Een vraag over 'estate pijpen'

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Bananabox-Ninja
Contacteer:

Een vraag over 'estate pijpen'

Bericht door Bananabox-Ninja »

Ik heb nu het forum al een paar keer doorgenomen en ik zag de term 'estate pijp' vaak langskomen.
10 minuten op Google later begreep ik dat dat zeg maar '2e-handjes' zijn.

Nu vroeg ik me af hoe daar nou tegenaan gekeken wordt?
Is het nou 'low-brow' om een estate pijp aan te schaffen en vervolgens met smaak jaren te roken.
Of zijn er mensen/forumgangers die niks anders willen?

Ik zou graag horen wat jullie mening hierover is.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Pitoe [*RIP*]

Re: Een vraag over 'estate pijpen'

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

2de handsjes zijn voor mij gewoon: voor weinig geld proberen pijpen op de kop te tikken die ik nieuw niet kan permitteren en hopen dat dit zich weerspiegeld in de rookeigenschappen, wat meestal wel het geval is. Zo zijn mijn beste rokers wel diegene diegenen ik 2de hands heb aangeschaft. Bij goede reiniging vooraf heb ik nooit het gevoel gehad dat deze minderwaardig of vies zijn. De reiniging op zich is voor mij een ritueel om ze van "mij", weer nieuw te maken
Soms voel ik wel eens de behoefte om nieuwe geschiedenis te schrijven met een pijpje maar 80% van mijn verzameling zijn estates.

metaltommy

Bericht door metaltommy »

ben het geheel met pitoe eens. ooit zal ik er misschien wel wat verkopen en echt nieuwen kopen, ook hier 80% estates.
Groet,
Tom

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Je kan echt goede estate pijpen aanschaffen hoor. Wat opknapwerk eraan, en ze is vaak als nieuw.
En ze kosten niet veel geld.
Mij gaf het de mogelijkheid om aan relatief lage prijzen diverse pijpen aan te kopen en te leren roken: hoe roken ze, hoe rookt een pijp met brede kop anders dan een met smalle kop, welk soort pijpen heb ik het liefst in de hand, of laat ik liefst bengelen uit de mond, enz.
Door er bewust mee bezig te zijn leer je op die manier ook roken.
Let wel: ik ben er nog altijd mee bezig (is men überhaupt ooit klaar met 'leren' pijproken?). Nog ontdek ik nieuwe zaken. Dat kan bijvoorbeeld zijn: een estate pijp die ik mooi vond, maar om de een of andere reden geen klik mee kreeg. Een jaartje later de pijp even opnieuw ter hand nemen, een andere tabak erin proberen en hup! de klik komt er plots wel.
Of niet. Maar dan ben je tenminste niet veel geld kwijt.
Het eerste jaar dat ik rookte heb ik maar 1 nieuwe pijp gekocht, alle andere waren mooi opgeknapte estates.
Ik heb er zelfs ooit eentje op een rommelmarkt aangekocht voor 10 euro. De pijp lag al jaren in de schuif van de verkoper, en had 'm naar eigen zeggen bijna niet gerookt. Inderdaad, er waren weinig tot geen gebruikssporen, bijna geen koollaag, enz.
Maar soit het punt is: een pijp voor geen geld op een rommelmarkt gekocht... en het is een van de mooiste en best rokende pijpen die ik bezit. Afbeelding

En nee, je wordt er hier helemaal niet scheef op bekeken, het is niet low-brow.
Niemand hier oordeelt de pijp van een ander op het kostenplaatje an sich.
Het kan natuurlijk wel zijn dat je hier pijpen de revue zal zien passeren die je prachtig vindt, omdat ze bijvoorbeeld door een gerenommeerd ambachtelijk pijpenmaker is gemaakt. Die kan dan wel eens duurder uitvallen, maar lovende reacties op zo'n pijp gaan altijd over de pijp zelf, niet omwille van het kostenplaatje.
Groeten,
jarnogab

Paasei

Bericht door Paasei »

Ik zou es moeten kijken hoeveel van mijn 20-tal pijpen er nieuw gekocht zijn... ik denk niet de helft.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

En hier net andersom. Ik heb uitsluitend nieuwe pijpen gekocht en geen enkele estate.

