Nieuwe stopwijze: tabak tot bolletjes rollen
- Fossiel
Nieuwe stopwijze: tabak tot bolletjes rollen
Tot voor kort nam ik plukjes tabak en drukte die dan in de pijpekop samen tot een compact geheel. Vorige week ben ik echter begonnen aan een blik Davidoff Danish Mixture. Ik merkte dat de pijp toen niet lekker rookte, ze ging geregeld uit, en hoe hard ik ook trok, het lukte me niet een fatsoenlijke rookwolk te produceren, de hoeveelheid rook bleef mager, en het smaakte niet lekker. Ik heb daarom eens een andere stopwijze geprobeerd: ik rol de tabak tot compacte bolletjes, eerst vrij kleine, en naarmate de pijpekop meer gevuld raakt grotere. Ik druk die voorzichtig samen tot het redelijk compact, maar toch nog enigszinds elastisch is. Op die manier gaat het beter: de pijp gaat niet meer zo snel uit, en het lukt goed om van tijd tot tijd een grote rookwolk uit te blazen. Deze ochtend is het me voor het eerst gelukt een pijp met Davidoff Danish Mixture met één lucifer aan te steken en in één keer helemaal leeg te roken. Nu vraag ik me af: heb ik misschien al die tijd op de verkeerde manier gestopt, en heb ik nu de juiste manier gevonden? Is dit de goede manier voor de meeste/alle tabakken?
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic
- janneman
- Contacteer:
Re: Nieuwe stopwijze: tabak tot bolletjes rollen
Ik zou in elk geval zeggen dat je voor deze tabak en jou manier van roken de goeie manier gevonden hebt! Of het voor andere tabakken werkt zou je moeten proberen. Ik heb het wel eens eerder zien doen, soms een aantal kleine balletjes, soms ook één wat grotere bal die in de kop geschoven werd.
Als ik je beschrijving zo lees kan ik me voorstellen dat je bij 'gewoon' stoppen de tabak misschien iets meer mag aandrukken, of eventueel iets vaker onder het roken moet aandrukken; als een tabak in balletjes goed blijft branden lijkt het erop dat hij wat steviger met de rest van de tabak in aanraking moet zijn. Maar met die balletjes-methode lijk je het prima opgelost te hebben.
Als ik je beschrijving zo lees kan ik me voorstellen dat je bij 'gewoon' stoppen de tabak misschien iets meer mag aandrukken, of eventueel iets vaker onder het roken moet aandrukken; als een tabak in balletjes goed blijft branden lijkt het erop dat hij wat steviger met de rest van de tabak in aanraking moet zijn. Maar met die balletjes-methode lijk je het prima opgelost te hebben.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- robby
nog nooit van die techniek gehoord eens uitproberen .
tabak in de handpalm leggen ketel erop plaatsen en met een rolbeweging de tabak in de ketel krijgen , dat ken ik wel
tabak in de handpalm leggen ketel erop plaatsen en met een rolbeweging de tabak in de ketel krijgen , dat ken ik wel
from all the things i lost
i miss my mind the most
i miss my mind the most
- jarnogab
Het is een variant op de airpocket methode me dunkt. Daar maak je een pluk of rol tabak, hoe je het ook noemen wil en laat je onderaan wat plaats vrij.
Zo ik het lees, heb jij onderaan geen echte plaats vrij gelaten, maar omdat je balletjes kleiner zijn en er tussen de balletjes wel lucht kan doorstromen is dat ook niet nodig.
In de airpocket methode is de bal groter, bij jou dan weer niet.
Ik denk dat je methode ook zal afhangen van de tabak: is ie al te droog, dan kan je misschien geen tabakrolletjes vormen. Is ie al te nat, dan creëer je teveel een prop.
Maar alleszins leuk dat je er zo mee bezig bent. En ik onthoud je methode, je weet nooit dat het bij deze of gene tabak bij mij plots wel een klik kan teweegbrengen.
Zo ik het lees, heb jij onderaan geen echte plaats vrij gelaten, maar omdat je balletjes kleiner zijn en er tussen de balletjes wel lucht kan doorstromen is dat ook niet nodig.
In de airpocket methode is de bal groter, bij jou dan weer niet.
Ik denk dat je methode ook zal afhangen van de tabak: is ie al te droog, dan kan je misschien geen tabakrolletjes vormen. Is ie al te nat, dan creëer je teveel een prop.
Maar alleszins leuk dat je er zo mee bezig bent. En ik onthoud je methode, je weet nooit dat het bij deze of gene tabak bij mij plots wel een klik kan teweegbrengen.
Groeten,
jarnogab
jarnogab
-
Als ik problemen heb met een tabak die niet goed blijft branden, dan laat ik de tabak iets drogen. Meestal helpt dit. Alternatieve methodes om te stoppen heb ik nog nooit getest. Eens proberen dus.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...
- Fossiel
Deze avond heb ik mijn Brebbia op deze manier gestopt met Davidoff Danish Mixture, met één lucifer aangestoken en vervolgens in één keer leeggerookt, drie kwartier heb ik erover gedaan, lang geleden dat ik mijn pijp zo lang brandende heb kunnen houden. 

Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic