Houtwurm
- Flachpfeife
Houtwurm
Sinds kort ben ik een oud huisje aan het opknappen. Er staan oude meubels in waarvan sommige last hebben van houtwurm. Na gedane arbeid rook ik graag een pijpje en daarom neem ik mijn rookhout telkens mee. Nu zat ik me dit weekend af te vragen of er gevaar bestaat dat er een houtwurm in mijn geliefde bruyèrehout begint te knabbelen. Daarom houdt ik mijn pijpen op afstand van de meubels die zijn aangetast. Maar er zit bijvoorbeeld ook houtwurm in een drempel. Het gedierte schijnt dus afstanden te kunnen overbruggen. Het huisje wil ik uiteindelijk als weekendhuis gaan gebruiken. Een beetje houtwurm in mijn meubels vind ik niet zo erg. Maar ik wil er op den duur wel een paar pijpen gaan bewaren. Het heen- en weerslepen van het rookgerij bevalt mij niet zo. Heeft iemand ervaring met houtwurm in pijpen?
Re: Houtwurm
Nog nooit meegemaakt en nog nooit gehoord van iemand.
Mij lijkt (maar pas op: bewijs of onderbouwing ervan heb ik niet), dat bruyère dat behandeld is om pijpen van te maken te hard is voor houtworm, of anderszins geen voedingsstoffen meer bevat (o.a. door het uitkoken van de ebouchons).
Daarbij wordt een pijp regelmatig warm gerookt, waarvan ik niet weet of houtwurm dit fijn vindt. Misschien de tropisch houtwurm wel.
En anders rook je af en toe een Latakia in de pijpen, daar jaar je echt alles mee weg.
Mij lijkt (maar pas op: bewijs of onderbouwing ervan heb ik niet), dat bruyère dat behandeld is om pijpen van te maken te hard is voor houtworm, of anderszins geen voedingsstoffen meer bevat (o.a. door het uitkoken van de ebouchons).
Daarbij wordt een pijp regelmatig warm gerookt, waarvan ik niet weet of houtwurm dit fijn vindt. Misschien de tropisch houtwurm wel.
En anders rook je af en toe een Latakia in de pijpen, daar jaar je echt alles mee weg.

- Arno
- Contacteer:
Precies al wat ik dacht! Knappe houtwurm die het bij mij vol houdtWinslow Collector schreef:
En anders rook je af en toe een Latakia in de pijpen, daar jaar je echt alles mee weg.![]()

- Eliminator
- Moderator
- Luys
- Moderator
Hoezo niemand? Jij toch?Eliminator schreef:Toch maar corncobs of meerschuim gaan roken ?![]()
Dat er nog niemand Clan genoemd heeft ?!

