Tamperen.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
robvoorburg

Tamperen.

Bericht door robvoorburg »

Tamperen, het aandrukken van de as/tabak, maakt deel uit van pijproken.

Nergens staat in steen uitgehouwen hoe vaak dit moet gebeuren. Gaande-
weg leer je aanvoelen wanneer de pijp aangeeft dat de inhoud wat aangedrukt
moet worden.
Het best doe je dit door de pijp in de mond te houden, waardoor je de juiste
weerstand in de gaten kan houden tijdens het voorzichtig aandrukken, dat is alles.
Het liefst druk ik de as rondom aan, zodat er als het ware een heuveltje in het
midden ontstaat.

Vanaf de eerste pijp die je rookt loop je hier dus tegenaan. De eerste tijd gaat de
tabak steeds uit, aansteken en je drukt de tabak te pas en te onpas aan.
Het valt me op dat veel pijprokers deze gewoonte na jaren pijproken er nog steeds
op na houden, sterker het is er zo werktuiglijk ingeslopen dat men er zich niet bewust
van is.

Ook hier geldt: less is more.

Luys
Moderator

Re: Tamperen.

Bericht door Luys »

robvoorburg schreef:Tamperen, het aandrukken van de as/tabak, maakt deel uit van pijproken.

Nergens staat in steen uitgehouwen hoe vaak dit moet gebeuren. Gaande-
weg leer je aanvoelen wanneer de pijp aangeeft dat de inhoud wat aangedrukt
moet worden.
Het best doe je dit door de pijp in de mond te houden, waardoor je de juiste
weerstand in de gaten kan houden tijdens het voorzichtig aandrukken, dat is alles.
Het liefst druk ik de as rondom aan, zodat er als het ware een heuveltje in het
midden ontstaat.

Vanaf de eerste pijp die je rookt loop je hier dus tegenaan. De eerste tijd gaat de
tabak steeds uit, aansteken en je drukt de tabak te pas en te onpas aan.
Het valt me op dat veel pijprokers deze gewoonte na jaren pijproken er nog steeds
op na houden, sterker het is er zo werktuiglijk ingeslopen dat men er zich niet bewust
van is.

Ook hier geldt: less is more.
Helemaal waar Rob, alhoewel ik me er steeds vaker op betrap dat het hoog tijd word om de tamper ter hand te nemen omdat ik anders een aansteker nodig heb. Blijkbaar ben ik al zo 'volleerd' (laat me niet lachen ;) ) dat ik niet te pas en te onpas de tamper gebruik, maar op het laatste moment :)
Pijproker des forums

Wallace

Bericht door Wallace »

Na het stoppen en de eerste maal aansteken van de tabak, laat ik de pijp uitgaan. Hierna tamper ik lichtjes de tabak aan. Hierdoor heb ik direct een goed beeld, zie ik direct, waar ik moet bijvlammen. Op de "kritische plaats" waar ik bij moeten vlammen tamper ik na het bijvlammen nog lichtjes aan. Hierna kan ik vaak zonder problemen gaan genieten van een geslaagde rooksessie. Ik hoor en voel wanneer ik moet tamperen.
Per tabaksoort of pijp kunnen bovenstaande handelingen verschillen van het aantal keren dat je moet tamperen.
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Vooral bij baai en semois is het aanstampen van de tabak belangrijk. Ik gebruik hiervoor vaak mijn vinger. Bij mixtures stamp ik het liefst zo weinig mogelijk aan.
Gediplomeerd Clan Roker

Toon

Bericht door Toon »

Ik tamper eigenlijk heel weinig.
Vaak maar één keer per pijp, soms twee. (Naast het initiele aanstampen bij het aansteken natuurlijk).
Ik voel meestal wel wanneer het echt noodzaak wordt. Verder probeer ik de tabak zoveel mogelijk met rust te laten.

Nou moet ik zeggen dat ik vaak kleinere pijpen rook en als ik een grote pijp rook, dan vul ik hem zelden tot de rand.
Dat kan natuurlijk ook nog uitmaken.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Plaats reactie