Hoe vaak moet jij je pijp aansteken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Vier Heeren Baai

Hoe vaak moet jij je pijp aansteken

Bericht door Vier Heeren Baai »

Hoe vaak moet jij je pijp aansteken?

Aangezien ik beginnende pijproker ben, en alleen in de auto rook, ben ik niet in staat om mijn pijp goed te onderhouden tijdens het roken.
Dus heb ik steeds mijn aansteker in de aanslag

Vier Heeren baai

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

Je moet een pijp 2 keer aansteken. Eerst stop je hem losjes, en steek je hem aan. Dan stamp je de tabak iets steviger samen en dan steek je hem voor de laatste keer nog een keer aan. Als je wat ervaren bent lukt het je daarna om de pijp in een keer door te roken. Nou een stuk of 15 keer heb je het wel door. Je moet regelmatig maar zacht trekken. Toen ik begon leek ik wel een stoomtrein. Regelmatig aanstampen doe je als je 'een met de pijp' word.

Hopelijk helpt het. :)

pim123
Erelid

Bericht door pim123 »

Soms lukt het me idd met 2 a 3 keer aansteken...vaak toch ook nog wat vaker :?

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

Ligt ook erg aan de tabak.

Don Carlos
Contacteer:

Bericht door Don Carlos »

inderdaad 2 a 3 keer moet voldoende zijn, maar je moet wel ervaring op doen.
veel succes nog

antonius

Bericht door antonius »

meestal 1 a 2 keer,het ligt er aan hoe je de pijp stopt,een goed gestopte pijp brandt goed en langzaam door als je langzaam met kleine trekjes rookt.
Er is op het internet wel wat te vinden hoe je een pijp op de goede manier stopt :lol:

gr ton

gezel

Re: Hoe vaak moet jij je pijp aansteken

Bericht door gezel »

Soms wel vaak. :oops:

maboc

Bericht door maboc »

1 x om 'm aan te steken. Daarna veert de tabak terug omhoog, en gaat in 99% van de gvallen vrijwel meteen uit,
Aanstampen. Stampen vind ik overigens wel "overstated". 't Zou eerder licht aanduwen zijn.
Weer 1 maal aansteken. Vaak heb ik de hele bovenkant wel zo'n beetje in de hens na de 2e keer aansteken. Soms, daarna nog een 3e keer direct erna, om een mooi egaal gloeiend tabaksfront te hebben,

En zoals Janneman in een van zijn filmpjes op enig moment zegt :"en dan gebeurt er een tijdje niet zoveel meer" (of woorden van gelijke strekking)
--
Cheers maboc

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Hier ook aansteken, aanduwen en tweede keer aansteken. Meestal gaat het vanaf dan wel goed totdat ik meer dan de helft heb leeggerookt. Dan aanduwen en even bijvlammen.

En ja, soms heb ik een (vaak nieuwe, nog onbekende) tabak waar ik wat vaker bij moet vlammen of die ik moeilijker aan het branden krijg. Maar dit stoort eigenlijk niet echt, dan vlam ik gewoon even bij. Ik heb geen streven naar "minimaal vlammen", maar het streven naar "genieten van de pijp".

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Buitenshuis neem ik in de regel de Old Boy mee. Thuis gebruik ik de
aansteker en lucifers door elkaar. (de tussenmaat lucifer bevalt mij
het best)

Wanneer de tabak eenmaal brandt gebruik ik het lucifersdoosje of
het blikje tabak voor de eerste maal aandrukken na opkrullen als
tamper.

Bijvuren is normaliter niet meer nodig, tenzij ik in gezelschap verkeer.

In dit kader wil ik nog een keer naar boven halen dat er de kalebas pijp
is die verrassend lang blijft branden (meen dat Jannneman daar ook
bij stil heeft gestaan)
Mocht een van de nieuwe leden hiervoor een uitleg hebben, dan houden
wij ons aanbevolen.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

robvoorburg schreef: Wanneer de tabak eenmaal brandt gebruik ik het lucifersdoosje of
het blikje tabak voor de eerste maal aandrukken na opkrullen als
tamper.
Dat heb ik je tijdens een meeting een keer zien doen Rob en sindsdien gebruik ik de platte kant van m´n pijpzippo daarvoor, superhandig, eigenlijk geen erg meer in gehad daar een keer op terug te komen, maar alsnog, een verlaat ´thanks voor deze stille tip !´
Afbeelding

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Tegenwoordig lukt het me vaak met één lucifer de pijp aan te steken en in één keer leeg te roken. Soms gaat de pijp na voor ongeveer 2/3 gerookt te zijn uit, dan klop ik de verbrande tabak uit en steek de resterende opnieuw aan.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

maboc schreef:... Stampen vind ik overigens wel "overstated". 't Zou eerder licht aanduwen zijn.
Voor zover mij bekend heet het gereedschap 'tamper' en niet 'stamper', dus je 'stampt' het niet aan, maar 'tampt' het aan :D (En nu krijg ik vermoedelijk weer op m'n kl*ten van Ignoro Iste omdat tampen geen werkwoord is :roll: ;) ).
robvoorburg schreef:Bijvuren is normaliter niet meer nodig, tenzij ik in gezelschap verkeer.
Da's omdat je teveel kletst Rob! (uiteraard met een hele vette ;) ik waardeer je gezelschap ten zeerste, en dat weet je :D)

Terugkomend op het onderwerp:
Wisselt bij mij behoorlijk... Mijn favoriete ontbijt (BB Cadet met Old Dublin) is heel makkelijk: dat pijpje rook ik vaak in een keer leeg met maar een keer aansteken. Andere pijpen/tabakken toch minstens wel 2-3 keer: tweemaal om hem goed brandend te krijgen, en halverwege of op 2/3 nog een keer.
Pijproker des forums

maboc

Bericht door maboc »

Luys schreef:
maboc schreef:... Stampen vind ik overigens wel "overstated". 't Zou eerder licht aanduwen zijn.
Voor zover mij bekend heet het gereedschap 'tamper' en niet 'stamper', dus je 'stampt' het niet aan, maar 'tampt' het aan :D (En nu krijg ik vermoedelijk weer op m'n kl*ten van Ignoro Iste omdat tampen geen werkwoord is :roll: ;) ).
...
...
Heeft dat dan ook iets met tampeloeres te maken?
--
Cheers maboc

lestat

Bericht door lestat »

eerder met rampetampe. Je steekt er iets hard in en duwt een paar keer :) :mrgreen:
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

maboc

Bericht door maboc »

lestat schreef:eerder met rampetampe. Je steekt er iets hard in en duwt een paar keer :) :mrgreen:
hmmm... I can see where this is going.

Ik vermoed dat de op Freud georienteerde psychologen onder ons, nu toch even met ons willen spreken. :-)
--
Cheers maboc

Plaats reactie