Eerste pijp, en de eerste keer roken.
-
Eerste pijp, en de eerste keer roken.
Heren,
Gister dan eindelijk mijn eerste pijp binnen gekregen, een Design Berlin Bellini, sandblasted, half bent. Hij is voorzien van inrookpasta, maar na verschillende dingen gelezen te hebben op het forum alhier, toch besloten hem toch een beetje in te roken. Ik heb besloten eerst een keer 1/3 te vullen, dan een keer 2/3 en vervolgens helemaal vol.
Ik heb de tabak losjes in de pijp laten vallen, en het vervolgens aangedrukt tot zo'n beetje 1/3 van de ketel. Daarna de eerste vlam erin... netjes uit laten gaan, aantampen, en een tweede lucifer gepakt. Naar mijn idee was de pijp nog wat aan de losse kant gestopt, was toch enigzins bang hem te vast te stoppen, dus om de trek erin te houden heb ik toch (naar mijn mening) vaak bij moeten tampen. Ik heb hem wel in 1x door kunnen roken zonder dat hij uit ging, maar denk dat ik volgende keer toch nog net wat rustiger kan/moet roken. Daarna met het schepje netjes leeggeschept, viel het mij op dat aan 1 zijkant nog wat stukjes onverbrande tabak zaten. Toch met aansteken net een klein stukje gemist denk ik!
Voor deze eerste keer pijproken was mijn keus gevallen op de veelgenoemde Neptune tabak. Ik vond de geur van de tabak zelf aan krenten denken, en proefde dit ook heel subtiel terug. Ik vind het een zachte tabak, maar vond de smaak niet heel bijzonder (dit wist ik uiteraard al na het lezen van alle reviews van deze tabak), maar ik ervaar het zeker als een lekkere, neutrale tabak.
Al met al kan ik wel zeggen dat ik mijn eerste sessie ondanks gewenning, en bang zijn om het fout te doen, toch redelijk goed afgegaan is. Vanavond ga ik hem nogmaals vullen met Neptune, maar dan voor 2/3.
Naast de Neptune tabak heb ik ook een blikje Erinmore Slices liggen, als de pijp eenmaal ingerookt is en het lukt om hem goed te roken, wil ik deze ook gaan proberen.
Daarbij gelijk een vraag aan jullie: Ik houd nogal van zoet, welke tabakken kunnen jullie mij aanraden om toch ook zeker eens te proberen??
Bijgevoegd uiteraard wat foto'tjes, de inhoud van het pakketje, de pijp zelf, en een foto van de as,
Groetjes, Rens.
Gister dan eindelijk mijn eerste pijp binnen gekregen, een Design Berlin Bellini, sandblasted, half bent. Hij is voorzien van inrookpasta, maar na verschillende dingen gelezen te hebben op het forum alhier, toch besloten hem toch een beetje in te roken. Ik heb besloten eerst een keer 1/3 te vullen, dan een keer 2/3 en vervolgens helemaal vol.
Ik heb de tabak losjes in de pijp laten vallen, en het vervolgens aangedrukt tot zo'n beetje 1/3 van de ketel. Daarna de eerste vlam erin... netjes uit laten gaan, aantampen, en een tweede lucifer gepakt. Naar mijn idee was de pijp nog wat aan de losse kant gestopt, was toch enigzins bang hem te vast te stoppen, dus om de trek erin te houden heb ik toch (naar mijn mening) vaak bij moeten tampen. Ik heb hem wel in 1x door kunnen roken zonder dat hij uit ging, maar denk dat ik volgende keer toch nog net wat rustiger kan/moet roken. Daarna met het schepje netjes leeggeschept, viel het mij op dat aan 1 zijkant nog wat stukjes onverbrande tabak zaten. Toch met aansteken net een klein stukje gemist denk ik!
Voor deze eerste keer pijproken was mijn keus gevallen op de veelgenoemde Neptune tabak. Ik vond de geur van de tabak zelf aan krenten denken, en proefde dit ook heel subtiel terug. Ik vind het een zachte tabak, maar vond de smaak niet heel bijzonder (dit wist ik uiteraard al na het lezen van alle reviews van deze tabak), maar ik ervaar het zeker als een lekkere, neutrale tabak.