Toen ik met pijproken begon en niet veel geld beschikbaar had, bestond internet nog niet. Dus een circuit waar je snel en veel keuze in estates beschikbaar had was niet tot mijn beschikking, zeker niet omdat ik in Zeeland woonde (nog steeds woon, overigens). Dus een groter aanbod, zoals in grotere steden misschien wel aanwezig was, had ik hier niet.

Zodoende altijd nieuw gekocht, natuurlijk begonnen met goedkopere BigBen's. Tegen de tijd dat ik überhaupt wist dat pijpen tweedehands aangeboden werden had ik niet meer de behoefte om ze tweedehands te kopen. Ik spaarde dan liever een maandje langer om toch een nieuwe te kopen.

Maar, zoals je in jouw opening afvroeg of ze "low-brow" zijn, die estate pijpen?
Neen, zeker niet. Tja, er zit natuurlijk weleens een misser tussen, maar dat kun je bij nieuwe pijpen ook hebben.

Het kopen van estates is een prima manier om met een verantwoord budget verschillende pijpen te bemachtigen, hier jouw voorkeur (vorm, grootte, enz) mee te bepalen en een goede estate die niet beschadigd is van binnen (dus niet begint met doorroken door de vorige eigenaar) kan een pijp zijn waar je de rest van je leven plezier aan hebt.
Want een goede, goed gerookte en goed onderhouden/behandelde pijp gaat al meer dan een mensenleven mee, het enige dat er bij de estate is gebeurd, is dat de pijp dat bij meer dan 1 eigenaar doet.

Ik wilde een tijdje geleden eens dat roemruchte merk Dunhill proberen en zat toen zeer serieus te denken om een estate van Dunhill te kopen. Uiteindelijk is het toch een nieuwe Dunhill geworden, omdat ik toch de nieuwstaat Dunhill wilde vergelijken met de Winsløws die ik altijd nieuw koop. En ergens vér in mijn achterhoofd toch iets van "welke oude viezerik heeft die estate jarenlang in zijn kwijlende bakkes gehad?". Ik weet het, goede reiniging en alcohol doen een hoop en ik ken zelfs mensen waar ik een pijp ultrasoon zou kunnen laten reinigen, maar toch. Hey, ik ben ook maar een mens, dus hopelijk is deze rare gedachte mij vergeven.

Dus absoluut niets om je voor te schamen om estates te kopen. Ik raad het je zelfs aan. Maar zoek wel betrouwbare adressen/webwinkels. We hebben hier onze eigen Annie69 en ook mede-forumleden willen soms weleens een pijp kwijt waar ze geen klik mee krijgen. Dat zou ik toch al als eerste betrouwbare adresjes willen noemen. Maar ook bedrijven als Esterval (http://www.tecon-gmbh.de als ik mij niet vergis) verkopen betrouwbare estates, heb ik begrepen.
Snuffel even verder rond op dit forum. Er staat vast ergens wel een artikeltje met betrouwbare adressen voor estates.

Ik wilde dat ik in mijn beginjaren van het pijproken de internetmogelijkheden had gehad die er nu zijn. Dan had ik vast en zeker mijn begin van mijn collectie deels in estates gekocht. En zo mijn voorkeuren voor merk/vorm/grootte/wat-dan-ook kunnen bepalen en minder dure "miskopen" hebben gehad. (Miskopen in de zin, dat het tussen de pijp en mij niet echt klikte.)

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Winslow Collector schreef: En ergens vér in mijn achterhoofd toch iets van "welke oude viezerik heeft die estate jarenlang in zijn kwijlende bakkes gehad?". Ik weet het, goede reiniging en alcohol doen een hoop en ik ken zelfs mensen waar ik een pijp ultrasoon zou kunnen laten reinigen, maar toch. Hey, ik ben ook maar een mens, dus hopelijk is deze rare gedachte mij vergeven.
Van mijn kant is die gedachte je zeker vergeven, want ik zie het ook zo. We vormen een minderheid hier op het forum, de meeste leden zien er geen been in om een tweedehands pijp te kopen en te roken, maar ik zou er nooit aan willen beginnen. Los van het al dan niet terechte hygienische aspect zit er ook een mentale kant aan: ik zou me altijd blijven afvragen wat voor man die vorige eigenaar was, waar en hoe hij rookte, enzovoort. Dan maar langer sparen.

