Eigen kweek Massis

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Bart Iron
Moderator

Re: Massis' tabakskweekje

Bericht door Bart Iron »

Jos schreef:Ik weet weinig van alles wat groeit en bloeit. Maar ik vind dit nog mooie planten om te zien ook..
Nou en of!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Wat een enorme plant is dat geworden, daar sta ik echt van te kijken.

Om het gevaarte bijeen te houden is enige handigheid geboden.
Zou een banderol uitkomst bieden?

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

robvoorburg schreef: Zou een banderol uitkomst bieden?
:D :D :D

Voor zover ik de foto's kan inschatten zijn tabaksplanten wel een alternatief voor lieden die hun tuin in één klap groen willen hebben. Persoonlijk schiet de titel 'Day of the Triffids' door mijn hoofd, maar het is wel heel lang geleden dat ik dat gelezen heb.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

maboc

Bericht door maboc »

Massis,

Zou je uit de planten die je niet voor het zaad wil gebruiken niet de bloemen knippen? Ik denk dat er behoorlijk wat energie naar de bloemen gaat. Energie die de plant anders in het vormen van blad kan steken.
(Is mijn theorie he.....dus niet uitgeprobeerd in real life)
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

maboc schreef:Massis,

Zou je uit de planten die je niet voor het zaad wil gebruiken niet de bloemen knippen? Ik denk dat er behoorlijk wat energie naar de bloemen gaat. Energie die de plant anders in het vormen van blad kan steken.
is gebeurd, de planten die nu bloemen hebben zijn mijn beste en slechtste, de rest heeft ofwel te kleine bladeren sowieso of wil ik houden voor volgend jaar.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

maboc

Bericht door maboc »

Massis schreef:
maboc schreef:Massis,

is gebeurd, de planten die nu bloemen hebben zijn mijn beste en slechtste, de rest heeft ofwel te kleine bladeren sowieso of wil ik houden voor volgend jaar.
ah ... duidelijk
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

ik zie nu dat mijn zinsbouw waardeloos was :-p

Ik wilde dus zeggen dat alleen de planten die ik wil gaan oogsten reeds van bloemen ontdaan zijn, omdat de rest ofwel te klein was, ofwel zo'n mooie plant is dat ik hem als basis wil gebruiken voor de kweek van volgend jaar.

Ik gok overigens een 150-200gr tabak over te houden van de oogst. Ik had namelijk al een halve kilo ofzo bladeren opgehangen, maar na het drogen bleef daar amper 15g droge bladeren van over...

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

mooie planten intussen, Massis;
't rendement na droging is ongeveer 10 %, na 't bevochtigen voor verwerking heb je natuurlijk wel méér ...
goede raad die ik toch nog eens wil herhalen : na de oogst je bladeren dóor en door laten drogen, anders heb je gegarandeerd schimmel.

H

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

smoorder schreef:mooie planten intussen, Massis;
't rendement na droging is ongeveer 10 %, na 't bevochtigen voor verwerking heb je natuurlijk wel méér ...
goede raad die ik toch nog eens wil herhalen : na de oogst je bladeren dóor en door laten drogen, anders heb je gegarandeerd schimmel.

H
Bedankt voor de info Smoorder.
Ik had wat verschillende droogwijzen getest (zolder, garage, in de zon, en gestapeld ipv opgehangen), en al snel gemerkt waarvoor ik moest opletten. Enkele bladeren kon ik al na enkele dagen weggooien ivm schimmel.

De rest is echt kurkdroog,ze krullen ook helemaal op en soms zit er dan helemaal in het midden nog een groen stuk, maar ook dat leer je snel spotten.
Ik bewaar voorlopig ook alles in de garage waar het rustig verder kan blijven drogen de komende weken.

maboc

Bericht door maboc »

Massis schreef:ik zie nu dat mijn zinsbouw waardeloos was :-p

Ik wilde dus zeggen dat alleen de planten die ik wil gaan oogsten reeds van bloemen ontdaan zijn, omdat de rest ofwel te klein was, ofwel zo'n mooie plant is dat ik hem als basis wil gebruiken voor de kweek van volgend jaar.

Ik gok overigens een 150-200gr tabak over te houden van de oogst. Ik had namelijk al een halve kilo ofzo bladeren opgehangen, maar na het drogen bleef daar amper 15g droge bladeren van over...
Toch had ik het zo ook begrepen hoor. :-)
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Vandaag weer eens 2 planten geoogst. 2 van de kleinere planten, die om aan het vallen waren omdat de grote ze omduwde :-P

Bij één van de twee planten heb ik alle bladeren eens gewogen. Dat was goed voor 850gr bladeren! Gezien het formaat van mijn andere planten kan ik dus rekenen op ongeveer 1kg gemiddeld per plant. In totaal zal ik dus aan zo'n 8kg bladeren komen gok ik.