Al met al kan ik wel zeggen dat ik mijn eerste sessie ondanks gewenning, en bang zijn om het fout te doen, toch redelijk goed afgegaan is. Vanavond ga ik hem nogmaals vullen met Neptune, maar dan voor 2/3.
Naast de Neptune tabak heb ik ook een blikje Erinmore Slices liggen, als de pijp eenmaal ingerookt is en het lukt om hem goed te roken, wil ik deze ook gaan proberen.
Daarbij gelijk een vraag aan jullie: Ik houd nogal van zoet, welke tabakken kunnen jullie mij aanraden om toch ook zeker eens te proberen??
Bijgevoegd uiteraard wat foto'tjes, de inhoud van het pakketje, de pijp zelf, en een foto van de as,
Groetjes, Rens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Luctor et Emergo
Re: Eerste pijp, en de eerste keer roken.
Klinkt als een goede en weloverwogen start. Dit gaat vast en zeker lukken als je op deze rustige wijze doorgaat. Veel succes en vooral: plezier en genieten!!!
Het zoetere (tot zeer zoete) werk:
Indigo
Solani nr. 113
Peter Rasmussen Green Label (DTM)
Peter Rasmussen Blue Label (DTM)
BiBo (DTM)
Bellini Toscana
Black Diamond
Pergamon
Kentucky Bird
Larsen Fine & Elegant
Blue Note (DTM)
Sweet Vanilla Honeydew (DTM)
Mediterraneo (DTM)
Memories of Tuscany (DTM)
Mac Baren Vanilla Cream (ook in flake verkrijgbaar)
Mac Baren Halberg Green Label
Mac Baren Halberg Yellow Label
Winsløw Nr. 1
De nieuwe Winsløw Nr. 2
Stanwell Rose & Crown flake
Verder heeft o.a. Peter Heinrichs een aantal zeer zoete tabakken, o.a. zijn Peter Heinrichs No.4 (één van de beste kersentabakken die ik tot nu toe gerookt heb). En voor de rest van het rijtje hierboven komt er redelijk veel uit Duitsland, vanwege hier (niet meer) verkrijgbaar zijn.
Dit is nu even uit mijn hoofd. Als je nóg meer namen wilt, moet ik thuis even in mijn lade kijken.
Indigo
Solani nr. 113
BiBo (DTM)
Bellini Toscana
Black Diamond
Pergamon
Kentucky Bird
Larsen Fine & Elegant
Blue Note (DTM)
Mediterraneo (DTM)
Winsløw Nr. 1
De nieuwe Winsløw Nr. 2
Verder heeft o.a. Peter Heinrichs een aantal zeer zoete tabakken, o.a. zijn Peter Heinrichs No.4 (één van de beste kersentabakken die ik tot nu toe gerookt heb). En voor de rest van het rijtje hierboven komt er redelijk veel uit Duitsland, vanwege hier (niet meer) verkrijgbaar zijn.
Dit is nu even uit mijn hoofd. Als je nóg meer namen wilt, moet ik thuis even in mijn lade kijken.
- jarnogab
@WC: ik dacht al, tiens die Winslow 2 is weer verkrijgbaar maar het gaat dus om een nieuwe 'editie' om het zo te zeggen.
@Rens: klinkt inderdaad als een mooie start. Het is leuk voor jou om een allereerste pijp volledig uit te roken zonder bijvlammen, zelfs al is de pijp maar voor 1/3 gevuld. Wat betreft het veelvuldig tampen; ik vermoed dat je de tabak iets te los gestopt hebt. Hierbij moet je een beetje fingerspitzen-gefühl hebben. En bovendien: elke tabak en pijpenkop is anders. Het zal de ene keer beter lukken dan de andere. Sommige pijpen en tabak stop ik met mijn ogen dicht, puur op gevoel. Andere moet ik dan weer wat vaster stoppen. Wat ook een rol speelt (in mijn geval): de frequentie waarmee je de tabak rookt. Bepaalde tabak rook ik heel vaak in bijvoorbeeld een maandje tijd; die stop ik dan makkelijk en op gevoel. Andere tabak rook ik slechts occasioneel, óf het is te lang geleden dat ik die tabak rookte, en dan stop ik 'm vaak niet zo goed. In elk geval is het beter iets te los stoppen en aantampen, dan te vast stoppen en geen kant meer op kunnen.