Pijproker des forums
- multiballs
mn vorige woning heb ik de zolder ruimte uit voorzorg behandeld,
ivm fijn meel poeder hout,
uit slechts enkele gaatjes,
hier een mooie tekst van internet:
Houtworm gedijt het beste op onbehandeld hout. Houtworm herkend u omdat er kleine gaatjes (niet groter dan een millimeter) in hout van meubels of andere voorwerpen zitten. Grotere gaatjes in het hout worden veroorzaakt door boktorren of grote houtkevers. De houtworm zelf is eigenlijk de larve van een houtkever. Of er levende larven aanwezig zijn is te zien aan het boormeel dat uit de gaatjes komt. Het beste is dat te zien door zwart papier onder de gaatjes te leggen. De ronde tot ovale gaatjes in het hout zijn de uitvliegopeningen van de kevers. Wanneer de larve van de houtwormkever uit het eitje komt, begint hij direct aan het hout te knagen. Het is dus de larve die de schade aanricht. Deze larve leeft ± 3 jaar in het hout, om zich daarna in het vroege voorjaar net onder de oppervlakte van het hout te verpoppen. Het houtwormkevertje drukt zich uit de pop door het laatste flinterdunne laagje hout, waarbij de typische ronde gaatjes ontstaan. Eenmaal op het hout aanwezig zoeken de mannetjes en de vrouwtjes elkaar op om te paren. Het vrouwtje legt hierna de eitjes, de kevertjes sterven en de cyclus is rond.
Voor de huisboktor geldt vrijwel hetzelfde, met dit verschil dat de larve wel tot 12 jaar in het hout kan leven, veel groter van formaat is en dus veel meer schade aanricht. De huisboktor heeft zich gedurende de laatste decennia in ons land ontwikkeld tot één van de schadelijkste houtvernielende insecten. De larven van deze kever, tasten vaak dakbeschot en dikke steunbalken van huizen en schuren aan. De schade kan soms zodanig zijn, dat dikke balken in een aantal jaren nagenoeg geheel worden verpulverd en nieuwbouw de enige optie is die overblijft. Het houtoppervlak is vaak rimpelig door de druk uit de boorgangen op het dunne fineerlaagje, dat nog intact is gebleven. Het boormeel ziet men vaak als cilindrische deeltjes. Bij een actieve aantasting komt dit boormeel uit gangen en gaten omlaag.
Hout kan men preventief behandelen tegen een aantasting door houtworm of huisboktor (voor zover niet reeds eitjes of larven in het hout aanwezig zijn) met verf, vernis, beits of lak. Als het hout rondom is voorzien van een goed dekkende laag, is het beschermd tegen aantasting. Het heeft geen zin om geverfd hout te behandelen; aangebrachte verf-, beits- of waslagen dienen daarom eerst met een krabber of staalborstel te worden verwijderd.
ivm fijn meel poeder hout,
uit slechts enkele gaatjes,
hier een mooie tekst van internet:
Houtworm gedijt het beste op onbehandeld hout. Houtworm herkend u omdat er kleine gaatjes (niet groter dan een millimeter) in hout van meubels of andere voorwerpen zitten. Grotere gaatjes in het hout worden veroorzaakt door boktorren of grote houtkevers. De houtworm zelf is eigenlijk de larve van een houtkever. Of er levende larven aanwezig zijn is te zien aan het boormeel dat uit de gaatjes komt. Het beste is dat te zien door zwart papier onder de gaatjes te leggen. De ronde tot ovale gaatjes in het hout zijn de uitvliegopeningen van de kevers. Wanneer de larve van de houtwormkever uit het eitje komt, begint hij direct aan het hout te knagen. Het is dus de larve die de schade aanricht. Deze larve leeft ± 3 jaar in het hout, om zich daarna in het vroege voorjaar net onder de oppervlakte van het hout te verpoppen. Het houtwormkevertje drukt zich uit de pop door het laatste flinterdunne laagje hout, waarbij de typische ronde gaatjes ontstaan. Eenmaal op het hout aanwezig zoeken de mannetjes en de vrouwtjes elkaar op om te paren. Het vrouwtje legt hierna de eitjes, de kevertjes sterven en de cyclus is rond.
Voor de huisboktor geldt vrijwel hetzelfde, met dit verschil dat de larve wel tot 12 jaar in het hout kan leven, veel groter van formaat is en dus veel meer schade aanricht. De huisboktor heeft zich gedurende de laatste decennia in ons land ontwikkeld tot één van de schadelijkste houtvernielende insecten. De larven van deze kever, tasten vaak dakbeschot en dikke steunbalken van huizen en schuren aan. De schade kan soms zodanig zijn, dat dikke balken in een aantal jaren nagenoeg geheel worden verpulverd en nieuwbouw de enige optie is die overblijft. Het houtoppervlak is vaak rimpelig door de druk uit de boorgangen op het dunne fineerlaagje, dat nog intact is gebleven. Het boormeel ziet men vaak als cilindrische deeltjes. Bij een actieve aantasting komt dit boormeel uit gangen en gaten omlaag.
Hout kan men preventief behandelen tegen een aantasting door houtworm of huisboktor (voor zover niet reeds eitjes of larven in het hout aanwezig zijn) met verf, vernis, beits of lak. Als het hout rondom is voorzien van een goed dekkende laag, is het beschermd tegen aantasting. Het heeft geen zin om geverfd hout te behandelen; aangebrachte verf-, beits- of waslagen dienen daarom eerst met een krabber of staalborstel te worden verwijderd.
WINSLOW Waarom niet ?
- multiballs
maar wat als de houtworm net het rookkanaal inkruipt...?
zelf zou ik het geen probleem vinden,
maar zou de pijpen wel uit voorzorg in mooi gesloten kastje/kistje bewaren in die ruimte,
als de meubels echt zo erg aangetast zijn....
zelf zou ik het geen probleem vinden,
maar zou de pijpen wel uit voorzorg in mooi gesloten kastje/kistje bewaren in die ruimte,
als de meubels echt zo erg aangetast zijn....
Laatst gewijzigd door multiballs op 11 jun 2012 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
WINSLOW Waarom niet ?
- multiballs
deze had ik gisteravond nog gespot,
geeft mij wel twijfels,
om hier een pijp in te zetten....

