de uitbaters aan de hoge boetes die ze riskeren. Volgens het NSZ is een actieplan van de federale regering nodig, met onder meer een btw-verlaging naar 6 procent voor voeding en drank en een verhoogde fiscale aftrek voor de plaatsing van een rookkamer of een keuken.
HA
AUB Mijne Heeren, gaan we terug naar de jaren 40 toen men mensen naar believen kon verklikken!
Waar zijn we mee bezig?
Als DIT dè problemen zijn in België dan kunnen we verder gerust zijn. Men zou zich beter bezighouden met zinvolle zaken. We zijn verdorie loslopend wild geworden!!!
Ondertussen kennen ze ongewassen mijn mening!
Dus mensen...doe zoals ik en spui je gal op bovenstaande mail.
Dit haalde ik van de site HBVL vandaag.
Kent u openbare plaatsen in Limburg waar het rookverbod wordt overtreden? Stuur dan een mailtje met uw contactgegevens naar hier@reageren.be.
De uitbater uit Wachtebeke is niet de enige die het rookverbod overtreedt. FOD Volksgezondheid deelde mee dat steeds meer cafés het rookverbod omzeilen. Een op de vijf cafés en restaurants was bij controles niet in orde met de wetgeving.
Op 1 juli 2011 werd het algemeen rookverbod ingevoerd. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) verwijst naar eigen onderzoek waaruit blijkt dat een jaar later het aantal failliete en stopgezette cafés met 38 procent toenam tegenover het jaar daarvoor.
Het bewust overtreden van de wet is volgens NSZ geen oplossing. Enerzijds omwille van de oneerlijke concurrentie met cafébazen die de rookregels wel respecteren, maar aan de andere kant herinnert het NSZ de uitbaters aan de hoge boetes die ze riskeren. Volgens het NSZ is een actieplan van de federale regering nodig, met onder meer een btw-verlaging naar 6 procent voor voeding en drank en een verhoogde fiscale aftrek voor de plaatsing van een rookkamer of een keuken.
HA
AUB Mijne Heeren, gaan we terug naar de jaren 40 toen men mensen naar believen kon verklikken!

Waar zijn we mee bezig?
Als DIT dè problemen zijn in België dan kunnen we verder gerust zijn. Men zou zich beter bezighouden met zinvolle zaken. We zijn verdorie loslopend wild geworden!!!

Ondertussen kennen ze ongewassen mijn mening!

Dus mensen...doe zoals ik en spui je gal op bovenstaande mail.
Dit haalde ik van de site HBVL vandaag.
- Fossiel
In Leuven is aan het station een café waar in grote letters op de ruit staat "roken toegestaan". Uit een korte blik door het raam bleek dat er inderdaad asbakken op tafel staan. Zou dat café geen problemen krijgen?
Vreemd Fossiel...
Ik hoop voor die man/vrouw dat er geen problemen komen.
Ik hoop voor die man/vrouw dat er geen problemen komen.
Fossiel, misschien (in Ver-Nederland is dit ook gebeurd) wil de uitbater een proefproces via de rechter ontlokken.
- Fossiel
Eergisteren zag ik in Mariakerke, een deelgemeente van de stad Gent, een café met een rookkamer, het bevindt zich op de hoek van de Brugsesteenweg en de Driepikkelstraat.
- jarnogab
Is er iemand die weet of er in Hasselt een rookvriendelijk café is , dwz met aparte rookruimte?
Volgende week moet ik in Hasselt zijn, en naar het zich laat uitschijnen zal ik een tweetal uren vrij zijn in Hasselt. Een pijpje
binnen kunnen roken is dan wel zo handig.
Volgende week moet ik in Hasselt zijn, en naar het zich laat uitschijnen zal ik een tweetal uren vrij zijn in Hasselt. Een pijpje
Groeten,
jarnogab
jarnogab
Ik vrees ervoor!jarnogab schreef:Is er iemand die weet of er in Hasselt een rookvriendelijk café is , dwz met aparte rookruimte?
- Nekker
- Erelid
Er is een cigar bar in Hasselt, ik ben ze per toeval eens met mijn vriendin tegengekomen. Alleen weet ik niet meer waar en hoe ze noemt. Maar Mr.google kan je daar hopelijk wel in helpen!?
Edit: GEVONDEN! http://www.petit-coin.be/
Edit: GEVONDEN! http://www.petit-coin.be/
Groet, Nekker
- Fossiel
Ik ben onlangs in dat café in Leuven geweest, roken blijkt niet in het hele café toegestaan te zijn, er is gewoon een rookkamer zoals sommige horecazaken hebben. Ik heb er natuurlijk een pijp gerookt.