8000gr bladeren = +-800gr droge bladeren = +- 5-600gr gekuiste bladeren (bladnerf eruit oa)
Als alles lukt zal ik dus na bevochten zo'n 750gr tabak overhouden schat ik.
Aan het tempo dat ik momenteel tijd heb om te roken, kom ik daar bijna 2 jaar mee toe...

Verder zijn de eerste 2 (kleine) batches nu echt wel droog, de 3de heeft nog wel even te gaan nu het weer frisser is buiten.
Eens die 3de batch ook droog is ga ik alles besproeien met een laagje suikerwater (internet zegt me 300gr per 1kg bladeren) en terug laten drogen.
Eens benieuwd of daar iets rookbaars van komt...

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Gezien de soort, gok ik dat ze puur niet lekker zullen zijn om te roken. Ik heb deze soort al eens proberen puur in zijn vorm te roken, dat sloeg me redelijk tegen. Ik heb trouwens weet van mensen die ze puur wel te pruimen vinden, dat zal je dan zelf moeten uitzoeken. Ze mengen onder bestaande tabakken daarentegen kan wel eens een geslaagd experiment zijn. Ik was toch heel te spreken over de restjes die ik heb gemengd onder o.a. Semois.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Nekker schreef:Gezien de soort, gok ik dat ze puur niet lekker zullen zijn om te roken. Ik heb deze soort al eens proberen puur in zijn vorm te roken, dat sloeg me redelijk tegen. Ik heb trouwens weet van mensen die ze puur wel te pruimen vinden, dat zal je dan zelf moeten uitzoeken. Ze mengen onder bestaande tabakken daarentegen kan wel eens een geslaagd experiment zijn. Ik was toch heel te spreken over de restjes die ik heb gemengd onder o.a. Semois.
Welke soort, want ik heb er 2 staan :-P
Verder moet ik zeggen dat ik al enkele bladeren bij wijze van test na het drogen met suikerwater gesproeid heb en opnieuw laten drogen, en die ruiken toch behoorlijk smakelijk!

Verder overweeg ik om er wat gekke dingen mee te proberen zoals roosteren, toevoegen van vanille en/of cacao, ... om te kijken wat mogelijk is en wat succesvol kan zijn. Ik heb genoeg tabak in huis om niet afhankelijk te zijn van deze eigen kweek, dat is gewoon één groot experiment :-)

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik dacht dat ge me had verteld dat het om de Havana ging? Maar indien het om twee soorten gaat dan heeft mijn uitleg alleen betrekking op de Havana. Die heb ik namelijk zelf in zijn pure vorm gerookt. Welk is dan de andere?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Nekker schreef:Ik dacht dat ge me had verteld dat het om de Havana ging? Maar indien het om twee soorten gaat dan heeft mijn uitleg alleen betrekking op de Havana. Die heb ik namelijk zelf in zijn pure vorm gerookt. Welk is dan de andere?
Geen idee :-)

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Note to self: volgend jaar 1 stevige stok voorzien pér tabaksplant.
Met de wind en de regen van voorbije weekend zijn er nog 3 planten tegen de grond gegaan, planten die in bloei stonden jammer genoeg :-(

Ik hoop dat ik ze nog kan redden, gelukkig staat mijn belangrijkste nog mooi recht, want die was voorzien van een steunstokje :-)

kiske

Bericht door kiske »

De titel van het topic, spreekt over een kweekje. Je hebt echter een flinke oogst lees ik! :D

Heel interessant en ik ga dit graag eens verder volgen! Zeer benieuwd naar het eindresultaat van je experiment!

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

That makes 2 of us :-) de eerste 50gr is nu aan het rijpen, dus over een maandje ofzo kan ik eens kijken of dat wat wordt. Verder heb in wat meer planten laten bloeien omdat in gewoon teveel bladeren zou hebben. Ik heb nu naar schatting voor ongeveer een halve kilo tabak aan bladeren te drogen hangen, varierend van kurkdroog tot halfgroen en aan het vergelen.

De tabak die ligt te rijpen doet dat in afgesloten bamibakjes van de chinees in het dubbel plafond van mijn terraria, daar is het altijd rond de 35-40 graden...

Immler

Bericht door Immler »

de eerste 50gr is nu aan het rijpen, dus over een maandje ofzo kan ik eens kijken of dat wat wordt.
Het blijft jammer dat de tabaksplant niet te kruisen is met een Cannabis sativa,
En ben reuze benieuwd naar de uiteindelijke testrook.
Ik heb jaren geleden op Cube eens wat sigaretten gerookt "van het land" en het is wennen.
Afbeelding

maboc

Bericht door maboc »

Massis schreef:That makes 2 of us :-) de eerste 50gr is nu aan het rijpen, dus over een maandje ofzo kan ik eens kijken of dat wat wordt. Verder heb in wat meer planten laten bloeien omdat in gewoon teveel bladeren zou hebben. Ik heb nu naar schatting voor ongeveer een halve kilo tabak aan bladeren te drogen hangen, varierend van kurkdroog tot halfgroen en aan het vergelen.