Winslow Collector

Dukdalf schreef:Van mijn kant is die gedachte je zeker vergeven, want ik zie het ook zo. We vormen een minderheid hier op het forum, de meeste leden zien er geen been in om een tweedehands pijp te kopen en te roken, maar ik zou er nooit aan willen beginnen. Los van het al dan niet terechte hygienische aspect zit er ook een mentale kant aan: ik zou me altijd blijven afvragen wat voor man die vorige eigenaar was, waar en hoe hij rookte, enzovoort. Dan maar langer sparen.
Ah, gelukkig een mede-twijfelaar in dit opzicht. Zoals je weet, Dukdalf, ben ik redelijk actief in het pijprookclub- en rookwedstrijd-gebeuren; ergo, we hebben een heleboel bekenden gemeenschappelijk. En het komt dan weleens voor (al is het mijzelf nog NOOIT overkomen), dat mensen naar hun pijprookclub gaan... en HUN PIJPEN VERGETEN MEE TE NEMEN. Naast het feit, dat ik dit vreselijk stom vind (je gaat toch ook niet zonder løl naar een hoerenkast?) komen ze dan met de vraag of ze iemand's pijp mogen roken. Sorry, ook al ken ik die mannen door en door, maar van mijn pijpen blijven ze af. Een hygiënische "kriebel" in mijn hersencellen weigert mijn pijpen aan zelfs mijn beste maten uit te lenen.

En daar zal het niet aanschaffen van estate-pijpen ook zeker mee te maken hebben. Dus? Dan maar even doorsparen.
Maar dat is heel persoonlijk, want in principe is dit systeem van estates aan elkaar doorverkopen natuurlijk een prima systeem.

maboc

Bericht door maboc »

Een keer heb ik een pijp overgenomen (da was hier op 't forum).
Was en ben nog steeds zeer tevreden met die pijp.
Voor 15 Euro plus verzendkosten heb ik nu al tijden lang een paar keer per week een prachtige (in mijn ogen) goed rokende pijp. Zou het zo weer doen.
Als die pijp niks was geweest was het niet zo'n forse kostenpost. Een nieuwe Dunhill oid. die niet bevalt zou ik toch echt heel erg zonde van m'n geld vinden :-)

Het argument "kwijlende bakkes van een oude zemelaar" begrijp ik heel goed. Maar....heb 2 kinders die me toch wel onder kwijlen/spugen/schijten, dus persoonlijk ben ik niet meer zo kieskeurig :-)

Anyway...'t iszeker niet iets om op neer te kijken.

Het gaat in deze denk ik vooral over je eigen gevoel bij zon stuk hout.
Winslow Collector schreef:komen ze dan met de vraag of ze iemmand's pijp mogen roken. Sorry, ook al ken ik die mannen door en door, maar van mijn pijpen blijven ze af. Een hygiënische "kriebel" in mijn hersencellen weigert mijn pijpen aan elfs mijn beste maten uit te lenen.
Dat zou mij ook wat te ver gaan ja...dat zou ik ook niet doen.
--
Cheers maboc

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

OP drie pijpen na zijn al mijn pijpen estates.
The eagle flies alone!

Pitoe [*RIP*]

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Winslow Collector schreef: dat mensen naar hun pijprookclub gaan... en HUN PIJPEN VERGETEN MEE TE NEMEN. Naast het feit, dat ik dit vreselijk stom vind (je gaat toch ook niet zonder løl naar een hoerenkast?) komen ze dan met de vraag of ze iemand's pijp mogen roken. Sorry, ook al ken ik die mannen door en door, maar van mijn pijpen blijven ze af. Een hygiënische "kriebel" in mijn hersencellen weigert mijn pijpen aan zelfs mijn beste maten uit te lenen
dat lijkt mij eerder iets emotioneel dan ...