Succes!
@Rens: klinkt inderdaad als een mooie start. Het is leuk voor jou om een allereerste pijp volledig uit te roken zonder bijvlammen, zelfs al is de pijp maar voor 1/3 gevuld. Wat betreft het veelvuldig tampen; ik vermoed dat je de tabak iets te los gestopt hebt. Hierbij moet je een beetje fingerspitzen-gefühl hebben. En bovendien: elke tabak en pijpenkop is anders. Het zal de ene keer beter lukken dan de andere. Sommige pijpen en tabak stop ik met mijn ogen dicht, puur op gevoel. Andere moet ik dan weer wat vaster stoppen. Wat ook een rol speelt (in mijn geval): de frequentie waarmee je de tabak rookt. Bepaalde tabak rook ik heel vaak in bijvoorbeeld een maandje tijd; die stop ik dan makkelijk en op gevoel. Andere tabak rook ik slechts occasioneel, óf het is te lang geleden dat ik die tabak rookte, en dan stop ik 'm vaak niet zo goed. In elk geval is het beter iets te los stoppen en aantampen, dan te vast stoppen en geen kant meer op kunnen.
Succes!
Groeten,
jarnogab
jarnogab
Aha, de Neptune...ben hem op dit eigenste moment aan 't paffen. Heerlijk!
Ik zie daar ook de lekkere Erinmore flakes liggen, tjongejonge!!! Een goed begin.
Succes met de mooie pijp!
Ik zie daar ook de lekkere Erinmore flakes liggen, tjongejonge!!! Een goed begin.
Succes met de mooie pijp!

- PhilipV
Veel succes (van een mede-beginner)! En geniet ervan, het is de moeite waard!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League
- pipealicious
Erinmore flakes zijn ook al aan de zoete kant. Laat de flakes een beetje drogen voor je ze gebruikt, want meestal zitten ze erg vochtig in het blik.
- dr. Watson
-
Dit was me al opgevallen, ze lijken in ieder geval vochtiger dan de Neptune tabak. Als de pijp eenmaal ingerookt is zal ik dit zeker in mijn achterhoofd houden!pipealicious schreef:Erinmore flakes zijn ook al aan de zoete kant. Laat de flakes een beetje drogen voor je ze gebruikt, want meestal zitten ze erg vochtig in het blik.
Bedankt voor het uitgebreide lijstje, ik heb even wat recenties nagezocht en een oproepje geplaats bij het uitwisselingsproject, ondanks dat ik nog niet veel keuze heb om uit te wisselen!Winslow Collector schreef:Klinkt als een goede en weloverwogen start. Dit gaat vast en zeker lukken als je op deze rustige wijze doorgaat. Veel succes en vooral: plezier en genieten!!!
Indigo
Solani nr. 113
BiBo (DTM)
Bellini Toscana
Black Diamond
Pergamon
Kentucky Bird
Larsen Fine & Elegant
Blue Note (DTM)
Mediterraneo (DTM)
Winsløw Nr. 1
De nieuwe Winsløw Nr. 2
Luctor et Emergo
Als je me een PB'tje met je adres stuurt, dan stuur ik je komend weekeinde een paar samples op.
-
Thanks winslow collector, zie PB!
De verhalen over het Forum en de vrijgevigheid begin ik nu al te ondervinden, als ik ooit iets terug kan doen hoor ik het uiteraard graag!
De verhalen over het Forum en de vrijgevigheid begin ik nu al te ondervinden, als ik ooit iets terug kan doen hoor ik het uiteraard graag!