De tabak die ligt te rijpen doet dat in afgesloten bamibakjes van de chinees in het dubbel plafond van mijn terraria, daar is het altijd rond de 35-40 graden...
Die maand is nu wel geweest :-)
Wat is de positie massis?

Allemaal weggerot? Of al lang opgerookt?
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Gemengd met wat cpt morgan's whisky (vanwege de kruiding, want whisky an sich overbrengen is vrij moeilijk) en wat druppels vanille extract, goed opgeroerd en laten rusten.

Een maand later ruikt het wel lekker, maar puur roken is nog niet echt aan te raden. Je merkt dat het nog wat "groen" smaakt. Op zich lijkt deze tabak momenteel op een scherpe semois. Hij is ook nog wat vochtig. Hij staat nu verder te rijpen voor nog een paar maanden, kijken of het betert.

De overige geoogste bladeren liggen verder te rijpen hierbinnen waar het een vrij constante 20°C is met een aanvaardbare luchtvochtigheid.

maboc

Bericht door maboc »

Massis schreef:Gemengd met wat cpt morgan's whisky (vanwege de kruiding, want whisky an sich overbrengen is vrij moeilijk) en wat druppels vanille extract, goed opgeroerd en laten rusten.

Een maand later ruikt het wel lekker, maar puur roken is nog niet echt aan te raden. Je merkt dat het nog wat "groen" smaakt. Op zich lijkt deze tabak momenteel op een scherpe semois. Hij is ook nog wat vochtig. Hij staat nu verder te rijpen voor nog een paar maanden, kijken of het betert.

De overige geoogste bladeren liggen verder te rijpen hierbinnen waar het een vrij constante 20°C is met een aanvaardbare luchtvochtigheid.
Ah.. gaaf.

Goed te lezen dat de tabak niet richting vuilnis is verdwenen :-)

Zou je wellicht nog een foto oid. van wat je nu hebt kunnen posten? (Gewoon omdat ik nieuwsgieirg ben)
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Komt in orde, zodra ik er thuis aan denk ;-)

Massis
Administrator
Contacteer:

Eigen kweek 2013

Bericht door Massis »

De lente is weer daar - afgezien van de voorspelde 10cm sneeuw morgen en overmorgen... - dus tijd om tabak te planten.

Vorig jaar heb ik een aantal planten van Robby mogen overnemen. Deze zijn wel groot geworden, maar liepen eigenlijk een behoorlijk stuk achter op hun normale schema door het vele verhuizen en verpotten.
Toch heb ik wat tabak kunnen oogsten en ook enkele planten laten bloeien.

Uiteindelijk heb ik daaruit 3 categorieën tabakszaad gehaald:
- zaadjes van de beste plant
- zaadjes van de slechtere planten die ik niet wilde oogste
- zaadjes van de planten die ik heb laten staan tot de vorst toesloeg: deze planten begaven het volledig na 1 nacht vrieskou

Van die laatste heb ik de zaadjes pas geoogst enkele weken terug, toen ik de grond ging voorbereiden voor de nieuwe planten.

Een kleine week geleden heb ik vervolgens de nieuwe kweek gezaaid, van alle 3 de types. En hoewel ik het niet verwacht had, zijn alle 3 de types ook aan het uitkomen. Aangezien ik maar hooguit een 10-tal planten zal grootbrengen, heb ik binnenkort heel wat plantjes op overschot moest er iemand interesse hebben...

Ik heb ook meerdere manieren van planten getest: in turfpotjes vol grond, in een tupperware doosje met deksel, in een glazen bokaaltje zonder grond maar op vochtig keukenpapier en in ijzeren koekenblikken met plastic folie over. De turfpotjes zijn veruit de slechtste keuze, de tupperware & koekenblokken doen het super, het glazen bokaaltje gaat ook prima, maar geen idee eigenlijk hoe ik die plantjes straks moet gaan overplanten...

De eerste plantjes:
Afbeelding

Afbeelding

Een kleine week later:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiske

Re: Eigen kweek 2013

Bericht door kiske »

Ha het nieuwe begin is gemaakt!

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Gefeliciteerd met je nieuwe spruiten!

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Welke soort heb je?
The eagle flies alone!

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Géén idee. Ik heb 2 soorten planten van Robby gekregen vorig jaar, maar de precieze soort is onbekend. De kans is zelfs reeël dat het hybride soorten zijn...

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ok. Toch interesant.
The eagle flies alone!

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Ze zijn een beetje gegroeid...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgend jaar toch maar zaadje per zaadje zaaien met wat ruimte tussen ipv gewoon zaadjes uitsprenkelen... Nu verstikken ze elkaar bijna, dit weekend ga ik een grove selectie doen en het beste overhouden.

als er iemand kleine plantjes wil hebben, nu is het moment om je kenbaar te maken!

Plaats reactie