Tabak bewaren --> Vacuüm verpakken?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Winslow Collector

Re: Tabak bewaren --> Vacuüm verpakken?

Bericht door Winslow Collector »

Mikali schreef:Wat doe je nu precies met het koffiefilter met 2/3 druppels water (gedistilleerd) ?
Steek je dit werkelijk tussen de tabak of leg je dit tussen de rand van het blik en deksel? of maakt het niet uit?

grten,Maichel
Inderdaad wat Victor schrijft: gewoon bovenop de tabak.
Echter, je zult merken dat het vochtige filter (of keukenrol, dat gebruik ik altijd) aardig bruin wordt, als je het er weer uit haalt.
Dus dat betekent, dat er "iets" van de tabak in het filter getrokken is. Niet alleen kleur, maar ook smaak/aroma.
Nu weet ik niet of iedereen dit merkt, maar voor de puristen: tabak en vochtig filter scheiden met een stukje plastic of aluminiumfolie.

Mus

Bericht door Mus »

Wellicht ten overvloede, gedistilleerd water en steriel water zijn niet hetzelfde. Gedistilleerd water is zuiver water, het bevat dus (in theorie) geen bacteriën, schimmels, kalk, ijzer, zout, mineralen, enzovoort; het wordt gemaakt door de damp van kokend water op te vangen en te condenseren. Steriel water is water waarin door verhitting (koken) bacteriën en schimmels gedood zijn, maar de kalk enzovoort zit er nog gewoon in. Gedistilleerd water is dus wel steriel, maar steriel water is niet gedistilleerd ;)

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Meestal heb ik de papiertje direct onder het deksel en dus bovenop het papier liggen, niet direct op de tabak.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Charlie

Bericht door Charlie »

Wat vinden de heren van de methode die VSLDavid gebruikt:

https://www.youtube.com/user/VSLDavid#p ... lJyKXSTxIM

Mus

Bericht door Mus »

Lekker eenvoudig :) Alleen denk ik dat je ook gewoon gekookt (= steriel) water kunt gebruiken.

Charlie

Bericht door Charlie »

Ja, ik vroeg me dus ook af waarom je niet gewoon gekookt water kunt gebruiken... het water hoeft toch enkel maar vrij van bacteriën te zijn, lijkt me zo?

Mikali

Bericht door Mikali »

Ik denk dat je gedestilleerd water best gebruikt om kalk te vermijden, zou hetniet?
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Toon

Bericht door Toon »

Klopt, maar in bovengenoemde methode komt de tabak niet in aanraking met het water. Er wordt een vochtige atmosfeer gecreeerd die de tabak op de juiste vochtigheidsgraad brengt. Ik vermoed dat bij deze methode kalk geen rol speelt.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

Mede nav het topic gisteren aan de gang gegaan met mn nieuwe vochtknopen. Zo, alle tabakken weer op orde.

Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Charlie schreef:Wat vinden de heren van de methode die VSLDavid gebruikt:

https://www.youtube.com/user/VSLDavid#p ... lJyKXSTxIM
Rob Voorburg maakt dacht ik vaker met veel succes gebruik van deze methode. Het lijkt een snelle manier te zijn om tabak die echt is uitgedroogd weer op vochtigheid te krijgen. Handig als je een tabak wilt roken, en dan ontdekt dat hij helemaal uitgedroogd is.

De vochtknopen of de koffiefilter-manier zijn meer een systeem om tabak op vochtigheid te houden; In verreweg de meeste gevallen doe ik na het openen van tabak al vrij snel een DROGE vochtknoop bij de tabak. En daarna is het voornamelijk een kwestie van elke week of elke twee weken even kijken; als de tabak wat droiger wordt dan worden de vochtknopen even in een glaasje water gelegd (ik gebruik lauw kraanwater omdat ik het gevoel heb dat het steentje zich dan sneller en beter volzuigt). Voor ze het blik ingaan droog ik de buitenkant even af.

Als tabak helemaal uitgedroogd is dan werken de vochtknopen of koffiefilters ook goed, maar dan is het een kwestie van een aantal dagen achter elkaar opnieuw bevochtigen. Het voordeel is dat je in elk geval niet snel met tabak eindigt die te nat is geworden. Maar op die manier heb ik dan wel een week of langer nodig om een redelijke hoeveelheid tabak weer helemaal goed te krijgen. Het gaat sneller naarmate er minder tabak in een blik zit.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Charlie

Bericht door Charlie »

Bedankt. Moet die vochtknopen toch maar eens aanschaffen dan.

Heeft iemand een adresje in NL? Ik had vernomen dat iemand ze ergens in Roermond op de kop had weten te tikken?

Winslow Collector

Charlie schreef:Bedankt. Moet die vochtknopen toch maar eens aanschaffen dan.

Heeft iemand een adresje in NL? Ik had vernomen dat iemand ze ergens in Roermond op de kop had weten te tikken?
Anders via internet, Charlie. Danpipe heeft ze vast wel, www.tobaccoshop.nl wellicht ook.

Ignoro Iste

Bericht door Ignoro Iste »

Vochtknopen te koop bij Jansen-Quicken, Roermond. € 2,75 per twee. jansenquicken.nl

pacco

Bericht door pacco »

je kan er ook cognac of jenever op doen maar voor mij ene goeie rum van 80 graden

Winslow Collector

pacco schreef:je kan er ook cognac of jenever op doen maar voor mij ene goeie rum van 80 graden
Dat kan zeker, Pacco.
Als je het niet erg vindt, dat de tabaksmelange waarvoor je hebt betaald van smaak gaat veranderen.

De tabaksblenders hebben hun stinkende best gedaan de tabak zó te ontwerpen, dat jij hem de moeite waard vond om hem te kopen. En met alle stoffen in de drank waarmee je gaat bevochtigen, verander je deze delicaat ontworpen tabaksmelange. En niet met alle dranksoorten altijd ten goede, hoewel rum prima samengaat met tabak. Als je een tabak met rumsmaak/-aroma's wilt, natuurlijk.

Plaats reactie