Luctor et Emergo
- lestat
een goed begin. Dit komt zeker goed.
Één van mijn favoriete zoete tabakjes is de holger danske mango en vanille.
Één van mijn favoriete zoete tabakjes is de holger danske mango en vanille.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
- culann
Ah de eerste stappen zijn gezet! En met succes zo te lezen 
Wat ook ook een goede tabak is als de Neptune bevalt, is Troost Slices. Niet te duur en zeker een aanrader!

Wat ook ook een goede tabak is als de Neptune bevalt, is Troost Slices. Niet te duur en zeker een aanrader!
-
hee hee hee niet teveel reclame over onze troost,,straks hebben jos en ik te kort troostculann schreef:Ah de eerste stappen zijn gezet! En met succes zo te lezen
gr antonius
- culann
Ow, sorrie Antonius...
Correctie Rens:
Die Troost moet je dus niet kopen, die is niet te roken!
(en dat lieg ik...)

Correctie Rens:
(en dat lieg ik...)

-
en dan worden we ontroostbaar,,en dat wil jij zeker nietculann schreef:Ow, sorrie Antonius...![]()
Correctie Rens:
(en dat lieg ik...)
gr antonius
- culann
Nee, nee, dat wil ik inderdaad niet op m'n geweten hebben Antonius... 

- Eliminator
- Moderator
Nog even een kleine tip vwb het inroken van een pijp rensonthemove,... bij veel pijpen (die zijn voorzien van inrookpasta, te zien aan een matzwarte laag in de ketel) is inroken niet echt noodzakelijk, vele raden het wel aan, anderen knikkeren hem gelijk vol, die keuze is aan jouw,... maar bij nieuwe pijpen zonder deze inrookpasta zul je, voor behoud van je pijp, toch wat meer aandacht moeten besteden aan het inroken van je pijp.
In één dag tijd, met één keer de pijp 1/3 vullen en één keer met 2/3 vullen rook je een pijp niet in !!
Inroken betekend het langzaam en gelijkmatig opbouwen van een koollaag in de pijp, sowieso is een pijp drie, vier keer roken op eenzelfde dag niet aan te raden, een pijp heeft rust nodig.
Maar het 1/3 en 2/3 vullen gaat niet over een enkele keer,.... rook een nog in te roken pijp meerdere keren met 1/3 vulling, dan meerdere keren met 2/3 vulling, en dat met minimaal een dag rust tussendoor,... en dan pas de pijp geheel vullen,... dat maakt het inroken van een pijp een weken durende kwestie !
Ik snap goed dat je dat geduld nu nog niet op kan brengen, maar voor toekomstige aankopen, hou dit in je achterhoofd, je zult er langer plezier van je pijp door hebben,....
In één dag tijd, met één keer de pijp 1/3 vullen en één keer met 2/3 vullen rook je een pijp niet in !!
Inroken betekend het langzaam en gelijkmatig opbouwen van een koollaag in de pijp, sowieso is een pijp drie, vier keer roken op eenzelfde dag niet aan te raden, een pijp heeft rust nodig.
Maar het 1/3 en 2/3 vullen gaat niet over een enkele keer,.... rook een nog in te roken pijp meerdere keren met 1/3 vulling, dan meerdere keren met 2/3 vulling, en dat met minimaal een dag rust tussendoor,... en dan pas de pijp geheel vullen,... dat maakt het inroken van een pijp een weken durende kwestie !
Ik snap goed dat je dat geduld nu nog niet op kan brengen, maar voor toekomstige aankopen, hou dit in je achterhoofd, je zult er langer plezier van je pijp door hebben,....
- Bommel
We hebben weer een natuur talent in ons midden.
De eerste pijp zonder zorgen leeg roken mag een mooie score genoemd worden.
Chapeau Rens.
Nog even een kleine noot over de niet opgerookte stukjes tabak.
Dit heeft niets te maken met het missen van aansteken.
Deze stukjes hebben gewoonweg niet het geluk gehad in aanraking te zijn geweest met de wel gloeiende tabak.
