Voordat ik over tabakspijpen begon te lezen (onder andere op dit forum), had ik nog nooit van bruyere-hout gehoord. Eikenhout is voor mij al lastig hard, vanwege mijn materialen (het meeste doe ik met de hand). Ik heb de meeste ervaring met zachte houtsoorten, en denk dat ik daarom nog maar even wacht.janneman schreef:wow; ik zou je toch eens willen adviseren om een voorbewerkt en van steel voorzien blokje bruyere te kopen... We hebben hier al een paar goeie pijpenmakers rondlopen, maar er is altijd plaats voor meer...
Logisch, het is je reinste pure magie...Aenigma schreef:Voordat... ...hoe meer het roken van een pijp een mysterie voor me wordt.janneman schreef:wow; ik zou je toch eens willen adviseren om een voorbewerkt en van steel voorzien blokje bruyere te kopen... We hebben hier al een paar goeie pijpenmakers rondlopen, maar er is altijd plaats voor meer...
Daar begin ik inderdaad een klein beetje aan te proeven...magicmarcello schreef: Logisch, het is je reinste pure magie...
Nekker schreef:Mijn fout! Is ondertussen aangepast!
...ik zat hier al op te wachten...Aenigma schreef:Ik zie trouwens nu ineens dat dit topic 'Aengima' heet. Dat klinkt als een enge ziekte. Ik durf het niet eens te googlen...
Haha. Het zegt waarschijnlijk voldoende over mezelf, dat ik het nu pas opmerkmagicmarcello schreef:...ik zat hier al op te wachten...Aenigma schreef:Ik zie trouwens nu ineens dat dit topic 'Aengima' heet. Dat klinkt als een enge ziekte. Ik durf het niet eens te googlen...![]()
Een erg leuke hobby en ontspannend. Een houtsnijmes, een slijpsteentje, en je kunt al heel veel maken. Combineert ook vast prima met tabaksrook, de geur van vers gesneden hout.GideonT schreef: Misschien toch maar eens beginnen met wat hout snijden, is sowieso een leuke hobby.
Allereerst welkom!Aenigma schreef:Een erg leuke hobby en ontspannend. Een houtsnijmes, een slijpsteentje, en je kunt al heel veel maken. Combineert ook vast prima met tabaksrook, de geur van vers gesneden hout.GideonT schreef: Misschien toch maar eens beginnen met wat hout snijden, is sowieso een leuke hobby.
Dank!Wowbagger schreef: Allereerst welkom!
Zit zelf ook al heel lang (zeg jaren) met de gedachte te spelen om houtsnijwerkjes te gaan maken. Wat me vooral tegenhoud is het feit dat ik eigenlijk de spreekwoordelijke 2 linker handen heb. Kreeg vroeger met handenarbeid altijd net een magere voldoende, ik vermoed uit meelij met mijn verwoede pogingen iets fatsoenlijks te maken. Ben meer een ontwerper dan een uitvoerder.
Geeft niets en nogmaals dank!jarnogab schreef:Dit topic wat links laten liggen omdat ik je al welkom had gewenst, maar nu toch even opgerakeld...
en blij toe want nu zie ik je houtsnijwerken. Man knap gedaan hoor, proficiat!
De laatste tijd wat meer met deze gedachte gespeeld, en er ging me ineens een lampje branden. Tampers!Aenigma schreef:Dank!Wowbagger schreef: Allereerst welkom!
Zit zelf ook al heel lang (zeg jaren) met de gedachte te spelen om houtsnijwerkjes te gaan maken. Wat me vooral tegenhoud is het feit dat ik eigenlijk de spreekwoordelijke 2 linker handen heb. Kreeg vroeger met handenarbeid altijd net een magere voldoende, ik vermoed uit meelij met mijn verwoede pogingen iets fatsoenlijks te maken. Ben meer een ontwerper dan een uitvoerder.
Het is echt niet zo moeilijk, vooral niet als je simpel begint, bijvoorbeeld met ronde vormen snijden uit een blokje hout. Als je bang bent voor snijwonden in één der twee linkerhanden, kun je altijd een werkhandschoen dragen. Het is erg belangrijk om je mes scherp te houden, botte messen geven ongelukken.
Ik heb lange tijd 'kokertjes' gesneden. Eigenlijk zonder functie. Nu denk ik eraan om er tabak in te doen. Hieronder een voorbeeldje:
Kokertje met bloemmotief, vurenhout.
Geeft niets en nogmaals dank!jarnogab schreef:Dit topic wat links laten liggen omdat ik je al welkom had gewenst, maar nu toch even opgerakeld...
Tampers lijkt me heel goed om mee te beginnen. Zelf nooit aangedacht.Wowbagger schreef:De laatste tijd wat meer met deze gedachte gespeeld, en er ging me ineens een lampje branden. Tampers!Aenigma schreef:Dank!Wowbagger schreef: Allereerst welkom!
Het is echt niet zo moeilijk, vooral niet als je simpel begint, bijvoorbeeld met ronde vormen snijden uit een blokje hout. Als je bang bent voor snijwonden in één der twee linkerhanden, kun je altijd een werkhandschoen dragen. Het is erg belangrijk om je mes scherp te houden, botte messen geven ongelukken.
Ik heb lange tijd 'kokertjes' gesneden. Eigenlijk zonder functie. Nu denk ik eraan om er tabak in te doen. Hieronder een voorbeeldje:
Kokertje met bloemmotief, vurenhout.
Heb je toevallig wat tips qua gereedschap, voorbeelden van motieven en zo? Of wellicht een goede site als startpunt?
Dat zou ik leuk vinden. Succes!Wowbagger schreef:Hartstikke bedankt! Mocht er ooit iets toonbaars uitkomen zal ik het hier laten zien.
Dank u Generaal.Generaal schreef:Nog 'n verlaat welkom, Aenigma.
Had dit draadje helaas ff te laat opgemerk.