Je leent je vrouw ook niet uit voor een beurt.

aan de andere kant ben ik wel bereidt om sommigen hun vrouw/vriendin/lief voor een interessant prijsje over te nemen (na grondige reiniging weliswaar) :wink:

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Een tweedehands pijp is mij nooit tegengevallen; dit in tegenstelling tot de nieuwe.
Gediplomeerd Clan Roker

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Persoonlijk vind ik dat er een tamelijk groot nadeel aan nieuwe pijpen zit. Namelijk dat ze niet vaak meer worden gemaakt in uitvoeringen die ik zo mooi vind. Kijk op internet voor een echt mooie Engelse prince, en je beland al vrij snel bij de estates. Althans, in mijn geval. :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Voor exclusieve estates liggen prijzen soms aanzienlijk hoger
dan voor nieuwe "dure" merken.

Winslow Collector

robvoorburg schreef:Voor exclusieve estates liggen prijzen soms aanzienlijk hoger
dan voor nieuwe "dure" merken.
:mrgreen: Dat is op zich misschien waar, maar dan praat je toch over uitzonderingen. Estates tot duizend euro zijn toch echt zeldzamer dan nieuwe pijpen van die prijs en hoger.
Estates van enkele duizenden euro's zijn misschien wel te vinden, maar dan beland je waarschijnlijk echt bij museumstukken.

Want zo kan ik ook opperen, dat er exclusieve nieuwe pijpen zijn bijna tienduizend euro's moeten kosten. Zoals deze: http://www.serjacopo.com/TempPg1/Bril_Top.html die bijna 10.000 dollar heeft gekost, nu niet meer te koop is, maar misschien ooit als (gerookte?) estate ooit voor meer op de markt komt. :?

En ook deze estate mag als uitzondering betiteld worden, lijkt mij:
http://pipesmagazine.com/forums/topic/m ... nsive-pipe
Hier in deze link wordt in de reacties melding gemaakt van een (mijns inziens nieuwe) Dunhill van 150.000 dollar.

Maar ja, waar hebben we het dan nog over als "normale" pijprokers? Als we het bijvoorbeeld over normaal bereikbare auto's hebben, gaan we de discussie toch ook niet betrekken op Rolls Royces en Bugatti's? :wink:

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Robb schreef:Persoonlijk vind ik dat er een tamelijk groot nadeel aan nieuwe pijpen zit. Namelijk dat ze niet vaak meer worden gemaakt in uitvoeringen die ik zo mooi vind. Kijk op internet voor een echt mooie Engelse prince, en je beland al vrij snel bij de estates. Althans, in mijn geval. :)
+1
Afbeelding

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Maar ja, waar hebben we het dan nog over als "normale" pijprokers? Als we het bijvoorbeeld over normaal bereikbare auto's hebben, gaan we de discussie toch ook niet betrekken op Rolls Royces en Bugatti's? :wink:
Naar mijn mening heb je het dan over mensen die een investering doen of voor de 'pats-power' zo'n pijp aanschaffen.

"Ninja des forums"

Winslow Collector

Bananabox-Ninja schreef:
Naar mijn mening heb je het dan over mensen die een investering doen of voor de 'pats-power' zo'n pijp aanschaffen.
Inderdaad. Mij lijkt het, dat zulke pijpen gekocht worden om NIET te roken, maar om meteen als verzamelstuk/museumstuk te laten dienen. Op zich niets mis mee, als men het geld er voor over heeft. Maar valt mijns inziens een beetje buiten hetgeen waar wij ons hier mee bezig houden: roken van pijp en tabak.

Ik lees dat ook weleens m.b.t. mijn andere hobby/passie: whisky. Flessen van vele tienduizenden euro's, die worden verkocht aan vaak Arabieren. Zij hebben de centen natuurlijk, maar mogen veelal niet eens alcohol consumeren. Dus kopen puur voor het verzamelen.

Ik maak me daar (bij whisky én pijpen) ook een klein beetje schuldig aan, al is 99% van mijn aankopen voor gebruik/consumptie en liggen de prijzen ietwat gunstiger dan vele duizenden euro's. :mrgreen:
En voor mij is het meer een poging tot belegging in fysieke goederen i.p.v. geld of aandelen. Wordt het niets met die waarde van pijpen en whisky, heb ik over "tig" jaren in ieder geval nog wat moois te roken en lekkers te drinken.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bedankt voor jullie meningen.

Ik heb nu een beter inzicht over dit soort pijpen. (en de rokers erachter :) )

"Ninja des forums"

Plaats reactie