Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
robvoorburg

Re: soorten filters

Bericht door robvoorburg »

Van origine rook ik een pijp zonder filter, sinds ik Winsløw pijpen
rook (zo'n 3 jaar nu) gebruik ik filters.

Het verschil in rookkwaliteit ervoer ik niet.
Sinds kort, zeker wanneer ik de pijp even terzijde leg, ervaar ik
dat de rook vanaf de halfleeg gerookte pijp een nare
"gebruikte" smaak begint te krijgen.

Dus aan de ene kant houdt het filter bepaalde stoffen tegen,
maar aan de andere kant moet de "schone" rook zich wel een weg
banen door het inmiddels gebruikte filter en dat smaakt niet
naar meer.

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

robvoorburg schreef: Dus aan de ene kant houdt het filter bepaalde stoffen tegen,
naar meer.
...precies mijn idee, daarom rook ik ALTIJD zonder filter, ben een purist...
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

antonius

Bericht door antonius »

magicmarcello schreef:
robvoorburg schreef: Dus aan de ene kant houdt het filter bepaalde stoffen tegen,
naar meer.
...precies mijn idee, daarom rook ik ALTIJD zonder filter, ben een purist...
;p
Ieder zijn muug natuurlijk,ik gebruik gewoon de filters van Big Ben en koop ze in een zak van 200 stuks.
Bevalt me prima en na twee maal een pijp stoppen wordt er een nieuw filter gestoken na afkoeling van de pijp natuurlijk.

gr antonius

lestat

Bericht door lestat »

tot mijn grote verbazing had ik niet veel keus in de winkel wat betreft filters. Enkel big ben. Blijkbaar de enige leverancier in belgië. Je bent gewoon verplicht via internet te kopen als je eens wat anders wil. En zolang ik niet weet wat goed is zie ik mij dat niet direct doen. Het is triestig gesteld in ons landje
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

robvoorburg

In kwaliteit ontlopen de merken elkaar nauwelijks, helpt dat?

lestat

Bericht door lestat »

Het verschil tussen merken zal inderdaad wel klein zijn, maar ik had het eerder over de verschillen tussen de gebruikte methode. Gewoon papier, actieve kool, balsa hout, ...

Maar het is zoals gezegd in het begin van dit topic allemaal te vinden op het forum. Je moet wel de gegevens zelf allemaal bij elkaar zoeken :?

robvoorburg

Op die fiets, voor mij zijn de filters met kool het prettigst.
Balsa hout werd wat kliederig (te nat) en met papier had
ik dezelfde ervaring.
Daarnaast zijn er ook filters met meerschuimdeeltjes, hier
had ik een hoge verwachting van, maar hebben voor mij
een vergelijkbare werking als de koolstof.
Koolstoffilters zijn voordeliger dan de meerschuimen.

lestat

Bericht door lestat »

heb één keer een gewone papieren kunnen testen en had de indruk dat die minder smaak weg nam. Kan natuurlijk maar een gedacht geweest zijn

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Ik heb ergens een keer een papieren filter bij gehad, waarbij weet ik niet meer... Maar wat ik wel weet is dat er een heel klein stukje vuur uit de ketel de steel in was geschoten, met als gevolg dat de pijp plots nergens meer naar smaakte omdat het papier wat was begonnen te smeulen. (Naar ik later achter kwam, bij het schoonmaken.)

Dus dat is iets wat ik niet meer ga proberen in ieder geval.

Ik ben wel nog erg benieuwd naar zowel meerschaum filters, als ook de koolstof / meerschaum dubbel filters die ik gezien heb bij Danpipe.
Groet, Mark

lestat

Bericht door lestat »

dat lijkt me niet alleen zeer rot voor de smaak. Het kan ook niet echt goed zijn voor de pijp. Goed om te weten dat dit dus kan voorvallen

Puchu

Bericht door Puchu »

Inmiddels vier verschillende merken en twee soorten filters geprobeerd (aktieve kool en meerschuim) en geen enkel verschil gemerkt tijdens het roken.

Groet.

Generaal

Bericht door Generaal »

Voor mij GEEN belemmeringen in m'n pijp, purist, na het geklooi met die dingen hou ik het in alle pijpen voor bekeken.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

lestat

Bericht door lestat »

tot nog toe vind ik het grootste nadeel van een filter dat je niet met de rager in de pijp kan om direct na het roken een eerste onderhoud te doen. Heb al gemerkt dat ik het dan wel durf vergeten nadien

Male Securus

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Male Securus »

Ik lees hier voortdurend dat die metalen 'ondingen' er meteen uitgegooid worden. Ik vraag me dan ook af: waarom worden ze dan gemaakt? :?:

Ik heb verschillende pijpen met verschillende soorten metalen filters, als je die zo noemen kan. Die met een bolletje op het eind, en een soort cylinder met schroefdraad en gaten aan de zijkant. Wat is het verschil?

En als je oude pijpen 'verwerft', en er zit niks in, hoe weet je dan of het een filterpijp is of niet?

Vraagjes van een newbie, of moet ik hiervoor aparte topics starten? Wijs me gerust terecht, mods...

Tussen haakjes, misschien een tip: ik zette op facebook een statusje dat ik wel graag oude pijpen verzamelde, en ik kreeg er binnen de week zo'n dertig binnen... :mrgreen: mensen weten niet altijd de waarde van die ouwe dingen in te schatten, dus ik heb al een paar fraaie exemplaren om op te kalefateren!
Omdat denken zo vermoeiend is, geven velen de voorkeur aan oordelen.

robvoorburg

Ik vermoed dat de metalen filter in de jaren 50 van de vorige eeuw in zwang raakte.
Er waren zelfs fabrikanten die "hun" filter patenteerden.

In de praktijk bleken deze filters hun doel voorbij te schieten, de pijp ging pruttelen
en ze werden snel smerig door teeraanslag. Tel daarbij op dat pijprokers in die tijd
minder aandacht besteedden aan het schoonmaken van de pijp dan wij nu doen.
Van informatie uitwisseling zoals we die nu kennen was in die tijd geen sprake, zodat
dit stukje metaal decennia lang ambtshalve werd geplaatst voordat de pijp de fabriek
verliet.

Toch is een filter niet geheel of helemaal niet uit beeld verdwenen. Tegenwoordig zijn
er de 9mm filters met koolstof of met een meerschuimvulling.
Zoals je hier gelezen hebt zijn ook over het gebruik van deze filters de meningen
verdeeld.

Zelf uitproberen dus.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Interessant dat je daar even op terugkomt, Rob. Wat je daar zegt van die irritante metalen filtertjes, ik dacht dat ze veel later dan de jaren '50 hun intreden hebben gedaan. Maar toen ik eergisteren van mijn grootvader zijn enigste pijp kreeg, gekocht midden jaren '50, was mijn verbazing dan ook groot dat hier ook zo'n rot filtertje in bleek te zitten. Ik heb het niet laten zitten, maar ik ga het ook niet weggooien zoals bij mijn andere pijpen. Kwestie van sentimentele waarde. De man heeft het tenslotte al 60 jaar bewaard.

Overigens kreeg ik er ook een half pakje Clan bij en een Semois puntzak, de inhoud is in ontbindende staat. Maar het gaat om het nostalgische idee! :D Ik heb alleszins de mooiste erfenis gekregen, die ik kon krijgen, een pijp die door mijn grootvader gerookt is geweest. De man leeft overigens nog, en van mij mag hij er gerust nog 100 jaar bij doen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

metaltommy

Bericht door metaltommy »

heb bij mijn 2 dr geo's (geen 6 of 9 mm filter mogelijk, filterloos dus) pijpen gemerkt dat de trek sterk verbeterd na het verwijderen van het metalen filtertje.
Groet,
Tom

robvoorburg

Generaal schreef:
Animalis schreef:Gister heb ik er goed opgelet welk verschil ik ervaar met de pijpen die ik heb. Een filter pijp heeft al meer weerstand met aan zuigen dan zonder filter. De scherpte van tabak waar ik toch van terug moet komen lijkt met een filter minder te zijn. Het vocht word meer opgehoopt rondom en in de filter. Zonder filter verlaat het vocht meer met het aanzuigen verwacht ik.

Maar wat al eerder geschreven werd, het is toch een persoonlijke keuze. En wat ik misschien ervaar, ervaart een ander veel minder of niet of zelf veel meer. Gewoon uit proberen wat ik momenteel ook aan het doen ben.
Is mijn persoonlijke ervaring ook, maar als je 2 ragers per rookbeurt gebruikt, om geregeld het vocht weg te nemen, rook je stukken droger dan dat je het vocht van de verzadigde filter mee moet trekken. Hetgeen me stoort bij filter pijpen is, dat er met of zonder filter 'n holle ruimte is, tussen het 3 of 4mm rookkanaal en de overgang naar het grotere gedeelte (9mm) naar de steel, waar met of zonder filter, plaatsing van 'n adapter of niet, 'n ruimte blijft, waar zich het vocht afzet en dat je er niet uit krijgt met 'n rager, enkel na een gehele cleanbeurt.
Waaruit nogmaal mag beschouwd worden, dat hetgeen janneman aanhaalt, er niet genoeg nadruk kan gelegd worden in het cleanen van je rookgerei.

Ik vergelijk 'n filter als 'n natte sweeter, zolang je hem nat draagt, is het comfort ver te zoeken. En zonder condens, geen rook, dat staat als 'n paal boven water.

Als ik het zo'n beetje overschouw, wat fabricanten allemaal al gedaan hebben om het nat roken aan te pakken, systeempijpen, filters, aanzuigklepjes, expirimenten met modellen, ketelvormen, stelen, enz, enz...en meestal met geen enkel afdoend resultaat, omdat er heel wat beginnnende vooral, pijprokers zijn die te hevig roken, slecht stoppen, geen ragers gebruiken, niet correct hun gerei zuiver maken, enz..

Het zal nooit 'n exacte wetenschap worden, het pijproken!

En vooral omdat je rustiger kan trekken aan je pijp, zonder filter, rook je al droger en ook de tonguebite valt heel goed mee, maar zoals al aangehaald werd, ieder z'n beleving, zolang er maar rook is, die je 'n fijn en behaagelijk genot verschaft!
Ik begin je verhaal te herkennen en ik kan het zo langzamerhand onderschrijven Generaal.
Van de 45 jaar dat ik pijp rook, gebruik ik pas de laatste 2 jaar koolstoffilters. Halverwege het roken van
de pijp keert het filter zich tegen je, zeker wanneer je de pijp even weglegt en weer aansteekt proef je
een bijsmaak die vanaf het filter meekomt, niet plezierig.
Binnenkort geen filters meer.

Het valt me op dat tabak vaak de schuld krijgt wanneer er over tong-bite gesproken wordt. Tong-bite
heeft 100% te maken met het te snel consumeren van tabak.
Nog goed voor de geest staat mij bij hoe ik destijds van start ging, zelfs van de "zachtste" meest
vergevingsgezinde tabak kreeg ik de blaren op mijn tong.
Tabaksrook is per definitie scherp.

Hopman Momfert

Bericht door Hopman Momfert »

Verschillende malen met filter gerookt. Nu, na tips gelezen te hebben, gestopt met het gebruik. Ook mijn filterpijpen ook gewoon zonder filter of adapter. Werkt prima

Wie wil testen: ik heb nog een doos met 80 filters over

:-?
---
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg

Massis
Administrator
Contacteer:

Afmeting van een filter

Bericht door Massis »

Jullie denken vast 'een 9 mm filter, wat denk je nu zelf!?' maar ik ga de vraag toch stellen:

Wil er een van de filterrokers onder ons eens precies meten hoe lang een 9mm filter is? En als je een micrometer hebt zou ik ook graag de exacte buitendiameter weten.

Nu ik zelf een draaibank heb, wil ik ook eens een filterpijp maken, maar ik heb dus nog geen filters...

Alvast bedankt!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Immler

Re: Afmeting van een filter

Bericht door Immler »

Ik wil je met all liefde een antwoord geven maar heb geen micrometer tot mijn beschikking.
Laatst gewijzigd door Immler op 06 sep 2012 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Paasei

Bericht door Paasei »

Euhm, 9 mm lang?
Heb ook geen micrometer bij de hand, maar een 9 mm filter is eerder 20 mm lang, en 5 dik...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

5 dik? Echt waar? Waarom heten ze dan 9mm filters? Rook jij niet gewoon met 6mm filters? Die bestaan ook namelijk...

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Met de micrometer gemeten is de diameter van een 9mm Stanwell filter (keramische uiteinden met actieve kool) 8.05mm doorsnede. Die millimeter verschil is voor het uitzetten door vocht.

Qua lengte past hij niet tussen de micrometer, dus dat heb ik met de schuifmaat gemeten. Uitkomst 35.6mm lang.

Afbeelding

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Kijk daar heb ik iets aan!

Ik heb daarstraks een 9mm boor gevonden, ideaal voor het gat dus. En met een 11mm boor voor de tige blijft er een mooie flol van 2mm dik over :-)

Bedankt Bart!

lestat

Bericht door lestat »

veel succes met de 9 mm filter pijp maken.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Ik de kamer ook even opgemeten van een Winslow en die kwam uit op 8.6mm diameter. Ik denk dat een 9mm te royaal is en dat de rook er langs gaat kruipen.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Nu moet ik wel zeggen dat de filterrruimtes van een Winslow nét iets krapper lijken dan bijv. BB pijpen, WC zal je daar vast meer over kunnen vertellen.
Waarom ik dat zeg, ik heb tijdens mijn vakantie in Duitsland een zak goedkope huismerk filters gekocht, toch wat zwakker dan normale merk filters, in vrijwel de meeste pijpen geen enkel probleem, echter in Winslow pijpen, waarin de filters toch net effe wat strakker zitten zijn er al enkele, door het uitzetten door vochtopname zo vast komen te zitten dat ze braken bij verwijderen (en dat geeft een hoop rommel, en ellende om het filterkapje uit de tige te krijgen met een pincet :roll: )
Jaja, geen goedkope rommel kopen, i know,..... doe ik ook niet meer en vanaf nu in Winslows alleen normale filters, die andere maak ik wel op in BB's, maar wat ik wil zeggen is dat de gemiddelde filterruimte dus ietsjes groter is dan in de, door BI opgemeten, Winslow pijp.
Afbeelding

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Ik denk dat Winslow gewoon een te kleine boor gebruikt :-P

Bedankt voor de extra info Peter, die is cruciaal voor me!

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Ah, ok.
Ik heb geen andere filterpijpen, anders had ik wel een vergelijking gemaakt.

Plaats reactie