Dit zal je vaker aantreffen, zelfs de geoefende roker overkomt dit, dus niks om je zorgen over te maken.
Wellicht was de tabak ietsjes te los in de ketel.
Blijven doorgaan met roken en de techniek verbeterd vanzelf.
De eerste pijp zonder zorgen leeg roken mag een mooie score genoemd worden.
Chapeau Rens.

Nog even een kleine noot over de niet opgerookte stukjes tabak.
Dit heeft niets te maken met het missen van aansteken.
Deze stukjes hebben gewoonweg niet het geluk gehad in aanraking te zijn geweest met de wel gloeiende tabak.
Dit zal je vaker aantreffen, zelfs de geoefende roker overkomt dit, dus niks om je zorgen over te maken.
Wellicht was de tabak ietsjes te los in de ketel.
Blijven doorgaan met roken en de techniek verbeterd vanzelf.
-
Ik heb hem dan ook maar 1 malig gerookt die dag hoorEliminator schreef:Inroken betekend het langzaam en gelijkmatig opbouwen van een koollaag in de pijp, sowieso is een pijp drie, vier keer roken op eenzelfde dag niet aan te raden, een pijp heeft rust nodig.

De tweede keer ging naar mijn gevoel al een stuk beter als de vorige keer, ik had hem duidelijk niet vast genoeg gestopt de eerste keer!
@culann, ik zal de Troost Slices zeker "niet" proberen haha, ik houd hem in mijn achterhoofd, ik verwacht maandag een aantal samples te ontvangen, ben zelf nogal een zoetekauw, maar onder het motto "je moet alles een keer geprobeerd hebben" zal ik zeker ook een keer troost proberen!
Luctor et Emergo
- jarnogab
rensonthemove schreef:Ik heb hem dan ook maar 1 malig gerookt die dag hoorEliminator schreef:Inroken betekend het langzaam en gelijkmatig opbouwen van een koollaag in de pijp, sowieso is een pijp drie, vier keer roken op eenzelfde dag niet aan te raden, een pijp heeft rust nodig.
Ik snap goed dat je dat geduld nu nog niet op kan brengen, maar voor toekomstige aankopen, hou dit in je achterhoofd, je zult er langer plezier van je pijp door hebben,....Ik bedoelde te zeggen dat ik hem dus nu 1/3 vol had gerookt, de dag erna (gister dus) heb ik hem voor 2/3 gevuld, vanavond ga ik voor het eerst een volle lading doen. Hij was voorzien van inrookpasta, maar voor het gevoel toch besloten hem niet meteen vol te gooien. Dat de pijp minstens een dag rust nodig heeft had ik al begrepen, hier geef ik de pijp dan ook de tijd voor! Ik snap ook dat bij een pijp die niet voorzien is van inrookpasta het inrookprocess langer tijd nodig heeft. Ik heb bij deze pijp gekozen om een soort van tussenweg te kiezen
![]()
Zelfs met inrookpasta is het geen slecht idee om toch telkens meerdere keren de 1/3, 2/3 en 3/3 lading te roken. Al was het maar omdat je op die manier ook je pijp beter leert kennen. Hoe is de trek, hoe moet ik 'm stoppen, ...
Maar in elk geval, tof dat je er zoveel plezier aan beleeft.
Wat betreft je samples: die gaan vandaag de deur uit, maar momenteel giet het hier oude wijven, dus ik ga ff wachten. Zou niet willen dat je tabak te nat wordt.

Groeten,
jarnogab
jarnogab
-
@Jarnogab, ik denk toch dat ik jullie adviezen ga gebruiken en hem nog een paar keer maar een deel vul, ik heb hem de eerste keer 1/3 gerookt, en gister ongeveer 1/2, ik zal hem vanavond nog een keer 1/3 doen, en vervolgens 3x 2/3, alvoren hem daarna lekker vol te stoppen! Wat betreft de tabak, ik zou het niet willen dat je door de regen heen moet gaan, ik heb alle tijd!
Luctor et Emergo