Nekker schreef:Als ik het zo bekijk, heb ik de indruk dat je tabaksplanten te weinig licht hebben. Ze worden langs 3 kanten geblokkeerd, terwijl zo'n plant toch een grote capaciteit aan licht nodig heeft. Dat ze wat klein blijven is denk ik daar dan ook aan te wijten.
Dat lijkt me sterk, ze staan van zonsopgang tot een uur of 3 in de middag sowieso in volle zon. Pas dan komt de rij waar de gezondste plant in staat in de schaduw en pas tegen een uur of 5 komt de 2de rij in de schaduw.
Voor de duidelijkheid
De zon komt dus rechts op, en schijnt langs de rechtse hazelstruik door pal op mijn plantjes.
Tegen de middag staat de zon schuin boven de linkse haag, maar doordat ze 's middags (zeker nu) zo hoog staat, geeft dat geen schaduw op mijn plangen.
Pas in de late namiddag wanneer de zon achter het huis verdwijnt (links op het plaatje) krijgen de plantjes schaduw.
Als je even deze foto erbij neemt:
De zon komt op helemaal in de linkerhoek en schijnt dus recht op mijn plantjes.
Bovendien heb ik nog enkele planten apart in bloembakken staan, die krijgen de hele dag zonlicht en zijn maar even groot.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de grond en het vele verplanten en verhuizen... Heb al vaker gemerkt dat na het verplanten een jonge plant het enkele dagen moeilijk heeft, dat kan voldoende zijn om zo'n achterstand op te lopen bij planten die normaal zo snel groeien als tabaksplanten.