http://www.ebay.de/itm/Wunderschoner-gr ... 20c47e2a2a
geeft mij wel twijfels,

WINSLOW Waarom niet ?
- Generaal
Ik heb wel eens 'n antiekverkopersverhaal gehoord, dat er zijn die er met 'n jachtgeweer op schieten, om het houtwormeffect in hun antieke kasten te verkrijgen...Of zouden ze het gemunt hebben op de houtwormen?
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.
Time is money, but with hobby you need them both.
- Bart Iron
- Moderator
Bij Corncobs krijg je vast last van kippen en bij meerschuim parkieten.Eliminator schreef:Toch maar corncobs of meerschuim gaan roken ?![]()
Dat er nog niemand Clan genoemd heeft ?!
Bij Clan komen de Schotten
Ik denk dat het wel meevalt omdat een simpele waslaag voldoende is om ze te weren.
Een pijp heeft al snel een afwerking, zowel binnen als buiten de ketel.
Bovendien zijn ze erg eenkennig wat houtsoort aangaat.
http://www.milieucentraal.nl/themas/ong ... n/houtworm
- Ribbon
Zonde, het is wel een erg mooi rek.multiballs schreef:deze had ik gisteravond nog gespot,
geeft mij wel twijfels,
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- Toon
Je kunt het rek altijd behandelen met een middel tegen houtworm.
Pyrodee heet het en is in de betere zaak wel te krijgen.
Ik kocht het wel eens in een goede ijzerwarenzaak.
Pyrodee heet het en is in de betere zaak wel te krijgen.
Ik kocht het wel eens in een goede ijzerwarenzaak.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --
- janneman
- Contacteer:
Niet alle hout is even óntvankelijk' voor houtworm en ander ongerief; buyere, met z'n hoge kiezelgehalte lijkt me redelijke beestjes-proof. Aangaande het pijpenrek; de gaatjes lijken me eerlijk gezegd eerder een namaak-veroudering dan houtworm. Ik zie hier in sommige 'home styling' winkels hele vooraden van dat soort nep antiek; dienbladen, boekenkasten en eetkamer ameubelementen, allemaal kakelvers uit een lagelonenland, met het uiterlijk van 200 jaar intensief gebruik.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- multiballs
zonder die gaatjes hadden ze m wel eerder verkocht

janneman schreef:Niet alle hout is even óntvankelijk' voor houtworm en ander ongerief; buyere, met z'n hoge kiezelgehalte lijkt me redelijke beestjes-proof. Aangaande het pijpenrek; de gaatjes lijken me eerlijk gezegd eerder een namaak-veroudering dan houtworm. Ik zie hier in sommige 'home styling' winkels hele vooraden van dat soort nep antiek; dienbladen, boekenkasten en eetkamer ameubelementen, allemaal kakelvers uit een lagelonenland, met het uiterlijk van 200 jaar intensief gebruik.
WINSLOW Waarom niet ?
- St Patrick
Gewoon dik in de staalplamuur zetten, spuiten en dan is tie weer helemaal als nieuw. Eventuele beestjes die er dan in zitten, heb je er meteen in begraven...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
- Pieter
Ik weet niet hoor, maar een antieke kast zonder houtworm is nog altijd meer waard dan een met. Klinkt weer als zo'n onzinverhaal.Generaal schreef:Ik heb wel eens 'n antiekverkopersverhaal gehoord, dat er zijn die er met 'n jachtgeweer op schieten, om het houtwormeffect in hun antieke kasten te verkrijgen...Of zouden ze het gemunt hebben op de houtwormen?
Wat betreft het verhaal waar het om gaat, houtworm is over het algemeen een stuk minder riskant dan wordt gedacht.
Ten eerste betekenen gaatjes niet dat er houtworm in zit, maar dat er op enig moment houtworm in heeft gezeten. Dat kan op dit moment zijn, maar net zo goed honderd jaar geleden zijn geweest. Op dat moment zijn die houtwormen al lang weg en heb je er dus geen last meer van.
Ten tweede komen houtwormen echt niet uit het hout gekropen om ergens anders lekker verder te eten, het hele idee is dat een houtworm een larve is en in zijn holletje blijft zitten omdat hij anders zeer kwetsbaar is voor de wereld. Dat er op meerdere plaatsen ooit eitjes zijn gelegd door de houtkevers is natuurlijk wel mogelijk. Houtworm is dus niet 'besmettelijk', maar kan wel lokaal veel voorkomen omdat er op die plaats veel houtkevers zijn.
Ten derde is bruyere waarschijnlijk niet geschikt voor houtwormen. Het is erg hard, het is flink behandeld met allerlei soorten beits en was, en het wordt ook nog eens regelmatig flink heet gestookt. Ik zou me wat dat betreft echt nergens zorgen over maken.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand