Je kent dat wel, de brave huisvader die even de deur uitgaat omdat de tabak op was, en vervolgens eindeloos wegblijft. Tsja, dat had ik nou ook...
Om jullie niet meteen met de hele reis lastig te vallen volstaat het om te zeggen dat ik via Vulkaneifel, Teutoburger wald, Harzgebirge, en Lüneburgerheide mijzelf ineens terugvond aan de oevers van de Elbe met uitzicht op een rustiek dorpje. Ja ja, ik dwaal soms een beetje af...

(uiteraard gaat het hierbij niet om mij, maar om het rode dak onder de rode pijl)
Onder dat dak zat het volgende gebouw:
Dan Pipe in Lauenburg dus... Via de verslagen van WC en Arno welbekend:
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... ak#p120440 en
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... ak#p120437 (ik vind dit zulke fantastische verslagen dat ze wel af en toe even bovengehaald mogen worden

)
Ik heb er dan ook niet veel aan toe te voegen. De winkel zelf is wat kleiner dan wat ze vroeger in de Grashof hadden, maar daar staat tegenover dat je nu eindeloos op ontdekkingsreis kunt gaan in laatjes.
Voor degene die nog een wandmeubel-pijpenrek overwegen: zij hadden in feite een heel eenvoudige maar mooie oplossing; Een enorme kast met een aantal plankjes met de pijpen gewoon op de meest eenvoudige kunststof klapstoeltjes:
en veel laden met in elke lade een beperkt aantal pijpen. En tussen de pijpenplanken waren telkens planken voor tabak. Relatief eenvoudig, en ik vond het toch een paretij mooi...
Maar goed, ik ging dus even wat tabak kopen.
Zomaar een stapeltje dezelfde tabak kopen heeft wat van een anticlimax, maar ik heb de komende jaren wel weer elk jaar een blikje Discovery om te genieten... En het blijft voor mij altijd leuk om zelf serieus op reis te gaan om tabak te halen, ook als het van iets verder moet komen. Het voegt toch iets toe aan de tabak...
En helaas, hoewel absoluut niet mijn bedoeling, is er toch ook weer een pijp aan mijn vingers blijven plakken.
Een Holmer Knutsen. Ik was al lang op zoek naar een Pot-model, en hoewel ik er best wel een aantal tegen kwam was het nooit precies wat ik zocht. Moeilijk uit te leggen, maar deze had 'het' dus precies wel. Niet heel groot, gezandstraald en een donkere beits die net niet helemaal zwart is, en strak, heel strak. Ik kende de maker helemaal niet, maar hij werkt dus in een atelier in het gebouw van Dan Pipe. Ik kan alleen maar zeggen dat ik stomverbaasd was toen ik hoorde wie de maker was; een Duitser met een Deense naam die zeg maar klassiek Engels vormgeeft?!? Ja dus, en de pijp heeft precies het understatement dat mij ook zo trekt in Dunhill, Parker en -iets minder understated- Les Wood. Het was echt zo'n geval waarbij je binnen een minuut in een winkel vol pijpen één pijp ziet die erboven uit springt en je niet meer loslaat...